Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e
- Dit onderwerp bevat 226 reacties, 36 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 februari 2019om 18:02 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
3 november 2010 om 18:01 #17310026
Die vraag was ik ook benieuwd naar. Ikzelf heb ook een 2.4 met een 2.0 injectie, en dat loopt goed. Het enige waar ik mee “zit” is dat bij elke slag er 100cc meer lucht aangezogen wordt, en hij dus inderdaad te arm loopt? De mijne loopt stationair niet best, maar dat heeft (neem ik aan) een andere oorzaak
3 november 2010 om 18:12 #17310027Als je het verhaalt van Henk leest, dan blijkt dus dat het injectie systeem prima met die extra lucht om kan gaan. Het wordt gemeten (de extra lucht), en naar alle waarschijnlijkheid ook extra brandstof ingespoten..
3 november 2010 om 18:28 #17310028@ McLambo: de LE heeft de voorkeur. Die is het recentste en is te herkennen aan de gele
injectors. De L (ouder) heeft grijze injectors en het systeem is zeldzamer.
@2000: daar de ingezogen lucht de belangrijkste parameter is, regelt het systeem zichzelf.
Die 100cc lucht meer aangezogen doet ook je luchtmassameter meer uitslaan en ook doorgeven
aan je stuureenheid. En die geeft dan de nodige benzine-injectie nodig voor het debiet aan
lucht dat er binnenkomt.
Dus ongeacht het een 2liter of een 2.4 is, voor gewoon gebruik volstaat het.
Als je motor stationair niet mooi draaid: is je CO mooi afgesteld? En je stationair toerental?
Ontsteking proper enz…
Wat doet hij juist op stationair?Grtjs.
3 november 2010 om 18:38 #17310029Thanks! Zit die 2.4 van jou in je Delco Manta? of heb je daar een andere configuratie in liggen?
Wat ik eigenlijk wil vragen is: Vanaf wanneer spreken we niet meer van normaal gebruik?
Die situatie die ik eerder schetste: 2.4 met snel nokkenasje, grote aanzuigbuis, groep A, etc valt ook nog onder ‘ normaal gebruik’ ? :hmmz
3 november 2010 om 18:45 #17310030origineel gepost door H-400
Als je motor stationair niet mooi draaid: is je CO mooi afgesteld? En je stationair toerental?
Ontsteking proper enz…
Wat doet hij juist op stationair?Grtjs.
Co- geen idee
Ontsteking- geen idee
Hij loopt zeer onregelmatig, soms 1500 toeren, soms 500 of minder. Koude start duurt erg lang eer hij aanslaat. Eerlijk gezegd durf ik er niet al te veel mee te klooien, ik heb ‘m dagelijks nodig. Ik wil ‘m een keer af laten stellen door iemand die er wel goed verstand van heeft.
Ik heb wel laatst de bougies, verdelerkap, rotor vervangen, hielp iets, maar niet veel.Oh, vergeet ik: hij rookt als een gek, stationair, en als ik gas geef. Redelijk veel druk onder de oliedop. Zit aan een andere 2.4 te denken, maar het lullige is dat ik een complete 16v heb liggen, maar die gaat er pas over een jaar of 2 in.
3 november 2010 om 20:29 #17310031McLambo: H-400 heeft geen AcDelco manta, ik denk dat je die van mij bedoelt en daar zit geen 2.4 CIH in.
Voor de situatie die jij schetst, kan zo’n LE-Jetronic systeem het genoeg doen, in het verleden hebben we het er al eens over gehad, maar ongeveer bij zo’n 145-150 pk begint de hoeveelheid benzine wat krapjes te worden, dit kan je veranderen door er een benzinedrukverhoger erop te schroeven en dan van 2,5 bar dit te verhogen tot (al naar gelang nodig is) ±3,3 bar, daarboven sluiten de std. injectoren zich en doen dus niks meer. In principe kan je met een redelijk standaard LE-systeem met benzinedrukverhoging tot zo’n 170-175 pk gaan, de meesten halen dat niet eens (alleen tijdens verjaardagfeestjes en clubdagen ;) als je begrijpt wat ik bedoel)
@2000, je kan last hebben van valse lucht aanzuiging, veel van die gasklephuizen hebben last van speling op de gasklep en daardoor krijg je een raar stationair beeld. Daarnaast zorgt de dikke bruine sensor tezamen met de blauwe injector achterop (als je LE hebt) voor de extra hoeveelheid brandstof, het kan zijn dat die niet goed werkt, maar echt normaal is dat niet dat dit zo zou zijn.
Daarnaast kan je temperatuursensor op je thermostaathuis (blauwe sensor) ook kaduuk zijn, dan krijg je ook weer valse waarden.Verder kan de LHM beschadigd zijn en/of een foute waarde geven, maar bekijk eerst het andere even.
Terugkomend op het verhaal injectoren; mij is ooit vertelt dat dit systeem eigenlijk constant inspuit, ongeacht of de kleppen gesloten zijn of niet, of dat zo is…. geen idee.
In ieder geval functioneerd dit systeem goed op deze motoren.3 november 2010 om 21:55 #17310032origineel gepost door henk 400rr
McLambo: H-400 heeft geen AcDelco manta, ik denk dat je die vna mij bedoelt en daar zit geen 2.4 CIH in.Verdorie….. nu zie ik het ook! Jullie avatars lijken op elkaar, ik denk dat ik daardoor in verwarring raakte. Sorry voor het verwarren. :sleeping:sleeping
Duidelijk verhaal verder! Is het ook bekend in hoeverre het injectie systeem dat bv in een omega A 2.4 zit mee schaalt naar gelang meer vermogen wordt gevraagd? (motronic geloof ik)
Is een motronic systeem uberhaupt interessant om op de Manta/Ascona te hebben? (bij normaal /licht sportief gebruik)of maak het niet zo veel met de L/LE jetronic systemen?
Ik ben mee een beetje aan het orienteren, vandaar de vragen.
:o3 november 2010 om 22:37 #17310033Geeft niks, je bent niet de 1e die even 2 doorelkaar haalt.
Wat ik ervan weet is het volgende: Qua pk-bereik is er niets van bekend of je daar ruimer mee kan of minder ruimer wat mee kan, dwz. met een std. systeem.
Wel bekend is dat het systeem strakker afgeregeld is en daardoor zuiniger zou moeten omgaan met de brandstof dan een LE-Jetronic systeem. Je zou daardoor aan kunnen nemen dat je hier dan eerder problemen mee zou krijgen dan met gebruik van het LE-jetronic systeem ware het niet dat ook deze vol sensoren zit die dus de brandstoftoevoer weer regelen, het kan dus best zo zijn dat je dus dmv drukverhoging je het PK-bereik kan vergroten maar verwacht wordt wel dat dit systeem eerder aan z’n tax zit dan het ouwe systeem wat in aanvang al te rijk geregeld is.Naast dat dit systeem complexer is dan de oudere systemen wat op zich wel overbrugbaar is om aan te sluiten in een Manta, Ascona, of welk (ouder) model dan ook zit je ook met de voltage waarden, het stationair toerental is wat lastig te regelen heb ik ondervonden; ooit heb geholpen dit in een Manta te bouwen en het bleek dat de toerenteller een andere waarde aangaf dan in werkelijkheid het geval was.
Persoonlijk zou ik een standaard systeem wat afgeregeld is voor de motorspecificatie van bijv. deze 2.4i motor (125pk en 200Nm koppel) niet gaan gebruiken als ik al van plan was er meer uit te halen, ik zou dan eerder voor een programeerbaar systeem gaan, dat hoeft niet direct een DTA systeem te zijn met throttle bodies, dit soort motronic systemen zijn ook wel om te bouwen, maar dat vereist de nodige electro- en computerkennis.
Systemen als bijv “Megasquirt” zijn wel te vinden op internet, het basis systeem is dan wel weer te gebruiken, maar zal dan wel aangepast moeten worden.
Ik ben wat meer “old-skool”, voor mij werkt een LE-jetronic goed genoeg en verder ben ik gek op Weber carburateurs, voor vragen over bewerken van Mototronic of programeerbare injectie, daar kan ik verder weinig van vertellen. Ik weet dat er hier meer zitten die er veel meer over kunnen vertellen dan ik kan.
Meer info over “Meagsquirt”: http://www.msefi.com/index.php
4 november 2010 om 07:03 #17310034Bedankt voor alle informatie. Het is me een stuk duidelijker geworden. Ik kan nu eens een lijstje gaan samenstellen met dingen waar ik mijn ogen voor open moet houden :)
Webers, zeker leuk, maar dat zuipt nog weer meer volgens mij, en is ook wat kritischer qua afstelling
4 november 2010 om 18:03 #17310035Hallo Henk, McLambo & 2000,
is idd niet de eerste keer dat ze onze avatar door elkaar halen. Kan voor verwarring zorgen!
Over de injectoren: ze spuiten per krukasomwenteling éénmaal in, dus per nokkenasomwenteling
tweemaal. Das om ook in het inlaatspruitstuk benzine te vernevelen voor de kleppen open gaan.
Voor meerdere paardjes: ik heb in één van m’n 2.4 blokken 180 pk, op proefbank. Met de ouderwetse
L-jetronic. De kop is zeer stromingsgunstig bewerkt, sportnokkenas, regelbare benzinedrukregelaar, grotere
gasklep (Opel 6-cilinder) , grotere luchtmassameter (BMW CSI) , grotere injectoren (Citroén CX 2.4), spaghetti
uitlaatspruitstuk en iets grotere uitlaat (wat tegendruk mag wel), iets hogere compressie.
Ik denk dat dat het maximum is met zo’n injectie. Voor meer moet je de nodige Duvel’s of Jupiler’s drinken.
Natuurlijk geven Webers of throttle-body’s meer mogelijkheden!4 november 2010 om 18:23 #17310036Ik ben in ieder geval veel wijzer geworden :wors Ik begin zelfs te twijfelen tussen een (knappe) 2.4 of mijn 16v. Ik hou wel van toeren maken cq doortrekken, dus wat dat betreft ligt de 16v meer voor de hand. De tijd zal het leren. Ik hoop dat mijn 2.4 het nog een tijdje vol houd zodat ik niet meteen tot een keuze gedwongen wordt. Loopt voor de rest wel mooi zonder bij geluiden, dus lijkt (behalve de benzine en olie verslaving) voorlopig wel goed te gaan :D
4 november 2010 om 19:11 #17310037Ik vond altijd het laag liggende koppel een enorm pluspunt van de 2.4, de motor begint onderin al lekker te trekken, dat mis ik wat bij een 2.0 16V, daar in tegen heeft de 2.0 16V (c20xe) ook veel positieve eigenschappen en ze kunnen heel wat hebben, bij goed gebruik (misbruik) zelfs meer dan ik verwacht had.
Webers en zuipen is ook wel een beetje een mythe, het hoeft op zich niet zo te zijn, ervaring leert dat het (geweldige) geluid wat je ermee krijgt verslavend werkt zodat je wat meer op het gaspedaal loopt te pompen, dat resulteert weer in een meerverbruik.
Hetzelfde effect krijg je wat met injectie en open luchtfilters.Het zit hem dus een beetje tussen de oren en de rechtervoet :D
Eerlijk is eerlijk, echt zuiniger wordt hij d’r niet van, maar daarvoor bouw je ze er ook niet op.
5 november 2010 om 10:01 #17310038De mijne loopt nu 1 op 5, hoeveel erger kan het worden :P Maakt me niet uit, alleen tank ik af en toe 3x per week, dan doet het wel een beetje pijn. Gelukkig heb ik een vrouw die het ook leuk vind, dus vanuit die hoek zijn er geen problemen. Sterker nog, ze wil d’r eigen ascona sport hebben.
Dat van het luchtfilter/webers is zeer herkenbaar, het geluid is zo mooi dat het moeilijk is om weinig gas te geven.5 november 2010 om 10:37 #17310039My goodness!!!
Lijkt dat er dan iets mis is, of je rijdt ALTIJD volgas :) Misschien blijft je koudestart injector openstaan?
Ik rijdt nu 1:10 met de 1.9N. Hoop dat dit ongeveer hetzelfde blijft met een toekomstige 2.4 :)
5 november 2010 om 11:27 #17310040Je kan de koudstart injector even loskoppelen (stekker eraf) de koude start kan dan iets lastiger worden, maar aanslaan doet hij wel en lopen ook.
Ik zou dat eens proberen en dan tegelijkertijd eens een paar dagen proberen, kun je ook kijken of het verbruik minder wordt.
In redelijk gebruik moet 1:10 te halen zijn.5 november 2010 om 19:20 #17310041Ik dacht juist dat de koudestart injector het niet doet, omdat ie koud juist slecht start.’
En het dure lopen: ik ben afgelopen weekend naar baarlo (206km) geweest, en heb de gehele terug weg netjes honderd gereden, en haalde het net met een volle tank, dus mijn zware rechtervoet helpt niet, maar is ook zeker niet de oorzaak
Ik rij (vlieg) wel eens naar alkmaar (30km) en dan ben ik zowat een kwart tank kwijt. Dan rij ik weliswaar hard, maar toch. het is dat ik mijn ogen er niet op kan houden, want anders zou je de benzine meter live zien zakken:PMede door de tips van henk 400rr heb ik besloten om over een paar dagen het gehele injectie syteem te vervangen. heb een z.g.a.n. liggen, kijken of dat scheelt.
8 november 2010 om 17:54 #17310042Hoe zit dat overigens met de uitlaat als je een 2.4 inbouwt. (en geen spagetti neemt)
Pak je dan je gewoon het uitlaatspruitstuk van de 2.4 en die maak je op de een of andere manier met de voorpijp vast… ?
8 november 2010 om 18:35 #17310043Ik heb i.i.g. geen idee. het lijkt mij dat de standaard 2.4 pijp zo’n beetje op het juiste punt uit komt?
8 november 2010 om 18:43 #17310044Als je het spruitstuk gebruikt van een 2.4, dan moet je de voorpijp verbouwen en redelijk flink ook nog, niet alleen staat hij onder een hoek tov de spruitstukken van een 1.9/2.0/2.2 maar ook staat hij iets te ver naar achteren, met een beetje gevoel voor materiaal krijg je dat wel voorelkaar.
1 groot nadeel is dat hij dus vlak voor je oliedruksensor loopt, dus daar kom je erg lastig bij en heb je ene oliedrukzender, dan moet je eigenlijk wel met een haakse adapter wat doen of de oliedrukzender ergens anders neer zetten, voorin in het distributiehuis aan de linkerkant is een optie, de 2.4 heeft hem daar standaard ook al zitten.
Het gemakkelijkst is eentje te gebruiken die gewoon lekker op je voorpijp past, de 2.4 motor draait er wel om, evt. pk-verlies kan enorm meevallen, een 2.4 spruitstuk heeft ook niet alle lengtes kloppend, misschien nog wel slechter dan bij de 2.0/2.2 spruitstukken.
8 november 2010 om 18:57 #17310045Kijk! Zo langzaam aan wordt het plaatje compleet! :wors
Bedankt weer Henk! Als ik weer een vraag heb, dan meld ik me wel!
8 november 2010 om 19:05 #17310046origineel gepost door McLambo
Als ik weer een vraag heb, dan meld ik me wel!Zijn er nog veel vragen over dan? :P ( Ook ik heb weer een hoop geleerd)
8 november 2010 om 22:25 #17310047als toelichting:
hier staat een mooie mixt te trappelen om gebruikt te gaan worden:
onderblok: c24ne
cilinderkop: 2.0e
injectie: 2.0e L-Jetronic ( juist ja, die ouwe met dat dubbelrelais)
uitlaat: spruitstuk 2.0e met 63,5 mm voorpijp, en rest gruppe A.heb wel in overwoging genomen om een LE-Jetronic toe te gaan passen,
maar dan moet ik dus de draadboom van de wagen zelf ook aanpassen,
dat is in mijn geval niet de bedoeling, orginaliteit moet ook aanwezig zijn :Dwat betreft de voorpijp van een 2.4 monteren in ascona – manta… niet doen, het is een hele klus om deze daarvoor pas te stoken.
net wat henk al aangeeft, het vermogen verlies wat je eventueel zou hebben bij toepassing van een 2.0e spruitstuk is naar mijn mening ook nihil.
8 november 2010 om 22:28 #17310048Ik ben zeer benieuwd!!!
9 november 2010 om 16:58 #17310049gaat helemaal goed komen lambo:D
10 november 2010 om 19:19 #17310050origineel gepost door Ghanz
als toelichting:hier staat een mooie mixt te trappelen om gebruikt te gaan worden:
onderblok: c24ne
cilinderkop: 2.0e
injectie: 2.0e L-Jetronic ( juist ja, die ouwe met dat dubbelrelais)
uitlaat: spruitstuk 2.0e met 63,5 mm voorpijp, en rest gruppe A.Ik ben er sinds een uurtje achter dat ik (behalve m’n spaghetti) dezelfde setup heb, wat levert dit aan vermogen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.