Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Hertaxatie van de Monza
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 augustus 2010 om 20:40 #17696487
Word alleen maar meer:
Mijn broer zijn Monza word binnenkort ook getaxeert en de taxateur zei:
Zo,n 24V en die 24V zijn een toegevoegde waarde die de waarde verbeteren,omdat de auto ook is verbeteterd.3 augustus 2010 om 20:49 #17696488ja van buiten (op een paar plekjes na) vind ik de monza perfect
maar ik zit er nog over na te denken om hem te moderniseren (wel een 10 jaren plan:P)
c.v., brembo’s, 24V??(over de 24V ben ik nog niet uit) alarm,
elektrische spiegels heb ik al en org. c.v. ook nu alleen nog een beetje meer tijd
zelfs in de vakantie te druk geweest ik ben nu alweer aan vakantie toe :sleeping3 augustus 2010 om 21:05 #17696489AnoniemLid sinds:
1 January 1970voor een taxatie zou ik die chroomrandjes efkes weghalen,
want ze willen wel eens een keertje de wielrandjes bekijken,
en als die eenmaal ‘bloot’ liggen, zonder roest, dan heb je al een winstpakker in huis :thumbupen idd Ben, een 24V op papier doet een flinke duit bij de waardetax :wors
3 augustus 2010 om 21:11 #17696490Tuurlijk,je hebt een betere motor (zuiniger sterker) als verbetering aangebracht,ook de nieuwe lak en bv meespuiten van sideskirts en spiegels en mooie velgen werd niet als negatief maar als positief bekeken.
3 augustus 2010 om 21:16 #17696491dus het is geen probleem dat ie niet helemaal origineel gerestaureerd wordt
met verbeteringen wordt de auto veel meer waard3 augustus 2010 om 21:36 #17696492AnoniemLid sinds:
1 January 1970als ie gerestaureerd is, dan heb je een goede waardebepaling,
met dat totaalplaatje cq originaliteit scoor je ‘punten’remschijven/blokkies doen niet echt veel mee in de tax :hmmz
de carosserie/optiek en de techniek, als dat in orde is,
dan kan je flink gaan scoren :thumbup4 augustus 2010 om 06:40 #17696493origineel gepost door MonzaRon
als ie gerestaureerd is, dan heb je een goede waardebepaling,
met dat totaalplaatje cq originaliteit scoor je ‘punten’remschijven/blokkies doen niet echt veel mee in de tax :hmmz
de carosserie/optiek en de techniek, als dat in orde is,
dan kan je flink gaan scoren :thumbupInderdaad, men let goed op de buitenkant (zelfs de dikte van de lak wordt gemeten), op de toestand van het chroomwerk (mits aanwezig), ligging van de plaatwerkdelen (dus naden), enz. Kleine gebruikerssporen zijn meestal niet van invloed (zoals een klein beetje steenslag), dat hoort erbij bij een gebruksauto die een x-aantal jaren oud is.
En ook op het interieur, of dat er netjes uitziet, niet echt versleten is (een beetje slijtage mag het hebben, dat noemt men patina). Ook een schoon interieur (en eentje waar niet in gerookt wordt) zet punten op de schaal.
De techniek, origineel of niet, moet het doen. Bij een taxatie kan men twee kanten op. Of helemaal origineel (kleine aanpassingen daargelaten), of “verbouwd”. In dat geval, zal een moderner blok waarschijnlijk ook meer punten in de schaal leggen.
Men let er ook op, of de auto een goede roestpreventie heeft gehad, APK heeft, regelmatig onderhoud krijgt (hij zag bij mij het kaartje hangen van de garage aan de stuurstengel), enz, enz.
Over het algemeen is het zo, dat een youngtimer, die gewoon regelmatig gebruikt wordt, hooguit de conditie 2 staat krijgt (zeer goed). Alleen een “showauto”, of een auto die tot in de puntjes gerestaureerd is (eigenlijk beter dan nieuw), krijgt de concourstaat, of te wel conditie 1.
Maar de tendens is tegenwoordig, dat “overgerestaureerde” auto’s niet meer zo gewaardeerd worden. Een auto mag “patina” hebben, dat vindt men tegenwoordig mooier.
4 augustus 2010 om 15:30 #17696494ai die laatste regel van je dat kan voor een perfectionist problemen geven;)
flauwekul:P
maar geeft de ene taxateur een hogere inschatting dan een ander
of zijn daar richtlijnen voor ook en voor eigen inzage?4 augustus 2010 om 17:10 #17696495Rinus wat een hoop moeilijke woorden:
Wat jij bedoelt is een strakke niet afgeleefde originele auto is net zo veel waard als een mooi verbouwde of niet????4 augustus 2010 om 17:27 #17696496AnoniemLid sinds:
1 January 1970denk zelf dat er wel richtlijnen zijn,
ze zijn er al klaar voor, al voor dat ze bij je zijn :DJe maakt een afspraak voor een taxatie,
om welke wagen gaat het meneer/mevrouw:…..
je geeft die gegevens door,
de taxeur weet waar ie voor komt,
en als ie goed is, weet ie al een waarde,
nu moet de wagen nog datgene zijn die aan deze waardegegevens kan voldoen.heb 2 verschillende taxeurs gehad, wel van 1 bureau,
beide waren binnen een paar minuten al aan hun waardebepalingen :obij de A2 wilde hij nadien voor de zekerheid verder ‘shoppen’,
vertelde hij me later aan de foon,
met zijn gemeten waarde had hij geen probleen, maar meer
om te kijken of de waarde gemaatstaafd kon worden
met andere bolides in deze klasse.voor de rest was het de bolides bekijken of besnuffelen.
Kan koffie of thee erbij, leuk praatje maken, afscheid nemen,
rekening thuis krijgen, met daarbij het taxatie-verhaal en tax-waarde.;)Daarop weer een rekening teruggestuurd, voor de koffie/thee :D :D
5 augustus 2010 om 05:51 #17696497origineel gepost door GSE
Rinus wat een hoop moeilijke woorden:
Wat jij bedoelt is een strakke niet afgeleefde originele auto is net zo veel waard als een mooi verbouwde of niet????Ja Ben, daar komt het eigenlijk wel op neer. Vooral bij “echte” oldtimers (bijvoorbeeld Mercedes SL190, Jaguar E-type, maar ook een oude Opel Kapitan uit 1950, om maar iets te noemen) is originaliteit heilig.
Bij youngtimers is dat ook wel, maar men kan daar dus, zoals reeds gezegd, 2 mee kanten op. Of mooi origineel, of mooi verbouwd.
Voor de rest gaat het zo’n beetje, zoals Ron al zo mooi geschetst heeft. Vooral als je auto al eens getaxeerd is door hetzelfde bedrijf, dan is de hertaxatie eigenlijk een fluitje van een cent. Men wil alleen zien, of de auto niet verslechterd c.q. verbeterd is in conditie. Er wordt dus een beetje eromheen gelopen, deurtjes gaan open en dicht, motorkapje even open (de man wilde de 6-pitter wel eens zien), praatje pot, bakkie koffie, nog wat meer geleuter en dan tot ziens. En een paar dagen laten het rapport op de deurmat., incl. kopie voor de verzekeringsmaatschappij.
En ja, er zijn richtlijnen. Ze hebben een database waar jou model auto in voorkomt, of een vergelijkbaar type. Daar wordt de basiswaarde op gebaseerd, en dan komt inderdaad de taxateur bij jouw auto kijken, of dat deze inderdaad aan de normen voldoet. En dan krijg je dus ook de inschaling van conditie (1 t/m 4 en vaak 5 geloof ik).
Conditie 1 is concourstaat, dus showwagen, beter dan origineel haast. Maar een auto die gelijk na aankoop ooit is weggezet, en daarna nooit meer heeft gereden (bijvoorbeeld als showmodel bij een dealer heeft gestaan) kan ook conditie 1 krijgen.
Conditie 2: auto in zeer goede tot goede staat, met minimale gebruikssporen, is helemaal compleet, volledig inzetbaar voor alledaags gebruik, volledig technisch en optisch in goede staat, geen reperaties op handen zijnde, heeft APK,dwz instappen en rijden maar.
Conditie 3, auto is in redelijke staat, geschikt voor dagelijks gebruik, mag zwaardere gebruikssporen hebben, hier en daar een roestplekje geen probleem, hoeft niet helemaal voor de volle 100 % compleet te zijn (een sierstripje mag missen), technisch moet de auto wel goed zijn en APK hebben..
Conditie 4, auto behoeft meerdere (grote) reperaties c.q kleine restauraties, delen mogen ontbreken, grotere roestplekken mogen, delen mogen ontbreken, ook technisch gezien, maar auto moet grotendeels compleet zijn. (Nog) niet geschikt voor dagelijks gebruik.
Dan heb je vaak ook nog conditie 5. Restauratie object, dwz auto is optisch en technisch gezien niet OK, grote delen kunnen niet meer aanwezig zijn, auto is niet rijdbaar. Alleen een casco op 3 wielen is ook een restauratieobject.Soms worden er nog tussenvormen gehanteert, zoals conditie 2/3. Dit doet bijvoorbeeld AutoBild Klassik vaak.
Daarnaast zal de ene taxateur een auto anders kunnen beoordelen dan de andere beroepsgenoot. Het is nooit helemaal zuiver objectief, en zeker ook de smaak van de taxateur zal enigszins medebepalend zijn. Ook een notoire klassieker, zoals een Citroen DS of een Mustang, zal voor menig taxateur makkelijker te taxeren zijn, want daar zijn er veel meer van, dus meer vergelijkingsmateriaal. Onze Monzaatjes zijn wat schaarser op deez aardbodem aanwezig, dus er is minder klankbord voor een goede taxatie. Sterker nog, tijdens de eerste taxatie van de Monza liet de beste man zich ontvallen, dan hun maatschappij dit model zelfs nog niet in de database hadden zitten. Dus de basiswaarde wist hij wel zo’n beetje, maar voor de puntjes op de i ging hij zich eerst wat breder orienteren op het model, zoals info opzoeken op Internet enz.
Ik denk zelfs, dat vele taxateurs hierdoor de zwakke plekken van de auto niet weten te vinden of ze zouden de Monza persoonlijk moeten kennen.
Een heel verhaal weer, maar ik hoop dat het duidelijk is.
5 augustus 2010 om 06:54 #17696498AnoniemLid sinds:
1 January 1970As ie dit allemaal gelezen heeft :D
nee, conditie 1 is en blijft een utopie,
want dan zou er een blok in moeten liggen met 0km,
en de bekleding in het plastic, en de carosserie nog in een soort fabrieks of transport-wax,
zo kwamen de nieuwe Opels altijd binnen midden jaren 70 :Dpas dan zou je conditie 1 kunnen behalen :thumbup
maar na 2 of 3 jaren gebruik valt ie alsnog weer terug naar conditie 2/3,
omdat er dan gebruikersporen te vinden zijn :worsTis wel mooi, zo’n verhaal, maar het gaat uiteindelijk om een waardebepaling,
die hebben de meeste eigenaars nodig, voor het afsluiten van een allrisky,
want je wil je bolide-waarde toch beschermen :afro5 augustus 2010 om 08:01 #17696499Natuurlijk, daar gaat het ook om. Het is allemaal om de auto all-risk verzekert te krijgen. Zodat je bij een eventuele schade in ieder geval een behoorlijk bedrag uitbetaald krijgt. Als je via een WA verzekering alleen de dagwaarde zou krijgen, dan is dat eigenlijk helemaal niks.
De tax-waarde heeft voor de rest niks te maken met de marktwaarde, alhoewel dit nog wel eens wordt gezegd. Ga er maar van uit, dat de marktwaarde plm 75% zal bedragen van de tax-waarde (als je dat al redt).
Ik ben een paar keer in mijn leven een echte conditie 1 auto tegengekomen. Inderdaad met o.a. heel weinig km’s op de teller. Die vervoert wordt op een ambulance naar meetings, dat soort zaken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.