Forumindex › Forums › Techniek › Cih › CIH 16V (ingekorte 24V)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2014 om 19:38 #17461809
Stap één zaag de cilinderkop door :
Eerst een beetje te ver doorgezaagd om een kijkje te nemen en exact af te tekenen.
10 mei 2014 om 10:15 #17461810Henk400 heeft ook zo’n motor gebouwd. Misschien kan die jou info geven
10 mei 2014 om 13:14 #17461811Vanaf heden bouwen we die motoren in opdracht, mogelijkheden en prijzen worden binnenkort duidelijk gemaakt.
Begrijpelijkerwijs wordt er dus geen info meer vrijgegeven over de constructie, wij bouwen ze iets anders op en daardoor ook beter en betrouwbaarder.
Houd mijn website in de gaten, deze gaat flink op de schop.
10 mei 2014 om 18:02 #17461812Sorry Henk, ik wist niet dat je ze in “productie” ging nemen.
Ik heb het er laats nog met de tuner van mijn crossauto
over gehad om ook een te bouwen. Als opel man is het wel
interessant ,maar de kosten niet.10 mei 2014 om 20:00 #17461813@Henk : jammer dat je geen info meer wil leveren voor de zelf bouwers maar succes met de zaken.
Misschien willen er mensen wel onderdelen via jullie aanschaffen???Zoals ik dus zei wil ik hem zelf gaan bouwen en zoek ik dus wel stap voor stap alles uit.
Er is wel één en ander te vinden op het net voor de aanpassingen.
Je moet ook niet altijd alles geloven wat in het rond gezegd word en dus zelf kijken wat er te doen staat.
Het blijft wel een achtergrond project die ik rustig aan wil gaan doen.Ivan
10 mei 2014 om 22:37 #17461814@Boskje wrote:
Sorry Henk, ik wist niet dat je ze in “productie” ging nemen.
Ik heb het er laats nog met de tuner van mijn crossauto
over gehad om ook een te bouwen. Als opel man is het wel
interessant ,maar de kosten niet.Geeft niet, kan je ook niet weten, dat zijn zaken die op de achtergrond spelen en nog niet echt openbaar zijn gemaakt.
Verder: het zijn prijzige motoren, maar interessant voor mensen die deze motor echt (heel graag) willen hebben en daarbij de kosten onbelangrijker vinden.@hillclimber16V wrote:
@Henk : jammer dat je geen info meer wil leveren voor de zelf bouwers maar succes met de zaken.
Misschien willen er mensen wel onderdelen via jullie aanschaffen???Plannen liggen niet alleen in complete motoren, maar ook onderdelen en toegevoegde onderdelen zoals kleppendeksels, spruitstukken e.d. , een aantal onderdelen zijn niet of moeilijk te krijgen en daarin willen we ook een alternatief bieden wat beter en goedkoper is. De afgelopen paar jaar zijn we er uitgebreid mee bezig geweest om er een betrouwbaar concept van te maken, alleen de prijzen moeten nog berekend worden.
Daarbij willen we een opbouw van de kosten per max. vermogen maken zodat niet elke motor onnodig duur wordt. Laten we eerlijk zijn, een motor die 200 pk levert hoeft niet zo duur te zijn dan eentje die 300pk moet leveren.
Zoals ik dus zei wil ik hem zelf gaan bouwen en zoek ik dus wel stap voor stap alles uit.
Er is wel één en ander te vinden op het net voor de aanpassingen.
Je moet ook niet altijd alles geloven wat in het rond gezegd word en dus zelf kijken wat er te doen staat.
Het blijft wel een achtergrond project die ik rustig aan wil gaan doen.Ivan
Prima dat je hem zelf wil bouwen en je slaat de spijker op z’n kop, er staat veel, maar veel ook niet en andere kleine dingen zijn weer niet bekend.
Het probleem is, als hij stuk gaat en goed stuk, dan ben je een hele berg geld kwijt. Ik heb veel zien sneuvelen en veel mensen hebben duur leergeld betaald voordat ze eindelijk het kunstje onder de knie hadden of de handdoek in de ring gooiden.
Heel goed dat je het rustig aan doet, in dit geval, doe je het overhaast zie je net die kleine dingen over het hoofd. Wij zijn ook al vanaf 2008 bezig de boel goed te bekijken en al ging dat dus wel tussen alle rally’s en andere werkzaamheden door.
12 mei 2014 om 09:30 #17461815In eerste instantie wil ik de motor gewoon gaan bouwen zonder grote vermogens als doel.
Daarom vraag ik mij af waar de limieten liggen voor de krukas en drijfstangen van het CIH 2.0 L blok? Ik weet dat deze motoren origineel geen hoge toerentallen verdragen maar is dit aan de kleppen mekaniek gelegen of omdat de drijfstangen graag naar buiten komen?Ivan
21 mei 2014 om 17:04 #17461816Ik kocht in het verleden drijfstangen van geert voor mijn 20XE
enig idee of deze er ook zijn voor de CIH blokken?23 mei 2014 om 23:41 #17461817@hillclimber16V wrote:
Ik kocht in het verleden drijfstangen van geert voor mijn 20XE
enig idee of deze er ook zijn voor de CIH blokken?ja die zijn er!!
25 mei 2014 om 19:47 #17461818zit geert dan nog op het forum?
was dat geert666?
26 mei 2014 om 11:24 #17461819Wat is het voordeel van deze motor?
Vakwerk om zoiets te maken dat zeker maar is dit niet hetzelfde als 2x het wiel uitvinden:
Der is toch al een 4 cil 16V motor (dat kadett gsi blok) wat je ook in een achterwiel aandrijver kunt hangen.
Ik zie persoonlijk niet in wat de voordelen zijn behalve dat het klauwen met geld kost en je 2 cil vernielt een 6 cil 24V is toch 100x fijner als een 4 cil 16V en een 8 cil 32v zou nog veel fijner zijn….
26 mei 2014 om 12:46 #17461820Wat ik kan bedenken is dat een CIH 16V 4CIL in een andere klasse valt dan een 6 CIL. Waardoor je concurentie postie verandert.
Je kunt ook een C20XE gebruiken en een onderblok van een 2.4 Chevrolet Captiva. (is een blok op basis van ene x20xev)26 mei 2014 om 14:06 #17461821@GSE wrote:
Wat is het voordeel van deze motor?
Vakwerk om zoiets te maken dat zeker maar is dit niet hetzelfde als 2x het wiel uitvinden:
Der is toch al een 4 cil 16V motor (dat kadett gsi blok) wat je ook in een achterwiel aandrijver kunt hangen.
Ik zie persoonlijk niet in wat de voordelen zijn behalve dat het klauwen met geld kost en je 2 cil vernielt een 6 cil 24V is toch 100x fijner als een 4 cil 16V en een 8 cil 32v zou nog veel fijner zijn….
Heeft ook met passie te maken, looks, geluid, koppel, originaliteit etc. Is een gevoel, valt niet uit te leggen. Net als muziek of vrouwen, ieder zn smaak.
26 mei 2014 om 16:58 #17461822Dan zie ik het maar als een hobby leuk tijdverdrijf dat geld mag kosten :)
En een CIH is het niet meer maar een DOHC blok=Double overhead camshafts en geen Camschaft In Head..
Maargoed ik vind die home made 16V blokken der wel gaver uitzien als die platte lelijke 16V dingen van een E Kadetje
27 mei 2014 om 10:28 #17461823Het heeft inderdaad met de klasse te maken waarin je rijd;
met de 20xe blok rij je niet met een originele onderblok en sta je dus anders
geklasseerd dan met de CIH blok.
Blok mag met alle middelen getuned worden maar moet de juiste type zijn in het voertuig.Ik blijf het anders ook een uitdaging vinden om te bouwen.
Ze zouden ook meer koppel moeten opleveren dan de xe motoren.
Door zijn korte slag heeft deze motor toch heel andere eigenschappen.
Om de cilinderkop even goed te doen werken is er wel wat werk aan nodig meen ik.
Ik blijf het ander ook een mooi blok vinden voor een C dett
En dan krijg ik de uitlaat ook weer aan de juiste kant in de kadett.
27 mei 2014 om 11:56 #17461824Deze motoren zijn ooit gebouwd omdat in de klasse het onderblok bepalend was en de kop vrij. Van daaruit is dat verder gegroeid.
je kon dus meer halen uit de beperkte mogelijkheden die bij de auto hoorden.
Er gaan vele verhalen rond over deze motor, pk’s koppels e.d. vliegen je om de oren, maar 1 ding is zeker, de euro’s vliegen je wel om de oren, goedkoop zijn ze niet.
Alternatieven zijn er ook, maar in een race klasse mag niet alles en daarbij, ook die motoren kunnen de beursinhoud stevig lichter maken.
Dit zijn motoren die moet je willen hebben, geen motoren die je bouwt omdat ze goedkoop zijn.
27 mei 2014 om 13:09 #17461825Er hangt natuurlijk ook veel af van wat je zelf allemaal kan doen of niet.
In je garage box enkel met wat sleutels kom je niet ver.
Zelf beschik ik over de nodige las en metaal machines om aan dergelijk project
te beginnen en niet te vergeten enige kennis van motoren bouwen.27 mei 2014 om 14:44 #17461826Arbeidsloon is vaak een kostbare zaak, als je daar veel op kan besparen is dat je winst al.
De onderdelen blijven hetzelfde kosten en de bewerkingen ook.
Komt wel goed met je, niets overhaasten, zaak goed bekijken.
27 mei 2014 om 16:13 #17461827Deze week haal ik nog een compleet 3 liter blok voor onderdelen en reserve cilinderkop.
Als je dan toch bezig bent kan je net zo goed een tweede kopje voorbereiden.27 mei 2014 om 17:10 #17461828of… als je de ene verkloot heb je nog wat :) (ha, ha, ha)
herken de gedachtengang :thumb
28 mei 2014 om 14:51 #17461829Hier nog een link, zal wel bekend zijn bij de insiders.
http://users.telenet.be/opelrearpowerteam/ORPT/cih16v/index.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
29 mei 2014 om 19:15 #17461830Jep die is me bekend, vandaag langs geweest, heb via hem een reserve blok aangekocht
met gratis een paar tips voor de bouw.
19 juni 2014 om 16:52 #17461831Inlaatjes geleverd vandaag
Distributie kan uit het ander blok gehaald worden en nokkenassen zijn besteld.
Weer een stapje verder.
19 juni 2014 om 19:17 #17461832Dit blijft toch wel erg mooi, jammer dat het (i.i.g. voor mij) zowat onbetaalbaar is :(
19 juni 2014 om 19:27 #17461833@hillclimber16V wrote:
Het heeft inderdaad met de klasse te maken waarin je rijd;
met de 20xe blok rij je niet met een originele onderblok en sta je dus anders
geklasseerd dan met de CIH blok.
Blok mag met alle middelen getuned worden maar moet de juiste type zijn in het voertuig.Ik blijf het anders ook een uitdaging vinden om te bouwen.
Ze zouden ook meer koppel moeten opleveren dan de xe motoren.
Door zijn korte slag heeft deze motor toch heel andere eigenschappen.
Om de cilinderkop even goed te doen werken is er wel wat werk aan nodig meen ik.
Ik blijf het ander ook een mooi blok vinden voor een C dett
En dan krijg ik de uitlaat ook weer aan de juiste kant in de kadett.
Waar zijn die extra injectoren voor die voor de kelken zitten. Het waarom kan ik nog wel bedenken, het gaat mij eigenlijk om: wanneer komen ze bij? En waarom geen enkele set extra grote?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.