De kwaliteit van de aftermarket

Forumindex Forums Overige Opel algemeen De kwaliteit van de aftermarket

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 66)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269656
    Astra_R
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 September 2011

      Beste Allen,

      Een discussiepunt dat waar ik al een tijdje info over zou willen zien.
      De reden?
      Ik zie verschillende kwaliteiten, het is/lijkt goed, het ander wat minder en er is natuurlijk ook een OEM(original equipment manufacturer).
      Zo heb ik eens een filter vervangen(aftermarket) voor exact de zelfde(typenr) met als toevoeging de letters “GM” ;)

      Waarom in het Astra deel?
      Ik wist niet goed wat het geschikte subforum zou zijn. Je hebt natuurlijk de sportieve auto’s, de oltimers en de Astra(achtigen).

      Omdat ik nu een Astra G rijdt vind ik dit type auto zelf het meest interessante. Mocht een ander subforum geschikter zijn.. Mijn excuses.

      Terug ontopic:

      Mijn eerste input:
      Er is voor de meeste onderdelen een orginele fabrikant(anders dan opel/ gm). Het voorbeeld van de filter heb ik reeds gegeven.

      Ook lees ik vaak dat sensoren je het beste orgineel kunt vervangen. Is dit dat met GM nummertje of is een zelfde sensor van de OEM eigenlijk de zelfde?

      Febi: Ziet er kwalitatief goed uit heb ik gezien. Of de kwaliteit daadwerkelijk goed is? Ik heb geen idee..
      Gates: erg veel verkocht in de aftermarket. Is de kwaliteit goed? Geen idee..

      Volgens mij zijn er wel verschillen wat betreft de aftermarket delen en ik denk dat dit te maken heeft met de doelgroep van de verkoper. Zo zullen prijsbewuste klanten vaker een auto van type X(ik denk astra) en zijn mensen die civics rijden mogelijk meer tuning gericht?

      Ik zelf zou voor het meeste toch graag OE of betere kwaliteit(degelijkheid/ duurzaamheid) voor een passende prijs kopen.
      Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen..

      gr,

      Remy

      #18265685
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Aftermarket nokkenas sensor, eenvoudige knoop met de hand op het, signaal ging bananen.

        Aftermarket bobine, 1 reis naar delft, ging bananen.

        Aftermarket = SHIT!

        #18265686
        drinksalotofpetrol
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 December 2014

          Merken als Gates en Mann leveren ook gewoon aan fabrikanten als Opel, alleen dan met een GM nummer en logootje. Of dacht je dat Opel een eigen v-snaren fabriek heeft :lol:. Veel van die onderdelen zijn gelijkwaardig of beter dan zogenaamde OEM onderdelen. Vaak zijn ze ook een stuk goedkoper omdat er een complete laag tussenuit wordt gehaald in het verkooptraject. Wat vaak wel zooi is, is al die (tuning) plastic zooi. Slechte pasvorm en geen kwaliteit.

          #18265687
          koenelsenaar
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 April 2010

            Je hebt idd diverse budget merken, denk aan topran, van wezel, abs, nk.

            De kwaliteit laat vaak te wensen over, ik had een van wezel radiateur na een jaar lek, en een set nk remschijven waren erg snel krom. OE kwaliteit heeft echt mijn voorkeur, denk aan ATE, SKF, Hella. Vaak is de pasvorm ook beduidend beter.

            #18265688
            Astra_R
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 September 2011

              Leuk, merken..
              Ben bij de keuze voor een nieuwe condensor ook nog tegen het volgende aan gelopen: behr/ hella leverde via de onderdelen handel zowel de eerste montage en een speciaal voor de aftermarket geproduceerde condensor. Scheelde een paar tientjes.. uiteindelijk voor een nissens gegaan omdat die bij de vod vaker gebruikt werd en ook wel positieve verhalen over gelezen.. opzich was ik er niet kapot van. Hij zag er wel redelijk uit maar er moest wel het een en ander bij gebogen worden. Zou ik weer mogen kiezen, dan zou ik voor behr/hella gaan. Voor een paar euro meer had ik de aftermarket versie..

              Bosch vind ik ook wel een interessante fabrikant, levert eerste montage delen(kabelboomstekkers en lambda sondes) maar ook verschillende verhalen over gelezen.
              Varta accu’s waren in het verleden exact de zelfde als bosch(productie door varta).
              Bosch levert echt van alles en ik heb gelezen dat de kwaliteit daardoor niet altijd gewaarborgd is omdat er te snel te veel kleinere fabrikanten opgekocht worden c.q. omlabeling naar bosch.
              Ter verdediging van het merk: hoewel ik de riemschijven door angst na het bovenstaande links heb laten liggen ben ik nog niet teleurgesteld door het merk. Lambda sondes, bougies en filters functioneren naar mijn ervaring prima. Ontwikkeld die club niet ook de abs systemen?

              Van van wezel heb ik overigens de motor bescherm plaat. Pasvorm is niet perfect(bijna slecht maar het is een groot stuk plastic onder de motor, dus toe maar). Hij zit en het alternatief was oe a 5voud van de van wezel.

              #18265689
              opel-mark
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 March 2011

                Tja soms zie je kreten en beloftes op websites dat aftermarket a-kwaliteit zou zijn terwijl dat absoluut niet is.
                koplampen worden gemaakt door hella voor opel, gates is een bekende fabriek met kwalitatief goede spullen, bosch eigenlijk ook wel hoewel ik daar wel eens een inleg oliefilter van heb gehad die spontaan in tweeen brak bij het uit de houder halen, maar ik heb sterk het vermoeden dat bijvoorbeeld het interieurfilter voor opel bij bosch vandaan komt.

                maar soms is het halen van onderdelen bij de dealer ook niet echt duur, het is een beetje zoekwerk en navragen.

                #18265690
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Lol wat is een GM auto niet van GM:
                  Koplampen Bosch/Hella bv.
                  Meters VDO bv
                  Zuigers Mahle of KS bv
                  Lagers Glyco ACL bv
                  Bak is ZF of Getrag of net wat
                  Injectie is Bosch of Delco bv
                  Interieurs recaro bv
                  Dynamo is Delco Remy of Bosch of net wat
                  Enz enz enz

                  Als de GM op de doos staat wil dus niet zeggen dat een GM fabriek dat heeft gemaakt,maar kan goed 1 van de vele toe leverings fabrikanten zijn geweest,kan goed zijn dat jij een LUK koppeling in een GM doos krijgt net als een Bosch brandstof injector in een GM doosje.

                  Der zijn veel merken en sommige zijn idd kwalitatief slecht anderen zijn goed,maak je keuze door te lezen over ervaringen,het is niet zo dat bv K&N slechte filters maakt maar dat deze bv standaard niet op een Opel zitten maar bv Mahle wil niet zeggen dat K&N slechte filters maakt..

                  Kan goed zijn dat Victor Reinz betere pakkingen maakt als bv Goetze maar dat Goetze ze voor de astra mag leveren en voor de Corsa mag Victor Reinz ze weer leveren…

                  Als ik bv naar versnellings bakken kijk en dan bv een USA 4L60E bak neem is deze met aftermarkted parts zo sterk te maken dat het ding amper kapot te krijgen is terwijl standaard GM spul maar de helft of 75% van de aftermarkted power aan kan..

                  Het is net wat wil je 1 ding is vaak een vuistregel en dat is kwaliteit vind je in de prijs terug…

                  #18265691
                  b07
                    Lid sinds:
                    24 February 2009

                    heb al vaker distributiesetjes gekocht van contietech, gates, skf pompen,lagers en dat zij hele nette setjes waar ik nooit problemen mee heb gehad.

                    remblokken/schijven heb ik van nipparts, valeo, bosch gebruikt doen het ook prima

                    valeo dynamo ook prima.

                    Nipparts schokdempers van een Subaru gekocht en, die waren waardeloos, veel speling op de zuigerstang, gelijk weer terug gebracht.

                    oliefilters en, luchtfilters koop ik vaak Nipparts doen het prima.

                    sensoren heb ik een paar keer imitatie gekocht en, gelijk storingen dus, die koop ik altijd origineel.

                    aftermarked is niet altijd slechter dan origineel, een hoop Chineese merken zijn wel troep maar, zeker niet alles, zo is de Chinese opcom ook prima maar zijn de banden, veren, schroefsetjes bodydelen, weer waardeloos.

                    ook bij de Opel dealer staat wel eens een Brezan busje om onderdelen te leveren, ik heb daar ook Nipparts onderdelen zien leggen, er zijn namelijk ook onderdelen die Opel niet zelf maakt

                    #18265692
                    Astra_R
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 September 2011

                      Zoals mijn nissens condensor die door een brezan achtige toeleverancier word geleverd bij de vod..

                      Goed voorbeeld van die versnellingsbak en dat is dus ook waar ik wel eens tegenaan loop. De rubbers die bij elke astra kraken bij koud weer zou ik bijvoorbeeld graag van een betere kwaliteit proberen.. maar welke is beter? :wtf

                      Een idee hoe het kaf van het koren te scheiden is behalve prijs?
                      Heb namelijk osram xenarc 66240 lampen van 50 tot 150 p/s gezien.

                      #18265693
                      liviu2004
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 April 2014

                        Kwaliteit van aftermarket:

                        #18265694
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          Enige uitleg bij bovenstaand plaatje zou prettig zijn, ben benieuwd!

                          #18265695
                          GSE
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 August 2006

                            Lol sommige mensen snappen het niet:

                            Der is niks origineel GM alles word in fabrieken gemaakt door vele fabrikanten die GM toeleveren GM zelf maakt chassies en motoren en dat is het wel zo,n beetje…

                            Lagers banden ruiten versnellings bakken remdelen interieurs enz enz enz word toegelevert en met name om de slijtdelen vechten aftermarktet merken om NR1 te worden want dat is immer big busness,al die remblokken en schijven uitlaten en al die timing setjes en waterpompen enz te kunnen leveren aan garages..

                            Alles word gemaakt in fabrieken en bijna niks door een fabriek met GM/Opel op het dak,alleen de vraag is welk merk levert het beste onderdeel….?

                            #18265696
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Lol sommige mensen kunnen niet lezen ;)

                              De vraag ging over het plaatje, wat is dat gaatje..

                              #18265697
                              liviu2004
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 April 2014

                                @pixels66 wrote:

                                Enige uitleg bij bovenstaand plaatje zou prettig zijn, ben benieuwd!

                                Dat is een thermostaat van Z14XE, Z18XE motoren. Links is het origineel met de juiste gat erin. Rechts is de aftermarket thermostaat, veel mensen geklaagd over de druk in het koelsysteem. Reden is duidelijk. Het gat gaat naar het expansievat.

                                Aftermarket onderdelen zijn nooit gebouwd om de originele GM-normen. De naleving van aanvullende normen kosten geld.

                                #18265698
                                liviu2004
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 April 2014

                                  Niet de beste foto, maar je kunt zien waar het gat hoort te zijn!

                                  #18265699
                                  b07
                                    Lid sinds:
                                    24 February 2009

                                    heb die thermostaten met en, zonder een zwart pijpje op het thermosstaathuis gemonteerd zonder problemen, als dat zwarte pijpje er niet op zat dan zat er meestal wel een gaatje in de thermostaat zelf, behalve bij de Opel Vectra b X16XEL daar zag ik nergens een gaatje, geen pijpje en, ook geen ontluchtings-gaatje in de thermostaat zelf.
                                    en die werkte ook prima

                                    #18265700
                                    liviu2004
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 April 2014

                                      Natuurlijk systeem onder druk staat door de dop van het expansievat. Misschien gewoon kleinere totale doorsnede van de buizen. Aan de uitgang van de pomp.
                                      Zelf heb ik geen problemen met originele thermostaat. De Opel-ingenieurs meer weten. :hmmz

                                      #18265701
                                      arjontje
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 March 2006

                                        Tja hoe vaak ik “aftermarket” spullen bestel en er op het plekje waar het GM logo staat een schaaf plek zit. Is niet meer te tellen. Voorbeeld. Een behr thermostaat besteld. En ja hoor het GM logo was verwijderd. Koste een fractie van de prijs, dan die met het GM logo.

                                        Ja ik bestel 90 tot 99 procent “aftermarket”. Maar dan wel bij de goede merken. Zoals Bosch Valeo Hella Trw enz.
                                        het enigste wat origineel bij de dealer vandaan komt zijn gevoelige sensoren. Zo als krukas/nokkenas sensoren. Lambda sensoren. En onderdelen die ik niet via een grossier kan krijgen.

                                        Maar ook bij die “goede” merken zit rotzooi. Zoals Bosch ruiten wissers. Wat een rotzooi is dat niet normaal. Binnen 1 maand al strepen en geluid maken.

                                        #18265702
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          Zelfde geldt overigens voor de Valeo wissers en de GM wissers. Beiden klote. Ben nog altijd opzoek naar goede ruitenwissers!

                                          #18265703
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            De MAP sensor op de Multec motoren is een GM eigen product.

                                            Radiateuren aftermaket is bijvoorbeeld Nissens een prima merk.

                                            Sensoren kun je origineel met juist onderdeelnummer gewoon ergens anders halen.
                                            Deze moet je eigenlijk niet imitatie willen.

                                            Distributie sets bij Opel is vaak SKF GATES of CONTITECH.

                                            Filters komen van Mann.
                                            Maar daar is aftermsrket de passing slecht van.

                                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                            #18265704
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              @pixels66 wrote:

                                              Zelfde geldt overigens voor de Valeo wissers en de GM wissers. Beiden klote. Ben nog altijd opzoek naar goede ruitenwissers!

                                              Bosch flatblades doen het wel goed.

                                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                              #18265705
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                Remdelen van Bosch en ATE prima spul

                                                Ook nooit problemen gehad met VERNET thermostaten rijdt nu al 45.000km en 4jaar met een en dezelfde vernet thermosstaat.

                                                @ liviu: 1x thermosstaat open en het lucht is eruit, ook zonder gaatje.

                                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                                #18265706
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  En nu zal ik nog eens truckendoos opentrekken:

                                                  Ik zocht een thermostaat van een een Holden V8 bj 1994 en dacht gvd kut niet weer iets bestellen 1,5 2 weken wachten en nog wat invoerbelasting betalen..

                                                  Ik keek bij ebay.aus en zag dit:
                                                  http://www.ebay.com.au/itm/New-Genuine-TRIDON-High-Flow-Thermostat-For-Holden-Commodore-V8-VR-VT-VS-/171357454269?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item27e5b33fbd” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  De V8 thermostaat past precies in een 4cil huis dus ff naar automaterialen zaak gereden en zo,n behr thermostaat gehaalt en hopla past 1 op 1 en werkt super
                                                  op de seconde af voel je aan de koelslang wanneer het ding open gaat :)

                                                  Wat bij Ford past kan ook goed bij GM passen..of Saab of Chev

                                                  #18265707
                                                  opel-mark
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 March 2011

                                                    @pixels66 wrote:

                                                    Lol sommige mensen kunnen niet lezen ;)

                                                    De vraag ging over het plaatje, wat is dat gaatje..

                                                    dat gaatje zie je wel bij meer thermostaten van andere merken, dit zorgt voor een klein beetje vloeistof stroom waardoor de thermostaat beter reageert en er geen evt luchtbellen kunnen ophopen.

                                                    #18265708
                                                    koenelsenaar
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      30 April 2010

                                                      Waar ik tegen aanloop met aftermarket spul, bij mijn vectra B past een Luchtfilter van Bosch of Mann niet, hij bolt op, heel vreemd. Bijvoorbeeld Purflux of Hengst past wel. Herkent iemand dit??

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 66)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.