Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 26 tot 43 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #18010999
    Barrythefirst
      Lid sinds:
      23 June 2010

      Gewoon lekker 95 blijven tanken volgas sjeezen met je gechipte auto en dan volgende maand een topic starten
      “hoe kan dat nou mijn zuigers zijn gesmolten”

      Gebruik de zoekfunctie en lees/leer alles over brandstof icm tunen

      #18011000
      Tusk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 January 2009

        Jo. Bedankt voor je sympathieke reply! #not

        gepost vanaf mn telefoon

        #18011001
        OPCdriver
          Lid sinds:
          1 August 2009

          Het is de kunst om zo dicht mogelijk tegen het detonatie gebied te zitten (pingelen)
          maar er niet in , want dan verlies je kracht en op de duur je motor ook.
          Het octaangehalte laat een zekere cilinderdruk en onstekingstijdstip toe.
          Bij de moderne motoren wordt dit allemaal netjes geregeld door de comp. en
          zijn hulpjes de sensoren bij een standaard motor.
          Ga je er iets in wijzigen (tuning) dan kun je via brandstof aanpassingen van meer/langer of
          groter het vermogen verhogen.
          Bij de turbo motoren is dit simpel door de boost te verhogen , maar dan moet je wel de andere
          aanpassing er soms voor doen.
          Maar het verschilt per motorontwerp of je er veel of weinig mee wint , een laag compr. motor
          zomaar op 98 laten lopen terwijl hij het prima op 95 doet is dus niet erg zinvol.
          Je even verdiepen in de materie vooraf kan geen kwaad dus.

          #18011002
          Tusk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 January 2009

            thx voor je reply. Ik heb me ook zeer zeker verdiept in de materie. Alleen kom ik zoveel informatie tegen dat ik er geen juistheid uit kan filteren.
            Vandaar mijn topic.

            Maar ik kan concluderen dat het niet slecht is voor je motor om 95 te tanken bij een gechipte turbo, maar dat je bij 98 wel optimaler gebruik maakt van je motor.

            Helaas ben ik gister geflitst op een nogal onprettige snelheid dus, misschien is mijn chiptuning geld al op voordat ik er uberhaupt heen kan rijden. Even duimen dus.

            #18011003
            BlueAstraG
              Lid sinds:
              24 December 2011

              Persoonlijk diverse tests gedaan. Op gevoel, dat wel. Maar kritisch.

              Bevindingen achteraf

              Op Euro 98 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d.
              Op Euro 95 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR NET IETS MINDER DAN EURO 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik alleen in IETS meer koppel. Ik denk dit IETS waargenomen te hebben.
              Op Euro 95 ongelood bij de Tango liep de auto mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR AANZIENLIJK MINDER DAN EURO 95 en 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik in koppel en soepelheid. Dit was minder.

              Ik heb de middenweg gekozen. Kost allemaal zat. Euro 95 ongelood van een A-merk tankstation is prima. Het verschil tussen Euro 95 ongelood en Euro 98 ongelood van een A-merk tankstation is in mijn mening minimaal, te verwaarlozen.

              En ja, mijn auto is gechipt.

              #18011004
              DutchPlayer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 May 2015

                Had de vraag gesteld aan EDS of de auto ook getuned kan worden op 95 benzine, want ik las bij een forum lid hier dat zijn 1.6T getuned was op 95 benzine.

                Antwoord van EDS:
                Hello,

                the results are always based on 98octane fuel, on this engine 95 octane is NO OPTION, not even if the car is original.

                Best regards

                EDS Fahrzeugtechnik GmbH

                Zechenstr.19

                45772 Marl

                Mittwoch Ruhetag

                Uit zijn antwoord begrijp ik dat het met een 2.0T euro95 benzine no go is….

                #18011005
                16VCalibra
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 July 2008

                  Turbo moet je (vaak) minimaal 98 tanken..

                  #18011006
                  DutchPlayer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 May 2015

                    Ohw ja geen idee van joh, is mn eerste turbo auto, goed om te weten dan. Toevallig de laaste keer 98 getankt.

                    #18011007
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Mijn motor , zonder turbo…compressie verhoogd….word afgesteld op v-power. (vems/ dp engineering)
                      Waarom?
                      omdat in de buurt te tanken is, zonder dat ik daarvoor moet omrijden.

                      Ik kan dan altijd 95 gaan tanken, maar de kans is dan groot dat ie gaat pingelen. Vanwege de hoge compressie en omdat de onsteking aangepast word op v-power…….
                      …. Dus moet ik rustig aan gaan rijden op 95
                      Voor nood is dat een prima oplossing, bijv in het buitenland.

                      Als ie pingelt merk je dat snel genoeg….Je motor klinkt dan alsof er een hoop metaal loopt te rammelen.

                      Beter is natuurlijk altijd de benzine met het hoogste octaan, maar om daarvoor nou speciaal om te gaan rijden elke keer als ik tanken moet :jerry

                      #18011008
                      16VCalibra
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 July 2008

                        @Fearless wrote:

                        Als ie pingelt merk je dat snel genoeg….Je motor klinkt dan alsof er een hoop metaal loopt te rammelen.

                        Dan ben je denk ik al te laat :swear

                        #18011009
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Zoiezo….

                          #18011010
                          Vannos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 November 2010

                            Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.

                            Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry

                            #18011011
                            KRSA2000
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 February 2009

                              En als je hem ook nog op 102 zou laten afstellen lach je helemaal!

                              #18011012
                              Fearless
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                9 January 2005

                                @Vannos wrote:

                                Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.

                                Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry

                                moet je wel een goed werkende klopsensor hebben

                                #18011013
                                Vannos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 November 2010

                                  als ie niet werk zou je een foutcode moeten krijgen ! of lampje gaan branden

                                  #18011014
                                  kadett4x4
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 July 2004

                                    Ik tankte in het begin ook v power met mun turbo, kreeg toen op mun donder van botter of ik hem kapot wou hebben.
                                    heb toen in duitsland een paar keer octaan 102 getankt, en daar werd hij wel wakker van.
                                    aangezien hier in de buurt 98 niet goed te verkrijgen is, ben ik heel blij met de komst van firezone.
                                    ik rij nu gewoon een stukje verder om te tanken, maar heb dan wel octaan 102.
                                    en ja het kost meer, maar daar is het een hobby voor.
                                    Heb je dat er niet voor over, moet je lekker standaard orgineel en ongeblazen gaan rijden.

                                    groeten.

                                    #18011015
                                    Harjan
                                      Lid sinds:
                                      17 October 2005

                                      @kadett4x4 wrote:

                                      Ik tankte in het begin ook v power met mun turbo, kreeg toen op mun donder van botter of ik hem kapot wou hebben.
                                      heb toen in duitsland een paar keer octaan 102 getankt, en daar werd hij wel wakker van.
                                      aangezien hier in de buurt 98 niet goed te verkrijgen is, ben ik heel blij met de komst van firezone.
                                      ik rij nu gewoon een stukje verder om te tanken, maar heb dan wel octaan 102.
                                      en ja het kost meer, maar daar is het een hobby voor.
                                      Heb je dat er niet voor over, moet je lekker standaard orgineel en ongeblazen gaan rijden.

                                      groeten.

                                      Amen!! :thumb

                                      #18011016
                                      DutchPlayer
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 May 2015

                                        @DutchPlayer wrote:

                                        Had de vraag gesteld aan EDS of de auto ook getuned kan worden op 95 benzine, want ik las bij een forum lid hier dat zijn 1.6T getuned was op 95 benzine.

                                        Antwoord van EDS:
                                        Hello,

                                        the results are always based on 98octane fuel, on this engine 95 octane is NO OPTION, not even if the car is original.

                                        Best regards

                                        EDS Fahrzeugtechnik GmbH
                                        Zechenstr.19
                                        45772 Marl

                                        Mittwoch Ruhetag

                                        Uit zijn antwoord begrijp ik dat het met een 2.0T euro95 benzine no go is….

                                        Verder heb ik nog even het boekje van de Insignia 2.0 Turbo bekeken en daarin staat, aanbevolen ron 95, mogelijk ron 98. Dat is natuurlijk voor een standaard niet gechipte turbo.

                                        Vraag me dan wel af waar EDS zijn theorie op basseerd…

                                      18 berichten aan het bekijken - 26 tot 43 (van in totaal 43)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.