Astra J 2013 koelvloeistof verdwenen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J 2013 koelvloeistof verdwenen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #18371552
    insaneclown
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 July 2019

      Hoi,

      A.s. maart een jaar geleden heb ik een Astra J 1.4 turbo uit 2013 gekocht.

      In dat jaar zelf een keer beurt gegeven, alles netjes vervangen.. verder niks met koelvloeistof gedaan. Deze was netjes vol.

      Gisteren ineens werd mijn motor warmer dan de normale 90 graden waar die altijd op staat. Ging rond de 105 graden schommelen.

      Dit deed hij al na 1 minuut rijden. Daarnaast functioneerde kachel niet.

      Ik controleerde daarna en zag dat er nog amper koelvloeistof in zat.

      Heb dit maar snel met water gevuld, omdat ik even geen koelvloeistof bij de hand had. (er zat nog kwart G12+ in).

      Vreemde is dat dit nu al na 1 jaar knap gebeuren moet. Bij mijn ibiza heb ik dit in 8 jaar tijd maar 1 x hoeven doen.

      Ik heb verder geen witte rook o.i.d. dus ik ga er van uit en hoop niet dat het de koppakking is.

      Nu wil ik zelf troubleshooten voor dat ik naar de garage ga. Waar zou ik volgens jullie mee moeten beginnen:

      – waterpomp vervangen? Heb nu 110.000 KM gereden. Wilde ik sowieso een keer vervangen. Voor die 60€ mag dat wel.
      – temperatuursensor / thermostaatsensor vervangen?
      – thermostaat vervangen? Ik vind het lastig om te bepalen welke. Er staan op kenteken zoveel soorten. De een gaat bij 86 graden al open, de meeste op 103.
      – leidingen lek?
      – iets met radiator?

      Ik zie de koelvloeistof wel lopen als ik de motor heb draaien.

      of zijn er nog tips om e.e.a. mee uit te sluiten?

      Alvast bedankt helden!

       

      #18371561
      robert64
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 December 2018

        Aan welke kant vd auto zie je koelvloeistof lopen, als je ervoor staat?  1 jaar terug had een forum lid hetzelfde bleek het het thermostaathuis te zijn. Je kan de zoekfunctie gebruiken, en dan astra koelvloeistof lekkage.

        #18371562
        robert64
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 December 2018

          Koelvloeistof lekkage los van elkaar. Hij heet alex.7eqa3swd04cznjhtsnstyr40zkv8h2w46vmwkk9ls9z73318lni210p2lti6yzmck

          #18371569
          miraltje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Verlies je veel koelvloeistof per dag of over een langere tijd.

            Als het het laatste is kan je ook lekkage hebben bij de turbo.

            Bij mijn vorige cascada had deze ook daar een zeer kleine lekkage.

            pas na 2 uur op druk te hebben gezet begon bij daar te lekken en was nauwlijks zichtbaar.

            Laat je systeem afpersen das de enige manier om er achter te komen

            #18371572
            robert64
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 December 2018
              #18371573
              robert64
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 December 2018
                #18371574
                robert64
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 December 2018
                  #18371575
                  insaneclown
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 July 2019

                    [quote quote=18371561]Aan welke kant vd auto zie je koelvloeistof lopen, als je ervoor staat? 1 jaar terug had een forum lid hetzelfde bleek het het thermostaathuis te zijn. Je kan de zoekfunctie gebruiken, en dan astra koelvloeistof lekkage.[/quote]

                    vanuit de bestuurderskant gezien is het linksvoren, daar leek ook een plasje te liggen vanmorgen…

                    Ik heb nu eens ff streepje gezet wat de stand nu is. Morgenvroeg voordat ik naar werk ga eens ff snel kijken of die weer gedaald is.

                     

                    [quote quote=18371569]Verlies je veel koelvloeistof per dag of over een langere tijd. Als het het laatste is kan je ook lekkage hebben bij de turbo. Bij mijn vorige cascada had deze ook daar een zeer kleine lekkage. pas na 2 uur op druk te hebben gezet begon bij daar te lekken en was nauwlijks zichtbaar. Laat je systeem afpersen das de enige manier om er achter te komen[/quote]

                    is pas de eerste keer dat ie nu echt leeg was, na bijna een jaar… maar wat ik al zei, bij mn ibiza was dit pas na 8 jaar zo.. echt heel raar.

                    Is dat afpersen duur of veel werk? Kan ik natuurlijk zelf niet, vast weer speciaal gereedschap voor nodig.

                    Misschien toch maar voor deze keer naar de garage. Kan helaas niet altijd alles zelf doen.

                     

                    Ik wilde eigenlijk sowieso een keer de waterpomp vervangen. Niet alleen nu omdat ik lees dat die vaak ook gaat lekken, maar ook dat die natuurlijk slijt en na 110.000 km mag dat wellicht een keer?  Is alleen weer lastig kiezen welke. Zoveel keuze bij mister-auto, met en zonder pakking, multiriem e.d. (heb geen distririem maar ketting).

                     

                    #18371580
                    Nick-GSI
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Bekende kwalen voor koelwater lekkage:

                       

                      Waterpomp, omloophuis, koelwatertankje en leidingen achterop de turbo

                      #18371584
                      robert64
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 December 2018

                        Als je voor de auto staat en het is links (bijrijderskant) dan is het hoogstwaarschijnlijk je waterpomp. Als die lekt dan is ie meestal op en kan hij vastlopen. Als hij door je distributie wordt aangedreven kan je ook een kleprevisie gaan doen. Als het de waterpomp is zou ik het zo snel mogelijk doen en de distributie ook. Ik zou er niet meer mee rijden of naar de garage alleen.

                        #18371587
                        insaneclown
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 July 2019

                          [quote quote=18371584]Als je voor de auto staat en het is links (bijrijderskant) dan is het hoogstwaarschijnlijk je waterpomp. Als die lekt dan is ie meestal op en kan hij vastlopen. Als hij door je distributie wordt aangedreven kan je ook een kleprevisie gaan doen. Als het de waterpomp is zou ik het zo snel mogelijk doen en de distributie ook. Ik zou er niet meer mee rijden of naar de garage alleen.[/quote]

                           

                          Sorry, dan verkeerd verwoord. Vanuit binnen was het gezien. Als ik voor de auto sta, is het rechts (dus bestuurderskant). Vanmorgen lag er weer een minimaal plasje.

                          Ik heb geen distririem, maar ketting… maarja dan kan het alsnog de waterpomp zijn natuurlijk, hoewel het dus wel de andere kant voren in de auto is… Komt het dan toch van de leidingen?

                          #18371590
                          robert64
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 December 2018

                            Waterpomp zit bij de distributie.  Dan is het wat anders. Tenzij de koelvloeistof op een of andere manier via je bodemplaat naar de andere kant loopt. Pak een goeie lamp en wat poetslappen en ga effe zoeken. Je ziet de koelvloeistof lopen zeg je. Je hoeft het alleen maar te volgen waar het vandaan komt. De enige andere optie is volgens mij de garage tenzij iemand je komt helpen.

                            https://www.action.com/nl-nl/p/high-power-zaklamp/

                            #18371597
                            miraltje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              29 June 2004

                              Vermoedelijk aansluiting bij de turbo, deze slangen kun je los vervangen.

                              Het is een soort bajonet aansluiting.

                              #18371632
                              insaneclown
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 July 2019

                                Mensen, het was de waterpomp. Heb nog eens e.e.a. bekeken, motorophanging/beugel iets vrijgemaakt en daar zag ik bij de waterpomp druppelen tijdens het draaien van de motor.

                                Ik heb de nieuwe waterpomp inmiddels besteld. Zal goed komen :applause02:

                                #18371639
                                robert64
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 December 2018

                                  Links dus..

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.