Brandstof verbruik Grandland X

Forumindex Forums Modellen Grandland X Brandstof verbruik Grandland X

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 185)
  • Auteur
    Berichten
  • #18385051
    Jan Driebeen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 February 2018

      Dit item gaat over brandstofverbruik, graag on topic blijven heren :good:

      #18385462
      Piet Hofma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 September 2015

        We hebben er nu ruim 30.000km op de teller staan, en onze handgeschakelde 1.2 Opel Grandland krijgen we niet zuiniger dan 1:12. (volgens de boordcomputer 8,3 op 100 km 121g/km)

        #18385467
        quandor
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2017

          Da’s toch appels met peren vergelijken, een benzinemotor en een dieselmotor…..?

          #18385506
          Piet Hofma
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 September 2015

            Ik denk het niet hoor, quandor.

            Want zij de verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel hoog is volgens onze dealer.

            Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen.

            #18385513
            Jan Driebeen
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 February 2018

              [quote quote=18385506]Ik denk het niet, quandor. Want ik begin met verbruik gegevens van onze Grandland, die best wel veel verbruikt ook volgens onze dealer. Peugeot had de 3 cylinder ontworpen, om een zuinige schone motor te bieden. Maar dat is ze behoorlijk tegen gevallen. Omdat er in deze topic (een paar pagina’s terug) werden ook gegeven van diesels opgegeven, vandaar ook mijn diesel info.[/quote] Ik rij nu gemiddeld 1:15 / 1:16 met mijn 1.2 glx benzine automaat. Ben wel een hele rustige rijder, max 100 per uur op de snelwegen, veel cruisecontrol aan. Jouw verbruik van 1:12 is iets hoger in vergelijking met het gemiddelde van 7,5 liter per 100km (1:13) zie praktijkverbruik.nl

              #18385523
              Hans GLX
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2018

                [quote quote=18385462]We hebben er nu ruim 30.000km op de teller staan, en onze handgeschakelde 1.2 Opel Grandland krijgen we niet zuiniger dan 1:12. (volgens de boordcomputer 8,3 op 100 km 121g/km) En dat is wel even wat anders dan onze vorige auto ( Opel Zafira 1,6 CDTI die 1:23,2 reed 4,3 op 100 km CO2 uitstoot 101g/km ) Dat is dus het verschil tussen een echte Opel diesel motor en een Peugeot 3 cylinder.[/quote]

                Je zou tussen de 1:17 en 1:20 moeten zitten. Kijk maar eens bij Autoweek en Autozine, naar het verbruik  wat ze daar opgeven. Ik kan me voorstellen dat hij in het begin wat meer verbruikt, maar niet zoals bij jouw met 30.000 km. Kijk ook maar eens op een review over de Peu 3008. De ene brand hem af, de andere bejubelt hem…… :unsure:   Ik ben over de 1.2T motor en automaat (6 traps 2017) én gehele aandrijflijn, zeer tevreden  na 23.000 km. :good: Met ongeveer hetzelfde verbruik als @Jan Driebeen.

                #18385529
                quandor
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2017

                  Piet Hofma, sorry, maar je weet écht niet waarover je het hebt.

                  Nimmer / nooit is het brandstofverbruik van een diesel te vergelijken met een benzinemotor.

                   

                  #18385534
                  Hans GLX
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2018

                    [quote quote=18385529]Piet Hofma, sorry, maar je weet écht niet waarover je het hebt. Nimmer / nooit is het brandstofverbruik van een diesel te vergelijken met een benzinemotor.[/quote]

                    Klopt helemaal. De diesel zou zelfs veel zuiniger moeten zijn in de praktijk, dan een benzine motor. (in dezelfde auto wel te verstaan)

                    #18385540
                    Piet Hofma
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 September 2015

                      Tjonge, wat zijn jullie drammers zeg.

                      Ik vergelijk de benzine niet met een diesel motor, en dat is ook zeker niet mijn bedoeling.

                      Als dat zo overkwam, sorry daarvoor.

                      Ik leg het gebruik van onze Grandland voor, om dat te vergelijken met die van jullie Grandlands.

                      Onze Grandland is al een paar maal in de garage geweest, zelfs in Frankrijk waar we ook wonen.

                      Volgens ons klopt er helemaal niets van, van het gebruik. Maar volgens alle Opel dealers, is dit heel normaal.

                      Wij zijn op onze leeftijd hele rustige rijders, en nu we nog maar 100 mogen helemaal. Er is het één en ander aan elektronica vervangen, maar mocht niet baten.

                      Voor ons zit er niets anders op, om toch maar naar een andere Grandland te zoeken. Nu ik het verbruik van jullie Grandlands zie, en de Grandland die we als leen auto twee weken meekregen van de garage.

                      #18385545
                      quandor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 November 2017

                        Nee, geen drammers. In een eerder bericht (15.57 uur) vergeleek jij het verbruik van een Grandland-x 1.2 (benzine) met een vorige auto van je, een Zafira 1,6 (diesel) en da’s klinklare onzin en heeft niets te maken met drammen.

                        Laat ik er dit nog aan toevoegen : Peugeot staat al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw bekend om zijn uitstekende diesels. Ga voor de grap eens Googlen welke merken allemaal een Peugeot diesel in het vooronder hebben hangen.

                        Let wel : ik heb het dan alleen over de motoren van Peugeot, niet over het ’totaal plaatje’ Peugeot.

                        #18385581
                        Hans GLX
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2018

                          [quote quote=18385540]Ik leg het gebruik van onze Grandland voor, om dat te vergelijken met die van jullie Grandlands. Onze Grandland is al een paar maal in de garage geweest, zelfs in Frankrijk waar we ook wonen. Volgens ons klopt er helemaal niets van, van het gebruik.Wij zijn op onze leeftijd hele rustige rijders, en nu we nog maar 100 mogen helemaal.  Voor ons zit er niets anders op, om toch maar naar een andere Grandland te zoeken. Nu ik het verbruik van jullie Grandlands zie, en de Grandland die we als leen auto twee weken meekregen van de garage.[/quote]

                          Ja Piet, je moet maar zo denken, soms heb je 500 dezelfde auto,s uit dezelfde productielijn, waar uitschieters onder zitten. Zowel in positieve, als ook in negatieve zin. Het verbruik van jouw GLX is duidelijk te hoog. Maar bij een volgende, moet je ook maar afwachten wat er op je afkomt. Ik hoop dat je dan nét zo veel geluk heb, als ik met deze GLX. Want ik heb in bijna 3 jaar gebruik nooit 1 storing of klacht gehad. Dan alleen bij de eerste jaarbeurt, hebben ze het kraken uit de voordeur-panelen verholpen. Verder rijd hij als een taxi. Zeer comfortabel en stil. En bovendien zuinig, voor zo,n grote auto. :good:

                          #18386001
                          kiekeboeboe
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 April 2016

                            Ik vind het verbruik goed meevallen.

                            Bijna 10.000 km en 6.8l/100km volgend de boordcomputer.

                            Het echte verbruik is 7.12l/100km, omdat ik alle tankbeurten opsla in spritmonitor.

                            Ben onlangs voor 11 dagen naar Oostenrijk geweest. In totaal zo een 2600km gereden. Verbruik lag in totaal  rond de 7.2l/100 volgens spritmonitor. Volgens de boordcomputer 6.9l/100km (boordcomputer geeft altijd een zuiniger verbruik weer als de werkelijkheid. Ik noteer al 10.000km mijn tankbeurten, dus dit is redelijk correct)

                            Toch vind ik die 7.2l tijdens mijn Oostenrijk trip goed.

                            Ik rijd nooit traag op de snelweg. Als het kan tussen de 140 en 160 in Duitsland.

                            De terugweg naar huis ben ik redelijk gevlogen, ook in Belgie en Luxemburg, leve Flitsmeister :happy02:

                            En in Oostenrijk in de bergen vind ik de auto ook goed vooruit gaan, als je de snelheid wat kan houden, moet je zelden terugschakelen naar tweede.

                            Dus, moet ik als een slak rijden, dan kan ik het verbruik makkelijk onder de 7 krijgen.

                            #18387253
                            Tjerk Visser
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 July 2020

                              Hoi Allemaal,

                              Na een mindere ervaring bij de Opel dealer in Nieuwegein, ik kom zelf uit Utrecht, ben voor twee weken terug naar een Opel dealer geweest in Montfoort.

                              https://opel.degoey.nl/#

                              Mijn Auto heb ik namelijk niet bij de Opel dealer gekocht.

                              Dit was een verademing, ze bestaan nog garages waar een klant koning is. :praying02: Ruim een uur met deze man zitten praten, samen even gereden met mijn “nieuwe” Grandland. :toppie: Hij reed zelf ook een Grandland automaat met 1,2t Motor.
                              Bood mij zelfs aan om een ritje met zijn auto te gaan rijden om het verschil te bemerken.

                              Nu ontopic, Hij adviseerde mij bijzonder stellig om premium benzine te gaan tanken. De E10 is slecht voor het 1,2t motortje en het verbruik is navenant veel hoger dan met premium benzine.

                              De premium benzine bij BP, Shell en Esso zijn nog “echte” benzine dus zonder 10% ethanol.(Ook al staat hier E5, deze maatschappijen voegen vooralsnog geen ethanol toe aan de premium.)

                              Ik heb mijn tank zo goed als leeg gereden en idd was het verbruik mij ook al op(tegen)gevallen.
                              Nu heb ik 90 km gereden(alleen maar korte stukjes stadsverkeer) en de naald van de benzinemeter staat nog steeds bijna bovenin.

                              Harde cijfers heb ik nog niet, maar het gevoel is wel dat de auto stuk zuiniger loopt en nu komt het ook een stukje rustiger.

                              Er zijn genoeg artikelen op het net te vinden over schadelijkheid en meerverbruik van E10 benzine,welke mijn artikeltje hier onderschrijven. B-)

                              Wellicht zouden de mensen die ook ervaring hebben met premium benzine zich ook kunnen laten horen hier.

                              Ik ben in ieder geval overtuigd en bij mij gaat er voortaan premium in.

                              Groeten Tjerk

                              #18387267
                              Hans GLX
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 May 2018

                                [quote quote=18387253]Hoi Allemaal, Na een mindere ervaring bij de Opel dealer in Nieuwegein, ik kom zelf uit Utrecht, ben voor twee weken terug naar een Opel dealer geweest in Montfoort. Mijn Auto heb ik namelijk niet bij de Opel dealer gekocht. Dit was een verademing, ze bestaan nog garages waar een klant koning is.  Hij reed zelf ook een Grandland automaat met 1,2t Motor. Hij adviseerde mij bijzonder stellig om premium benzine te gaan tanken. De E10 is slecht voor het 1,2t motortje en het verbruik is navenant veel hoger dan met premium benzine. Harde cijfers heb ik nog niet, maar het gevoel is wel dat de auto stuk zuiniger loopt en nu komt het ook een stukje rustiger. Wellicht zouden de mensen die ook ervaring hebben met premium benzine zich ook kunnen laten horen hier. Ik ben in ieder geval overtuigd en bij mij gaat er voortaan premium in. Groeten Tjerk[/quote]

                                Hallo @Tjerk, Ook ik heb vanaf het begin, vooral tijdens de inrij-periode, altijd premium benzine getankt. Bij mijn vorige Mokka, en ook nu met de Grandland. En sinds het bekend is dat er ethanol word bijgemengd,(E 10) heb ik sinds die tijd uitsluitend premium benzine getankt. Voorheen tankte ik 1x premium, en dan 2x euro 95. Maar sinds die ethanol toevoeging, nog uitsluitend premium. Daar ik elke tankbeurt noteer vanaf de eerste tankbeurt, kan ik geen spraakmakend verschil in verbruik constateren. Maar omdat ik het beste voor de auto wil, neem ik geen risico met goedkopere benzine. Mijn verbruik ligt ongeveer gelijk aan dat van @Jan Driebeen. Gr, Hans.

                                #18387278
                                Tjerk Visser
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 July 2020

                                  [quote quote=18387267]

                                  Hallo @Tjerk, Ook ik heb vanaf het begin, vooral tijdens de inrij-periode, altijd premium benzine getankt. Bij mijn vorige Mokka, en ook nu met de Grandland. En sinds het bekend is dat er ethanol word bijgemengd,(E 10) heb ik sinds die tijd uitsluitend premium benzine getankt. Voorheen tankte ik 1x premium, en dan 2x euro 95. Maar sinds die ethanol toevoeging, nog uitsluitend premium. Daar ik elke tankbeurt noteer vanaf de eerste tankbeurt, kan ik geen spraakmakend verschil in verbruik constateren. Maar omdat ik het beste voor de auto wil, neem ik geen risico met goedkopere benzine. Mijn verbruik ligt ongeveer gelijk aan dat van @Jan Driebeen. Gr, Hans.[/quote]

                                  Hoi Hans,

                                  :toppie: Zoals ik al zei, kan het nog niet hard maken met cijfers en het is puur gevoel. (tussen mijn oren dus)

                                  Zodra ik wat meer gereden heb zal ik zeker mijn bevindingen hier plaatsen. Maar dat kan nog wel even duren. Ik rijd namelijk niet veel. De Grandland is er puur gekomen voor de hoge instap en mijn Golf nodig de deur uit moest.

                                  Groet Tjerk

                                  #18387695
                                  Quadrijder2
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 July 2015

                                    Nou mijn GLX staat nu al bijna een maand op 6.8 op de 100 km. En dan rijdt ik gemiddeld altijd 110 en trek lekker op. En tank altijd E10. Hij loopt als een zonnetje zo fijn ?.

                                    #18417499
                                    CJX
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      17 December 2011

                                      Ik heb de GLX nu een maand in bezit.
                                      Daarbij hield ik er rekening mee dat het verbruik hoger zou zijn dan de fabrieksopgave.

                                      Uiteindelijk na ruim 1000 km valt het me niet mee, maar ook weer niet tegen. In mijn geval zal de automaat wel bijdragen aan een iets hoger verbruik. En daarnaast doen de 235/50/19 banden ook mee door hun hogere rolweerstand t.o.v. standaard 215 breed 17 inch rubber. Verder draagt het start/stop-systeem niet bij, omdat het simpelweg niet functioneert.

                                      Ik rijd relatief rustig en weinig stadsverkeer met de GLX. Dan vind ik een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km tot nu toe wel acceptabel gezien de hierboven geschetste omstandigheden.

                                      Wel zie ik dat de GLX op korte afstanden ( koude motor ) een relatief fors verbruik heeft. ( op zich logisch, maar toch ) Op de lange afstanden trekt dit weer bij.

                                      Binnenkort voor de derde keer tanken. ( gewoon euro 95 ) Dan kan ik de gegevens van de boordcomputer en de app beter gaan vergelijken met de werkelijke getallen. Daarbij leek de boordcomputer er bij de voorgaande tankbeurten niet veel naast te zitten, maar ik bekijk dat liever over meerdere tankbeurten.

                                      DA3F9AAC-8863-43AF-9E4C-DA767C13BF8A4104E2B8-91DE-42C5-89EA-FC133F4DFD92

                                      #18417789
                                      CJX
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        17 December 2011

                                        Ik moet helaas toch ook constateren dat de boordcomputer inderdaad het verbruik rooskleuriger ziet dan het in werkelijkheid is.

                                        vandaag 35,3 liter getankt na 476 km gereden te hebben.

                                        Dat is dus: 1 L op 13,5 km ofwel 7,4 L op 100 km.

                                        Dat valt dan tegen. 😔 zeker omdat ik zeer rustig gereden heb. Ben benieuwd wat het verbruik doet wanneer ik wat steviger door rijd.

                                        Het viel me trouwens op dat er “maar” 35 liter brandstof in gaat met de brandstofmeter op een kwart. Als ik me goed herinner zou de GLX een brandstoftank van 52 liter moeten hebben.

                                        #18418649
                                        BigBadBanana
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 March 2020

                                          Als ik mijn verbruik uitreken bij iedere tankbeurt, de getankte liters maal 100 gedeeld door de km. Dan zit ik tussen de 4.8 en de 5.4 liters op 100 km. Ik heb een 16 liter diesel

                                          #18418665
                                          quandor
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 November 2017

                                            Ik ben best wel onder de indruk van die cijfers!

                                            Ook ik rijd een 1.6 diesel (nieuw gekocht in juni 2017 en geleverd gekregen in oktober 2017. (Volgens de dealer behoorde ik tot de eerste 5 Nederlanders die een GLX reed) en ik rijd echt niet alleen stadskilometers, maar ik knijp mijn handen dicht als ik 5,8 of 5,9 haal per tankbeurt.

                                            En nee, ik ben geen ‘speeddriver”. Ik rijd overwegend rustig. Sterker nog, ik rijd zo nu en dan in de spits over de A12. Ik zet de CC dan niet zelden op 90 Km/h,  zodat ik niet elke keer een vrachtwagen hoef in te halen en een bumperklever/neuroot op mijn trekhaak krijg, maar lekker rustig in die rij van vrachtauto’s “meehobbel”.

                                            En geheel offtopic : toen ik eind 2016 of daaromtrent de eerste spy-beelden van de GLX op het WWW zag, was ik gelijk ‘verkocht’. Ik had tot dan toe zelden een fraai smoelende (tot de +middenklasse behorende) SUV (Crossover) gezien. Ik vond het een prachtig smoelende auto. De meeste SUV’s  ( < € 55.000 ) van dat moment waren óf oubollig, óf lomp ogend, óf macho ogend. De GLX oogde naar mijn mening perfect. Da’s dan ook de reden dat ik bijna dagelijks de website van Opel bezocht of de auto ‘geconfigureerd’ kon worden. Toen in juni de configurator het toestond een GLX te configureren ben ik de dag erna naar de dealer ‘gerend’ om zo’n ding te bestellen.

                                            #18418679
                                            BigBadBanana
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 March 2020

                                              Je moeilijk het verbruik met elkander vergelijken.  Er zijn zoveel zaken die het verbruik beïnvloeden,  banden, sportief rijden, korte afstanden,  file, airconditioning en andere. Ik doe 120 tot 140km per dag, waarvan het grootste deel snelweg. Ik heb ondervonden dat mijn voertuig het zuinigste is op een snelheid van 110 a 115km per uur met cruise controle. Mijn airco gebruik ik alleen in de zomer periode in de winter is dit overbodig. Mijn banden staan 2.4 bar druk zoals de boek het beschrijft voor zwaar beladen toestand. Voor de diesel rijders ga niet bij de goedkoopste handelaar tanken. Dit beïnvloed ook je verbruik, er worden minder additieven gebruikt waar door je meer verbruikt.

                                              #18418877
                                              BigBadBanana
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 March 2020

                                                20210503_064937 zoals je kan zien, ik heb al een 300 km gereden en ik kan er nog 800 km doen. Niet op het stof letten, hij moet nog een lente schoonmaak ktijgen

                                                #18418882
                                                quandor
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 November 2017

                                                  Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6……………..

                                                  #18418940
                                                  Supermotard
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 April 2011

                                                    Die 4,6 haal ik ook niet met de Diesel, zelfs niet zonder stof ;-)

                                                    #18419020
                                                    Jan Driebeen
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 February 2018

                                                      [quote quote=18418882]Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6……………..[/quote] En op de meeste snelwegen mag je overdag maximaal 100 km per uur dus 110/115 op cruisecontrol gaat overdag ook niet overal lukken…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 185)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.