Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Chiptuning -> Super 98 / V-power tanken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2012 om 11:43 #18010999
Gewoon lekker 95 blijven tanken volgas sjeezen met je gechipte auto en dan volgende maand een topic starten
“hoe kan dat nou mijn zuigers zijn gesmolten”Gebruik de zoekfunctie en lees/leer alles over brandstof icm tunen
3 mei 2012 om 12:35 #18011000Jo. Bedankt voor je sympathieke reply! #not
gepost vanaf mn telefoon
3 mei 2012 om 17:31 #18011001Het is de kunst om zo dicht mogelijk tegen het detonatie gebied te zitten (pingelen)
maar er niet in , want dan verlies je kracht en op de duur je motor ook.
Het octaangehalte laat een zekere cilinderdruk en onstekingstijdstip toe.
Bij de moderne motoren wordt dit allemaal netjes geregeld door de comp. en
zijn hulpjes de sensoren bij een standaard motor.
Ga je er iets in wijzigen (tuning) dan kun je via brandstof aanpassingen van meer/langer of
groter het vermogen verhogen.
Bij de turbo motoren is dit simpel door de boost te verhogen , maar dan moet je wel de andere
aanpassing er soms voor doen.
Maar het verschilt per motorontwerp of je er veel of weinig mee wint , een laag compr. motor
zomaar op 98 laten lopen terwijl hij het prima op 95 doet is dus niet erg zinvol.
Je even verdiepen in de materie vooraf kan geen kwaad dus.3 mei 2012 om 19:33 #18011002thx voor je reply. Ik heb me ook zeer zeker verdiept in de materie. Alleen kom ik zoveel informatie tegen dat ik er geen juistheid uit kan filteren.
Vandaar mijn topic.Maar ik kan concluderen dat het niet slecht is voor je motor om 95 te tanken bij een gechipte turbo, maar dat je bij 98 wel optimaler gebruik maakt van je motor.
Helaas ben ik gister geflitst op een nogal onprettige snelheid dus, misschien is mijn chiptuning geld al op voordat ik er uberhaupt heen kan rijden. Even duimen dus.
3 mei 2012 om 19:43 #18011003Persoonlijk diverse tests gedaan. Op gevoel, dat wel. Maar kritisch.
Bevindingen achteraf
Op Euro 98 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d.
Op Euro 95 ongelood bij een A-merk tankstation liep de auto zeer mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR NET IETS MINDER DAN EURO 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik alleen in IETS meer koppel. Ik denk dit IETS waargenomen te hebben.
Op Euro 95 ongelood bij de Tango liep de auto mooi. Qua snelheid, soepelheid, rustig lopen e.d. MAAR AANZIENLIJK MINDER DAN EURO 95 en 98 van A-merk tankstation. En dat merkte ik in koppel en soepelheid. Dit was minder.Ik heb de middenweg gekozen. Kost allemaal zat. Euro 95 ongelood van een A-merk tankstation is prima. Het verschil tussen Euro 95 ongelood en Euro 98 ongelood van een A-merk tankstation is in mijn mening minimaal, te verwaarlozen.
En ja, mijn auto is gechipt.
2 juli 2015 om 09:23 #18011004Had de vraag gesteld aan EDS of de auto ook getuned kan worden op 95 benzine, want ik las bij een forum lid hier dat zijn 1.6T getuned was op 95 benzine.
Antwoord van EDS:
Hello,the results are always based on 98octane fuel, on this engine 95 octane is NO OPTION, not even if the car is original.
Best regards
EDS Fahrzeugtechnik GmbH
Zechenstr.19
45772 Marl
Mittwoch Ruhetag
Uit zijn antwoord begrijp ik dat het met een 2.0T euro95 benzine no go is….
2 juli 2015 om 11:36 #18011005Turbo moet je (vaak) minimaal 98 tanken..
2 juli 2015 om 11:41 #18011006Ohw ja geen idee van joh, is mn eerste turbo auto, goed om te weten dan. Toevallig de laaste keer 98 getankt.
2 juli 2015 om 17:03 #18011007Mijn motor , zonder turbo…compressie verhoogd….word afgesteld op v-power. (vems/ dp engineering)
Waarom?
omdat in de buurt te tanken is, zonder dat ik daarvoor moet omrijden.Ik kan dan altijd 95 gaan tanken, maar de kans is dan groot dat ie gaat pingelen. Vanwege de hoge compressie en omdat de onsteking aangepast word op v-power…….
…. Dus moet ik rustig aan gaan rijden op 95
Voor nood is dat een prima oplossing, bijv in het buitenland.Als ie pingelt merk je dat snel genoeg….Je motor klinkt dan alsof er een hoop metaal loopt te rammelen.
Beter is natuurlijk altijd de benzine met het hoogste octaan, maar om daarvoor nou speciaal om te gaan rijden elke keer als ik tanken moet :jerry
3 juli 2015 om 12:02 #18011008@Fearless wrote:
Als ie pingelt merk je dat snel genoeg….Je motor klinkt dan alsof er een hoop metaal loopt te rammelen.
Dan ben je denk ik al te laat :swear
3 juli 2015 om 18:28 #18011009Zoiezo….
4 juli 2015 om 16:29 #18011010Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.
Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry
4 juli 2015 om 18:00 #18011011En als je hem ook nog op 102 zou laten afstellen lach je helemaal!
4 juli 2015 om 18:08 #18011012@Vannos wrote:
Als ie gaat pingelen Word de ontsteking terug geregeld, sommige gaan in een noodprogramma, andere kan je mee door rijden maar dat houd ie flink in.
Toen nog met de astra opc, was het op v-power soms even haperen, met bp 98 was het vloeiend optrekken en met 102 competition was het feest :D :jerry
moet je wel een goed werkende klopsensor hebben
4 juli 2015 om 21:18 #18011013als ie niet werk zou je een foutcode moeten krijgen ! of lampje gaan branden
5 juli 2015 om 07:34 #18011014Ik tankte in het begin ook v power met mun turbo, kreeg toen op mun donder van botter of ik hem kapot wou hebben.
heb toen in duitsland een paar keer octaan 102 getankt, en daar werd hij wel wakker van.
aangezien hier in de buurt 98 niet goed te verkrijgen is, ben ik heel blij met de komst van firezone.
ik rij nu gewoon een stukje verder om te tanken, maar heb dan wel octaan 102.
en ja het kost meer, maar daar is het een hobby voor.
Heb je dat er niet voor over, moet je lekker standaard orgineel en ongeblazen gaan rijden.groeten.
5 juli 2015 om 22:29 #18011015@kadett4x4 wrote:
Ik tankte in het begin ook v power met mun turbo, kreeg toen op mun donder van botter of ik hem kapot wou hebben.
heb toen in duitsland een paar keer octaan 102 getankt, en daar werd hij wel wakker van.
aangezien hier in de buurt 98 niet goed te verkrijgen is, ben ik heel blij met de komst van firezone.
ik rij nu gewoon een stukje verder om te tanken, maar heb dan wel octaan 102.
en ja het kost meer, maar daar is het een hobby voor.
Heb je dat er niet voor over, moet je lekker standaard orgineel en ongeblazen gaan rijden.groeten.
Amen!! :thumb
7 juli 2015 om 17:42 #18011016@DutchPlayer wrote:
Had de vraag gesteld aan EDS of de auto ook getuned kan worden op 95 benzine, want ik las bij een forum lid hier dat zijn 1.6T getuned was op 95 benzine.
Antwoord van EDS:
Hello,the results are always based on 98octane fuel, on this engine 95 octane is NO OPTION, not even if the car is original.
Best regards
EDS Fahrzeugtechnik GmbH
Zechenstr.19
45772 MarlMittwoch Ruhetag
Uit zijn antwoord begrijp ik dat het met een 2.0T euro95 benzine no go is….
Verder heb ik nog even het boekje van de Insignia 2.0 Turbo bekeken en daarin staat, aanbevolen ron 95, mogelijk ron 98. Dat is natuurlijk voor een standaard niet gechipte turbo.
Vraag me dan wel af waar EDS zijn theorie op basseerd…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.