Airco repareren en zelf met R134 vullen?

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Airco repareren en zelf met R134 vullen?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #18291673
    wim-v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 August 2005

      Moet toch zeggen dat de condensors hier aardig los komen.

      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

      #18291674
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Bijna klaar…..Nog maar een nieuwe vraag:

        Het gevacuümeerd aircosysteem bleef al een week netjes op vacuüm peil zonder ook maar een procent wijziging, en alles is nu dus perfect dicht en droog. Van het voortaan zelf vullen zie ik maar af, want om zelf te bepalen hoeveel R134 er nog in het systeem zit is voor een amateur niet te doen. Ik ga me er verder niet in verdiepen. Er zit nu trouwens geen R134 meer in maar mogelijk nog wel wat PAC olie.

        Ik vraag me nu af waar de PAC olie gebleven is nu mijn systeem helemaal leeggelopen is geweest door dat lek in de condensor? Zit er nog een rest PAC olie in die er eerst uitgehaald moet worden? Of moet ik gewoon een nieuwe portie PAC olie bijgieten met het risico dat er iets teveel in komt? Of hoef ik er helemaal geen olie bij te doen omdat die waarschijnlijk nog netjes in het systeem zit?

        Of moet ik bij de garage vragen om een speciale beurt om eerst het systeem te reinigen, en pas daarna te vullen met PAC olie en R134, en ben ik dan meer kwijt dan de gebruikelijke 80 euro voor een standaard beurt?

        Wie weet hoe dat in zijn werk gaat?

        Vriendelijke groeten

        Rinus

        #18291675
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Alle rest olie word er met met leeghalen door een aircostation uitgehaald.

          verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

          #18291676
          Fearless
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2005

            Ik heb op het werk een Bosch kast.

            kind kan de was doen, aansluiten en instellen…Of auto selecteren of handmatig invoeren.
            -hoeveelheid uv middel
            -hoeveelheid koudemiddel
            -hoeveelheid olie

            De machine doet de rest, vacumeren leegtrekken alles…
            De oude olie gaat in een apart potje, nieuwe olie en uv zitten ook in een apart potje.

            Dat is gewoon een vol automaat.
            Als je een goed lek hebt stopt de machine met de procedure.
            Soms als je een lek rubbertje hebt kun je dat dan niet altijd constateren omdat ie dan door het vacuum weer afsluit bijv….
            Beste is gewoon een druktest als het systeem niet werkt en leeggelopen is.

            Bij het bedrijf waar ik begon met werken kwam er altijd iemand de airco’s vullen, op een omslachtige manier met weegschalen en dergelijke. Heel kunstig, maar niet van deze tijd.

            #18291677
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Vandaag alles maar laten vullen.

              Helaas weet bijna niemand meer hoe zaken echt werken. Systeem onder vacuum aan het vulapparaat gelegd, en deze zei in de eindrapportage: 0 gram R134 teruggewonnen, 600 gram R134 gevuld, 0 cc pag olie terug gewonnen, 0 cc pag olie gevuld. Het commando om 120 cc pag olie te vullen was genegeerd. Volgende week moet het voor de veiligheid nog maar eens over. Waarschijnlijk is de oude pag olie achter gebleven in de compressor, maar helemaal zeker is dat niet.

              Verder zou hij het nu doen als niet een 2e storing aan het licht was gekomen: De magneetspoel van de koppeling op de compressor had een inwendige draadbreuk.

              Eerste test was door een kleine caxon aan de stekker van de besturing gelegd. Deze kon aan en uit gezet worden met de airco knop, dus de sturing was goed.

              Meest voorkomende foutkans is dan de spoel, en inderdaad kon met een multimeter geconstateerd worden dat er sprake was van draadbreuk.

              Ik ga maar een nieuw item starten, want het is een hele tour om dat gerepareerd te krijgen, en ik kan weer wat hulp goed gebruiken.

              #18291678
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Waarom hebben ze geen olie gevuld? Niet echt verstandig

                Als er bij het leeghalen ook geen olie uit gekomen is zit daar dus niets in!

                #18291679
                rinus747
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 May 2010

                  Fearless…..Ik heb gezien dat het commando voor 120cc pag olie wel was ingevoerd, maar het eindrapport zei er niets over. Ergens is er dus in de procedure iets fout gegaan.

                  Trouwens, als het systeem vacuum is, hoe kan de automaat er dan het eventuele laatse restje olie uit halen? Als het opgelost zit in de R134 komt het met het koudemiddel mee naar buiten neem ik aan. Maar als er geen gas in zit hoe kan het systeem het laatste restje er dan uit halen? Zijn die dingen zo slim om hem eerst een beetje te vullen of te spoelen, zodat de olie er uit komt?

                  #18291680
                  Fearless
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 January 2005

                    Heel vreemd.

                    Als er nog olie in zat had de machine dat er wel uitgezogen, maar je had hem zelf al vacuum gezogen?

                    Ik snap alleen niet dat dat apparaat dan geen olie toegevoegd heeft.
                    Wat voor apparaat is dat geweest?
                    Als ik bijv de pot van de pag olie leeg heb geeft ie dat gelijk aan en kan je niet verder met de procedure.

                    #18291681
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      Normaal als er bijgevuld word moet er ook altijd een beetje olie toegevoegd worden voor de compressor.

                      #18291682
                      rinus747
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 May 2010

                        Omdat ook de spoel van de koppeling op de compressor gerepareerd moest worden (zie ander item) moest het systeem opnieuw leeg.

                        Achteraf ben ik daar wel blij om want het systeem won uit de gevulde auto de 600 gram R134 terug en 6 cc olie. Blijkbaar zat er dus geen olie in het systeem. Als de koppeling het wel gedaan had zou ik nu met een kapotte pomp hebben kunnen zitten.

                        Weet iemand of bij het terug winnen van olie er altijd de volle 120 cc uit komt? Of is dat altijd maar een deel van het totaal?

                        #18291683
                        arjontje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 March 2006

                          Als je via een automatisch apparaat het systeem leeg haalt komt er vaak niet meer dan 6ml olie uit.
                          Dit hoeft niet te betekenen dat er geen olie in het systeem zit.

                          #18291684
                          jklijnstra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 October 2015

                            Klopt precies wat arjontje zegt. Ik heb een paar weken geleden ook mijn condensor zelf vervangen omdat deze helemaal gaar was. Daarna ben ik naar de garage gereden en hebben ze hem aan het automatisch apparaat gehangen.

                            Als het systeem nog vol zit zal tijdens het leeghalen altijd een beetje olie mee komen maar niet alles. Omdat ik de condensor heb gewisseld wordt er voorgeschreven om 20cc extra bij te vullen. Theoretisch gaan ze er van uit dat er nog ongeveer 20cc in je oude condensor zat.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                            #18291685
                            Jack-omegax3.0xe
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 September 2007

                              @rinus747 wrote:

                              Ik heb nog eens zitten peinzen en heb een vraag. Wie helpt?

                              Als in het systeem een zuivere vloeistof zit in de damp fase, met gedeeltelijk vloeistof en gedeeltelijk damp, dan is er een zekere druk die van de temperatuur af hangt. Of het vloeistof niveau nu op 10% of 50% van het reservoir hoogte staat, dat maakt voor de druk niets uit.

                              Hoe kan ik straks meten of er nog genoeg vloeistof in zit (in cm3 of gram of zo), want aan de druk kun je dat niet zien! …….???
                              Hoe doet zo een automatisch garage systeem dat?

                              Vriendelijke groeten Rinus.

                              Er zij 2 plaatsen in het systeem waar dit voorkomt en dat is in de condensor en in de verdamper. Hier zijn temp en druk aan elkaar gekoppeld. Dit is uit te lezen op een koudemiddel latje of via een app voor de foon.

                              hoe lager de druk hoe lager de temp. Maar dat wil niet zeggen dat bij een druk van 1 bar de temperatuur daadwerkelijk -10 graden is.

                              Meten of er genoeg koudemiddel in het systeem zit kun je op 2 manieren meten. 1 Door de airco aan het apparaat te hangen bij de airco boer, deze trekt het systeem leeg weegt wat er uitgekomen is en kan dan de juiste inhoud weer terug erin pompen.. 2 door er een manometerset aan te hangen en de drukken te controleren die horen bij de juiste temperaturen. ( ja aan de druk kun je zien of de vulling nog juist is.)

                              Wat ik tevens nog lees is dat je een grote fout maakt.
                              NAmelijk jegebruikt je vacuumpomp en het ontstane vacuum om je systeem op lekdichtheid te testen. Dit is zeker niet aan te raden omdat je bij een lek lucht, vocht en stof het systeem inzuigt.
                              Wij persen een airco systeem altijd af met droge stikstof waarna er met een lekzoekspray wordt gekeken of er nog ergens lekkages zijn.

                            13 berichten aan het bekijken - 26 tot 38 (van in totaal 38)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.