Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.
- Dit onderwerp bevat 218 reacties, 34 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juni 2019om 14:35 door Dolby.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2016 om 21:55 #18229941AnoniemLid sinds:
1 January 1970Benieuwd naar het resultaat :thumb
Lijkt een dikke blunder van de motor bouwer :hmmz9 maart 2016 om 13:06 #18229942@Midnight black, Nee ik ben sinds kort naar half synthetisch gegaan om aanrade van mijn monteur. Maar heeft niks geholpen veranderd niks aan het olie verbruik. Hiervoor alleen maar vol synthetisch olie gebruikt Kroon olie , techno olie en Valvoline.
@midnight black wrote:
Mooi verslag hoor, zal eens in mijn foto’s terugzoeken naar die kanalen in het blok en deksel om te zien hoe het bij mij zit.
Zie dat je telkens 5W40 half synthetisch gebruikt, ik ben nu naar een 5W30 vol synthetisch (Castrol) gegaan om te kijken of dat scheelt.14 april 2016 om 11:07 #18229943Update over Z22se Olie verbruik.
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 233.xxx KM
Bouwjaar: 2002
Olie type: 5W40
Merk: Valvoline Durablend 5W40 (half syntheet).
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 600KM.Helaas heeft de By-pass van Cliff bij mijn Z22se niet geholpen qua olie verbruik. Daarom heb ik 2 weken geleden een compressie test laten uitvoeren voor mijn Z22se blok.
Gelukkig was de Compressie test in orde. Namelijk op alle 4 de cilinders 12bar. Had ik ook wel verwacht. Want mijn blok rijd als een trein.
Maar wilde het toch allemaal uitsluiten. Volgens mijn monteur zou het de olieschraapveren moeten zijn. Omdat de bougies mooi schoon waren tijdens de Compressie test.
Dus op het advies van mijn monteur hebben we nu een flesje Forte Oil Fortifier (400ML) bij de olie gegooid. Daar heeft de monteur goede ervaringen mee.
Dus nu is het afwachten of het gaat helpen. En met helpen bedoel ik dat het olie verbruik verminderd word.Zomerset 2016:
Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Lijkt me namelijk handig voor de mensen die ook een Z22se hebben.
16 april 2016 om 06:06 #18229944Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom
17 april 2016 om 07:28 #18229945Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….
17 april 2016 om 19:00 #18229946@joop1970 wrote:
Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….
Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…20 april 2016 om 11:45 #18229947@Blue GTC, Bedankt voor je antwoord. Ik gebruik nu de Forte fortifier op advies van mijn monteur. En heb natuurlijk ook gezocht op internet wat mensen ervan vinden. Ik heb zelf veel goede verhalen gehoord hierover. Daarom dat ik het probeer. Ben zelf niet bang dat door dit middel mijn motor in de soep draai. Anders had ik het zelf natuurlijk nooit in de motor gegooid.
Het is nu afwachten of deze Forte fortifier iets helpt qua olie verbruik.
@blue_GTC wrote:
Goedemorgen Jos, mijn vader had ook een verhoogd olieverbruik hij heeft hetzelfde spul als jou moeten gebruiken op aanraden van zijn monteur na een paar weken verder te zijn is het blok overleden. Ik heb op internet gelezen dat dit vaker voorkomt. Dus ik weet niet of het wel goed is om dat spul te gebruiken in de auto. Gr tom
20 april 2016 om 11:47 #18229948@Midnight black, Precies wat jij zegt. Zo denk ik er ook over op dit moment. Voor een nieuw 2de hands blok of reparatie kan ik volgens mij nog heel wat olie kopen. Maar ik zou het gewoon heerlijk gevonden hebben dat het olie verbruik niet zo belachelijk hoog zou zijn. Want 1 liter olie op 600KM is echt niet standaard. Heb zelf nog nooit eerder een auto gehad die
zo veel olie verbruikt.@midnight black wrote:
@joop1970 wrote:
Als dit niet werkt sou ik er persoonlijk een andere motor in gooien….
Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…20 april 2016 om 22:35 #18229949Het zal wel goed komen jos en als je er weinig hinder van onder vind gewoon laten lopen ( weet je nog wie ik ben ?) Groetjes
21 april 2016 om 13:13 #1822995021 april 2016 om 14:28 #18229951Waarom dat dan? Uit compressietest is gebleken dat die dik in orde is, je kunt heeeeel wat olie kopen voor het geld van een ander blok waarvan trouwens niet gezegd is dat deze niet dezelfde of ergere problemen heeft (tenzij je er een revisieblok in legt maar dat overstijgt dik de waarde van de auto)
Zeer waarschijnlijk klepseals vervangen om het probleem te verhelpen, alleen is dit nogal een karweitje…Behalve als je dat olieverbruik dus niet accepteert. Als je goedkoop een andere motor kunt krijgen is dat best een optie.
21 april 2016 om 20:01 #18229952Ook een andere motor zal olie gebruiken.
Volgens mij doen bijna alle z22se motoren dit.
De mijne heeft 165k gelopen en gebruikt ook 1 liter op 1000 km.
moet het nog eens goed nazien omdat ik deze auto nog maar net 2500 km heb.21 april 2016 om 20:27 #18229953Tja enigste reden om die klepseals niet te vervangen is voor mij dat het een behoorlijk karweitje is. Maar wisselen van een motorblok zal niet sneller gaan schat ik.
22 april 2016 om 13:58 #18229954@Midnight black, dat is voor mij op dit moment ook de enigste reden om het nog niet te vervangen. Het enige vervelende wat ik heb is het hoog olie verbruik. Voor de rest is het blok gewoon perfect. Het rijd heerlijk namelijk.
@midnight black wrote:
Tja enigste reden om die klepseals niet te vervangen is voor mij dat het een behoorlijk karweitje is. Maar wisselen van een motorblok zal niet sneller gaan schat ik.
22 april 2016 om 19:27 #18229955Nouja de mijne gaat ook nog steeds als de brandweer maar ik weet nog een nadeeltje: dat andere sapje wat het blok in gaat lust ie ook nogal goed… ;)
24 april 2016 om 14:34 #18229956En heeft het spul geholpen of heb je nog moe genoeg kilometers gereden om het te kunnen testten
Gr Adam.
25 april 2016 om 06:59 #18229957@Midnight Black, Ja het ander sapje Euro95 lust die ook aardig als je lekker door rijd. Stads verkeer lust de Zafira 12liter op 100KM. (1 op 8 ) ;)
@midnight black wrote:
Nouja de mijne gaat ook nog steeds als de brandweer maar ik weet nog een nadeeltje: dat andere sapje wat het blok in gaat lust ie ook nogal goed… ;)
25 april 2016 om 08:17 #182299583 juni 2019 om 14:35 #18366696Update over Z22se Olie verbruik.
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 261.xxx KM
Bouwjaar: 2002
Olie type: 5W40
Merk: Valvoline Durablend 5W40 (full syntheet).
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 500KM.Kan helaas melden dat 14dagen geleden mijn Zafira A 2.2 16V de motor is overleden bij 261.xxx km. Dat is erg plotseling gegaan. Heb in de 5 jaar en ruim 70K gereden weinig problemen gehad. Alleen het olie verbruik was niet standaard.
Ik heb 14dagen geleden helaas moeten meemaken dat na 1 uur rijden op de snelweg plotseling mijn mm (motor management lampje. Begon te knipperen 6x. daarna paar seconden uit en daarna weer 6x knipperen). Op dat moment reed ik op de cruisecontrol met 140KM. Na dat het mm lampje begon te knipperen viel meteen de cc uit. Dus naar de rechterbaan gegaan alles leek normaal. Maar toen ik het gaspendaal aanraakte begon mijn auto te trillen en een vlinke broemgeluid was goed te horen. Meteen de eerste afslag de snelweg af gegaan en meteen op een veilig plek kunnen zetten. De auto leek wel op 3 cylinders te lopen. Motor uitgezet en opnieuw gestart weer draait de motor op 3 cylinders. Daarna meteen de auto uitgezet en met de Op-com uitgelezen. Met de Op-com werd de foutmelding P0300 (00) uitgelezen. (betekenis meervoudig cylinder overslaan van meedere cilinders). Dus niet steeds de zelfde. Heb routemobiel gebeld. Routbobiel monteur vertelde dat zal voor 99% zekerheid de bobine zijn. Maar jouw Bobine voor de Z22se hebben wij helaas niet. Dus heb ik een leenauto gekregen en hebben zij mijn auto 2 dagen later thuis voor de deur gebracht. Had inmiddels een andere bobine voor de Z22se gekocht. Na het monteren van de nieuwe bobinebrug van de Z22se. Helaas weer lopen op 3 cylinders. Bij mij was helaas het probleem ook niet de bobine & bogies. Daarna naar mijn monteur gegaan en die heeft mijn bogies bekeken en hij zag meteen dat er veel olie en klein resten van koelvloeistof op zat. Hij vertelde mij dat het blok helaas kapot is gegaan. Dus ik heb helaas sinds 14dagen een andere Zafira moeten kopen. Mijn monteur heeft achteraf nog een compressie test uitgevoerd en daaruit kwam naarvoren dat cilinder 3 totaal geen compressie meer had.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.