Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Eventuele oplossing veel voorkomend stotter probleem (?)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2008 om 16:10 #17207438
Hallo,
laatst ben ik veel op de forums aan het zoeken geweest naar oplossingen van het stotteren van mijn tigra (x14xe).
Mijn auto begon op bepaalde momenten veel te stotteren, wanneer ik met een regelmatig toerental reed, of wanneer ik langzaam gas terug nam. Ook stationair liep hij niet echt lekker.
Soms had ik het probleem dat wanneer ik afremde en de koppeling gebuikte, de motor kompleet uitviel.
Niet alleen verschrikkelijk irritant, maar op sommige momenten was dit ook gevaarlijk, aangezien de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte en ik op desbetreffende momenten een bocht doorging.
Op de snelweg kreeg ik soms melding van het mm-lampje, als ik hem goed doortrapte.
Dit gebeurde soms ook vlak na het starten en gewoon rustig rijden. De auto reed er niet anders op, maar het klopt natuurlijk niet.
De oorzaak ligt dus mogelijk bij de volgende onderdelen:
1. EGR (kan haperen bij vervuiling; verklaart ook mm-lampje)
2. LFR (deze regelt geloof ik het toerental bij stationair lopen en kan dus de oorzaak zijn van het onregelmatig stationair lopen, en uitvallen na afremmen.)
3. lambda-sonde defect (verkeerde waarde door slechte verbranding bijv., weet niet of mm-lampje ook gaat branden bij verkeerde waardes)
4. Ontsteking, misschien zijn bijv. de bougies wel versleten, of de bougie kabels.Met dit in het achterhoofd heb ik de sleutels gepakt en heb ik de bougiekabels eruitgehaald, maar hier kon zo gauw niks aan ontdekken. Vervolgens heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald, en het viel me heel erg op dat deze vol met aangebakken roet zat. Ik heb hem helemaal volgespoten met inlaat-reiniger, ook de gasklep heb ik ff goed onder gespoten.
Vervolgens heb ik de rest in het onderste deel van het spruitstuk gespoten.
Uit het bovenste stuk kwam behoorlijk veel troep, maar nog lang niet alles is eruit. Toch alles weer in elkaar geboetseerd, en na 2 startpogingen(door die inlaatreiniger start hij ff moeilijk) deed de tigra het weer.
En ik zal jullie zeggen; nergens meer last van! Alleen het mm lampje weet ik nog niet zeker, maar die kwam op willekeurige momenten en tot nog toe heb ik niks gezien.
Kortom gewoon de rotzooi ff schoonmaken, voor zover het lukt, kan al een heleboel goed doen.
Als het weer wat opknapt (ik kom uit doezum, groningen, dus jullie hebben vast wel van die windhoos gehoord haha), wil ik hem weer uit elkaar halen en het hele gasklephuis en de egr demonteren om die ook ff schoon te maken.
Misschien iemand nog goede tips? Alvast bedankt en ik hoop dat ook een boel mensen hier wat aan hebben, dit kan iedereen met een beetje gereedschap en een beetje technisch inzicht( ik heb namelijk geen van beide king: haha)4 augustus 2008 om 17:11 #17418819EGR vervangen en afdoppen
dit doet zo nu en dan wel het mm lampje oplichten maar geen problemen met rijden
Willem
4 augustus 2008 om 18:49 #17418820Dit lijkt me sowieso een goed idee, om hem af te doppen.
Ik heb wel een ander type motor dan jou v6 natuurlijk, dus ik weet niet of bij mij het lampje ook zal gaan branden af en toe.
Maar zoals ik al zei; ik ga proberen eerst nog de hele intake inclusief gasklephuis en egr te demonteren en goed schoon te maken. Vernieuwen kan altijd nog natuurlijk, alleen kost dat geloof ik zo’n 130 euries voor een nieuwe egr, en aangezien het feestseizoen nog volop bezig is, kan ik dat geld eerst ergens anders voor gebruiken haha5 augustus 2008 om 16:28 #17418821Lampje zal bij de X14XE af en toe oplichten bij afremmen op de motor.
Bij de volgende start is ie gewoon weer uit.
Willem
11 januari 2009 om 22:28 #17418822ik weet niet of zo een blok een luchtmassa meter heeft anders zou het daar meschien aan liggen
11 januari 2009 om 22:52 #17418823X14XE heeft geen luchtmassameter, de X14XE is gelijk aan de X16XE, alleen kleiner cilinder inhoud.
Willem
11 januari 2009 om 22:57 #17418824oke weet ik dat ook weer
13 januari 2009 om 17:48 #17418825ook dat probleem met het oplichtende lampje is op te lossen heb dit al meerdere malen opgelost met een eigengemaakt afdicht blokje. Als het goed is heb ik er binnenkort weer een paar klaar.
13 januari 2009 om 19:06 #17418826zal bij mij niet gaan werken Baz.
ik heb namelijk een EGR die naar binnen opent.
bij mij geeft ie ook geen EGR fout, maar een onjuiste MAP waarde.
map waarde is dus de druk in het inlaat, doordat de uitlaat gassen niet in het inlaat komen heerst er een lagere druk bij niet volgas, dit registreert hij als een foute waarde.
Mijn EGR werkt ook gewoon goed volgens tech met de motor uit, dan kan je de klep laten bewegen, en dan geeft ie de positie weer, werkt gewoon goed.
echter gaat de motor niet in noodloop omdat deze ”verkeerde waarde” maar kost gemeten word, en dus niet als gevaarlijk voor de motor word gezien.
ik blijf wel lekker door tuffen met zo nu en dan een lampje brandend.
Willem
14 januari 2009 om 05:44 #17418827ja ik heb die foutmelding ook en die is wel weg te krijgen
20 maart 2009 om 20:16 #17418828kan deze storing ook voorkomen bij een 16i16v groeten harrie
[hoe kan ik mijn eigen vragen posten]21 maart 2009 om 19:37 #17418829ja kan heel goed meedere malen gezien en opgelost
22 maart 2009 om 21:55 #17418830Baz, hoe is die storing weg te krijgen bij de X14XE X16XE X16XEL broeders???
Bij de X14XE X16XE X16XEL is deze EGR niet weg te programmeren namelijk.
wel bij de 1.6 16V Z16XE, dan kan je m weg programmeren, en heb je dus geen storing meer
Willem
23 maart 2009 om 08:20 #17418831ik zal binnenkort ook mijn EGR afdoppen bij mijn X20xev, dan zal mijn MM lampje denk ik ook zo nu en dan gaan branden of niet? ik heb namelijk mijn gasklephuis ook al eens gereinigd maar 2 maanden later liep ie weer niet lekker stationair,
en bij het stoplicht blijft hij effe 2000 toeren lopen en 5 sec later dondert hij uit. soms op de snelweg dat ik lekker doorpook gaat mijn mm lampje branden dit heeft wel met elkaar te maken denk ik of niet?23 maart 2009 om 18:49 #17418832heb hier zelf een blokje voor gemaakt deze moet tussen de egr komen heb er binnenkort weer een paar. Heb ze speciaal laten frezen.
23 maart 2009 om 21:08 #17418833Wat nou het probleem is, is dat de stroming in het inlaat veranderd.
hierdoor veranderd de waarde van de MAP sensor, en deze storing word dus gegeven.
hoe wilde je dan deze storing oplossen met een blokje op de EGR??
Heb de mijne uitgelezen met de TECH van opel.
de storing die er niet in stond was dus EGR!!!!
ik rijdt met een afgedopte EGR op een X16XE motor, hier gaat regelmatig het lampje branden bij gas los.
ik krijg wel storing map sensor, onlogische waarde.
Willem
24 maart 2009 om 06:46 #17418834ik zal je binnenkort als ik er weer wat het heb een foto mailen dan kun je het zien
24 maart 2009 om 16:37 #17418835vanmorgen reed ik naar mijn werk en bleef het lampje als maar branden, ook toen ik hem opnieuw starte. ben vandaag bij de opeldealer geweest, mijn nokkenassensor is stuk, :o en een nieuwe is best duur.
24 maart 2009 om 17:51 #17418836ja die zijn niet goedkoop maar zal wel een orginele nemen heb zelf al eens 2 keer achter elkaar een imitatie stuk gehad en toen toch maar orgineel gekocht en die doet het nog steeds
12 mei 2011 om 19:36 #17418838@Petroz wrote:
Hallo,
laatst ben ik veel op de forums aan het zoeken geweest naar oplossingen van het stotteren van mijn tigra (x14xe).
Mijn auto begon op bepaalde momenten veel te stotteren, wanneer ik met een regelmatig toerental reed, of wanneer ik langzaam gas terug nam. Ook stationair liep hij niet echt lekker.
Soms had ik het probleem dat wanneer ik afremde en de koppeling gebuikte, de motor kompleet uitviel.
Niet alleen verschrikkelijk irritant, maar op sommige momenten was dit ook gevaarlijk, aangezien de stuurbekrachtiging ook niet meer werkte en ik op desbetreffende momenten een bocht doorging.
Op de snelweg kreeg ik soms melding van het mm-lampje, als ik hem goed doortrapte.
Dit gebeurde soms ook vlak na het starten en gewoon rustig rijden. De auto reed er niet anders op, maar het klopt natuurlijk niet.
De oorzaak ligt dus mogelijk bij de volgende onderdelen:
1. EGR (kan haperen bij vervuiling; verklaart ook mm-lampje)
2. LFR (deze regelt geloof ik het toerental bij stationair lopen en kan dus de oorzaak zijn van het onregelmatig stationair lopen, en uitvallen na afremmen.)
3. lambda-sonde defect (verkeerde waarde door slechte verbranding bijv., weet niet of mm-lampje ook gaat branden bij verkeerde waardes)
4. Ontsteking, misschien zijn bijv. de bougies wel versleten, of de bougie kabels.Met dit in het achterhoofd heb ik de sleutels gepakt en heb ik de bougiekabels eruitgehaald, maar hier kon zo gauw niks aan ontdekken. Vervolgens heb ik het inlaat spruitstuk eraf gehaald, en het viel me heel erg op dat deze vol met aangebakken roet zat. Ik heb hem helemaal volgespoten met inlaat-reiniger, ook de gasklep heb ik ff goed onder gespoten.
Vervolgens heb ik de rest in het onderste deel van het spruitstuk gespoten.
Uit het bovenste stuk kwam behoorlijk veel troep, maar nog lang niet alles is eruit. Toch alles weer in elkaar geboetseerd, en na 2 startpogingen(door die inlaatreiniger start hij ff moeilijk) deed de tigra het weer.
En ik zal jullie zeggen; nergens meer last van! Alleen het mm lampje weet ik nog niet zeker, maar die kwam op willekeurige momenten en tot nog toe heb ik niks gezien.
Kortom gewoon de rotzooi ff schoonmaken, voor zover het lukt, kan al een heleboel goed doen.
Als het weer wat opknapt (ik kom uit doezum, groningen, dus jullie hebben vast wel van die windhoos gehoord haha), wil ik hem weer uit elkaar halen en het hele gasklephuis en de egr demonteren om die ook ff schoon te maken.
Misschien iemand nog goede tips? Alvast bedankt en ik hoop dat ook een boel mensen hier wat aan hebben, dit kan iedereen met een beetje gereedschap en een beetje technisch inzicht( ik heb namelijk geen van beide king: haha)hallo,
Ik heb het identieke problem met mijn tigra.
Kan de egr van de 1400 niet afgedopt worden?MVG
Geert
12 mei 2011 om 20:08 #17418840kan prima, als je boven leest.
alleen zal je het lampje af en toe te zien krijgen, echter zonder noodloop programma.
deze storing kan je ook niet weg krijgen, ook niet met een blokje, daar de werking van de EGR gewoon functioneerd, storing die word gegeven is dat de inlaat druk onjuist is bij nulllast.
Willem
12 mei 2011 om 20:21 #17418841Ik lees meermaals dat je met een plaatje de egr kunt afdoppen.
Maar lees weinig over de stekker welke er op bevestigd zit.
Een monteur bij Opel zegt dat de meldingen van de motormanagment blijft branden.
Bij de andere motoren kun je de computer misleiden maar niet de 1400.
Gaat de motor bij de montage niet in zijn noodprogramma?
Met als gevolg dat de motor slechter verbrandt etc?
Want anders is het vrij simpel.
Een plaats erop en de stekker los houden.
Dan brand alleen het lampje af en toe (lijkt me)MVG
Geert
12 mei 2011 om 20:23 #17418837Nee lampje zal slechts af en toe gaan branden, en dan gaat ie NIET in noodloop..
Willem
13 mei 2011 om 09:38 #17418839Oke bedankt :D
kun je zo’n plaatje zelf maken of is het aan te raden het bij Opel te bestellen?MVG
Geert
14 mei 2011 om 07:05 #17418842 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.