Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Dolby Zafira 2.2 16V Elegance – (Z22se) motor overleden.
- Dit onderwerp bevat 218 reacties, 34 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 juni 2019om 14:35 door Dolby.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2015 om 06:59 #18229916
Gister avond even onder de auto gelegen om te kijken waar het geluid vandaan kwam tijdens optrekken. En toen kwam ik helaas dit tegen.
Flexibel stuk kapot;
Kan ik dat repareren met dit onderdeel;
Op de foto van mijn kapotte flexibel stuk lijkt onder het kapot gedeelte nog iets anders te zitten namelijk.
10 september 2015 om 17:39 #18229917@Dolby wrote:
@John, Ah sorry verkeerd begrepen. Nee heb helemaal geen commendant. Ik heb ook regelmatig gehoord van die Brillo sponsjes gaat het hier ook mee. (staal met soort schuim). Of maak je daar alleen maar grassen mee?
Ben zelf niet lapot van brillo sponsjes.. die gebruiken we alleen voor in de keuken :D nee dat vind ik nix gaat het ijzer over ijzer. Liever met commedant dan
Minder dat je flexi kapot is .. je hebt bijna een nieuwe uitlaat lijn onder je zafira :D :D
11 september 2015 om 07:12 #18229918Volgende week gaat de Zafira even de brug op. Dat kijkt mijn monteur er even naar. Heb hem deze foto laten zien. Maar volgens hem is op dit moment alleen de buitenmantel kapot en de binnenkant waar het om gaat nog in orde. Dus even afwachten als de Zafira op de brug staat.
Bijna nieuwe uitlaat lijn wel maar de 2 duurste nog niet hoop dat het zo blijft. Want het spruitstuk en cat zijn de duurste onderdelen.
12 september 2015 om 08:56 #18229919Klopt.. hoop voor je dat het hierbij blijft.
14 september 2015 om 08:26 #18229920@John, Ik hoop het ook. Maar heb wel goed nieuws te melden over mijn Irmscher uitlaat. Afgelopen zaterdag een bedrijfs uitje gehad waardoor de uitlaat goed warm kon worden. En wat kwam er toch een mooi geluid uit de uitlaat toen de uitlaat warm was. Heerlijk sportief. Maar alleen wanneer je gas geeft als je de zelfde snelheid aanhoud is de uitlaat netjes stil. Dus een perfect uitlaat geluid. Die zeker niet hinderlijk is als je lange stukken snelweg gaat rijden. :wub :wors
@nova…. wrote:
Klopt.. hoop voor je dat het hierbij blijft.
18 september 2015 om 08:58 #18229921Ik heb goed nieuws en minder goed nieuws. Het goede nieuws is mijn monteur heeft het flexibel uitlaat stuk gecontroleerd. Gelukkig is op dit moment alleen de buitenmantel kapot. De rest is nog goed op dit moment. :thumb
Het slechte nieuws is dat ik woensdag middag op de snelweg steenslag heb gekregen precies op het voorraam op bestuurdershoogte. :swear
Dus gistermiddag op afspraak langs Carglas.Na 5minuten nadat ik mijn auto sleutel had afgeven komt een Carglas monteur mij ophalen om iets te laten zien. :???: Vertellen ze me dat deze reparatie altijd zichtbaar zal zijn omdat het precies op bestuurdershoogte zit en i.v.m. warmtewerend glas. En dat je hieraan dus gaat ergeren i.v.m. rondom de schade door de hars een wazig flekje krijgt. Dus adviseerde Carglas om een nieuw voorraam te laten monteren. :shock: Meteen even mijn verzekering gebeld en die konden me meteen vertellen dat ik een eigen risico moet betalen van €75 om een nieuw voorraam te laten monteren. Dus heb ik maar in gestemd om het voorraam te vernieuwen. Op advies van Carglas.
Dit had ik niet verwacht. :( De carglas monteur liet me ook zien hoe de waas ging uitzien na reparatie als ze die zouden uitvoeren. Namelijk aan de onderkant van mijn voorraam heb ik
+/- 2cm een waas over het hele onderraam lopen. Volgens de Carglas monteur komt dit door vocht/warmte/werking metaal warmtewerend glas. En de leeftijd van het voorraam namelijk 13jaar.18 september 2015 om 20:56 #18229922:wtf
Ik zie het probleem niet.
Voor 75 euro heb je een nieuwe voorruit dat is toch een koopje of niet soms?
19 september 2015 om 12:40 #18229923@Gerben rsv, Ik had liever geen nieuw raam en gewoon zoals ik gewend ben dat ze het perfect konden repareren zodat het niks hoeft te kosten.
Bij mijn Astra G hebben ze wel 5x mijn ruitschade gerepareerd en nooit een nieuwe raam nodig gehad. En na reparatie zag je er ook bijna niks meer van. Ik ben gewoon een beetje verbaast meer niet.
@gerben rsv wrote:
:wtf
Ik zie het probleem niet.
Voor 75 euro heb je een nieuwe voorruit dat is toch een koopje of niet soms?
26 september 2015 om 14:35 #18229924Afgelopen donderdag middag was de afspraak voor mijn nieuw voorraam bij Carglass.
Bij de Carglass;
Daklijst losgehaalt voor het raam te vernieuwen;
Schade voorraam;
Voorraam eruit;
Carglass had een actie dat je er gratis nieuwe Bosch ruitenwisser bij krijgt;
De reparatie heeft totaal +/-1,5 uur geduurd. De oude raam verwijderen en nieuwe raam monteren duurde ongeveer 30minuten. De rest
is wachten dat de kit voldoende is uitgewerkt. De Carglass medewerkers waren erg vriendelijk en mocht bij de reparatie aanwezig zijn.
De monteur vertelde mij precies wat het allemaal ging doen en waarom hij die handelingen uitvoerde. :wors :thumb
Ik vond het erg interessant om het eens mee te maken hoe ze een voorraam vervangen.30 september 2015 om 14:18 #18229925Na hoeveel tijd mocht je weer rijden? Heb het een keer (al 10 jaar geleden hoor) bij de dealer laten doen en die zeiden toen dat de auto moest overnachten ivm de kit voldoende uitgehard was en dus voldoende sterk was.
30 september 2015 om 21:39 #18229926Die kit moet 45 min uitharden
1 oktober 2015 om 10:46 #18229927Ik mocht bij carglass na plaatsen van nieuw vooraam 1 uur later weer veilig de weg op. Mag gewoon alles doen behalve de eerste 24 uur niet met chemische middelen werken (auto wassen). Werd mij geadviseerd.
3 oktober 2015 om 14:57 #18229928Vandaag de onderdelen gehaald voor de grote onderhoudsbeurt 225.000 KM.
– 5 Liter Valvoline Syn X-treme 5W-40
– Olie filter
– Lucht filter
– Benzine filter
– Interieur filter10 oktober 2015 om 09:36 #18229929Op advies van mijn monteur heb ik vandaag de Valvoline Syn power X-treme gewisseld voor de Valvoline Durablend half synthetisch 5W40 olie. Kijken of hiermee het olie verbruik veranderd.
4Liter Valvoline Durablend half synthetische 5W40 olie;
10 november 2015 om 19:58 #18229930Afgelopen Zaterdag 7 november 2015 naar de Opel dealer gegaan om de Zafira te laten nakijken voor de Winter check. En gelukkig waren alle punten voor de winter check inorde.
Winter certificaat 2015-2016;
Helaas kwam tijdens de Wintercheck wel een defect aan het licht namelijk mijn binnenkant van de as was het rubber kapot;
Helaas dat er iets defect is maar daarom vind ik de Winter check ook goed om de auto te laten nakijken. Je ziet wel
waarvoor het handig is. Leuk is anders maar wel handig. Auto is pas 5 maanden geleden apk gekeurd en toen was er nog niks aan de hand.Wanneer je het Opel Winter certificaat kocht kreeg je een gadget Mobile Power bank A5 (om je telefoon te kunnen opladen);
Op de foto zie je dat bij mijn versie Powe bank A5 een blauw lampje te zien is. Dit is standaard alleen als je het van de Opel dealer
krijgt zie je nergens een lampje branden. En dat vond ik erg vervelend ik vind het erg handig om te kunnen zien of de power bank A5
mijn telefoon oplaad. En tijdens opladen van de power bank A5 zelf is het ook erg handig om te kunnen zien wanneer het klaar is met opladen.Voor de mensen die ook hun lampje willen zien. Het is erg makkelijk. Je hoef alleen maar het MyOpel voorzichtig los te klikken (zit vast geklikt aan
8 puntjes aan iedere kant 4 stuks. (is een klik systeem) Als je dan het MyOpel frontje in je handen hebt zie je aan de binnenkant een zwart rondje
wat dicht zit. Ik heb dit met een klein boortje uitgeboord. En daarna afgeplakt met simpel plakband om er geen stof en dergelijken in te laten komen.
Als je dan het MyOpel klepje weer terug monteerd kun je ten minste zien wat de power bank A5 aan het doen is. Heb inmiddels getest en werkt perfect.
Krijg 1,5 Telefoon opgeladen wanneer de batterij van de power bank A5 helemaal is opgeladen.Oplaad tijd van de power bank A5 via het stroom net (standaard adapter van mijn Samsung S5mini oplader) duurt 6 uur.
Tijdens het opladen van de power bank zie je een rood lampje branden. Wanneer het rood lampje uit gaat is de batterij
helemaal vol.Tijdens opladen van power bank;
Wanneer je met de power bank A5 een telefoon oplaad brand er een blauw vel lampje. Wanneer het blauw lampje heel rustig brand
is de telefoon opgeladen. Heb dit getest met een Samsung GIO. En de batterij van de GIO was binnen 2,5uur helemaal 100% opgeladen.GIO word opgeladen door de power bank A5;
13 november 2015 om 19:32 #18229931Dat is een handige tip over die power bank jos, ik heb hem thuis ook liggen en ga het binnenkort ook proberen
14 november 2015 om 12:38 #1822993219 december 2015 om 22:38 #18229933Vandaag eindelijk mijn 225K grote onderhoudsbeurt uitgevoerd.
– Luchtfilter
– Interieur filter
– Olie filter
– Brandstof filter
– 4,5 Liter Olie (5W40 Half synthetisch MXL Durablend Valvoline).Luchtfilter:
Luchtfilterbuis:
Eindelijk van de binnenkant mooi droog en schoon. Na plaatsen van olie catch tankje
Olie filter na 15.000KM;
Binnenkant olie opening Z22se;
Olie tankje:
Opgevangen uit het Olie tankje:
9.000KM gereden +/- 100CC Rotzooi opgevangen door olie tankje
Volgens autodata moet er 5 liter olie in het z22se blok inclusief olie filter. Maar krijg er tijdens de beurten door steeds maximaal 4,5liter olie erin.
En dat is na +/- 10minuten de auto hebben laten lopen na het vullen van olie pijl op max.Heb vandaag ook even getest tijdens het olie verversen kijken wat de boordcomputer doet.
-. Blok helemaal leeg. Contact aan meteen op de BC check olie pijl
-. 1 liter olie gevuld in het blok. Meteen op contact BC check olie pijl.
– 2 liter olie gevuld. Contact aan en geen melding check olie pijl. Op pijl stok nog niks te zien.
– 3 liter olie bijgevuld. Contact aan en weer geen melding check olie pijl. Op pijl stok helemaal onderkant pijlstok een druppel te zien.
– 4 liter olie bijgevuld. Contact aan en weer geen melding check olie pijl. Op pijl stok olie pijl tegen de maximaal aan.
– Daarna de auto gestart en +/- 10 minuten laten stationair draaien.
– Daarna auto uit gezet 20minuten gewacht en daarna olie gepijlt half vol.
– Daarna 500ML olie bijgevuld tot de pijl stok op maximaal stond.
– Totaal dus 4,5 liter olie bijgevuld. Maar olie pijl staat toch echt op vol (maximaal).2 februari 2016 om 09:57 #18229934Ruim 3 weken in winter modes. Hoop snel dat ik weer de zomerbanden terug kan monteren. :thumb
Winter modes 2016;
Ruim 3 weken geleden 2de hands winterbanden op een zaterdag ochtend laten monteren i.v.m. een mooi aanbieding. Gemonteerd rond 12:00. Toen was er nog niks qua sneeuw.
Kom ik thuis begint het te sneeuwen. :thumb Helaas was het zondag ochtend weer bijna weg dus de kinderen teleurgesteld. Daarom hebben we die zondag maar even een
toertocht naar de sneeuw gedaan in Duitsland (eifel).Brrr koud;
Duitsland;
Wat hebben we die dag toch nog even kunnen genieten van het mooi uitzicht en de sneeuw. Want in de Eifel lag op dat moment
rond de 18cm sneeuw.3 februari 2016 om 19:32 #18229935Haha, bij de mijne is de wintermodus (16″ Zafira B lichtmetaal) juist mooier dan de zomermodus (de originele 15″ Elegance 6 spakers die bij jou de wintermodus zijn)
3 februari 2016 om 20:47 #18229936Ja hier ook wintermodus.. ben de velgen voorzien van een laag blanke lak endan de randen poetsen
4 februari 2016 om 12:12 #18229937@Midnight black, Dat is grappig inderdaad. :thumb
@midnight black wrote:
Haha, bij de mijne is de wintermodus (16″ Zafira B lichtmetaal) juist mooier dan de zomermodus (de originele 15″ Elegance 6 spakers die bij jou de wintermodus zijn)
7 maart 2016 om 09:45 #18229938By-Pass 2016 uitvoeren bij Cliff van het Opel-Forum.
Informatie:
Mijn Z22se blok
KM stand: 227.xxxKM
Bouwjaar:2002
Olie type: 5W40
Gemiddeld olie verbruik: 1 liter op 800KM.Ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd om te proberen het olie verbruik te verminderen van mijn Z22se blok. Maar helaas
heeft tot nu toe niks geholpen.1. PVC klepje nagekeken en schoongemaakt. Wat in de luchtinlaat tussen cilinder 2 & 3 zit.
2. Verschillende merken 5W40 olie uitgeprobeerd Kroon, Valvoline, Techno olie, maar helaas geen resultaat.
3. Olie catch tankje gemonteerd i.v.m. gasklephuis en luchtfilter buis vies. Nu blijft alles netjes schoon (gasklephuis, luchtfilterbuis).
4. Buitenkant z22se blok is helemaal droog en schoon. Lekt dus geen olie.
5. Binnenkant uitlaat is helemaal zwart. Dus het lijkt er op dat de olie gewoon verbrand.Ik heb mijn Zafira A bijna 2 jaar in bezit en ruim 34.000KM gereden. Vanaf het begin had ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter olie
op 1200KM. Maar sinds enkele maanden heb ik een gemiddeld olie verbruik van 1 liter op 800KM.
Daarom besloten om bij Cliff (Opel-forum) de by-pass te gaan uit proberen omdat bij zijn z22se blok het olie verbruik flink is terug gedrongen.
Hij heeft nu inmiddels 2600KM gereden en het olie pijl staat nog steeds op 3/4 vol (80%).Daarom Afgelopen zaterdag met mijn zoontje Lucas helemaal naar Rotterdam 200KM enkele reis om samen met Cliff de By-pass uit te voeren voor mijn
z22se blok. Eenmaal aangekomen meteen even gekeken naar zijn geweldig mooi Corsa waar een dikke 2 liter blok in ligt. Even lekker gepraat natuurlijk
over onze Opels. Daarna de Zafira binnen gezet en eerst even een bakkie doen. Tijdens de koffie even laten zien of de juiste klepdeksel pakking bij
me had.Z22se Klepdekselpakking.
Je moet namelijk goed kijken of je de juiste klepdekselpakking hebt dit i.v.m. er 2 versies zijn. Je hebt namelijk
een pakking voor de motor t/m code: 11144979.En een pakking voor de motorcode vanaf 11144980 en verder hebben een andere klepdekselpakking.Mijn Z22se blok heeft de code 110XXXXX. Komt uit bouwjaar Maart 2002 gebouwd in Russelheim.
Zafira a:
Begonnen met het demonteren van de onderdelen
1. Luchtfilterbuis
2. koelvloeistof slang wat langs het klepdeksel loopt.
3. Ontsteking verwijderd
4. Olie tankje verwijderen.Klepdeksel loshalen behoorlijk wat schroeven. Het hadden wel het probleem dat we de
benzine leiding niet los kregen. Dus hebben we het geprobeerd om het los te halen zonder de benzine
leding los te halen. Is het gelukt maar was beter geweest als we de benzine leidig hadden los gekregen maarja.Klepdeksel z22se verwijderd;
Binnenkant klepdeksel;
Bovenkant klepdeksel;
2. foto klepdeksel na demontageNadat we de klepdeksel gedemonteerd hadden. Even gekeken om de binnenkant zo schoon als mogelijk te maken want
het zat goed onder de olie. Nadat we het zo goed als mogelijk schoon gemaakt hadden. Hoorde we wanneer je rammelt met
het kleppendeksel een klepje bewegen. Dat klepje hoorde we niet bewegen toen het nog niet schoon was.
We hebben vooral de carterventilatie opening zo goed als mogelijk schoon gemaakt. Daar kwam redelijk wat zooi uit wat
goedvast heeft gezeten. Maar Cliff heeft dit met +/- 9bar kunnen schoonmaken. :thumb Cliff kwam er ook achter dat mijn
onderblok maar 5 openingen heeft terwijl mijn kleppendeksel 6 openingen heeft. Dit vonden we samen erg raar.
Want Cliff vertelde mij dat zijn z22se 6 openingen had in het onderblok en ook op het kleppendeksel wat ons logies lijkt.
Waar Cliff ook achter kwam was dat bij mij 2 andere openingen gebruikt werd als carterventilatie ten opzicht van zijn
Z22se blok. Hierover hebben wij samen nog nooit informatie over kunnen vinden. Het lijkt er dus op dat er verschillende
versies zijn.Onderblok Z22se heeft 5 openingen;
Kleppendeksel Z22se heeft 6 openingen;
Distributie Ketting Z22se;
Ketting Z22se;
Hier begint Cliff met het boren van een gaatje in het kleppendeksel voor de By-pass.
Klepdeksel by-pass uitvoeren:
Gaat boren klepdeksel;
Carterventilatie Z22se By-pass;
Plaatsen van schroef knelkoppeling;
Terug monteren van gemodiviseerde z22se Klepdeksel (By-pass);
Klepdeksel
EGR blindplaat gemodiviseerd;
Totaal plaatje By-Pass Z22se;
Klepdeksel by-pass leiding naar EGR klep;
Ik wil Cliff hierbij nogmaals bedanken voor de erg gezellig dag. En natuurlijk voor het maken van deze Z22se By-pass.
Mijn zoontje Lucas vond het geweldig om samen aan de auto te werken. We houden contact.7 maart 2016 om 22:13 #18229939:thumb :wors top verslag Jos :kewlpics
Nu inderdaad afwachten of het voor jou blok ook het beoogde positieve effect heeft :hmmzWant het carterventilatie kanaal nummer 4 op het onderblok zat bij mijn blok helemaal dicht maar was bij Dolby (Jos) nog open en was nog door blaasbaar (zij met lichte tegendruk )omdat hij dat pvc-restrictor plaatje 1 jaar geleden nog had schoon gemaakt dus nu is het echt afwachten of het hoge olie verbruik afneemt :hmmz :hmmz
We hebben sowieso een leuk dagje gehad en Lucas heeft nog ff in een hele dikke hoge Mercedes gezeten king:8 maart 2016 om 21:51 #18229940Mooi verslag hoor, zal eens in mijn foto’s terugzoeken naar die kanalen in het blok en deksel om te zien hoe het bij mij zit.
Zie dat je telkens 5W40 half synthetisch gebruikt, ik ben nu naar een 5W30 vol synthetisch (Castrol) gegaan om te kijken of dat scheelt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.