Forumindex › Forums › Modellen › Manta › econ meter (edit) gas los –> int rood?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 december 2009 om 13:56 #17215464
Zoals titel zegt twee vraagjes:
1 motorkapslot:
Heb al een tijd last van dat de kap niet openspringt als ik aan de hendel binnenin de wagen trek. Heb precies de indruk dat de kabel te lang geworden is? Ik moet dan altijd met mijn vingers keihard tussen de kap trekken tot dat deze uit het eerste slot springt. Is er een manier om dit slot bij te stellen? (het zit allemaal goed in het vet dus daaraan ligt het niet) of is dit slot stuk en moet er een nieuw in?
2 econommeter:
Daar ik standaard geen dash met toerenteller heb, heb ik er al heel eind geleden ééntje van een gt-J in gestoken met toerenteller en econommeter. Nu had ik graag deze econommeter werkend gezien. Daarvoor gaat een vacuumslangetje achterop het dash, maar waar past het andere uiteinde onder de motorkap? is daar een afgedopte uitgang ofzo op de carb? Het betreft een varajet II en een 1300 S motor.
Bedankt bij voorbaat!
26 december 2009 om 14:02 #17575213kabel kan je vooraan op het frontbijstellen denk ik. Zit zo een ijzeren klemmetje gevezen wat de kabel tegen het voorfront duwt, hier kan je de kabel wat strakker zetten.
26 december 2009 om 14:49 #17575214je kunt ook je slot wat hoger plaatsen
26 december 2009 om 15:33 #17575215wat betreft je econoom meter,
de varajet II heeft toch een vaccum aansluiting?daar kun je een T stukje tussen zetten, en dan vervolgens
je econoom erbij op aan sluiten.26 december 2009 om 15:46 #17575216Als de motorkap open staat, kun je met een dikke kruiskop-schroevendraaier het slot dichtklikken (de pen van je motorkap nabootsen).
Als je iemand nu aan de opener laat trekken, kun je zien wat er gebeurd.
De veer in het slot moet sterk genoeg zijn om de motorkap een stukje omhoog te drukken.
Deze veer kan gebroken zijn.Ook kan de uitlijning van je slot niet helemaal kloppen.
Als je het slot even demonteert en je legt voorzichtig de motorkap dicht, (even voorzorgsmaatregelen treffen, zodat je de motorkap makkelijk open kan trekken) dan moeten alle naden precies kloppen.
Als de motorkap teveel naar voren/achteren of scheef ligt, kun je dat aanpassen met de bouten in je scharnieren.
Als de motorkap nu geheel naar 1 kant ligt, kun je wat geweld uitoefenen op je scharnieren.Nu je slot weer monteren. Nu mag tijdens het sluiten de motorkap niet opzij geschoven worden door het slot. Dit veroorzaakt namelijk wrijving en zal de motorkap niet makkelijk open-wippen.
26 december 2009 om 20:27 #17575217owkee bedankt voor deze info mannen, ik ga het morgen even proberen, vooral die motorkap irriteert me!
Het is ook zo als ik aan die hendel trek moet ik deze zelf terug duwen, anders kan ik mijn slot niet vastklikken. Maw, als je trekt, moet ie normaal die kabel zelf terug in de beginstand trekken?
26 december 2009 om 23:07 #17575218Ja………….maar dan moet je kabel heel soepel in de buitenkabel lopen en dan moet je slot goed gangbaar zijn.
Ik heb m’n slot in een bak met petroleum en een kwast geheel schoongemaakt. zo komt alle troep die er eventueel in zit ook los.
17 juni 2010 om 11:39 #17575219origineel gepost door Ghanz
wat betreft je econoom meter,
de varajet II heeft toch een vaccum aansluiting?daar kun je een T stukje tussen zetten, en dan vervolgens
je econoom erbij op aan sluiten.Daar ik al alles van autotechniek ken (NOT) even enkele foto’s,
wil iemand zo vriendelijk zijn eventueel aan de duiden in paint ofzo, welke kabel de vacuum kabel is en waar ik dus dat T stuk mag tussen zetten.
Bedankt bij voorbaat ;)
enkele plaatjes
17 juni 2010 om 13:18 #17575220is dat niet die dunne die rechtstreeks naar de ontstekingshuis gaat? op je delco ergens :) ben niet zeker zou zeggen proberen het uit zonder schade te doen? en van die motorkap heb het probleem ook al paar weken sinds ik motorkap eens opnieuw heb opgevezen greets
17 juni 2010 om 15:33 #17575221idd vacuum naar de verdelerkap toe.
motor kap kan idd de afstelling wezen van de scharnieren, en of, t kabeltje wat strakker stellen.
17 juni 2010 om 18:14 #17575222Bedankt, is die slang dezelfde dikte en materiaal als de slang die van carb naar verdeler loopt?
18 juni 2010 om 16:03 #17575223is zeer fijn aansluiting op je carburator kunt niet vreed missen je hebt er niet veel die dikke in je inlaat ofzo is voor naar je kleppendeksel deze ist niet je hebt nog die vacuum dikke die naar je remverdeler loopt deze ist ook niet
en je hebt nog benzine zitten ist ook niet ;) en enige da overschiet is dat fijn aansluitingske op je carburator normaal gezien net boven die die naar je kleppendeksel loopt als het het zelfde is bij varajet 2 bij 2.0S :) greets19 juni 2010 om 17:41 #17575224jaja, ik weet al welke het is, maar mijn vraag is, de kabel die ik naar mijn dash zal laten lopen, moet die dezelfde dikte zijn als de kabel waar ik de T zal tussen zetten?
21 juni 2010 om 13:49 #17575225dus iemand die weet hoe dik en uit welk materiaal die leiding moet zijn?
ik meende mij te herinneren dat de aansluiting achterop het das nogal dik was?
edit: ff foto terug gezocht van toen ik het dash kocht, zoals je kan zien is het bij de aansluiting van de econommeter ooit redelijk warm geworden. wat kan hiervan de oorzaak geweest zijn? lijkt me nogal vreemd…
foto ter duiding
Bedankt
24 juni 2010 om 12:58 #17575226:( niemand met een econoom meter die dit even kan checken?
18 oktober 2010 om 20:14 #17575227bij deze ‘werkt’ de econom meter al. VOl op gas slaat ie int rood. Normaal rijden halfweg. Maar als ik het gas volledig los slaat ie weer helemaal het rood in. Dit is op zich toch niet normaal?
Ik zag onlangs een filmpje op youtube en bij gas los sloeg hij helemaal int groen bij die manta. en dat lijkt mij ook wel logischer… Waaraan kan dat te wijten zijn?gr
18 oktober 2010 om 20:43 #17575228Je moet even goed kijken of de aansluiting boven de gasklep of onder de gasklep zit.
Zo te horen zit de huidige aansluiting aan de verkeerde kant van de gasklep.
18 oktober 2010 om 21:05 #17575229origineel gepost door postbusmanta
Je moet even goed kijken of de aansluiting boven de gasklep of onder de gasklep zit.Zo te horen zit de huidige aansluiting aan de verkeerde kant van de gasklep.
hij zit gewoon afgetapt op dat slangetje dat nr mijn vacuumvervroeger loopt…
moet ie ergens anders aangesloten worden dan?
18 oktober 2010 om 21:35 #17575230Ik weet natuurlijk niet waar momenteel je vacuumvervroeger aan zit gesloten.
Kijk eerst even of hij boven of onder je gasklep zit.
20 oktober 2010 om 13:02 #17575231economie meter is niets anders dan een vacuum meter, hij geeft het vacuum weer tussen inlaatklep en gasklep.
bij vollast zal er een hoog vacuum ontstaan doordat motor een voledige vulling vraagt
Bij deellast zal er een lager vacuum aanwezig zijnop het moment dat je met constant toerental je vacuum bekijkt zie je een constantje waarde.
op het moment dat je het gaspedaal loslaat(sluiten gasklep) zal het vacuum naar 0 gaan. nadat deze eerst maximaal wordt.
ja het is normaal dat de meter eerst uitslaat alvorens in het groen te komen.
20 oktober 2010 om 13:54 #17575232origineel gepost door rpjverhoev
economie meter is niets anders dan een vacuum meter, hij geeft het vacuum weer tussen inlaatklep en gasklep.bij vollast zal er een hoog vacuum ontstaan doordat motor een voledige vulling vraagt
Bij deellast zal er een lager vacuum aanwezig zijnop het moment dat je met constant toerental je vacuum bekijkt zie je een constantje waarde.
op het moment dat je het gaspedaal loslaat(sluiten gasklep) zal het vacuum naar 0 gaan. nadat deze eerst maximaal wordt.
ja het is normaal dat de meter eerst uitslaat alvorens in het groen te komen.
hij slaat uit naar en blijft ook in het rood bij gas los…
20 oktober 2010 om 14:44 #17575233zo is ie aangesloten.
20 oktober 2010 om 20:56 #17575234Begin eerst eens met een nieuw slangtje op je vacuum-vervroeger :P. Valse lucht geeft vele problemen.
Waar loopt dat slangetje naartoe dat op je luchtfiilter zit?
Deze bedient de klep die kiest tussen koude lucht of voor-verwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk.
Volgens mij zit deze wel boven je gasklep aangesloten.
Probeer hier eens tijdelijk een T-stuk tussen te zetten en probeer het dan eens :thumbup27 oktober 2010 om 17:02 #17575235origineel gepost door postbusmanta
Begin eerst eens met een nieuw slangtje op je vacuum-vervroeger :P. Valse lucht geeft vele problemen.Waar loopt dat slangetje naartoe dat op je luchtfiilter zit?
Deze bedient de klep die kiest tussen koude lucht of voor-verwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk.
Volgens mij zit deze wel boven je gasklep aangesloten.
Probeer hier eens tijdelijk een T-stuk tussen te zetten en probeer het dan eens :thumbupDie buis van koud / warm klept loopt naar de onderkant van de luchtfilter.
Net daarnaast komt nog een gevlochten leiding toe die dan weer loopt naar de carb zelf… (ook te zien op foto…)27 oktober 2010 om 17:06 #17575236trouwens, mijn motorische kennis is beperkt. Maar ik zie momenteel niet in hoe kan een vacuumslang nu een klep bedienen die de keuze maakt tussen koude of warme lucht?
Leer graag es iets bij :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.