econ meter (edit) gas los –> int rood?

Forumindex Forums Modellen Manta econ meter (edit) gas los –> int rood?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215464
    cruez
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 July 2006

      Zoals titel zegt twee vraagjes:

      1 motorkapslot:

      Heb al een tijd last van dat de kap niet openspringt als ik aan de hendel binnenin de wagen trek. Heb precies de indruk dat de kabel te lang geworden is? Ik moet dan altijd met mijn vingers keihard tussen de kap trekken tot dat deze uit het eerste slot springt. Is er een manier om dit slot bij te stellen? (het zit allemaal goed in het vet dus daaraan ligt het niet) of is dit slot stuk en moet er een nieuw in?

      2 econommeter:

      Daar ik standaard geen dash met toerenteller heb, heb ik er al heel eind geleden ééntje van een gt-J in gestoken met toerenteller en econommeter. Nu had ik graag deze econommeter werkend gezien. Daarvoor gaat een vacuumslangetje achterop het dash, maar waar past het andere uiteinde onder de motorkap? is daar een afgedopte uitgang ofzo op de carb? Het betreft een varajet II en een 1300 S motor.

      Bedankt bij voorbaat!

      #17575213
      Opel_Bjorn
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 May 2008

        kabel kan je vooraan op het frontbijstellen denk ik. Zit zo een ijzeren klemmetje gevezen wat de kabel tegen het voorfront duwt, hier kan je de kabel wat strakker zetten.

        #17575214
        mantadevil
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          je kunt ook je slot wat hoger plaatsen

          #17575215
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            wat betreft je econoom meter,
            de varajet II heeft toch een vaccum aansluiting?

            daar kun je een T stukje tussen zetten, en dan vervolgens
            je econoom erbij op aan sluiten.

            #17575216
            postbusmanta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 July 2004

              Als de motorkap open staat, kun je met een dikke kruiskop-schroevendraaier het slot dichtklikken (de pen van je motorkap nabootsen).
              Als je iemand nu aan de opener laat trekken, kun je zien wat er gebeurd.
              De veer in het slot moet sterk genoeg zijn om de motorkap een stukje omhoog te drukken.
              Deze veer kan gebroken zijn.

              Ook kan de uitlijning van je slot niet helemaal kloppen.
              Als je het slot even demonteert en je legt voorzichtig de motorkap dicht, (even voorzorgsmaatregelen treffen, zodat je de motorkap makkelijk open kan trekken) dan moeten alle naden precies kloppen.
              Als de motorkap teveel naar voren/achteren of scheef ligt, kun je dat aanpassen met de bouten in je scharnieren.
              Als de motorkap nu geheel naar 1 kant ligt, kun je wat geweld uitoefenen op je scharnieren.

              Nu je slot weer monteren. Nu mag tijdens het sluiten de motorkap niet opzij geschoven worden door het slot. Dit veroorzaakt namelijk wrijving en zal de motorkap niet makkelijk open-wippen.

              #17575217
              cruez
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 July 2006

                owkee bedankt voor deze info mannen, ik ga het morgen even proberen, vooral die motorkap irriteert me!

                Het is ook zo als ik aan die hendel trek moet ik deze zelf terug duwen, anders kan ik mijn slot niet vastklikken. Maw, als je trekt, moet ie normaal die kabel zelf terug in de beginstand trekken?

                #17575218
                postbusmanta
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 July 2004

                  Ja………….maar dan moet je kabel heel soepel in de buitenkabel lopen en dan moet je slot goed gangbaar zijn.

                  Ik heb m’n slot in een bak met petroleum en een kwast geheel schoongemaakt. zo komt alle troep die er eventueel in zit ook los.

                  #17575219
                  cruez
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 July 2006

                    origineel gepost door Ghanz
                    wat betreft je econoom meter,
                    de varajet II heeft toch een vaccum aansluiting?

                    daar kun je een T stukje tussen zetten, en dan vervolgens
                    je econoom erbij op aan sluiten.

                    Daar ik al alles van autotechniek ken (NOT) even enkele foto’s,

                    wil iemand zo vriendelijk zijn eventueel aan de duiden in paint ofzo, welke kabel de vacuum kabel is en waar ik dus dat T stuk mag tussen zetten.

                    Bedankt bij voorbaat ;)

                    enkele plaatjes



                    #17575220
                    knoll
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 July 2005

                      is dat niet die dunne die rechtstreeks naar de ontstekingshuis gaat? op je delco ergens :) ben niet zeker zou zeggen proberen het uit zonder schade te doen? en van die motorkap heb het probleem ook al paar weken sinds ik motorkap eens opnieuw heb opgevezen greets

                      #17575221
                      Ghanz
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 July 2005

                        idd vacuum naar de verdelerkap toe.

                        motor kap kan idd de afstelling wezen van de scharnieren, en of, t kabeltje wat strakker stellen.

                        #17575222
                        cruez
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 July 2006

                          Bedankt, is die slang dezelfde dikte en materiaal als de slang die van carb naar verdeler loopt?

                          #17575223
                          knoll
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 July 2005

                            is zeer fijn aansluiting op je carburator kunt niet vreed missen je hebt er niet veel die dikke in je inlaat ofzo is voor naar je kleppendeksel deze ist niet je hebt nog die vacuum dikke die naar je remverdeler loopt deze ist ook niet
                            en je hebt nog benzine zitten ist ook niet ;) en enige da overschiet is dat fijn aansluitingske op je carburator normaal gezien net boven die die naar je kleppendeksel loopt als het het zelfde is bij varajet 2 bij 2.0S :) greets

                            #17575224
                            cruez
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 July 2006

                              jaja, ik weet al welke het is, maar mijn vraag is, de kabel die ik naar mijn dash zal laten lopen, moet die dezelfde dikte zijn als de kabel waar ik de T zal tussen zetten?

                              #17575225
                              cruez
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 July 2006

                                dus iemand die weet hoe dik en uit welk materiaal die leiding moet zijn?

                                ik meende mij te herinneren dat de aansluiting achterop het das nogal dik was?

                                edit: ff foto terug gezocht van toen ik het dash kocht, zoals je kan zien is het bij de aansluiting van de econommeter ooit redelijk warm geworden. wat kan hiervan de oorzaak geweest zijn? lijkt me nogal vreemd…

                                foto ter duiding

                                Bedankt

                                #17575226
                                cruez
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 July 2006

                                  :( niemand met een econoom meter die dit even kan checken?

                                  #17575227
                                  cruez
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 July 2006

                                    bij deze ‘werkt’ de econom meter al. VOl op gas slaat ie int rood. Normaal rijden halfweg. Maar als ik het gas volledig los slaat ie weer helemaal het rood in. Dit is op zich toch niet normaal?
                                    Ik zag onlangs een filmpje op youtube en bij gas los sloeg hij helemaal int groen bij die manta. en dat lijkt mij ook wel logischer… Waaraan kan dat te wijten zijn?

                                    gr

                                    #17575228
                                    postbusmanta
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 July 2004

                                      Je moet even goed kijken of de aansluiting boven de gasklep of onder de gasklep zit.

                                      Zo te horen zit de huidige aansluiting aan de verkeerde kant van de gasklep.

                                      #17575229
                                      cruez
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 July 2006

                                        origineel gepost door postbusmanta
                                        Je moet even goed kijken of de aansluiting boven de gasklep of onder de gasklep zit.

                                        Zo te horen zit de huidige aansluiting aan de verkeerde kant van de gasklep.

                                        hij zit gewoon afgetapt op dat slangetje dat nr mijn vacuumvervroeger loopt…

                                        moet ie ergens anders aangesloten worden dan?

                                        #17575230
                                        postbusmanta
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 July 2004

                                          Ik weet natuurlijk niet waar momenteel je vacuumvervroeger aan zit gesloten.

                                          Kijk eerst even of hij boven of onder je gasklep zit.

                                          #17575231
                                          rpjverhoev
                                            Lid sinds:
                                            13 March 2006

                                            economie meter is niets anders dan een vacuum meter, hij geeft het vacuum weer tussen inlaatklep en gasklep.

                                            bij vollast zal er een hoog vacuum ontstaan doordat motor een voledige vulling vraagt
                                            Bij deellast zal er een lager vacuum aanwezig zijn

                                            op het moment dat je met constant toerental je vacuum bekijkt zie je een constantje waarde.

                                            op het moment dat je het gaspedaal loslaat(sluiten gasklep) zal het vacuum naar 0 gaan. nadat deze eerst maximaal wordt.

                                            ja het is normaal dat de meter eerst uitslaat alvorens in het groen te komen.

                                            #17575232
                                            cruez
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              11 July 2006

                                              origineel gepost door rpjverhoev
                                              economie meter is niets anders dan een vacuum meter, hij geeft het vacuum weer tussen inlaatklep en gasklep.

                                              bij vollast zal er een hoog vacuum ontstaan doordat motor een voledige vulling vraagt
                                              Bij deellast zal er een lager vacuum aanwezig zijn

                                              op het moment dat je met constant toerental je vacuum bekijkt zie je een constantje waarde.

                                              op het moment dat je het gaspedaal loslaat(sluiten gasklep) zal het vacuum naar 0 gaan. nadat deze eerst maximaal wordt.

                                              ja het is normaal dat de meter eerst uitslaat alvorens in het groen te komen.

                                              hij slaat uit naar en blijft ook in het rood bij gas los…

                                              #17575233
                                              cruez
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 July 2006

                                                zo is ie aangesloten.

                                                #17575234
                                                postbusmanta
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 July 2004

                                                  Begin eerst eens met een nieuw slangtje op je vacuum-vervroeger :P. Valse lucht geeft vele problemen.

                                                  Waar loopt dat slangetje naartoe dat op je luchtfiilter zit?

                                                  Deze bedient de klep die kiest tussen koude lucht of voor-verwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk.

                                                  Volgens mij zit deze wel boven je gasklep aangesloten.
                                                  Probeer hier eens tijdelijk een T-stuk tussen te zetten en probeer het dan eens :thumbup

                                                  #17575235
                                                  cruez
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    11 July 2006

                                                    origineel gepost door postbusmanta
                                                    Begin eerst eens met een nieuw slangtje op je vacuum-vervroeger :P. Valse lucht geeft vele problemen.

                                                    Waar loopt dat slangetje naartoe dat op je luchtfiilter zit?

                                                    Deze bedient de klep die kiest tussen koude lucht of voor-verwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk.

                                                    Volgens mij zit deze wel boven je gasklep aangesloten.
                                                    Probeer hier eens tijdelijk een T-stuk tussen te zetten en probeer het dan eens :thumbup

                                                    Die buis van koud / warm klept loopt naar de onderkant van de luchtfilter.
                                                    Net daarnaast komt nog een gevlochten leiding toe die dan weer loopt naar de carb zelf… (ook te zien op foto…)

                                                    #17575236
                                                    cruez
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      11 July 2006

                                                      trouwens, mijn motorische kennis is beperkt. Maar ik zie momenteel niet in hoe kan een vacuumslang nu een klep bedienen die de keuze maakt tussen koude of warme lucht?

                                                      Leer graag es iets bij :wors

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.