Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 227)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310001
    mrah
      Lid sinds:
      17 June 2006

      Hoi Toppertheo en anderen,

      Om nog even terug te komen op het kapot lopen van de zuigers in mijn opgeboorde 1900 naar 2400.

      Ik heb de cilinderkop en de zuigers gelaten zoals ze zijn. Ik had toch het gevoel dat randdetonatie de oorzaak niet kon zijn. Het verschijnsel randdetonatie treed wel op maar vanwege een andere oorzaak.

      Ik heb de ontstekings karakteristieken in de vraagbaken die ik heb bekeken van de ontsteking die in de manta 1900N motor hoort.

      De centrifugaalvervroeging is bij 3000 toeren maximaal 22 tot 28 graden.

      Vacuumvervroeging 18,5 tot 23,5 graden bij een bepaalde kwikdruk.

      Als ik deze twee bij elkaar optel zit ik op 51,5 graden afgeregelde voorontsteking. Daar komt nog bij 5 graden statische voorontsteking.

      Zit ik op een totaal van 56,5 graden voorontsteking!!! Mits deze situatie bestaat tijdens rijden is dit desastreus voor de motor vooral tijdens rijden op gas. Uitproberen dus.

      Ik heb dus het hele motor weer in elkaar gezet, vacuumpotje losgeschroefd van de ontsteking en verlengd met een lange slang naar naar binnen in de auto geleid zodat ik kan zien wanneer de vacuumvervroeger werkt.

      Het potje werkt in de volgende situaties:

      – Stationair lopen (logisch want: hoog vacuum achter de gasklep)

      – Halfgas tot 140 km/h

      – Boven de 140 km/h niet meer want gasklep is geheel geopend.

      Ik kan hier het volgende uit concluderen: Het vacuumpotje is bedoeld voor een 1900N motor en niet voor een 2400. Boven de 2500 toeren per minuut mag je met LPG niet meer vervroegen omdat het octaangetal dan lager wordt.

      Bij een rotatiefrequentie hoger dan 42 Hz wordt de klopvastheid lager en moet je dus eigenlijk verlaten i.p.v. vervroegen. De maximale vervroeging op gas ligt tussen 36 en 38 graden bij 42 hz. is 2500 toeren.
      Ik zou nu wel perfect kunnen afstellen op die 36 tot 38 graden vervroeging bij 2500 toeren per minuut.

      Ik rij nu rond zonder vacuumvervroeger, de ontsteking doet het nu alleen met de centrifugaalvervroeger. Rijd op zich goed alleen stationair loopt ie een beetje rommelig.

      Hoe los ik dit nu weer op. Ik moet een vacuumpotje hebben die een zwaardere veer heeft die het membraan en de grondplaat van de ontsteking eerder terugduwt. :hmmz

      Heeft iemand hier een oplossing voor?

      #17310002
      mrah
        Lid sinds:
        17 June 2006

        ik schreef net:

        “Ik kan hier het volgende uit concluderen: Het vacuumpotje is bedoeld voor een 1900N motor en niet voor een 2400. “

        Ik bedoel hier het volgende mee:

        Met een 1900N motor rij je bijna volgas bij een constante snelheid van 140km/h.

        Met de 2400 motor is dit dus niet het geval, met die snelheid rij je gewoon halfgas en creeer je dus vacuum in het inlaatspriutstuk en dus vervroegd de verdeler.

        Dat was een dure les. Maar goed, ik ben ieder geval blij dat de oorzaak is gevonden en dat grotere schade achterwege is gebleven.

        #17310003
        boyanka
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 June 2005

          :hmmz ik haal altijd de vervroeging er af op lpg auto’s en dan ook geen backfire problemen

          #17310004
          rallyfilip
            Lid sinds:
            13 January 2006

            Ik heb hier effe aan het zoeken geweest, maar vind niets terug over de afstelgegevens van de vooronsteking bij een standaard 2.4.

            Ik heb een 2.4 ingebouwd en op het vliegwiel heb ik een merkteken gevonden, dus zou daar op willen afstellen.

            #17310005
            mr-turbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 July 2004

              origineel gepost door mrah
              vooral tijdens rijden op gas.

              kan je dat eens uitleggen, waarom het nog meer een probleem op gas is als op benzine ?

              #17310006
              nick1987
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 October 2005

                vraagje over de inlaatspruitstukken:

                hoe zit het met de luchtstroming door de verschillende inlaten die je op je 2.4 kan zetten?

                toen ik de auto kocht zat er een afgezaagd 6cil spruitstuk op. los heb ik nog een ander spruitstuk, ik neem aan de originele 2.4, met daarop ook de brandstofrail.

                als ik nu kijk naar de diameter van de poorten, waar het spruitstuk op de kop komt, dan zijn die van het 6cil spruitstuk veel kleiner.

                het gasklephuis van de 2.4 is weer veel kleiner dan degene die op de 6cil.spruitstuk is gemonteerd.

                waar ik nu heen wil is een inlaat met grotere doorstroming dan die van de 6cil. ook wil ik de rail weer kunnen monteren, en liefst ook het grote gasklephuis.
                kan dit zonder dat ik een bult in de motorkap nodig heb(2.4 inlaat)

                de motor word opgevoerd, dus zoveel mogelijk luchtstroming is erg belangrijk.

                zit er nog verschil in 2.2 en 2.4 inlaat bij de poorten?

                op de foto is het verschil duidelijk te zien, ook de afdruk van de poortdiameter van de cilinderkop laat duidelijk zien dat de opening in het spruitstuk te klein is.

                #17310007
                nick1987
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 October 2005

                  niemand?

                  #17310008
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    De rail is eigenlijk alleen goed pas te maken op het 2.2 spruitstuk, nadeel daarvan is dus dat je een grotere gasklep wil hebben en die zit daar niet op en die van een 6-cil past daar weer niet op.
                    ander nadeel is dat er veel 2.2 spuitstukken zijn met kleinere gaten naarde inlaat en weinige met de grotere gaten.

                    6-cilinder spuitstukken zijn ook verschillend onder elkaar, niet alleen zit je met bouwjaar, maar de oudere 2.5 en 3.0 hadden dezelfde luchtbuizen, de nieuwere niet, die zijn onderling weer verschillend en bovendien hebben die ook weer een ander injectie-systeem met bijbehorende aansluitpunten.

                    Je moet ook niet alleen kijken naar de doorlaat naar je inlaatpoorten en de diameter gasklep, maar ook naar de luchtinhoud van de luchtbuis, ook daar krijg je verschillende resultaten mee, kijk maar naar die dingen van Lexmaul, ook die luchtinhoud was groter dan e originele voor de 2.0CIH.

                    Verder is het een kwestie van kiezen en aanpassen of zelf maken.

                    Als je het 2.4 systeem wil houden met bijbehorende injectoren, dat kan, maar dan moet je ze op de oude manier monteren zoals dat het geval was bij de 2.0 CIH.
                    Of je past de 2.4 luchtbuis aan als je een aluminiumlasser kent of het zelf kan doen.

                    #17310009
                    McLambo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      http://link.marktplaats.nl/280759294

                      Hier is zo’n 6-cilinder inlaathuis. Is er zo van een foto af te zien of deze grote of kleine poorten heeft?

                      Prijs is ok dacht ik

                      #17310010
                      henk 400rr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Dat is het oude type, toen waren 2.5 en 3.0E gelijk qua buis, dus: grote poorten.

                        #17310011
                        McLambo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 September 2004

                          En dus uitermate geschikt? Heb nog niet eens een acona, maar twijfel of ik dit vast zal aanschaffen. Zou dit op de lokale sloop ook terug te vinden zijn? Of schaars?

                          Zou je me kunnen vertellen aan welke kenmerken ik zo’n 3L spruitstuk kan herkennen?

                          Henk, als ik kijk naar het spruitstuk van marktplaats, die in het kratje ligt, en ik kijk kan naar de vorm van de poorten, dan komt dit overeen met de kleine poorten hierboven aan de pagina. Hierdoor twijfel ik…

                          #17310012
                          henk 400rr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            origineel gepost door McLambo
                            En dus uitermate geschikt?

                            Hij is geschikt.

                            Heb nog niet eens een acona, maar twijfel of ik dit vast zal aanschaffen. Zou dit op de lokale sloop ook terug te vinden zijn? Of schaars?

                            Het hangt ervan af of je op de sloop Senator A,B – Monza-A en/of Commodore C wel eens aantreft

                            Zou je me kunnen vertellen aan welke kenmerken ik zo’n 3L spruitstuk kan herkennen?

                            Zo dus, als op het plaatje en de nieuwere hebben aansluitingen voor een stappenmotor e.d., daarvan heeft de 2.5 een vrij slanke buis, maar nog wel de grote gasklep

                            Henk, als ik kijk naar het spruitstuk van marktplaats, die in het kratje ligt, en ik kijk kan naar de vorm van de poorten, dan komt dit overeen met de kleine poorten hierboven aan de pagina. Hierdoor twijfel ik…

                            Kijk nog eens goed.

                            Je probleem kan worden om een goede slang te vinden tussen de LHM en de Gasklep, nou is daar ook nog wel wat aan te doen om dat probleem op te lossen, maar goede originele slangen zijn zeldzaam geworden.

                            #17310013
                            McLambo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 September 2004

                              Ik had daar destijds op mijn c2.0ne ook een aluminium pijp op zitten, die kun je in vrijwel alle diameters en bochten vinden.
                              Wellicht dat er iets passends in te vinden is.

                              Hoe zit het eigenlijk met de papieren bij het ombouwen naar een 2.4?
                              Ik lees dat ombouwen naar een 6-cil aardig in de papieren loopt.

                              Hoe zit dat van 4-cil naar grotere 4-cil?
                              Is daar een topic van?

                              #17310014
                              timmycc
                                Lid sinds:
                                4 February 2010

                                .

                                Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn:
                                – Stel de 2.4 komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten van een 2.0, 2.2…enz. passen zonder niet alleen de bouten van een 2.4 passen er in of CIH types (sommige OHC) na 1988, er bestaan bouten van en 2.4 met een P op kopse kant, dit is geen Pasbout, slechts een merkteken aangebracht door boutenfabrikant, een pasbout moet gemaakt worden, bij onderzoek is gebleken dat er geen passende bout is.
                                -krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken.
                                – voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.
                                .

                                #17310015
                                timmycc
                                  Lid sinds:
                                  4 February 2010

                                  ik begrijp het nog niet hellemaal

                                  mijn 2.4 komt uit een omega A automaat ik wil die in mijn manta b leggen maar ik wil de 5 G-trach schakelhuis behouden
                                  –Maar kan ik dan ook een 9′ (230mm) koppeling en het bij passende vliegwiel gebruiken?? (ja ,nee welke dan en waarom niet)

                                  –IK heb nog al een zware voet en een sportieve rijstijl

                                  –En hoe zit dat dan met de pasbouten of de pas bussen die je moet laten draaien de ene zegt dat is niet nodig de andere zegt van wel ik wil niet dat het vliegwiel rond mijn oren vliegt

                                  Ik hoop dat er iemand mij kan helpen want ik ben al 5maand aan het kloten met mijn 2.4
                                  timmy.de.swerts@telenet.be

                                  Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn:
                                  – Stel de 2.4 komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten van een 2.0, 2.2…enz. passen zonder niet alleen de bouten van een 2.4 passen er in of CIH types (sommige OHC) na 1988, er bestaan bouten van en 2.4 met een P op kopse kant, dit is geen Pasbout, slechts een merkteken aangebracht door boutenfabrikant, een pasbout moet gemaakt worden, bij onderzoek is gebleken dat er geen passende bout is.
                                  -krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken.
                                  – voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.
                                  . [/quote]

                                  #17310016
                                  McLambo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 September 2004

                                    Motronic te koop voor 2.4: http://link.marktplaats.nl/318273898 :o

                                    #17310017
                                    Prikkie
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn: – Stel de 2.4 komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten van een 2.0, 2.2…enz. passen zonder niet alleen de bouten van een 2.4 passen er in of CIH types (sommige OHC) na 1988, er bestaan bouten van en 2.4 met een P op kopse kant, dit is geen Pasbout, slechts een merkteken aangebracht door boutenfabrikant, een pasbout moet gemaakt worden, bij onderzoek is gebleken dat er geen passende bout is. -krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken. – voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.

                                      Ik begrijp het even niet met het naaldlager. Ik heb een 2.2 staan waar een automatenbak achter zat, maar dan hier dan een getrag 240 bak achter door een vliegwiel van een handgeschakeld blok erop te zetten, of zijn er nog meer aanpassingen nodig?

                                      alvast bedankt!

                                      #17310018
                                      Ghanz
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 July 2005

                                        bij een auto met schakelbak hoort een lager achterin de krukas, daar valt dan de pen van de versnellingsbak dan in,
                                        om te voorkomen dat die dan in de rond slingert, wordt er daar een naaldlager gemonteerd.

                                        van een 2.0, 1.9 enzo past ook.

                                        de bouten van de krukas van de 2.0 en 2.2 zijn gelijk.
                                        let op de Pbout, in het daarvoor bestemde gat.

                                        #17310019
                                        Rekord-Rob
                                          Lid sinds:
                                          23 March 2007

                                          Mooi topic zeg :thumbup

                                          Ik heb in gedachte om een 2.4 in mijn rekord D te gaan bouwen nu was ik zover (met dnken :P ) :

                                          Huidige setup:

                                          -2.0s LPG met 2.0N kop
                                          -4-bak hand
                                          – (Lpg) carb

                                          Mijn idee:

                                          Motor:

                                          -2.4 (c24ne) onderblok
                                          -kop met lpg carb van me 2.0s (of 2.4 kop met aangepast spruitstuk)
                                          – 4-bak (ook van 2.0s)

                                          Dus eigenlijk “alleen” het onderblok veranderen..

                                          Voor de ombouw had ik dit in gedachte na lezen van dit topic:

                                          -carterpan + peilstok+motorsteunen van 2.0s en omzetten peilstok
                                          – kop met carb 2.0s op onderblok ( of aangepast spruitstuk)
                                          – eventueel voor benzine aansluiting externe pomp lage druk

                                          Koppeling
                                          -2.2E of 2.5E (6 pitter) koppeling (vliegwiel+plaat+drukgroep)
                                          – 2.0s koppeling zou ook kunnen , maar is volgens mij toch bijna op en mss toch net te min.

                                          Nu de vragen :P
                                          – een 4-bak van bv 3 ltr met koppeling dit past niet zomaar achter de 2.4 en bestaande assen ..toch ?? kwa dikte las ik ?

                                          Ik heb het verhaal van de pasbout ook doorgelezen geld dit ook bij een 4-bak zoals hier ??

                                          Als de 2.4 een aut is kan ik dan de naaldlager van me 2.0s overzetten ? zie net post hierboven van wel :agent

                                          Wat zou beter zijn een 2.0N kop (met A nokkenas) voor wat extra compressie .

                                          Of een 2.4 kop met geharde zittingen en grotere kleppen + aanpast spruitstuk ??

                                          En natuurijk belangrijkste vraag klopt het verder, of ben ik wat vergeten ?? ;)

                                          #17310020
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Ik heb deze ‘ hand-leiding’ nu op verschillende plekken op internet gelezen, en ik heb begrepen dat veel mensen het injectiesysteem van een 2.0E op de 2.4 bouwen, omdat dit simpel is, en mooi loopt.

                                            Wat ik nou echt niet begrijp is: Hoe kan een injectie systeem wat gemaakt is voor een motor van 2000cc, ook prima werken op 2400cc? Daar zijn de injectoren, inspuitmomenten, in spuithoeveelheid, etc etc toch helemaal niet op berekend?? :wtf

                                            #17310021
                                            McLambo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 September 2004

                                              origineel gepost door McLambo
                                              Ik heb deze ‘ hand-leiding’ nu op verschillende plekken op internet gelezen, en ik heb begrepen dat veel mensen het injectiesysteem van een 2.0E op de 2.4 bouwen, omdat dit simpel is, en mooi loopt.

                                              Wat ik nou echt niet begrijp is: Hoe kan een injectie systeem wat gemaakt is voor een motor van 2000cc, ook prima werken op 2400cc? Daar zijn de injectoren, inspuitmomenten, in spuithoeveelheid, etc etc toch helemaal niet op berekend?? :wtf

                                              Iemand die deze noob bovenstaande kan toelichten? ben er echt razend nieuwsgierig naar! :D

                                              #17310022
                                              henk 400rr
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Waar even je denkfout zit is dat je denkt dat het systeem erg nauwkeurig staat afgesteld en berekend is voor een 2.0, maar dat is dus niet waar.

                                                Het werkend gebied van deze injectoren is redelijk breed en het systeem zelf spuit tov de 2.0 een ruime hoeveelheid in, daarnaast kun je als de brandstof te schraal wordt dit nog wat bijregelen.

                                                Houd even in gedachten dat het systeem ook ruim 30 jaar geleden is bedacht en niet te vergelijken is met de huidige systemen die met veel kleinere marges rekening houden.

                                                #17310023
                                                McLambo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 September 2004

                                                  Eindelijk iemand die reageert :wors.

                                                  Nu ik je aandacht heb, nog even een paar vragen?

                                                  Maar het loopt dus gewoon goed/probleemloos op een 2.4?

                                                  Hoe meet/ kom je er achter of die te schraal staat? met zo’n meter in de uitlaat?
                                                  Moet je voor dat afstellen de computer in? of is dat met potmetertjes, e.d. geregeld?

                                                  Ik heb van een aantal mensen begrepen dat het 2.0L injectie systeem simpeler is om in te bouwen dan een motronic (die er in een omega bijzit), en dat het ook wat rauwer/sportiever loopt dat een motronic.

                                                  Stel dat je de 2.4 nog iets kietelt met een ander nokkenasje, groep A, 3.0L aanzuigbuis, etc etc. Kan het 2.0 Injectie systeem nog voldoende doorschalen?

                                                  Zei-vraag: Is het injectie-systeem uit een Manta GSI nog anders/beter dan van andere 2.0 CIH motoren met injectie (uit een rekord, of kadett ofzo)?

                                                  Alvast bedankt! king:

                                                  #17310024
                                                  H-400
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 November 2006

                                                    Ik heb op m’n 2.4 een standaard injectie van een 20i.
                                                    Werkt voor straatgebruik prima. Het belangrijkste gegeven voor de stuureenheid
                                                    is de hoeveelheid inkomende lucht, en dat word gemeten door de luchtmassameter
                                                    (op je luchtfilterbak). Of het een 2liter is of een 2.4liter, de stuureenheid neemt dit als
                                                    belangrijkste parameter. Verder geeft de gasklepschakelaar enkele gegevens door en
                                                    temperatuursensoren idem. De “1” van de ontsteking is ook aangesloten.
                                                    De mengselverhouding op leegloop kan je regelen met een imbus-schroef in je luchtmassameter,
                                                    is gewoon een omloopvijsje.
                                                    Het injectie van een Manta is uitwisselbaar met die van bv. Rekord; wat wel belangrijk is is dat
                                                    je L en LE niet verwisseld.

                                                    #17310025
                                                    McLambo
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      24 September 2004

                                                      En welke van de L of LE heeft de voorkeur om te gebruiken?

                                                      Zaten deze systemen door elkaar op de Manta’s?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 227)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.