Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Ombouwen 2,4E motor in Manta / Ascona / …e
- Dit onderwerp bevat 226 reacties, 36 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 februari 2019om 18:02 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
17 juni 2006 om 07:37 #17309951
Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
– Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.18 juni 2006 om 21:37 #17309952Origineel gepost door mrah
Vraag: – past zo’n 2400 ook voor een automaatbak van een 1900s?
– Ik rij op LPG en wil het onderblok (1900s) vervangen voor een 2400 blok. Past de cilinderkop van een 1900 op een 2400? Ik wil dus geen benzine injectie.Ja, de aansluitmaat op de bak en motor zijn exact gelijk, maar je zit wel met het verschil van bouten, wellicht als de 2400 ook ene automaat is dat dit opgelost kan worden dmv. de plaat, dat weet ik verder niet.
een 1900 kop kan er wel op, raadzamer is om een wat groter kopje te kiezen en een 2.0 kop zou dan wat gunstiger zijn, daarbij zijn de aansluitmaten van de spruitstukken hetzelfde, maar de kleppen zijn weer een slagje groter, je kan (als je handig bent en connecties hebt) ook proberen de kleppen van de 2400 kop in die van een 2.0 kwijt te raken, redelijk kostbaar klusje maar verder zijn er dan geen restricites in vermogensverlies e.d.
Wordt dat te duur dan zou ik voor een 2.0 kop gaan.
19 juni 2006 om 06:39 #17309953Wat bedoel je precies met verschil van bouten?
Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?
Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?
zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?
Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.
Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.
Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.
19 juni 2006 om 12:44 #17309954Origineel gepost door mrah
Wat bedoel je precies met verschil van bouten?Heeft de 2400 grotere diameter draad voor bevestigen van de bak aan motor?
de draad van beide vliegwiel/omvormer bouten in de krukas is beide M10, maar van de 4-cil.versie’s 1600 t/m2200 is de draad fijner, die van een 2400 krukas is weer groffer.
Hoe zit het met de spanplaat van koppelomvormer? Zijn die van 2400 en 1900 gelijk?
Eigenlijk geen idee, het lijkt me van wel maar heb het nog nooit bij de hand gehad, gooi ze altijd weg omdat ik altijd schakelbakken monteer, koop je er eentje die ooit een schakelbak gehad heeft, let dan wel op, die hebben een priseasnaaldlager in de krukas zitten, de automaat versie heeft dat niet en denk ik ook niet nodig.
zijn de aansluitmaten van de spruitstukken op cilinderkop van een 1900 en een 2400 het zelfde?
Nee, wel van een 2.0 en 1900, de 2200 en de 2400 hebben een andere aansluiting en plaats van de paspennen, de inlaatpoorten zitten namelijk veel hoger en bij de 2400 is dat verschil weer groter.
Je adviseert een grotere kop. Ik neem aan dat van een grotere kop de in en uitlaatpoorten wijder zijn? Dus ook grotere kleppen.
ze zijn ietsjes wijder en de klep ietsjes groter, hiermee krijg je ene betere doorstroming en dat hij minder snel een dood punt krijgt, de motor heeft normaal nog grotere kleppen en het verschil tov de 1900 is forsw te noemen, je krijgt dus dat de motor bij de hogere toeren in gaat houden, bij een 2.0 kopje en 2.0e nokkenas zit dat rond de 5500 omw/min. doe je een kop met nog kleinere klepjes dan komt die grens waarschijnlijk eerder. Het best is natuurlijk de originele kop te gebruiken, maar dat betekend ook weer ander spruitstuk e.d. en in jouw geval kan dat vanwege de gasombouw en omdat je dat wil behouden weer extra kosten emt zich meegeven.
Een grotere klep in eenzelfde diameter in- of uitlaatkanaal lijkt mij onzinnig. Een grotere klep heeft volgens mij juist meer nadelen dan voordelen: meer massa en meer weerstand dan een kleinere klep.
Zelf weten, het is jouw feestje, ik geef alleen aan wat het advies is.
Een grotere klep pas je alleen toe als je ook de in- en uitlaat poorten wijder maakt lijkt mij. Je moet dan immers een groter gat afdichten of openen.
uiteraard moet je die kanalen daarop aanpassen, lijkt me nogal logisch.
Succes verder.
19 juni 2006 om 16:47 #17309955Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hier kan ik wat mee!
14 juli 2006 om 16:40 #17309956wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??
en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?
en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.
vr gr sjoerd
14 juli 2006 om 17:27 #17309957Origineel gepost door koert517
wat voorsoort olie gebruiken jullie altijd voor in een 2.4. heb namelijk gehoord dat er geen volsynthetische olie in mag.??en hoeveel liter gaat er in met een carter van een 16. s van een ascona?
en wat voor bougie kunnen julliemij aanraden in samen werking met een electronische ontsteking van een 2.0E motor.
vr gr sjoerd
10W40 is voorgeschreven,ik dacht iets van 3,5 liter.ik pak altijd de bougie’s met vier van die geleidertjes er op.
14 juli 2006 om 17:32 #1730995810W40 voorgeschreven voor zo’n CIH lijkt me niet echt logisch, ik zou eerder 15W40 nemen, maar goed als je het zegt zal het wel zo zijn.
Persoonlijk vind ik het wat aan de dunne kant.[*edit*] even nagekeken op een paar sites van olieboeren en inderdaad, 10W40 wordt aanbevolen, sommigen zelfs nog wat dunner al zou ik dat niet direct aanraden met de meeste 2.4’s ivm de kilomterstanden.
Van Castrol bijv. wordt geadviseerd in1e instantie 15W/40, daarna 10W/40Vulling bij manta/ascona/kadett-C en GT (staal) carters is 3,5 liter zonder filter en 3,8 met filtervervanging.
Ik gebruik altijd de standaard bougie’s, werkt altijd goed.
Die met die vier geleidertjes zijn dacht ik VW-golf Bougie’s, daar heb ik ook ooit een setje van gekregen.
21 juli 2006 om 15:35 #17309959dus gewoon 15w40 olie van castrol is wel goed zeggen jullie
en met standaard boegies wat bedoel je daar mee? in de zin van wat voor typenummer? bv ngk b8hs
12 februari 2007 om 21:40 #17309960Ik heb mijn versleten 1900 motor op laten boren tot 95mm, zuigers en eenkrukas van een 2400 motor er in. Wel gewoon de oude 1900 kop er op. Het loopt geweldig goed, veel koppel onderin!
Alleen… nu komt de narigheid.
Ik zag aan de linkerkant in de zijkant van het motorblok leksporen van koelvloeistof: Zitten er scheuren overlangs in het motorblok! Net onder het niveau waar de draadgaten van de cil.kopbouten eindigen.
Het blok verbruikt flink wat koelvloeistof en het borrelt en kookt in de radiateur.
Vraag: Kan een 1900 blok niet tegen opboren of heb ik gewoon pech.
1900 en 2400 blok zijn gelijk weet ik maar is er later misschien een betere gietstaal gebruikt?700 euro naar de knoppen
13 februari 2007 om 19:32 #17309961Dat zou best kunnen dat je pech hebt, wie weet zaten die gaten nog vol met weet ik wat, dat er verschil zit in gietstaal dat wil ik wel geloven, de techniek staat niet stil uiteindelijk.
Overigens is mijn opgeboorde 1900 (tot 2.4) ook kapot gegaan maar meer met een andere reden, wat exact moet ik nog onderzoeken, gelukkif had ik nog wat liggen op voorraad ;)
deze blokken zijn niet exact gelijk als je goed kijkt dan zie je een minder aantal vriesstoppen en kleinere, het zou kunnen dat er iets minder koeloppervlak is, maar dat is koffiedik kijken zonder het na te meten.
13 februari 2007 om 19:35 #17309962Origineel gepost door koert517
dus gewoon 15w40 olie van castrol is wel goed zeggen jullieen met standaard boegies wat bedoel je daar mee? in de zin van wat voor typenummer? bv ngk b8hs
Heb laatst een discussie gehad op een ander forum over olie en 15W40 en 10W 40 zijn eigenlijk allebei nagenoeg gelijk, bij 10W40 is de koudstart beter qua smering dan de 15W40.
Ik meende ook dat het verschil veel groter was, maar dat blijkt dus niet juist te zijn.
Over die bougie’s, ik bestel altijd bij de balie de bougie’s voor een 2.4CIH en vaak zijn het opelbougie’s, wel type het heeft geen idee.
13 april 2007 om 17:34 #17309963henk vraagje:
ik heb een 2400 gekocht met een r25 bak
dan zit ik ermeej dat ik de as moet laten inkorten en mijn
pook moet verzetten
kan ik ook mijn 4 bak op de 2400 hange en dan
van mijn 1900 of 2200 het vliegwiel eraf halen en daarop zetten?
maar als ik kijk zit er geen verschil tussen deze 2 vliegwielen
hoe kan dit?
en waar moet ik verder nog rekening meej houden als ik 4bak blijf rijden?mvg nick
13 april 2007 om 19:21 #17309964Ik zou in dat geval de boel van een 2200 erachter zetten, het koppel is nogal fors hoger van deze motor tov de 1.9, ik denk niet dat die hem houden kan op de lange duur. Er is wel degelijk verschil tussen eentje van een 2.2 en een 1.9, die van de 2.2 heeft een koppelingsplaat van 9″ en een 1.9 eentje van 8″, de buitendiameter is wel weer hetzelfde.
Het enigste waarmee je rekening moet houden buiten de aangegeven punten is dus de pasbout welke omschreven staat in een ander rubriekje hier.
13 april 2007 om 19:35 #17309965okeej en dan kan ik gewoon de aandrijfas monteren die eronder zat
maar het koppel is verder geen probleem voor de 4 bak?
en hoe is de eind overbrenging dan? hij zou met 5 bak minder toeren make…..?
en wat zit hier voor voordeel of nadeel aan ivm een lichter vliegwiel?in ieder geval al hartstikke bedankt voor de info
mvg nick17 april 2007 om 18:58 #17309966de eind overbrenging is duidelijk (ander topic)
maar de rest?alvast bedankt!
nick
17 april 2007 om 20:01 #17309967Origineel gepost door mxnick
okeej en dan kan ik gewoon de aandrijfas monteren die eronder zatja
maar het koppel is verder geen probleem voor de 4 bak?
nee
en hoe is de eind overbrenging dan? hij zou met 5 bak minder toeren make…..?
klopt, 4 bak heeft een eindoverbrenging van 1:1, de 5 1:0,87 (of 0,89), dat betekend dat hij in de 4 net zolang door gaat tot de fut eruit is en dat kan aardig oplopen, ik heb een keertje met een A met 2.0E en 4-bak hem in de hoogste versnelling tot in het oranje gebied gehad voordat de motor niet verder trok, snelheidsmeter zat daarbij zo ongeveer op de 210-215km/h
en wat zit hier voor voordeel of nadeel aan ivm een lichter vliegwiel?
Het voordeel is dat hij wat vlotter op toeren komt, een nadeel is er niet echt.
19 april 2007 om 17:34 #17309968thnx man!@henk
7 mei 2007 om 19:39 #17309969
hier moet ik dan ook die injectoren van de 2.2 aanzuigbuis op zetten?mvg nick
7 mei 2007 om 20:01 #17309970Ik weet even niet wat je wil, wil je het injectiesysteem van een 2400 erop bouwen (op een luchtbuis van een 2200) of wil je een injectiesysteem van een 2200 op een 2.4 luchtbuis bouwen.
Het lijkt me het eerste, maar voordat ik een heel verhaal tik wil ik wel eens weten wat zoal de bedoelling is.
7 mei 2007 om 20:03 #17309971het 2400 systeem op de 2200 buis…..
7 mei 2007 om 21:50 #17309972Ok, je moet dus gewoonweg de injectoren van een 2.4 gebruiken, dat werkt het beste.
Ik weet zo niet of de injectorrail er zo op past, meende van net niet, maar er kan wel iets aangepast worden zodat dit wel kan, de ondersteuning van die rail kan wel vastgezet worden maar dan moet je wat creatief zijn met een stukje strip.
12 mei 2007 om 12:36 #17309973Origineel gepost door henk 400rr
Ok, je moet dus gewoonweg de injectoren van een 2.4 gebruiken, dat werkt het beste.Ik weet zo niet of de injectorrail er zo op past, meende van net niet, maar er kan wel iets aangepast worden zodat dit wel kan, de ondersteuning van die rail kan wel vastgezet worden maar dan moet je wat creatief zijn met een stukje strip.
maar mijn injectoren passen niet aan mijn rail van de 2200 hoe dit op te lossen?
bij de 2200 gaat hij namelijk met een slangeltje naar de benz leiding en bij de 2400 zit ie met een rubber in de alu rail…12 mei 2007 om 12:58 #17309974Ja dat klopt, maar past de rail met injectoren er zo niet op? ik heb hem wel een keertje op m’n 2.2 buis gemonteerd, nu is dat al even geleden maar volgens mij was dat geen echt probleem.
Het kan zijn dat de beide leidingen achterop wat bijgebogen moeten worden.
Met de rubbers kan ook wel, dan moet je een stuk plastic weg kunnen snijden van de injectoren en dan met een slangverbinding weer monteren, heb gezien op het OHF dat eentje dat deed omdat hij een 3.0 buis gebruikte.
Maar mijns inziens niet nodig bij een 2.2 buis.
12 mei 2007 om 16:02 #17309975ik ga het proberen!!!
thnx! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.