Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 227)
  • Auteur
    Berichten
  • #17309951
    mrah
      Lid sinds:
      17 June 2006

      Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
      – Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.

      #17309952
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Origineel gepost door mrah
        Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
        – Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.

        Ja, de aansluitmaat op de bak en motor zijn exact gelijk, maar je zit wel met het verschil van bouten, wellicht als de 2400 ook ene automaat is dat dit opgelost kan worden dmv. de plaat, dat weet ik verder niet.

        een 1900 kop kan er wel op, raadzamer is om een wat groter kopje te kiezen en een 2.0 kop zou dan wat gunstiger zijn, daarbij zijn de aansluitmaten van de spruitstukken hetzelfde, maar de kleppen zijn weer een slagje groter, je kan (als je handig bent en connecties hebt) ook proberen de kleppen van de 2400 kop in die van een 2.0 kwijt te raken, redelijk kostbaar klusje maar verder zijn er dan geen restricites in vermogensverlies e.d.

        Wordt dat te duur dan zou ik voor een 2.0 kop gaan.

        #17309953
        mrah
          Lid sinds:
          17 June 2006

          Wat bedoel je precies met verschil van bouten?

          Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?

          Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?

          zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?

          Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.

          Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.

          Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.

          #17309954
          henk 400rr
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Origineel gepost door mrah
            Wat bedoel je precies met verschil van bouten?

            Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?

            de draad van beide vliegwiel/omvormer bouten in de krukas is beide M10, maar van de 4-cil.versie’s 1600 t/m2200 is de draad fijner, die van een 2400 krukas is weer groffer.

            Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?

            Eigenlijk geen idee, het lijkt me van wel maar heb het nog nooit bij de hand gehad, gooi ze altijd weg omdat ik altijd schakelbakken monteer, koop je er eentje die ooit een schakelbak gehad heeft, let dan wel op, die hebben een priseasnaaldlager in de krukas zitten, de automaat versie heeft dat niet en denk ik ook niet nodig.

            zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?

            Nee, wel van een 2.0 en 1900, de 2200 en de 2400 hebben een andere aansluiting en plaats van de paspennen, de inlaatpoorten zitten namelijk veel hoger en bij de 2400 is dat verschil weer groter.

            Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.

            ze zijn ietsjes wijder en de klep ietsjes groter, hiermee krijg je ene betere doorstroming en dat hij minder snel een dood punt krijgt, de motor heeft normaal nog grotere kleppen en het verschil tov de 1900 is forsw te noemen, je krijgt dus dat de motor bij de hogere toeren in gaat houden, bij een 2.0 kopje en 2.0e nokkenas zit dat rond de 5500 omw/min. doe je een kop met nog kleinere klepjes dan komt die grens waarschijnlijk eerder. Het best is natuurlijk de originele kop te gebruiken, maar dat betekend ook weer ander spruitstuk e.d. en in jouw geval kan dat vanwege de gasombouw en omdat je dat wil behouden weer extra kosten emt zich meegeven.

            Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.

            Zelf weten, het is jouw feestje, ik geef alleen aan wat het advies is.

            Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.

            uiteraard moet je die kanalen daarop aanpassen, lijkt me nogal logisch.

            Succes verder.

            #17309955
            mrah
              Lid sinds:
              17 June 2006

              Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee!

              #17309956
              koert517
                Lid sinds:
                1 July 2004

                wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??

                en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?

                en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.

                vr gr sjoerd

                #17309957
                boyanka
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 June 2005

                  Origineel gepost door koert517
                  wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??

                  en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?

                  en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.

                  vr gr sjoerd

                  10W40 is voorgeschreven,ik dacht iets van 3,5 liter.ik pak altijd de bougie’s met vier van die geleidertjes er op.

                  #17309958
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    10W40 voorgeschreven voor zo’n CIH lijkt me niet echt logisch, ik zou eerder 15W40 nemen, maar goed als je het zegt zal het wel zo zijn.
                    Persoonlijk vind ik het wat aan de dunne kant.

                    [*edit*] even nagekeken op een paar sites van olieboeren en inderdaad, 10W40 wordt aanbevolen, sommigen zelfs nog wat dunner al zou ik dat niet direct aanraden met de meeste 2.4’s ivm de kilomterstanden.
                    Van Castrol bijv. wordt geadviseerd in1e instantie 15W/40, daarna 10W/40

                    Vulling bij manta/ascona/kadett-C en GT (staal) carters is 3,5 liter zonder filter en 3,8 met filtervervanging.

                    Ik gebruik altijd de standaard bougie’s, werkt altijd goed.

                    Die met die vier geleidertjes zijn dacht ik VW-golf Bougie’s, daar heb ik ook ooit een setje van gekregen.

                    #17309959
                    koert517
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      dus gewoon 15w40 olie van castrol is wel goed zeggen jullie

                      en met standaard boegies wat bedoel je daar mee? in de zin van wat voor typenummer? bv ngk b8hs

                      #17309960
                      mrah
                        Lid sinds:
                        17 June 2006

                        Ik heb mijn versleten 1900 motor op laten boren tot 95mm, zuigers en eenkrukas van een 2400 motor er in. Wel gewoon de oude 1900 kop er op. Het loopt geweldig goed, veel koppel onderin!

                        Alleen… nu komt de narigheid.

                        Ik zag aan de linkerkant in de zijkant van het motorblok leksporen van koelvloeistof: Zitten er scheuren overlangs in het motorblok! Net onder het niveau waar de draadgaten van de cil.kopbouten eindigen.

                        Het blok verbruikt flink wat koelvloeistof en het borrelt en kookt in de radiateur.

                        Vraag: Kan een 1900 blok niet tegen opboren of heb ik gewoon pech.
                        1900 en 2400 blok zijn gelijk weet ik maar is er later misschien een betere gietstaal gebruikt?

                        700 euro naar de knoppen

                        #17309961
                        henk 400rr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Dat zou best kunnen dat je pech hebt, wie weet zaten die gaten nog vol met weet ik wat, dat er verschil zit in gietstaal dat wil ik wel geloven, de techniek staat niet stil uiteindelijk.

                          Overigens is mijn opgeboorde 1900 (tot 2.4) ook kapot gegaan maar meer met een andere reden, wat exact moet ik nog onderzoeken, gelukkif had ik nog wat liggen op voorraad ;)

                          deze blokken zijn niet exact gelijk als je goed kijkt dan zie je een minder aantal vriesstoppen en kleinere, het zou kunnen dat er iets minder koeloppervlak is, maar dat is koffiedik kijken zonder het na te meten.

                          #17309962
                          henk 400rr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            Origineel gepost door koert517
                            dus gewoon 15w40 olie van castrol is wel goed zeggen jullie

                            en met standaard boegies wat bedoel je daar mee? in de zin van wat voor typenummer? bv ngk b8hs

                            Heb laatst een discussie gehad op een ander forum over olie en 15W40 en 10W 40 zijn eigenlijk allebei nagenoeg gelijk, bij 10W40 is de koudstart beter qua smering dan de 15W40.

                            Ik meende ook dat het verschil veel groter was, maar dat blijkt dus niet juist te zijn.

                            Over die bougie’s, ik bestel altijd bij de balie de bougie’s voor een 2.4CIH en vaak zijn het opelbougie’s, wel type het heeft geen idee.

                            #17309963
                            mxnick
                              Lid sinds:
                              10 March 2007

                              henk vraagje:
                              ik heb een 2400 gekocht met een r25 bak
                              dan zit ik ermeej dat ik de as moet laten inkorten en mijn
                              pook moet verzetten
                              kan ik ook mijn 4 bak op de 2400 hange en dan
                              van mijn 1900 of 2200 het vliegwiel eraf halen en daarop zetten?
                              maar als ik kijk zit er geen verschil tussen deze 2 vliegwielen
                              hoe kan dit?
                              en waar moet ik verder nog rekening meej houden als ik 4bak blijf rijden?

                              mvg nick

                              #17309964
                              henk 400rr
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Ik zou in dat geval de boel van een 2200 erachter zetten, het koppel is nogal fors hoger van deze motor tov de 1.9, ik denk niet dat die hem houden kan op de lange duur. Er is wel degelijk verschil tussen eentje van een 2.2 en een 1.9, die van de 2.2 heeft een koppelingsplaat van 9″ en een 1.9 eentje van 8″, de buitendiameter is wel weer hetzelfde.

                                Het enigste waarmee je rekening moet houden buiten de aangegeven punten is dus de pasbout welke omschreven staat in een ander rubriekje hier.

                                #17309965
                                mxnick
                                  Lid sinds:
                                  10 March 2007

                                  okeej en dan kan ik gewoon de aandrijfas monteren die eronder zat
                                  maar het koppel is verder geen probleem voor de 4 bak?
                                  en hoe is de eind overbrenging dan? hij zou met 5 bak minder toeren make…..?
                                  en wat zit hier voor voordeel of nadeel aan ivm een lichter vliegwiel?

                                  in ieder geval al hartstikke bedankt voor de info
                                  mvg nick

                                  #17309966
                                  mxnick
                                    Lid sinds:
                                    10 March 2007

                                    de eind overbrenging is duidelijk (ander topic)
                                    maar de rest?

                                    alvast bedankt!

                                    nick

                                    #17309967
                                    henk 400rr
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Origineel gepost door mxnick
                                      okeej en dan kan ik gewoon de aandrijfas monteren die eronder zat

                                      ja

                                      maar het koppel is verder geen probleem voor de 4 bak?

                                      nee

                                      en hoe is de eind overbrenging dan? hij zou met 5 bak minder toeren make…..?

                                      klopt, 4 bak heeft een eindoverbrenging van 1:1, de 5 1:0,87 (of 0,89), dat betekend dat hij in de 4 net zolang door gaat tot de fut eruit is en dat kan aardig oplopen, ik heb een keertje met een A met 2.0E en 4-bak hem in de hoogste versnelling tot in het oranje gebied gehad voordat de motor niet verder trok, snelheidsmeter zat daarbij zo ongeveer op de 210-215km/h

                                      en wat zit hier voor voordeel of nadeel aan ivm een lichter vliegwiel?

                                      Het voordeel is dat hij wat vlotter op toeren komt, een nadeel is er niet echt.

                                      #17309968
                                      mxnick
                                        Lid sinds:
                                        10 March 2007

                                        thnx man!@henk

                                        #17309969
                                        mxnick
                                          Lid sinds:
                                          10 March 2007


                                          hier moet ik dan ook die injectoren van de 2.2 aanzuigbuis op zetten?

                                          mvg nick

                                          #17309970
                                          henk 400rr
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            Ik weet even niet wat je wil, wil je het injectiesysteem van een 2400 erop bouwen (op een luchtbuis van een 2200) of wil je een injectiesysteem van een 2200 op een 2.4 luchtbuis bouwen.

                                            Het lijkt me het eerste, maar voordat ik een heel verhaal tik wil ik wel eens weten wat zoal de bedoelling is.

                                            #17309971
                                            mxnick
                                              Lid sinds:
                                              10 March 2007

                                              het 2400 systeem op de 2200 buis…..

                                              #17309972
                                              henk 400rr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Ok, je moet dus gewoonweg de injectoren van een 2.4 gebruiken, dat werkt het beste.

                                                Ik weet zo niet of de injectorrail er zo op past, meende van net niet, maar er kan wel iets aangepast worden zodat dit wel kan, de ondersteuning van die rail kan wel vastgezet worden maar dan moet je wat creatief zijn met een stukje strip.

                                                #17309973
                                                mxnick
                                                  Lid sinds:
                                                  10 March 2007

                                                  Origineel gepost door henk 400rr
                                                  Ok, je moet dus gewoonweg de injectoren van een 2.4 gebruiken, dat werkt het beste.

                                                  Ik weet zo niet of de injectorrail er zo op past, meende van net niet, maar er kan wel iets aangepast worden zodat dit wel kan, de ondersteuning van die rail kan wel vastgezet worden maar dan moet je wat creatief zijn met een stukje strip.

                                                  maar mijn injectoren passen niet aan mijn rail van de 2200 hoe dit op te lossen?
                                                  bij de 2200 gaat hij namelijk met een slangeltje naar de benz leiding en bij de 2400 zit ie met een rubber in de alu rail…

                                                  #17309974
                                                  henk 400rr
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Ja dat klopt, maar past de rail met injectoren er zo niet op? ik heb hem wel een keertje op m’n 2.2 buis gemonteerd, nu is dat al even geleden maar volgens mij was dat geen echt probleem.

                                                    Het kan zijn dat de beide leidingen achterop wat bijgebogen moeten worden.

                                                    Met de rubbers kan ook wel, dan moet je een stuk plastic weg kunnen snijden van de injectoren en dan met een slangverbinding weer monteren, heb gezien op het OHF dat eentje dat deed omdat hij een 3.0 buis gebruikte.

                                                    Maar mijns inziens niet nodig bij een 2.2 buis.

                                                    #17309975
                                                    mxnick
                                                      Lid sinds:
                                                      10 March 2007

                                                      ik ga het proberen!!!
                                                      thnx!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 227)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.