econ meter (edit) gas los –> int rood?

Forumindex Forums Modellen Manta econ meter (edit) gas los –> int rood?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17575237
    postbusmanta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2004

      Met vacuüm kun je vanalles laten bewegen hoor :wors

      Kijk maar naar die oude amerikanen: bij een corvette werden zelfs de lampen ermee gekanteld.

      Je neemt een vacuümdoos met daarin een membraam. Aan dit membraam bevestig je een armpje.
      Als je nu aan de andere kant van dit membraam vacuüm creëert, dan zal het armpje bewegen.

      Zo wordt dus ook de klep bediend die de keuze maakt tussen warme en koude lucht.
      Het vacuüm loopt via het luchtfilter. Hierin bevindt zich namelijk een bi-metaal-klepje.
      Als de aangezogen lucht erg koud is, is de klep gesloten en gaat het vacuüm vanaf het inlaatspruitstuk via het klepje naar het membraam van de keuze-klep. Deze zal er nu voor zorgen dat er lucht aangezogen wordt vanaf het uitlaatspruitstuk.
      Als de lucht in het luchtfilter warm wordt, zal het bi-metaal ombuigen en het klepje open zetten. Nu wordt het membraam van de keuzeklep niet meet bediend en zal er lucht aan de voorkant van de auto worden aangezogen.

      Ik hoop dat het duidelijk is.

      #17575238
      postbusmanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 July 2004

        De motor is eigenlijk een grote vacuüm-pomp.

        Als je er brandstof in gooit en je laat de boel ontsteken, zal deze steeds harder gaan draaien.

        Dat is dan ook de reden dat we de boel moeten “smoren”.

        We noemen het in de volksmond “de gasklep”, maar eigenlijk is het een “smoorklep”.

        Met deze klep houden we de motor in toom.

        Je kunt je voorstellen dat er onder deze klep een enorm vacuüm ontstaat, wanneer de klep dicht staat en de motor nog op toeren draait.

        Dit is dan ook de reden waarom bij jou de economy-meter “in het rood” gaat bij gas los.

        Een andere manier om vacuüm te creëren, is door de luchtsnelheid te vergroten.

        Boven de smoorklep (gasklep) heerst bij stationair nagenoeg geen vacuüm (als de chokeklep open staat).
        Pas als je gas gaat geven (dan creëer je dus luchtsnelheid) zal er een vacuum optreden.
        Dit is dus ook het moment dat je de ontsteking wilt vervroegen. Hier moet dus je vacuümvervroeging aangesloten zijn.

        Ik hoop dat het niet teveel tekst is.

        #17575239
        cruez
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 July 2006

          ok bedankt, heel wat duidelijker!

          dus moet ik nu van die leiding die nr die koud warm lucht loopt gaan aftappen?

          #17575240
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            Nee, ik heb gezien dat deze onderop je spruitstuk zit.

            Je moet op zoek naar een aansluiting boven je gasklep.

            #17575241
            postbusmanta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 July 2004

              Ik zit nog even te denken:

              Probeer het eens met een afgedopte aansluiting van de vacuümvervroeger.

              Dus je laat alles zitten zoals het zat………..alleen trek je de slang van de vacuümvervroeger en dopt de slang af.

              Je zal nu wel even iets minder power hebben, maar het is even voor de test van de economy-meter.

              #17575242
              cruez
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 July 2006

                origineel gepost door postbusmanta
                Ik zit nog even te denken:

                Probeer het eens met een afgedopte aansluiting van de vacuümvervroeger.

                Dus je laat alles zitten zoals het zat………..alleen trek je de slang van de vacuümvervroeger en dopt de slang af.

                Je zal nu wel even iets minder power hebben, maar het is even voor de test van de economy-meter.

                morgen vier dagen op reis, volgende week test ik dat even…

                #17575243
                cruez
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 July 2006

                  origineel gepost door postbusmanta
                  Nee, ik heb gezien dat deze onderop je spruitstuk zit.

                  Je moet op zoek naar een aansluiting boven je gasklep.

                  die buis koud warm zit niet op spruitstuk hoor, die komt gewoon bovenin de luchtfilter uit…

                  #17575244
                  Lukko
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 January 2005

                    en is het nog gelukt? ik heb nu ook een dashboard erin zitten met een eco meter. wou die ook graag aan gaan sluiten. was wel benieuwd of ie nu werkte?

                    #17575245
                    cruez
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 July 2006

                      nee het is nog niet gelukt. Slaat nog steeds uit in het rood. Moet nog steeds op zoek naar een aansluiting boven de gasklep zo te zien….

                      #17575246
                      Lukko
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 January 2005

                        bij mij is het wel gelukt.. alleen bij mij zit er een 2.0 in . dus aan een foto heb je waarschijnlijk niks. gewoon aangesloten bij de gasklep

                        #17575247
                        cruez
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 July 2006

                          welke carb zit daar op? kun je toch even foto zetten. Al ist maar om mensen in de toekomst mee te helpen!
                          :thumbup :thumbup

                          #17575248
                          Lukko
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 January 2005

                            Ik zal zodra ik weer in me loods ben een foto maken. 2.0 cih blok heb ik.

                            #17575249
                            cruez
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 July 2006

                              dankje!

                            13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.