Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › C20XE met 'betere' oliepomp?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juli 2012 om 14:33 #17701826
Ik vind dat deze pomp wel slecht afgewerkt is.
er zitten nog allemaal gietranden en dergelijke aan, ik ga die ff afwerken met een dremeltje en dan goed schoonmaken en monteren.
ik zit nog met 2 probleempjes.1.de aanzuigbuis heb ik niet gekocht, ik gebruik die van de originele C20XE.
zou dit gat niet TE klein zodat hij vacuüm gaat trekken waardoor hij moeilijker op oliedruk komt?2.ik ga de motor in een achterwielaandrijver leggen, en heb dus een manta pan.
nu is de afstand van de aanzuigzijde van de pomp tot de pan maar ongeveer 20 á 30mm.
hoe zou ik dit het beste kunnen maken?Gr wesley
15 juli 2012 om 16:01 #17701827Originele XE aanzuigbuis gaat never nooit passen. En zo te horen heb je het makkelijk, zou gewoon die diesel aanzuigbuis nemen en inkorten dan….
16 juli 2012 om 21:58 #17701828ik bedoel natuurlijk de c20xe buis aanpassen.
wat is de motorcode van die diesel dan?
heeft deze dan een hele korte bocht?groeten
17 juli 2012 om 07:16 #17701829@Wesley_Rallykadett wrote:
ik bedoel natuurlijk de c20xe buis aanpassen.
wat is de motorcode van die diesel dan?
heeft deze dan een hele korte bocht?groeten
Zou ik niet doen omdat de buisdiameter dan dunner is dan de pomp origineel heeft.
Volgens mij is de motorcode 17D ofzo, maar als ik met niet vergis staat het partnummer een paar posts terug zoals opgegeven door Artaparts. Die buis is vrij recht toe recht aan met twee 90 graden bochtjes….
Hier:
Dit is hoe ik de mijne heb gelast van een ZLET buis:
Hier is hij nog niet helemaal af, nog een gat mist in die lip halverwege en op het gaasfilter heb ik die beugeltjes er nog af gehaald.
17 juli 2012 om 17:28 #17701830de carterpan is bij jou aan de oliepompzijde veel dieper dan bij mij, waardoor jij de eerste bocht kunt gebruiken.
bij mij issie dan ongeveer de helft te hoog.
dus ik moet zoiets maken,
maar dan iets netter, dat zal moeilijk worden. :hmmz
(dit is een manta 18s carterpan)
gr17 juli 2012 om 22:13 #17701831Hahahah LOL, zal idd niet echt een uitdaging worden om dat netter te doen…:D
6 oktober 2012 om 19:11 #17701809Je kan de buis ook gewoon solderen van koper!!
http://www.astra-mk2.com/forum/showthread.php?31731-1989-gte-rebuild&p=350467&viewfull=1#post350467″ onclick=”window.open(this.href);return false;
17 december 2012 om 15:26 #17701832de olietemp. sensor van de orginele oliepomp past ook niet?
17 december 2012 om 23:33 #17701833Ik ben met spoed op zoek naar een oliepomp voor mijn C20XE, bij Mtech 350 Euro (origineel) iemand suggesties????
Bij FSRS-opelwebshop 99 Euro, daar snap ik niks van en ken het niet……….18 december 2012 om 10:10 #17701834M-tech zijn sowieso afzetters, maar een originele XEV pomp is al 100 keer beter dan een XE pomp. En een ZLET pomp is nog altijd de beste, maar ook best kostbaar…
Ik rij nu al bijna 50000 kilometer met mijn niet originele XEV pompje en nog prima oliedruk…
18 december 2012 om 10:38 #17701835Alleen ik heb geen zin in aanpassingen, gewoon pomp erop en rijden.
Heb voorheen ook nooit problemen gehad met mn xe pomp en ze zijn jaren meegegaan, weet alleen niet of die van de webshop wat is 99 euro is imitatie maar hoe lang gaat het mee? En waar kan ik anders snel een pomp vandaan halen?.M-tech moet bestellen vanuit duitsland en gaat nog wel ff duren, origineel bij de dealer niet meer leverbaar :( :(
18 december 2012 om 13:51 #17701836@littlesuurd wrote:
Alleen ik heb geen zin in aanpassingen, gewoon pomp erop en rijden.
Heb voorheen ook nooit problemen gehad met mn xe pomp en ze zijn jaren meegegaan, weet alleen niet of die van de webshop wat is 99 euro is imitatie maar hoe lang gaat het mee? En waar kan ik anders snel een pomp vandaan halen?.M-tech moet bestellen vanuit duitsland en gaat nog wel ff duren, origineel bij de dealer niet meer leverbaar :( :(
Dat is het hem juist, origineel is of niet meer leverbaar, of je moet dus mazzel hebben dat je tegen een old stock aan loopt. Als alternatief kun je ook bij QED in Engeland nieuwe tandwielen kopen en in een oude huis plaatsen. Die hebben de standaard en een geharde variant….
Als je een oude oliepomp zoekt met nog goed huis dan kan ik je er evt. aan helpen, heb nog twee originele pompen liggen die op zich nog in prima staat zijn….
18 december 2012 om 18:36 #17701837vinci, was je ook nog bezig geweest om er achter te komen wat het verschil in de ‘flow’ opbrengst tussen een z20let en z20leh pomp? zijn daar harde cijfers over bekend? behalve dat overal word geopperd dat die meer opbrengst oid heeft dan de rest?
18 december 2012 om 19:53 #17701838Flow wordt bepaald door de tandwielen en druk door het regulator zuigertje. Pompen met lobben tandwielen leveren sowieso meer flow, wat al heel simpel te verklaren is gezien het volume dat zich tussen deze tandwielen bevindt, dat is met een XE pomp opgevuld door een stuk aluminium. Zo in één blik kun je daaruit al opmaken dat dit meer dan dubbel zo niet driedubbel zo veel flow geeft. Dat is veel meer dan noodzakelijk, maar meer is altijd beter. Wat aan overvloed wordt gepompt en dus overdruk geeft drukt de overdruk zuiger open en spuugt de olie weer naar de ingang van de pomp uit….
Een lobbenpomp is dus ALTIJD beter dan een tanden pomp, daar naast is van de tandwielen pompen al jaren bekend dat ze vaak breken en vaak een vastgelopen overdruk zuiger hebben. Vele andere merken werken dan ook met een kogel in plaats van een zuiger….
De lobbenpompen heb ik nog nooit gebroken tandwielen van gezien en nog nooit over problemen gehoord met een vastgelopen zuigertje. Dat laatste kan altijd nog wel gebeuren door andere motor schade en dan dus vervuiling of metalen delen die er in geraken, maar in principe is die constructie veeeel minder gevoelig voor vast lopen…
XEV/ZLET/ZLEH zuiger links, XE zuiger rechts…
En de dikte die al boekdelen spreekt:
Hier zie je duidelijk dat het binnenste tandwiel veel dikwandiger is, en door de rondingen hebben beide minder kans om aan stukjes te breken…
XEV/ZLET/ZLEH huis zonder de tandwielen:
En de XE pomp z’n entree richting overdruk zuiger, duidelijk vol met krassen:
En de XEV/ZLET/ZLEH die een veel grotere retour opening heeft en betere vorm gekregen, daardoor geen krassen:
Mijns inziens zou je wel gek zijn om nog een XE pomp te willen! :???:
18 december 2012 om 19:57 #17701839En dat past 1 op 1 dan?
18 december 2012 om 20:07 #17701840Nee niet helemaal, maar is echt geen rocket science. Gewoon gasbrandertje er bij pakken, S39 en wat koperen gas pijp. Dan pak je of een ZLET aanzuigbuis of een 1.7 diesel en zet je er de zaag in en dan effe solderen en klaar…. Die twee buitjes M8 gewoon met langere M6 doen en moertje er boven op leggen, is ook een makkie. Is allemaal nauwelijks meer moeite hoor…
18 december 2012 om 21:11 #17701841heeft iemand een idee welke bestelnummer de olietemp sensor heeft bij Opel voor de z20let pomp?
18 december 2012 om 21:16 #17701842@Vinci wrote:
@littlesuurd wrote:
Dat is het hem juist, origineel is of niet meer leverbaar, of je moet dus mazzel hebben dat je tegen een old stock aan loopt. Als alternatief kun je ook bij QED in Engeland nieuwe tandwielen kopen en in een oude huis plaatsen. Die hebben de standaard en een geharde variant….
Als je een oude oliepomp zoekt met nog goed huis dan kan ik je er evt. aan helpen, heb nog twee originele pompen liggen die op zich nog in prima staat zijn….
Het probleem is niet dat mn pomp niet goed is alleen ik had olielekkage langs de pakking tegen het blok aan. Wou deze pakking vervangen en heb de pomp eraf gehaald alleen de afstandsbus die over me krukas heen zit tussen oliepomp en krukastandwiel zat zo vast dat ik de binnenkant van de pomp net achter de keering beschadigd heb en ben nu een beetje bang als ik de pomp monteer met nieuwe pakking en keering voor de beschadiging dat dit niet goed gaat komen.
Heb wel nieuwe pakking en keerring besteld en zal de beschadiging proberen vlak te maken, pomp schoonmaken en wil hem toch gaag monteren omdat ik geen 350 euro nog eens voor een pomp wil gaan betalen na alle kosten van afgelopen tijd. Of denk jij Vinci dat dit niet gaat lukken??? :( :(
18 december 2012 om 22:00 #17701843Maak dat eerst eens goed schoon. Vind het er nou ook weer niet zo dramatisch uit zien op het eerste gezicht. Zo’n keerring gaat haast nooit langs de rand lekken, meestal gewoon in het midden. Een originele heeft een hele rij riggeltjes rubber en dat kan wel een krasje opvangen. Je kan altijd nog als het mooi schoon is een heel klein veegje vloeibare pakking op het randje smeren voor montage…
Is trouwens wel slordig, want hoe vast zo’n ding ook zit hij is er altijd wel goed uit te wippen hoor! Maar ja, kan gebeuren als je het niet zo vaak gedaan hebt….
Nieuwe keerring trouwens een dikke laag vet in doen voor montage!! (in het middelste gat uiteraard…)
Lekkage daar is trouwens wel zeldzaam als er de juiste pakking tussen zit. Een originele stalen pakking bedoel ik dan. Heb inmiddels een aantal mensen geholpen om hun blok ‘droog’ te maken en heb deze pakking inmiddels al vaak gemonteerd, deze kan er gewoon droog op en heb er nog geen eentje gehad die ging lekken…
18 december 2012 om 22:45 #17701844@Vinci wrote:
Lekkage daar is trouwens wel zeldzaam als er de juiste pakking tussen zit. Een originele stalen pakking bedoel ik dan. Heb inmiddels een aantal mensen geholpen om hun blok ‘droog’ te maken en heb deze pakking inmiddels al vaak gemonteerd, deze kan er gewoon droog op en heb er nog geen eentje gehad die ging lekken…
Het is begonnen met dat ik gewoon eens mn carterpakking wou vervangen i.v.m. altijd wel olie tranen langs mn blok, toen heb ik eerst 2 kurken pakkingen gemonteerd en ging die weer langs lekken. Mn carter er weer opnieuw vanonder en een x20xev spatplaat met rubberen vulkanisatie ertussen gemonteerd. Toen na de montage van het carter lekte hij in de hoek net boven mijn filter, het drupte er echt langs naar beneden en snel. Heb toen eerst de O-ring tussen oliepomp en filterhuis vervangen maar lekte hij nog steeds. Langs mn oliedruksensor lekte hij ook niet en omdat het zeer moelijk te zien is en alles al vervangen had ga k rvan uit dat het de pakking van mn oliepomp is (terwijl het voorheen niet was in die hoek). Misschien komt het door het los draaien van mn aanzuigbuis om de carterpakking te vervangen. En het is idd slordig maar dacht ff een o-ringetje te vervangen en kan vervolgens bijna heel mn blok openschroeven, niet netjes maar was er echt klaar mee.
18 december 2012 om 22:55 #17701845Kijk eens boven je thermostaathuis of er een traan olie langs de zwarte achterste kap loopt van je distributie. Zo ja dan is er kans dat de nokkenas lagerschalen droog gemonteerd zijn, heb ik bij mijne de eerste keer ook een hele zoektocht naar gehad. De olie loopt zo gemeen achter de distri kap langs naar beneden dat het pas onderaan echt zichtbaar wordt en dan denk je gelijk aan je oliepomp… In dat geval kleppendeksel er af, schalen los en alles super goed ontvetten en een klein veegje (heel klein!!) vloeibare pakking er tussen doen.
Deze blokken zijn echt niet zo moeilijk droog te krijgen als je weet welke pakkingen en keerringen je moet hebben en hoe ze goed te monteren…. Mijne is nu al duizenden kilometers kurkdroog….
18 december 2012 om 23:01 #17701846Hier lekt het dan, als je nokkenas lagerkappen droog gemonteerd zitten:
En in de diverse Haynes, Olving en Duitse manuals staat toch echt heel duidelijk dat de buitenste met een klein likje dichtmiddel gemonteerd moeten worden! Best kans dat het niet lekt zonder, maar dikke kans dat het toch vroeg of laat gaat lekken dan….
20 december 2012 om 10:25 #17701847Vinci, bedankt voor de info!
Ik krijg vandaag de keerring en pakking binnen en ga zaterdag de oliepomp terug plaatsen.
Als het blok dan nog lekt zal ik zeker naar jou advies kijken, maakt een originele papieren of een stalen pakking nog heel veel uit? en moet er een klein beetje vloeibaar aan de buitenrand aangesmeerd worden? Of kan ik hem droog monteren als alles goed schoon en vlak is?.20 december 2012 om 15:01 #17701848Papieren pakking is echt af te raden, die gaan altijd vroeg of laat (meestal veel te vroeg :D ) lekken!
Neem een stalen pakking en maak het contact vlak super goed schoon met een schraper, dan gewoon droog monteren en dan de carter pakking aan beide kanten een heel dun film laagje en de carter rand en carterpan rand een heel dun film laagje vloeibare pakking. Dan maakt het namelijk niks uit of het al indroogt, is dan zelfs beter! En dan komt er vanzelf op het randje van de overgang tussen pomp en onderblok nog een likje….
21 december 2012 om 14:01 #17701849Staat er sinds van daag toch werkelijk een astra g sport met zijschade op de sloop met een x20xev motor :)
Volgens de nummers op de pomp is dit de versie met ovale aanzuigbuis king: king:
Dus nu ook ff achter een z20let pomp aan €269 euro orgineel opel :wtf
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.