Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Alles op een rij: Ombouwen 2,0E motor in Manta / Ascona / …e
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 december 2005 om 01:43 #17206134
Indien de motor uit een Rekord of Monza komt dan hoeft alleen de carterpan en de motorsteunen omgezet te worden om deze in de auto te krijgen. Vergeet niet de peilstok om te bouwen naar achter de motorsteun, op die plek zit dus een aluminiumprop die er van onderen uitgeslagen kan worden en dus weer van bovenaf in het andere gat geslagen moet worden.
De peilstok geleiding over zetten is beter, maar geen vereiste. Wel moet de aanzuigbuis omgebouwd worden, zorg dat die goed vast zit en voorzien is van een deugdelijke afdichting.Het aansluiten van het injectiesysteem (LE-jetronic) aan de rest van de kabelboom is vrij simpel, het gaat hier om 4 draden:
-zwart; contactstroom en kan op de zwarte draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden.
– Zwart/rood; contact/start-stroom, deze kan aangesloten worden op de zwart/rode draad bij de startmotor.
-groen; deze kan op de groene draad die uit de bestaande kabelboom komt aangesloten worden of desnoods op de groen kabel die bij het 2.0E systeem nabij de computer uit de bestaande kabelboom komt.
-Blauw; dit is de draad voor de benzinepomp, deze zou je nog kunnen beveiligen met een zekering (20 Ampére).2.0 / 1.9 L-jetronic; de aan te sluiten draden + kleur e.d. is gelijk, echter de loop van de kabelboom kan anders zijn, ik meende dat de loop via de voorkant richting de rechterzijde van de auto nar het injectiesysteem was.
In het geval dat het een carburateurversie is alwaar de motor in komt zijn er een paar extra zaken:
– luchtfilter moet ondersteund worden en op rubbertjes staan, dit vanwege eventuele storingen die kunnen optreden aan de luchthoeveelheidsmeter.
– aan passagierszijde in het schudbord moet een groot rond gat gemaakt worden, de computer van het injectiesysteem moet droog en in de passagiersruimte hangen.
– 2 brandstofleidingen moeten getrokken worden, een toe- en een afvoer.
– in het geval dat een injectietank verkrijgbaar is dan is aansluiten vrij simpel, de Ascona’s hebben nog een tank van een “S” uitvoering met 2 aansluitingen, echter deze tank heeft geen schot evenals de normale carburateur tanken en de motor zal dus in scherpe bochten bij een kwartvolle tank kunnen gaan inhouden.
Dit is op te lossen met een buffertankje, deze moet dus tussen tank en brandstofpomp geplaatst worden, zorg wel dat dit tankje lager ligt dan de reguliere tank of net zo laag.
De retour kan evt. ook op die tank aangesloten worden.
– omdat een carburateurversie vaak voorzien is van een ontsteking met contactpunten is de bobine spanning vaak te laag (9,6V) dit moet bij dit type ontstekingen welke bij de 2.2 horen 12V zijn. In de kabelboom zit aan de zwarte draad een sectie doorzichtige draad wat men ook wel weerstandskabel noemt, deze moet er tussen uit of uitgesloten worden, deze draden gaan vaak naar voren voorbij het punt waar de bobine zit, dus je kan een nieuwe draad trekken (zwart) of de weerstandskabel er uit halen, gezien het punt waar hij vaak zit kan je ook de zwarte draad ook direct richting de bobine trekken.
Let wel op! In oudere types zitten er vaak meerdere zwarte draden en dat is de ommanteling voor de optie “mistlampen / verstralers” wees er bewust van dat het de draad is die je zoekt en nodig hebt.
In het geval dat besloten wordt de bobine met contactpunten te gebruiken is verdere aanpassing niet nodig, toevallig werkt de ontsteking bij een 2.0E buitenom het injectiegedeelte.Andere zaken die een rol kunnen gaan spelen zijn:
– Stel de 2.0E komt uit een automaatversie en je wilt een Getrag schakelbak monteren dan zit er geen naaldlager achter in de krukas om de as van de versnellingsbak te ondersteunen, een vliegwiel van een 2.0 S of E kan gebruikt worden, de krukasbouten passen zonder enig probleem, echter er is 1 pasbout bij (P op kopse kant) en de locatie moet opgezocht worden, er is 1 gat die voor deze bout op maat gemaakt is.
-krukasbouten van een automaatblok passen niet als je er een schakelbak achter wil zetten, de kop is namelijk te hoog, omgekeerd zou ik het niet aanraden om de krukasbouten voor de schakelbak op een automaat-as te gebruiken.
– voor het uitrichten van de koppelingsplaat kun je van een oude 4-bak de as afslijpen en daarmee de platen perfect recht voor het gat te krijgen.Stationair toerental afstellen met 2.0E injectiesysteem.
In princiepe is er maar 1 systeem, maar aangezien de ontsteking van rekord en monza soms voorzien is van een stationaire regeling kun je eigenlijk over 2 systemen praten.
Systeem 1; in het geval van een stationaire regeling moeten de beide stekkers van de stationaire toerental regeling in elkaar gedrukt worden, afstelling van het toerental is dan weer op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis, na afloop gewoon de stekkers terug plaatsen.
Systeem 2: de ontsteking op de voorste poelie en op het merkteken op het distributiehuis afstellen, dit geld ook als men dus een ontsteking heeft met contactpunten.{edit}
Plaatje van @peerke87:
2 december 2006 om 13:40 #17310145Origineel gepost door henk 400rr
…….
– 2 brandstofleidingen moeten getrokken worden, een toe- en een afvoer.Welke diameter mogen(moeten) deze leidingen hebben?
8mm retour en aanvoer?Stel je zou een kleinere retourleiding nemen neemt dan de brandstofdruk op de galerij dan toe?
Positie van de brandstofpomp (bij een Manta A):
Moet deze lager liggen dan de aansluiting op de tank?
Of mag deze ook in de kofferruimte geplaatst worden?3 december 2006 om 14:30 #17310146Het speelt niet echt een rol, maar originele leidingen zijn 8×0,5, koop je ze in koper dan zit je op 8×1, dat zou dus wat schelen, maar de enigste keer dat dit invloed zou hebben is eigenlijk voor het zware werk, circuits of rally’s en daarbij gebruik makend van een electrische “carburateur”-pomp, normaal gesproken heeft de gewone mechanische pomp voldoende capaciteit maar ook daar hetzelfde verhaal als die diameter.
Gebruik je de normale injectie-pomp van Opel dan heb je er eigenlijk geen last van, tenslotte wordt de druk voor geregeld met de overstort.
Over die retour leiding, na het overstortventiel neemt de druk dus snel af, het enigste wat toe zou nemen is de stromingssnelheid als je een kleinere diametr gaat gebruiken, ook hier weer is dat verwaarloosbaar.
3 december 2006 om 18:27 #17310147Uitgaande van een originele brandstofpomp (van een manta gs/i bijvoorbeeld)
Mag die hoger gemonteerd worden dan de uitgang op de tank. Dus bijvoorbeeld in de kofferbak.of is er een veel betere plaats onder een A manta om een pomp te hangen?
3 december 2006 om 18:59 #17310148ik heb m in de kofferbak hangen en heb er geen probleem mee, ook niet als de tank bijna leeg is. Mijn benzineleiding zijn koperen die je in de rubberen slangen kunt zetten, kijk bijv maar naar de brandstofgalerij daar is de leiding ook zo… Weet zo niet welke maat, 8mm buiten dacht ik…
4 december 2006 om 08:55 #17310149Origineel gepost door Kale gek
ik heb m in de kofferbak hangen en heb er geen probleem mee, ook niet als de tank bijna leeg is. Mijn benzineleiding zijn koperen die je in de rubberen slangen kunt zetten, kijk bijv maar naar de brandstofgalerij daar is de leiding ook zo… Weet zo niet welke maat, 8mm buiten dacht ik…Maar een tank van een B manta hangt veel hoger (de benzine stroomt dan door de zwaartekracht naar de pomp toe).
Bij een A manta moet de pomp de benzine eerst naar boven halen(bij montage in de kofferbak) om em vervolgens onder druk te kunnen zetten. Ik weet niet of de pomp daarvoor gemaakt is…..
7 december 2006 om 18:35 #17310150Origineel gepost door mantastijn
Uitgaande van een originele brandstofpomp (van een manta gs/i bijvoorbeeld)
Mag die hoger gemonteerd worden dan de uitgang op de tank. Dus bijvoorbeeld in de kofferbak.of is er een veel betere plaats onder een A manta om een pomp te hangen?
Even gemist, maar het is beter deze zo laag mogelijk (onder tankniveau indien mogelijk) te plaatsen ivm een goede aanzuiging.
Op zich kan hij wel hoger en funtioneert dan ook wel maar je loopt wel kans dat de pomp droog komt te staan als deze uitgeschakeld wordt en de druk zakt, dat kan op den duur wel funest worden als hij iedere keer vanuit een droge positie moet gaan draaien.
30 juli 2007 om 08:44 #17310151hallo,
laat ik nou ook bezig zijn een 2.0s om te bouwen naar injectie. maar de bedrading komt niet overeen met de beschrijving in het verhaal hierboven.
er staat dat er een aantal draden aangesloten moeten worden. die heb ik inderdaad allemaal alleen de blauwe draad mist en is rood bij mij.
ook heb ik nog 2 stekkers over die hetzelfde zijn als op de injectoren. zou ik een kabelboom van een 6 cilinder hebben?
ook vraag ik mij af waarvoor de groene draad dient? is dit ipv een bdp gever/sensor?
en dan heb ik nog 1 brandende vraag. maakt de volgorde van aansluiten van de injectoren nog uit?
danku voor het lezen en evt antwoorden.
30 juli 2007 om 14:55 #17310152Je moet wel in de gaten hebben dat je met LE en L jetronic te maken hebt in dit verhaal.
De dikke rode vanuit de injectieboom is voor rechtstreekse plus op de accu.De blauwe draad in de boom voor de brandstof is er niet, die is wit in de injectieboom, deze gaat na de stekker die (normaalgesproken) op je gewone kabelboom over in blauw, datzelfde geld ook voor de zwarte, de zwart/rode is voor die stekker ook wit, maar dan zitten er als het goed is 2 draden aangesloten ipv. 1
Als je 2 stekkers overhoud op de injectoren, dan is de kans groot dat dit eentjeis voor een 6-cilinder, op zich kon dat bij de oudjes zo omgebouwd worden voor een 4-cilinder, dus het hangt er wat van af wat je hebt.
De volgorde van de injectoren maakt zeker wat uit, theoretisch gesproken zou je zeggen van niet maar toch is het zo, op de kabel zelf staat wel “Zyl.1”, “Zyl.2”,..enz. Cylinder 1 zit dus op de 1e cilinder en dat is degene die het dichst bij de ontsteking staat.
De groen draad staat ook in verbinding met je motormanagemant systeem maar dient tevens om de toerenteller het signaal te geven.
Maar omschrijf even duidelijker wat je hebt ook met kleuren van injecotren e.d. ook van de comoputer, welke kleur stikker en tekst.
30 juli 2007 om 16:27 #17310153ik heb een computer met een (halve) gele stikker zonder tekst.
bij de injectorstekkers staat niet aangegeven voor welke cilinder hij bedoeld is. de injectoren zijn grijs en de stekkers ook, waarvan ik er dus 6 heb
dan heb ik nog 1 drie polige stekker met daarin een rode een zwarte en een groene draad.
ook heb ik een kabel die naar mijn ide bedoeld is voor op de startmotor met een dikke draad voor de plus en een zwart rode voor de schakeldraad.
bij de hoofdstekker voor de computer zit nog een losse draad. die moet volgens het ascona handboek dat ik heb op de bobine en is blauw.
en uiteraard een massa kabel.
dit is wat er aan de kabelboom zit. als je er foto’s van wil hebben kan ik die wel even schieten.
alvast bedankt!:thumbup
30 juli 2007 om 18:11 #17310154Maak maar even foto’s, gezien de gele stikker twijfel ik wat.
Het is namelijk zo dat de héle L-jetronic systemen anders liepen in de motorruimte, een deel ging achter de motor langs en verweg de meeste (dan wel niet allemaal) gingen voor de motor langs door of langs het balkje bij de radiator, dat zou verklaren dat alles iets anders inelkaar zit.
Ook ben ik niet op de hoogte van een 6-cilinder systeem met een gele sticker, het kan zijn dat ik in de verkeerde hoek zit te denken daarom maar even wat foto’s van alles, misschien dat het meer duidelijkheid brengt.
31 juli 2007 om 16:22 #17310155ik heb wat foto’s geschoten.
de loop van de kabelboom is wel gewoon via het schutbord.
ik heb hem al lopend gehad alleen bij te weinig gas of meer dan de helft slaat hij af.
het brein met gele sticker
de 3 polige stekker groen zwart rood
de hoofdstekker met de blauwe draad die naar de bobine zou moeten.
deze heb ik dus over
hier nog de injectorenik weet niet of de kans groot is dat hij wel goed loopt met een andere kabelboom? anders probeer ik die ergens te krijgen.
31 juli 2007 om 19:45 #17310156Hmm, ik zie een schakelvoorweerstand, en als je daar in totaal 6 hebt, 4+2, dan is het vrijwel zeker voor een 6-pitter.
Bekijk dit schema eens, misschien kan je er wat mee: –>klik hier<–
31 juli 2007 om 21:49 #17310157dat lijkt er wel verdacht veel op ja. qua bedrading e.d.
maar wat de computer betreft zou deze wel werken met een kabelboom voor een vier cilinder of moet ik die dan ook vervangen?
ik wil het allemaal gewoon netjes erin hebben zoals het normaalgesproken ook zit. dus die kabelboom ga ik vervangen
superbedankt voor de moeite alvast want er word een hoop duidelijk zo.
:wors:wors:wors1 augustus 2007 om 07:52 #17310158Als je het schema bekijkt, dan is theoretisch mogelijk van deze een werkend 4-cylinder systeem te maken.
Het vlotste en trefzekerste is om eentje te zoeken van een LE-jetronic systeem (2.0E injectie) met de gele injectoren, stel er gaat wat kapot op den duur, dan is het vinden van goedkopere onderdelen ook niet zo moeilijk.
1 augustus 2007 om 15:55 #17310159ik ben vandaag in renswoude geweest om een ander kabelboom op te halen maar die man was door zijn rug gegaan en zijn schoonmoeder was overleden. dus was niet aanwezig. de rest wist de desbetreffende kabelboom niet te vinden :( dus moet ik ergens anders wat gaan zoeken of deze ombouwen.
wat moet ik volgens jou doen om hier een werkende 4 cilinder kabelboom van te maken? alleen de draden van de 5e en 6e injector onderbreken?
of zit ik dan helemaal fout te denken?:hmmz
1 augustus 2007 om 17:08 #17310160Als ik het bekijk weet ik niet of dat lukt bij deze, de voorweerstanden van cil. 5 en 6 kunnen zo weg, evenals de injectoren, maar bij deze hebben ze alle 6 een aansluiting op de computer, het gebeurt ook wel dat ze door 1 of 2 draden aangestuurd worden en dan gesplitst worden, dat is niet het geval bij deze.
Je kan het proberen met het ertussenuithalen van deze onderdelen, als het zaakje dan toch goed werkt heb je mazzel.
1 augustus 2007 om 17:22 #17310161zou de draad die op de computer aan nr 35 zit ook onderbroken moeten worden? ik ga het proberen als het lukt hoor je het wel. danku voor de info :thumbup
2 augustus 2007 om 13:52 #17310162oke dat werkt niet.
hij loopt wel maar niet stationair en heeft totaal geen vermogen.:thumbdown dus ik ga denk ik maar opzoek naar een LE jetronic computer met kabelboom en injectoren.nogmaals bedankt voor de hulp iig.
26 november 2007 om 10:15 #17310163Hallo hoop dat iemand dit topic nog leest.
Ik kan een 2.0E kopen, cih gsi ook wel genoemd? wat moet er gebeuren om deze om te bouwe in een MANTA A? inc getrag 5 bak.?
Hoor het graag! kon het niet opmaken uit een verhaaltje
24 juli 2008 om 20:52 #17310164Hello,
I can’t find opel manta 2.0i engine manual. Maybe someone can help me? It would be better in english but it isn;t so important. If someone has it send it to email audicup@gmail.com.Thanks
28 juli 2008 om 08:04 #17310165hallo
als ik een 2.0e van een manta B en ik wil die in een C kadett leggen,
moet ik dan een ander carter en motorsteunen hebben? van een kadett 2.0 of 1600?groetjes tom
6 juni 2009 om 08:58 #17310166ik zie niets over de mechanise benzine pomp.
wat doe je daar mee als je injectie op een 1.9 cih legt??6 juni 2009 om 10:43 #17310167Die mechanische pomp laat je zitten als afdichting of haalt um los en draai er een plaatje voor die je met vloeipakking afdicht of met een originele pakking.
8 juni 2009 om 20:13 #17310168de pomp heb ik dus laten zitten.
wel heb ik hem nu door gelust.
nu vraag ik me af wat te doen met die weerstand’s draad.
kan ik die simpel weg gewoon door knippen en klaar.
of is dat te simpel.
de contact draad heb ik van het draadje gepakt die normaal naar de carb loopt. bij de solex didta 32 voor de klep te regelen.
dat kan toch wel?? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.