Brandstof verbruik Grandland X

Forumindex Forums Modellen Grandland X Brandstof verbruik Grandland X

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 185)
  • Auteur
    Berichten
  • #18376336
    RonaldGLX
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 August 2019

      Afgelopen week een lange rit gemaakt gevolgd door een aantal stad kilometers . Gemiddelde 1 op 15,5. Ik vind het heel netjes. Mijn Qashqai kwam nooit verder dam 1 op 12,5.

      #18376359
      Hans GLX
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 May 2018

        [quote quote=18376336]Afgelopen week een lange rit gemaakt gevolgd door een aantal stad kilometers . Gemiddelde 1 op 15,5. Ik vind het heel netjes. Mijn Qashqai kwam nooit verder dam 1 op 12,5.[/quote]

        Ik heb hem vandaag weer volgetankt. Na 732 km 44L getankt. 1:16,6 dat is toch super??? Met mijn vorige Opel (Mokka Cosmo automaat 1.4T) kwam ik alleen in de zomermaanden op 1:14,5 En daar de GLX groter is, vind ik dit verbruik echt héel goed.

        #18376537
        Mokkaatje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 October 2018

          Geloof het of niet, vandaag getankt en zag op het display 1 op 17,2 !

          laatste tijd wel veel snelweg met 100 km/h

          mijn beste score tot nu was 1 op 16,2

          max 100 maakt echt veel verschil.

          #18376551
          Hans GLX
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2018

            [quote quote=18376537]Geloof het of niet, vandaag getankt en zag op het display 1 op 17,2 ! laatste tijd wel veel snelweg met 100 km/h mijn beste score tot nu was 1 op 16,2 max 100 maakt echt veel verschil.[/quote]

            Klasse zeg! Het kan dus écht wel dat zuinig rijden. Ik kom zelden of nooit boven de 100km/u. Gewoon omdat algemeen bekend is, dat de auto aanzienlijk meer gaat verbruiken. Bovendien is er minder uitstoot bij lagere snelheden. En dat is dan weer goed voor het milieu. :yahoo:

            #18377882
            Jodokus
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 January 2020

              Het verbruik van de eerste 10.000 km. De tweede 10.000 zal wel iets zuiniger uitvallen door de max 100 km/uur

              20200630_081522

              #18377933
              Pietervb
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 May 2020

                Ik kom na 1500 km 0p 1: 17. Ik rijdt veel snelweg en houdt daar 102-105 km per uur aan, met veelvuldig gebruik van Cruise Control.  Mooie waarde vind ik!  De GLX is wat zuiniger dan de Nissan QQ waar ik gem 1: 15.7 reed.

                #18378551
                Didier Nachtegael
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2020

                  gemiddelde verbruik na 3714 km is 1:14,08  waarvan ongeveer de helft via autostrade . Bij mijn laatste tankbeurt ( 46 liter getankt voor 710 km ) is het me gelukt om een gemiddelde te halen van 1:15,6 waar ik best tevreden met ben, wel met een vrij rustige rijstijl , op autostrade tussen 105 en 110 km/uur en op lokale wegen steeds de maximum snelheid gerespecteerd . mijn volgende doel is nu 1:16 te halen…ben benieuwd of me dat lukt !

                  Grandland 1.2 Topaz Blue 8 trapsautomaat leverdatum 12/2019

                  #18378593
                  Jan Driebeen
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 February 2018

                    [quote quote=18378551]gemiddelde verbruik na 3714 km is 1:14,08 waarvan ongeveer de helft via autostrade . Bij mijn laatste tankbeurt ( 46 liter getankt voor 710 km ) is het me gelukt om een gemiddelde te halen van 1:15,6 waar ik best tevreden met ben, wel met een vrij rustige rijstijl , op autostrade tussen 105 en 110 km/uur en op lokale wegen steeds de maximum snelheid gerespecteerd . mijn volgende doel is nu 1:16 te halen…ben benieuwd of me dat lukt ! Grandland 1.2 Topaz Blue 8 trapsautomaat leverdatum 12/2019[/quote] Welkom op het GLX forum Didier. Ik ben ook benieuwd of je de 1:16 gaat halen, succes :good:

                    #18379654
                    Jan Driebeen
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2018

                      Vorige maand vrij zuinig gereden, 5,95 l per  100km ?

                      7D1CE1FD-52C3-4CD6-9AEB-EE6E65EF2CEF

                      #18379704
                      Hans GLX
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 May 2018

                        [quote quote=18379654]Vorige maand vrij zuinig gereden, 5,95 l per 100km ? [/quote]

                        Grote klasse Jan, het kan dus wél hé? Je rijstijl en je rechtervoet maken gewoon het verschil. Natuurlijk spelen ook andere factoren mee zoals: Weinig of geen wind, alleen in de auto, droog en temperatuur van rond de 20 graden of erboven, je bandenspanning, en noem het maar op. Je auto ver voor een rotonde uit laten rollen, geen strepen trekken bij groen licht enz. Een rustige rijstijl scheelt je gewoon een hoop geld op lange termijn. :good:

                        #18379747
                        Mokkaatje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 October 2018

                          Na 45000 km totaal gemiddeld 1:15,1

                          niet echt slecht toch?

                          #18379760
                          Hans GLX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2018

                            [quote quote=18379747]Na 45000 km totaal gemiddeld 1:15,1 niet echt slecht toch?[/quote]

                            Zeker niet slecht. Ik heb het even uitgerekend over de 2 jaar en 7 maanden bij 23.000 km kom ik aan 1:15,4 Maar als ik mijn boordcomputer moet geloven zit ik aan 6L-100 km is 1:16,6. Ik heb het totaal aantal km door getankte liters gedaan. Ik heb vanaf het begin, elke tankbeurt bijgehouden op papier. Dan kom ik nu dus op een gemiddeld verbruik van 1:15,4. Wel een verschil met 16,6….

                            De fabrieksopgave van de GLX 1.2T zou zijn 5,2L-100 km. Dat is volgens mij op een rollerbank gedaan, en niet in de praktijk van alledag. Maar vooruit… ;-)

                            #18381225
                            Quadrijder2
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 July 2015

                              Nou ik denk dat het wel te halen is die 5,2 ltr.

                              Vandaag heb ik meer als 300 km gereden met een gemiddelde van 5,6 ltr met alleen maar snelweg en de cruise op 110 km.

                              100 km/u is echt niet te doen :good:

                               

                              #18381379
                              Hans GLX
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 May 2018

                                [quote quote=18381225]Nou ik denk dat het wel te halen is die 5,2 ltr. Vandaag heb ik meer als 300 km gereden met een gemiddelde van 5,6 ltr met alleen maar snelweg en de cruise op 110 km. 100 km/u is echt niet te doen [/quote]

                                Waarom is 100 km/u niet te doen?? Je wil toch brandstof=geld sparen, en ons milieu? Als ik niemand achter me zie, rij ik dikwijls niet harder dan 90 km/u. Dat is écht goed te doen hoor. Voor minder slijtage aan je auto, en minder stress bij hoge snelheden. Dus geen hoge hartslag/bloeddruk enz. Lekker ontspannen cruisen met de GLX.

                                #18384540
                                Didier Nachtegael
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2020

                                  zoals beloofd een update , laatste meting was 1:16 , vandaag opnieuw getankt 773 km afgelegd voor 47,46 L , geeft dus een verbruik van 6,14 L of 1:16,28        volgens de boordcomputer heb ik een gemiddeld verbruik van 5,8 L of  1:17,24  (welke cijfers moet ik nu geloven? )  Met de huidige tankbeurt zou ik in theorie de 900 km kunnen halen … ik ben beniewd !                                                                                                                                                                                              soit…met dit verbruik ben ik uiterst tevreden op voorwaarde ik een rustige rijstijl hanteer , ik geef toe nu wil ik hem wel eens op z´n staartje trappen en echt van het rijden zelf genieten :yahoo:

                                  a

                                  b

                                   

                                  #18384591
                                  jopsa
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 May 2019

                                    [quote quote=18381379]

                                    Waarom is 100 km/u niet te doen?? Je wil toch brandstof=geld sparen, en ons milieu? Als ik niemand achter me zie, rij ik dikwijls niet harder dan 90 km/u. Dat is écht goed te doen hoor. Voor minder slijtage aan je auto, en minder stress bij hoge snelheden. Dus geen hoge hartslag/bloeddruk enz. Lekker ontspannen cruisen met de GLX.[/quote]

                                    90 per uur als je niemand achter je aan ziet.  Kijkt U dan constant in de spiegel ?

                                    Als er dan wel iemand achter je aankomt moet je toch steeds gas bijgeven ?  Komt op zelfde neer qua milieu denk ik.

                                    #18384596
                                    Quadrijder2
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 July 2015

                                      Ja met 90 km/u zit je ook nog tussen de geïrriteerde vrachtwagen chauffeurs. Maar heb je nu je auto om van A naar B te gaan of om zuinig te rijden ?

                                      Dan moet je electrische gaan rijden toch. :smiley-car:

                                       

                                      #18384658
                                      Hans GLX
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 May 2018

                                        [quote quote=18384591]

                                        Waarom is 100 km/u niet te doen?? Je wil toch brandstof=geld sparen, en ons milieu? Als ik niemand achter me zie, rij ik dikwijls niet harder dan 90 km/u. Dat is écht goed te doen hoor. Voor minder slijtage aan je auto, en minder stress bij hoge snelheden. Dus geen hoge hartslag/bloeddruk enz. Lekker ontspannen cruisen met de GLX.

                                        90 per uur als je niemand achter je aan ziet. Kijkt U dan constant in de spiegel ? Als er dan wel iemand achter je aankomt moet je toch steeds gas bijgeven ? Komt op zelfde neer qua milieu denk ik.[/quote]

                                        Precies! Op de snelweg is dat van minder belang, maar op 2 baanswegen zoals bij ons, kijk ik elke 10 seconden wel even in de spiegels. En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100, om anderen niet te ergeren. Dat heet aanpassing/doorstroming van het verkeer. En op  4 baanswegen kan je ook 90 of 95 aanhouden. Want wie sneller wil, kan er omheen. Dat is op 2 baanswegen waar je 100 mag, met dubbele streep in het midden, namelijk niet zo. En vrachtwagens rijden in de regel ook niet harder dan 90, dus kan je daar mooi achter blijven. Ik zou je dus in ieder geval aanraden, kijk wat meer in de spiegels. En een rustige rijstijl, spaart je knip,(gunstig verbruik) je hart,(geen stress) en je auto.(minder slijtage) ;-)

                                        #18384663
                                        Hans GLX
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          19 May 2018

                                          [quote quote=18384596]Ja met 90 km/u zit je ook nog tussen de geïrriteerde vrachtwagen chauffeurs. Maar heb je nu je auto om van A naar B te gaan of om zuinig te rijden ? Dan moet je electrische gaan rijden toch. [/quote]

                                          Met 90 zit je ook voor vrachtwagens precies goed. De begrenzer kan in de regel maar tot max 90 km/u. En ik heb een auto voor m,n plezier. Ik zit niet bij de vrijwillige brandweer, of bij andere hulpdiensten. Dus ik rij met plezier van A naar B, en weer terug. Snap je? En ik heb een hekel aan jagers, en bumperklevers.( By the way, ik was tot aan mijn pensioen, 33 jaar int chauffeur) En elektrisch rijden is geen optie.

                                          #18384668
                                          Hans GLX
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            19 May 2018

                                            [quote quote=18384540]zoals beloofd een update , laatste meting was 1:16 , vandaag opnieuw getankt 773 km afgelegd voor 47,46 L , geeft dus een verbruik van 6,14 L of 1:16,28 volgens de boordcomputer heb ik een gemiddeld verbruik van 5,8 L of 1:17,24 (welke cijfers moet ik nu geloven? ) …met dit verbruik ben ik uiterst tevreden op voorwaarde ik een rustige rijstijl hanteer , ik geef toe nu wil ik hem wel eens op z´n staartje trappen en echt van het rijden zelf genieten  [/quote]


                                            @Didier
                                            , top! Je ziet dus dat het kan. Je zal zien als je zgn 900 km met een tank kan rijden, wanneer je over de helft bent, dat de actieradius behoorlijk verandert. Ik had eens een keer van 1000 km. Maar na 500 km rijden, werd het plotseling anders. Ligt aan de vorm van de tank denk ik.

                                            #18384797
                                            jopsa
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 May 2019

                                              [quote quote=18384658]

                                              Precies! Op de snelweg is dat van minder belang, maar op 2 baanswegen zoals bij ons, kijk ik elke 10 seconden wel even in de spiegels. En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100, om anderen niet te ergeren. Dat heet aanpassing/doorstroming van het verkeer. En op 4 baanswegen kan je ook 90 of 95 aanhouden. Want wie sneller wil, kan er omheen. Dat is op 2 baanswegen waar je 100 mag, met dubbele streep in het midden, namelijk niet zo. En vrachtwagens rijden in de regel ook niet harder dan 90, dus kan je daar mooi achter blijven. Ik zou je dus in ieder geval aanraden, kijk wat meer in de spiegels. En een rustige rijstijl, spaart je knip,(gunstig verbruik) je hart,(geen stress) en je auto.(minder slijtage) ;-)[/quote]

                                               

                                              Vrachtwagens niet sneller dan 90 ??????????   Man toch.  Op welke planeet woon jij.  Je moet de truckers met buitenlandse nummerplaten en lichte vrachtwagens eens zien voorbijscheuren…………..

                                              Achter een vrachtwagen bllijven hangen ??  En ipv om het jaar een nieuwe voorruit dan elke maand ???  Steenslag weet je wel………..

                                              Achteruitkijkspiegels ????  inderdaad.  Maak ik ook gretig gebruik van.  Best dat ze niet slijten door er naar te kijken anders mocht ik ze elke week vervangen maar………..; toch wordt je wel eens verrast door gekken die plots aan je achterwerk hangen en die je nooit zag komen.  In België ben je een gevaar wanneer je 90 op de autosnelweg rijdt….   Gaan alle vrachtwagens je voorbij maar versperren zo ook het tweede vak.  De angstige rijders gaan dan in de remmen en dan gebeurt er wel wat…..

                                              Ik ben een heel erg rustige rijder.  50 waar 50 mag    70 waar 70 mag   90 waar 90 mag   110 waar 120 mag.  Rustig laten opklimmen tot de snelheid….  dan kom ik aan minimum 7,4 liter.   Wel vooral stadsverkeer.   Autosnelweg naar Barcelona vorig jaar wat minder maar 900 kilometer ???   Volgens mij staken een verkeerde branstoftank in de wagen….

                                              “En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100″……………   en als de achterkomer 110 of 120 of meer rijdt ?    Je weet zelfs precies hoe snel een achterligger rijdt.

                                              #18384821
                                              Hans GLX
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                19 May 2018

                                                [quote quote=18384797]

                                                Precies! Op de snelweg is dat van minder belang, maar op 2 baanswegen zoals bij ons, kijk ik elke 10 seconden wel even in de spiegels. En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100, om anderen niet te ergeren. Dat heet aanpassing/doorstroming van het verkeer. En op 4 baanswegen kan je ook 90 of 95 aanhouden. Want wie sneller wil, kan er omheen. Dat is op 2 baanswegen waar je 100 mag, met dubbele streep in het midden, namelijk niet zo. En vrachtwagens rijden in de regel ook niet harder dan 90, dus kan je daar mooi achter blijven. Ik zou je dus in ieder geval aanraden, kijk wat meer in de spiegels. En een rustige rijstijl, spaart je knip,(gunstig verbruik) je hart,(geen stress) en je auto.(minder slijtage) ;-)

                                                Vrachtwagens niet sneller dan 90 ?????????? Man toch. Op welke planeet woon jij. Je moet de truckers met buitenlandse nummerplaten en lichte vrachtwagens eens zien voorbijscheuren………….. Achter een vrachtwagen bllijven hangen ?? En ipv om het jaar een nieuwe voorruit dan elke maand ??? Steenslag weet je wel……….. Achteruitkijkspiegels ???? inderdaad. Maak ik ook gretig gebruik van. Best dat ze niet slijten door er naar te kijken anders mocht ik ze elke week vervangen maar………..; toch wordt je wel eens verrast door gekken die plots aan je achterwerk hangen en die je nooit zag komen. In België ben je een gevaar wanneer je 90 op de autosnelweg rijdt…. Gaan alle vrachtwagens je voorbij maar versperren zo ook het tweede vak. De angstige rijders gaan dan in de remmen en dan gebeurt er wel wat….. Ik ben een heel erg rustige rijder. 50 waar 50 mag 70 waar 70 mag 90 waar 90 mag 110 waar 120 mag. Rustig laten opklimmen tot de snelheid…. dan kom ik aan minimum 7,4 liter. Wel vooral stadsverkeer. Autosnelweg naar Barcelona vorig jaar wat minder maar 900 kilometer ??? Volgens mij staken een verkeerde branstoftank in de wagen…. “En nadert me iemand wanneer ik 90 rij, ga ik naar 100″…………… en als de achterkomer 110 of 120 of meer rijdt ? Je weet zelfs precies hoe snel een achterligger rijdt.[/quote]

                                                Misschien lezen wat ik schrijf @ jopsa? Ik zeg: in de regel rijden ze niet harder ivm de begrenzer. Ik weet uit de praktijk dat er duizenden gevallen zijn, waar de begrenzer word omzeild. (Ik was namelijk 33 jr Int.chauffeur) De max snelheid voor vrachtwagens is 80 km/u. Zeker met ADR goederen.(=gevaarlijke stoffen) En ik bedoel met: achter een vrachtwagen hangen, niet op 5 meter afstand. Maar bijvoorbeeld +50 meter. Dan heb je geen steenslag. En de planeet waar ik woon, heet in de volksmond: Zuid West Nederland. En als ik op een weg rijd waar max 100 km/u is, wat bij ons de meeste wegen zijn. En ik rij voor de rust en het verbruik 90km, en ik zie iemand naderen in mijn spiegels, die op me inloopt, dan ga ik naar 100 km/u om de achterligger niet te ergeren. WANT…bij een dubbele streep in het midden bij 2 baans, MAG je niet inhalen. Vat je me nu beter? En wil de achterligger dan voor mijn part 140 km/u rijden, zal hij, of achter me moeten blijven, want de max snelheid is 100 km/u. Of hij zal over de doorgetrokken streep mij moeten inhalen. Wat sommige debielen ook werkelijk doen! Maar daar lig ik niet wakker van…..Ons land is gevuld met……. ;-)

                                                #18384868
                                                Hans GLX
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  19 May 2018

                                                  [quote quote=18384797]

                                                  Achter een vrachtwagen bllijven hangen ?? En ipv om het jaar een nieuwe voorruit dan elke maand ??? Steenslag weet je wel……….. .[/quote]

                                                  Beste @jopsa,

                                                  Deze Grandland X is inmiddels mijn 17e auto sinds 1972. En ik heb ik al die jaren, bij al de auto,s die ik gehad heb, nog nooit één kapotte voorruit gehad. Dus ook niet om het jaar. Nog nooit, zolang ik rij! Ook nog nooit bij al de vrachtwagens die ik reed in 33 jaar. (Mercedes, Scania, Daf, Volvo). ;-)

                                                  #18384905
                                                  jopsa
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 May 2019

                                                    Beste Hans

                                                    Als je met een vrachtwagen gereden hebt kan ik me voorstellen dat je daar geen enkele barst door steenslag had. Zit iets hoger zeker ??  Ik moest vroeger 200 km heen en terug naar mijn werk met een personen wagen (rij ondertussen al 36 jaar auto   proficiat Hans   jij al langer  en je bent de beste en veiligste) en had meerdere voorruiten te steken wegens barsten door steenslag of vrachtwagens die brokken puin verloren of zelf steentjes opwipten tijdens het rijden.  Dit op de drukste snelweg in Vlaanderen.   Zelf ben ik een heel defensieve rijder en hou idd afstand.  maar…. Hans….  Een steen gaat niet stoppen met springen na 5 meter.  En…..  Als je een vrachtwagen inhaalt kan je volgens mij uw aangehaalde 50 meter niet aanhouden.  maar….ik ben zeker dat jij dat kan.    Even kort nog.  Na 2 maanden nieuw prijs met de grandland X in Spanje.  Vrachtwagen voorbij,steentje in ruit,barstje.  Buiten 36 graden,binnen airco en barstje werd barst van 40 cm.   Idem met vorige zafira.  Na 2 weken nieuw  prijs op de E17.   Astra daarvoor ; 6 tal nieuwe ruiten in 10 jaar.  Ik weet het.  pech.  Niks met rijstijl te maken hoor.  Echter moet je eens proberen om 50 meter tussen te laten.  Dan wringen er zich wel weer een aantal onverlaten tussen.  En als iedereen dat doet dan hebben we nog vakken te kort op de snelweg.  Maar,het zou inderdaad moeten.

                                                    Inhalen en 50 meter afstand houden….,????  Zou het dan kunnen ,Hans, dat wanneer ik toch een vrachtwagen voorbij ga,die steentjes me zien en wachten om op te springen of van de laadbak te vallen tot ik voorbij ben ?  En ze dan weer beginnen te springen wanneer ik 50 meter verder ben ?

                                                    In België mogen vrachtwagens 90 rijden op autosnelweg (ze gaan harder) en autocars 100 wanneer ze op elke plaats voorzien zijn van veiligheidsgordels en snelheidsbegrenzer hebben.  Indien niet mogen autocars ook slechts 90 rijden.   Ohja Hans,autocars…..  Ik zag er toch ook al veel met barsten in hun heel erg dure ramen.  Die zitten ook lager dan een vrachtwagen bestuurder en vangen dus heel wat opspringende delen op in de ruit.

                                                    Maar niet erg.  Ik ben er voor verzekerd en blij ook want die ruit in de grandland X kost wel een aardige duit.

                                                    Laat me iets weten Hans want jij bent de beste en de slimste en de meest ervaren rijder.  Zowel beroeps- als vrijetijdsmatig.  Of ben ik nu onverdraagzaam geworden daar ik een slechte dag heb vandaag ?

                                                    Nog een kleine opmerking dan stop ik met zagen.   De voorwerpen komen niet altijd van iemand die zich in dezelfde rijrichting bevindt.  Zag al regelmatig iets passeren van de tegenoverliggende rijrichting.  het grootste was een autoband.  “verschietachtig”

                                                    #18384910
                                                    Hans GLX
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      19 May 2018

                                                      [quote quote=18384905]Beste Hans Als je met een vrachtwagen gereden hebt kan ik me voorstellen dat je daar geen enkele barst door steenslag had. Zit iets hoger zeker ?? Ik moest vroeger 200 km heen en terug naar mijn werk met een personen wagen (rij ondertussen al 36 jaar auto proficiat Hans jij al langer en je bent de beste en veiligste) en had meerdere voorruiten te steken wegens barsten door steenslag of vrachtwagens die brokken puin verloren of zelf steentjes opwipten tijdens het rijden. Dit op de drukste snelweg in Vlaanderen. Zelf ben ik een heel defensieve rijder en hou idd afstand. maar…. Hans…. Een steen gaat niet stoppen met springen na 5 meter. En….. Als je een vrachtwagen inhaalt kan je volgens mij uw aangehaalde 50 meter niet aanhouden. maar….ik ben zeker dat jij dat kan. Even kort nog. Na 2 maanden nieuw prijs met de grandland X in Spanje. Vrachtwagen voorbij,steentje in ruit,barstje. Buiten 36 graden,binnen airco en barstje werd barst van 40 cm. Idem met vorige zafira. Na 2 weken nieuw prijs op de E17. Astra daarvoor ; 6 tal nieuwe ruiten in 10 jaar. Ik weet het. pech. Niks met rijstijl te maken hoor. Echter moet je eens proberen om 50 meter tussen te laten. Dan wringen er zich wel weer een aantal onverlaten tussen. En als iedereen dat doet dan hebben we nog vakken te kort op de snelweg. Maar,het zou inderdaad moeten. Inhalen en 50 meter afstand houden….,???? Zou het dan kunnen ,Hans, dat wanneer ik toch een vrachtwagen voorbij ga,die steentjes me zien en wachten om op te springen of van de laadbak te vallen tot ik voorbij ben ? En ze dan weer beginnen te springen wanneer ik 50 meter verder ben ? In België mogen vrachtwagens 90 rijden op autosnelweg (ze gaan harder) en autocars 100 wanneer ze op elke plaats voorzien zijn van veiligheidsgordels en snelheidsbegrenzer hebben. Indien niet mogen autocars ook slechts 90 rijden. Ohja Hans,autocars….. Ik zag er toch ook al veel met barsten in hun heel erg dure ramen. Die zitten ook lager dan een vrachtwagen bestuurder en vangen dus heel wat opspringende delen op in de ruit. Maar niet erg. Ik ben er voor verzekerd en blij ook want die ruit in de grandland X kost wel een aardige duit. Laat me iets weten Hans want jij bent de beste en de slimste en de meest ervaren rijder. Zowel beroeps- als vrijetijdsmatig. Of ben ik nu onverdraagzaam geworden daar ik een slechte dag heb vandaag ? Nog een kleine opmerking dan stop ik met zagen. De voorwerpen komen niet altijd van iemand die zich in dezelfde rijrichting bevindt. Zag al regelmatig iets passeren van de tegenoverliggende rijrichting. het grootste was een autoband. “verschietachtig”[/quote]

                                                       

                                                      Beste @jopsa, hartelijk dank voor je uitvoerige verslag. Je noemt verschillende zaken, die ik uit de praktijk herken. Het is niet zozeer omdat de ruit van een vrachtwagen hoger zit, dat die gevrijwaard word van steenslag en scheuren. Bij ons in de garage, kwam op zaterdag met regelmaat een ruit-specialist, om een ruit van de een of andere te vervangen. Want stenen, of stukken puin, die van een rijdende vrachtwagen met betonplaten afvallen, kunnen ook hoge ruiten treffen. Bovendien heb je een punt, dat er ook van tegenliggers allerhande voorwerpen op jouw weghelft kunnen komen. Ik zag wel eens een losgelopen wiel, rakelings langs mijn voorkant gaan. Je moet er niet aan denken wat voor schade dit kan veroorzaken! En nee, een vachtwagen inhalen, EN 50 meter afstand houden, gaat niet lukken nee. Wel eens een auto ingehaald, die op dat moment aan jouw kant een klapband kreeg? Zaken uit de praktijk.

                                                      Je hebt, zo lees ik, dezelfde defensieve, rustige rijstijl als ik. Dat scheelt op zich al een hoop ellende. Maar ook met jarenlange ervaring kan het goed mis gaan. Twee jaar terug een oud collega, eigen rijder met eigen Volvo FH truck, reed met een bulk oplegger Duitse grens. Keek even op zijn papieren. Voor hem ging een tankwagen vol in de ankers, wegens een stilstaande file. En de man werd tussen de tankwagen en zijn eigen bulkoplegger geplet. Een man met ruim 30 jaar int.ervaring. Zijn stoffelijk overschot, is uit het wrak gepeuterd! Dit gebeurde op de Belgische A 13 ter hoogte van Herentals. Duidelijk? En ik vind je niet echt onverdraagzaam hoor. Het is een kwestie van een beetje, laat ik het zo noemen, inlevingsvermogen. En het feit dat ik nooit geen nieuwe voorruit gehad heb, ligt niet aan de ervaring, of de leeftijd, maar aan “een beetje geluk” misschien??? En hier in mijn regio, zijn er geen 4 baans wegen, dus kan/mag je ook bijna nergens inhalen. (Zuid Hollands eilanden, tegen Zeeland aan) ik hoop dat ik me zo goed uitgedrukt heb? ;-)

                                                      En ik weet óók dat in België, vrachtwagens (camions) 90 mogen, en touringcars overal op snelwegen 100 km/u.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 185)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.