Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Foutcode P0171 Opel Astra J 1.4T 2011
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 september 2024om 17:05 door Roberto.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2020 om 17:14 #18372280
Hallo allemaal,
Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Kaan en heb sinds een paar dagen een Opel Astra J 1.4T (140pk) uit 2011.
Sinds gisteren staat er een lampje aan van het Motormanagement en vandaag is de auto uitgelezen en geeft de foutcode P0171 aan.
De auto lijkt een beetje in te houden tot ongeveer 2500 toeren bij de eerste twee versnellingen en gaat dan opeens harder vooruit, wanneer de Turbo zijn werk doet.
Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb zelf natuurlijk wel een beetje gegoogled hierover, maar lees dat het echt tientallen oorzaken kan hebben.
Mijn vraag is vooral, heeft iemand anders dit ook meegemaakt en wat leek toen de oplossing? Wil graag een beetje brainstormen hierover, voordat ik voor onnodig dure reparaties ga die niet lijken te werken.
Alvast bedankt voor alle evt reacties!
Groetjes
10 februari 2020 om 16:13 #18372311Storing betekent: P0171 System Too Lean Bank 1
Kortom, hij zegt dat je motor arm loopt. Te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht die hij naar binnen zuigt (of perst in geval van een turbo), gedetecteerd door de lambdasonde of sondes (ik meen 2 in jouw geval, voor en na de kat).
Als het goed is, heb je een A14NET motorblok. Die heeft een luchtmassameter in de lucht aanzuiging zitten (ookwel bekend als MAF sensor), niet al te ver van de filterbox af. Mijn ervaring is dat die dingen nog wel eens kaduuk willen gaan of vies willen worden. Een keertje schoonmaken met daar voor bestemde MAF-reiniger of gewoon geheel vervangen is dan de oplossing. Da’s trouwens heel simpel, kan je makkelijk bij en is een kwestie van 1 stekker en een paar schroefjes. Het ding zelf kost wel een tientje of 5 tot 10, dus misschien niet de beste kandidaat om direct te vervangen.
Auto’s met een MAF sensor zijn ook vrij gevoelig voor vacuum/boost-lekken. Je inlaat traject moet echt goed luchtdicht zijn. Ook vacuumslangen die b.v. de rembekrachtiger of de brandstofdrukregelaar van vacuum voorzien kunnen een probleem opleveren.
Wat je zoal kan checken:- Klemmen van alle lucht gerelateerde slangen (er kan er zomaar eentje los ploppen, door roesten e.d.)
- Lucht aanzuig buizen controleren op lekken/gaten
- Gaatjes/steenslag in de intercooler
- Vacuumslangen van o.a. rembekrachtiger en brandstofdruk regelaar
- Carter ontluchtings slang(en) en werking van de bijbehorende one-way klep (zit wss in je kleppendeksel ingebouwd)
- Kleppendeksel pakking
Wat je ook nog kan doen, is zo’n bluetooth OBD2 reader kopen. Iedereen roept altijd dat je die krengen uit china kan halen, wil je er morgen eentje op de mat, dan kan je diezelfde chinese dingen tegenwoordig ook gewoon bij Bol.com kopen voor 10 euro.
Toegegeven, het is natuurlijk niet het beste spul, maar je kan er in ieder geval motor storingen en live metingen mee uitlezen icm de app Torque (lite variant voldoet) op je telefoon of tablet.Je kan dan in ieder geval even de volgende dingen on-screen meten:
- Werking van de luchtmassameter/MAFsensor: +/-5KG per uur bij stationair is normaal, meer dan 1KG/u meer of minder bij stationair telt als afwijking.
- Short-term fuel trim bank1 (STFT1): soms een beetje positief, soms een beetje negatief, maar gemiddeld heel dicht bij nul. Deze meting heeft op de lange duur effect op de FT1/1 (long term fuel trim) waarde, welke eigenlijk niet in beweging hoort te komen onder normale omstandigheden.
- Lambdasonde waarden (O2 1×1 en 1×2): horen beide wat te schommelen rond de 0,5. De 1×1 (voorste sensor) reageert het meeste op wisselingen in gas geven, de 1×2 (achterste sensor) ijlt na en reageert minder heftig. Hoe aggressiever je rijdt (vaker en harder optrekken en afremmen), hoe groter de schommeling. Gemiddeld moet het echter wel tussen de 0,4 en 0,6 zitten.
15 februari 2020 om 20:23 #18372438Hallo, mag ik hier even op inhaken? Heb exact dezelfde auto (Astra J 1.4T, station, 2011) en dezelfde foutmelding. Het valt mij ook op dat het verbruik volgens mij erg hoog is (stadsverkeer 8,5km/L, en op snelweg 10km/l). Heb de auto pas sinds kort dus weet niet of dit verbruik altijd al zo is geweest of niet.
Heb de bovengenoemde waardes gemonitoord, en zie het volgende:
MAF: stationair 1.9g/s = 6.8kg/h
STFT1: 0.8-1.6%
O2 1×1: 0.1 – 0.8 O2 1×2 zelfde warades, reageert inderdaad later en ijlt wat na op de O2 1×1.
Wat ik van jou begrijp is dat de MAF dus te hoog is. Is dit een gevolg van defecte/vieze MAF sensor, of moet dit ergens anders in gezocht worden?
Heb hem nog niet schoon gemaakt; mijn vraag is: Kan de MAF dus de oorzaak zijn van de motorstoring en wellicht ook van het hoge brandstofverbruik? Of staat het verbuik hier los van?
Thanks!
15 februari 2020 om 21:50 #18372441er zit bovenop het inlaatspruitstuk een vacuumklepje wat vaak kapot gaat en dan de p0171 geeft
9 maart 2020 om 19:41 #18373024Hoi, ik ben Albert, ik heb sinds november een astra 1.4 uit 2012. Nu viel mij ook het verbruik op. De eerst maand niet zo maar daarna wel. De auto houd ook in, dat voel je. Nu hebben ze bij de garage de motor met een camera bekeken. Zag er allemaal goed uit. Wel zat er een scheur in het turbo huis. Turbo vervangen, maar geenm resultaat. Nu nog zoekende. Ik vind het verhaal van het vacuum wel heel aannemelijk. Ga dit bij de garage neer leggen. Wordt vervolgt.
6 april 2020 om 11:52 #18373667<p style=”text-align: center;”>Goedemorgen. Even voorstellen. Jelle van Harskamp. Bezitter van een opel corsa, en sinds kort ook de storing p0171. Dit kan van alles zijn. Nu zijn er hierboven al verschillende opties genoemd. Is er dan ook bekend wat het is geweest wat de storing heeft veroorzaakt. Want dat is vaak wel jammer. Ben je alle reacties aan het lezen kom je er achter dat er geen oorzaak wordt gegeven. Bij mij valt de motor gewoon uit. En wil dan ook niet meer starten. De start motor brengt de motor niet in beweging . Na de 1e keer storing de llm vervangen. Weer storing. Grote beurt gehad , weer storing.</p>
Wij weten het niet. Zou degene die deze post is begonnen misschien een antwoordt kunnen geven op wat nu de oplossing is geweest bij hem?Vr gr Jelle
26 juli 2022 om 20:55 #18473842foutcode p0171 hopelijk opgelost bij me kamp ook al even met een storing en een hoop onderhoud. vandaag 150km gereden nog geen motorlampje 🙏 bij mij was het ontluchtings/ventilatieklep kapot. je kan het zelf ook testen dat zou ik gelijk uitleggen.
als je hem demonteer en je kan lucht blazen erin is die stuk blaas hard en hou je vinger op de andere zijde.
ik ga morgen weer een eind rijden hopen dat die goed blijft.
28 juni 2023 om 09:26 #18537359Hoi allen,
Wat een problematische situatie en een zoektocht laat staan wat het allemaal kost, heb ook de foutmelding P0171 op mijn Opel Astra j uit 2012 en komen er ook niet uit!! Heeft iemand een concrete en kort en krachtig antwoord om dit op te lossen?!
grt John,
3 augustus 2023 om 08:55 #18542206Hier nog eentje met deze foutcode. Het eerste wat mij opviel is dat de motor bij leveren van vermogen regelmatig schokt, hij valt niet stil, maar zeer duidelijk verlies van vermogen (kortstondig).
Heb inmiddels al een waterstof reiniging gedaan en eergisteren een bus SpeedCleaner bij de benzine gegooid, omdat mijn vermoeden is dat het een probleem is met de brandstoftoevoer. Voor zover nog niet echt verbetering.Vorige week kwam ook deze storing erbij (P0171), kan hem met mijn OBDII wel resetten, maar probleem moet uiteindelijk wel opgelost worden.
Iemand misschien nog meer ideeën?
30 september 2023 om 13:06 #18547617Hier ook weer een melding. Inderdaad ook p0171 foutcode. Veel is in de afgelopen 2 maanden vervangen (ook problemen met Koelvloeistof gehad);
- Bougies
- Bobines
- Waterhuis
- Waterpomp
- Thermostaat
- Multiriem
- Koelvloeistof
- Koelvloeistofreservoir
- Brandstof toevoeging gedaan
Er is dus al meer gedaan, dan gerelateerd aan de p0171 melding. Volgens Kwikfit zou de Kleppendeksel, brandstofregelaar en luchtmassameter in orde zijn. Maar twijfel daar steeds meer aan. Maandag maar eens naar een andere garage.
Er zit nu al meer dan 1.600 euro aan reparaties in. Voordeel is wel dat als alles straks gefixed is dat ie dan als nieuw rijdt, maar zuur is het wel. Als iemand nog suggesties of ideeën heeft, laat maar weten!
30 september 2023 om 20:57 #18547627Bij mij is het volgende gedaan:
- Poreuze luchtslang vervangen, dit verhielp het probleem niet, maar heeft waarschijnlijk wel bijgedragen aan de oplossing
- Pakking van kleppendeksel vervangen, deze was lek wat tot een verkeerde mengverhouding leidde omdat er teveel lucht bijkwam. Motormanagement probeert dit bij te regelen, maar dat lukt gezien de relatief grote hoeveelheid lucht niet.
- Bobine vervangen, deze was vervuilt en heeft ook geleidt tot slechte ontsteking
Deze reparaties hebben foutcodes en inhouden van motor verholpen.
8 oktober 2023 om 09:19 #18547720Nieuwe update;
Ze hebben een rooktest gedaan. Kwamen een lek tegen bij de gasaansluiting o.i.d. ze dachten het te hebben opgelost. Helaas, na 1 dag al meteen opnieuw de storing. Maandag opnieuw naar de garage.
8 oktober 2023 om 22:05 #18547734Gewoon een gok. Controleer de ontluchtingsklep van de benzinetank. Dit is een veelvoorkomende oorzaak van dit probleem
23 oktober 2023 om 14:01 #18547977Ter aanvulling op mijn bericht van 30 september;
1. In rood gemarkeerd de poreuze luchtslang die is vervangen. In groen gemarkeerd beschermkap van motorblok.
2. Rood gemarkeerde locatie (na verwijderen van hierboven gemarkeerde beschermkap) waarop het aanzuigen van lucht duidelijk hoorbaar is bij een lek in het membraam in het blok. Dit kun je zelf heel gemakkelijk checken of dit aan de hand is.
24 oktober 2023 om 22:09 #18547976Is er uiteindelijk een oplossing gevonden, ik kamp zelf ook met het probleem namelijk .
Gr Emiel
31 oktober 2023 om 14:25 #18548151The saga has ended.
Kleppendeksel en membraam was in orde. Wel was tóch de terugslagklep kaput. Daarnaast zat er ook nog een lek bij een aansluiting. Deze werkzaamheden en vervangen van de terugslagklep was kostbaar geintje, maar heeft er wel voor gezorgd dat de storing verdwenen is (eindelijk).
31 oktober 2023 om 19:40 #18548175Mooi dat het opgelost is en leuk dat je nog even laat weten wat het was!
Gr,
The Duke5 november 2023 om 16:37 #18548318Goede middag,
helaas heb ik inmiddels ook de foutcode P0171.
Wat bij mij ineens wel is dat er overal olie zit.Was eerst niet het geval.
Ook bij het membraam onder die kap.Zou dat via het membraam kunnen komen?
6 november 2023 om 10:57 #18548329Ja dat kan.
Je moet bij het openingetje van dat ronde deksel op het membraam geen zuiging voelen of fluiten horen, anders is het membraam kapot.Enige oplossing is vervangen van kleppendeksel. Zie andere post op dit forum: dat kan kapot gegaan zijn doordat het PVC klepje in je inlaat kapot is, dan moet deze ook vervangen worden, anders is het nieuwe kleppendeksel met membraam weer snel kapot.
Ik denk het eigenlijk wel, want als alles onder de olie zit, lekt waarschijnlijk turbodruk je kleppendeksel in.Gr,
The Duke4 september 2024 om 05:04 #18554761Geachte mede Opel rijders,
Nog steeds al bijna meer dan twee jaar bezig met van alles te vervangen voor de foutcode de (P0171)
Op mijn Opel Astra J 2012 echt van alles geprobeerd kleppendeksel,spruitstuk,massameter regelaar,brandstofpompklep met die laatste maakte de Opel geen toeren meer en bleef het motormanagement lampje een paar maanden uit zelfs!!! Ik blij maar mocht niet baten!!nu en dit is echt raar gaat het motormanagement lampje aan en dan weer uit😖😡😡😡😖wanneer het zelf wilt echt een marteling mentaal en in mijn portemonnee!! Wie o wie is mijn redder en verlosser van dit irritante probleem je leest de Opel uit en dan mag je gaan zoeken waar eventueel valse lucht vandaan komt of wat dan ook!!
Echt elke kleine lekkage van olie waar dan ook de ringen aan de zijkant van de motor vervangen!!
opel garage houders zitten ook met de handen in het haar ik hoor graag van iemand ben echt ten einde raad,
grt John,
6 september 2024 om 17:05 #18554799Er kan een probleem zijn met de paddestoelklep in het inlaatspruitstuk, die bij velen er gewoon af valt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.