Airco repareren en zelf met R134 vullen?

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen Airco repareren en zelf met R134 vullen?

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 37 reacties.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272913

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Waarom wordt er in Nederland zo weinig zelf aan Airco’s gedaan?
    Kan ik blikjes R134 van bijvoorbeeld 0.5 kg als particulier/hobbyist in Nederland nog wel kopen?

    De achtergrond van de vraag is het volgende:

    De Airco van mijn Zafira 1.8 uit 2001 werkt, na 13 jaar goede dienst en zonder onderhoud, niet meer.
    Toen ik voor de eerste keer in 13 jaar om bijvullen vroeg kreeg ik te horen dat er een lek was in de Condensor.
    Op internet heb ik gelezen dat dat inderdaad de meest zwakke plaats is, dus dat zal wel.
    Volgens Youtube filmpjes uit USA is reparatie en vullen goed zelf te doen.

    Volgorde van het werk is: Zoek/bevestig lek>>Vervangcondensor>>Doe vacuum lektest>>Vervang droger-filter>>Doe vacuum lektest nogmaals >> Vullen met R134 koudemiddel waarbij vooraf PAG olie in de vulslang is gegoten (Of voorgemixt middel gebruiken)……Alle O ringen die je tegenkomt vervangen, en alles tijdens monteren goed met PAG olie insmeren.

    Nu worden op buitenlandse internet sites instructies gegeven voor het zelf vullen. Met een set met twee drukmetertjes a 100 euro lijkt diagnose en vullen goed te doen. Dan kan ik voortaan mijn beide auto’s zelf een (jaarlijkse) beurt geven, dus het lijkt aantrekkelijk maar eens die kant op te gaan.

    De eerste vraag die bij mij op begint te komen is: Kan ik blikjes R134 van bijvoorbeeld 0.5 of 1 kg als particulier in Nederland nog wel kopen? Moet ik bij de autozaak langs of bij een industrieel koelbedrijf?

    #18291649

    juruca
    Participant
    • Topics 17
    • Reacties 348
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 January 2005

    Uiteraard kan je het allemaal zelf doen.

    De mensen die in een garage of airco service station werken toveren niet!

    Helaas zijn in nederland een heleboel zaken afgeschermd zodat alleen mensen met een soort vergunning die werkzaamheden mogen uitvoeren.
    En dat onder de noemer ter bescherming van het mileu.
    En met een vergunning kun je toch ook niet voorkomen dat het koelmiddel in het mileu komt ten gevolge van een lekkage.
    Het zelf vullen van een aircosysteem doe toch geen schade aan het mileu.

    Zo zijn er zoveel zaken in nederland afgeschermd :(

    Jammer is dat want in andere landen zijn een heleboel zaken vrij.

    Gr.

    Opel Corsa E Color 2016
    Astra J Sp.T Aut. A16LET 2011

    #18291650

    Astra Arnhem
    Participant
    • Topics 7
    • Reacties 58
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 February 2011

    De meeste mensen vergeten hoe belangrijk het is om goed te vacummeren.
    Als je dit niet goed en lang genoeg doet blijft er vocht (dat altijd in lucht zit) achter in je system.
    Als vocht bevriest kan dit ijskristalen vormen die je compressor kunnen beschadigen.
    Een goed bedrijf heeft de juiste apparatuur en kennis om dit goed te doen.
    Wettelijk mogen alleen bedrijven met een erkenning reparaties aan airco’s uitvoeren (vroeger de STEK erkenning)

    #18291651

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Ja een beetje doorgeschoten is men wel.
    Dat kan ik zeggen na me wat in de zaak verdiept te hebben.

    Het grootste risico voor het milieu is tegenwoordig:
    – Dat elke auto per jaar 5 a 10% van zijn inhoud verliest zelfs als alles goed gaat!
    – Dat bij een lek (en dat is gemiddeld wel 1 in de 10 jaar denk ik) de volledige inhoud toch vrij komt
    – Er in China en USA zijn er geen regels en die veroorzaken een ellende die die van Europa vele malen overtreft
    * Zelfs freon R12 is daar nog in blikjes te koop.
    * Het wordt daar ook in koelkasten en airco voor huizen en kantoren gebruikt
    * Het recycle circuit voor koelkasten en gebouw airco’s is daar een lachertje, en elk balkon hangt vol oude zooi.
    – R134 maakt geen ozon gat in tegenstelling tot R12 (Freon). Wel is het 1300x zo schadelijk als gewoon CO2 voor de opwarming van de aarde. Maar ga eens na hoeveel kilo CO2 er dagelijks geproduceerd wordt door verbranding van diesel, benzine, kerosine, hout in open haarden, kolencentrales, en wat je zelf eet (en uitademt) etc. Het CO2 gewicht is veel meer dan 80% van het gewicht van de brandstof zelf. De angst voor R134 is helemaal uit zijn verband gerukt. De opwarming van de aarde die merendeels van CO2 komt is volgens deskundigen al onomkeerbaar, en de gewone CO2 uitstoot gaat maar door!

    De R134 regulering is dus doorgeschoten naar een schijnveiligheid.

    Mijn focus is nu eerst een vacuum pomp met electromotor te vinden, want de rest gaat wel lukken.
    Of weet iemand een truc om het gebruik van een vacuum pomp te omzeilen?
    Of weet iemad waar ik er een goedkoop 2e hands op de kop kan tikken?

    Vriendelijke groeten Rinus 747

    #18291652

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Vraag me af hoe je dat gaat toevoegen zonder pomp.

    Blijft knap 15 tot 100bar in een blikje

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18291653

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    voor die 90 euro maximaal ga je toch niet lopen klooien? :hmmz

    #18291654

    corsaracer
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2005

    de drukken in een systeem van een auto komen eigenlijk niet boven de 20 bar uit (max werkdruk is 46 bar en dat is bij 110 graden ventieltemp)

    en aangezien je het hele systeem eerst vacuum trekt en er daarna maar een paar 100 gram ingaat (gemiddeld tussen de 500 en 1000 gram) krijg je dat er echt wel in hoor.
    zeker als je een iets grotere fles hebt of van die blikjes (die je soms nog wel in belgie krijgt) die onder druk staan.

    bij mij op het werk doen we het niet anders. voor auto’s die er bij ons gedaan worden hebben we voor te vullen nog nooit een pomp gebruikt.
    die heb je pas nodig als je echt kilo’s in 1 systeem moet krijgen

    #18291655

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Hi allemaal. Even een update.

    Ik heb zo een mooi setje met twee meters via internet kunnen kopen voor 79 euro. Het geeft later een mooie diagnose, en je hebt gelijk een mooie set aansluitslangen (blauw, rood, geel) en een set koppelstukjes (blauw en rood), dus je bent gelijk klaar.

    Het lek heb ik al gevonden, en daar had ik alleen een koppelstuk en een slang voor nodig! Koppelstuk op de hoge druk kant geklikt. Slang eraan. Bij de autohandel een aansluitstukje gekocht voor de andere kant, en uitgeboord op 6mm. Rubber van een ventiel gehaald, zodat je een 6mm pijpje over dat je mooi in het koppelstuk kunt solderen. Voetpomp er op en gewone lucht naar binnen blazen. Als je het hoort sissen weet je waar het lek zit zonder dat je met zeepsop, of een UV marker en blacklightlampje hoeft te werken. Ik had geluk en hoorde het gelijk :)

    Was dat niet gelukt dan zou ik met zeepsop aan de gang zijn gegaan.

    Zou zelfs dat niet gelukt zijn dan had ik er een blikje op moeten schroeven met een UV kleurstof, en met een blacklight op zoek gemoeten. Zo een blikje staat al onder druk en was bij de autohandel zo te halen. Het is prijzig spul, maar ik heb dat geld kunnen uitsparen door het eerst met de voetpomp te proberen.

    Ik had het nu kunnen repareren en in de garage laten vullen, maar een echte hobbyist zet door! ;)

    Ik heb al via marktplaats voor 40 euro een vacuüm pomp op de kop kunnen tikken. Ik had een “goedkoop” chinees ding kunnen kopen voor 180 euro, maar heb nu een dual stage professionele laboratorium pomp die 0.0001 atm kan halen. 30 jaar oud, loei zwaar (50kg), maar beter dan zo’n modern prutspompje. T stukje met een meter (0 tot -1 Atm) met kogelkraan er op gekocht, en daar weer een eindstukje bij kunnen vinden naar een gasslangaansluiting. Door lang zoeken in de auto speciaalzaak kon ik vermijden dat ik zelf weer een verloopstuk moest solderen :) Vacuum heb ik later nodig voor twee dingen:
    – Kijken of het systeem niet lekt.
    – Water er uit zuigen. Onder 1,4mm kwik (0.02 atm) gaat water al bij 20C koken en is het er snel uit.

    Weet iemand of ik het droger/filter dan kan laten zitten omdat dat vanzelf weer “meegedroogd” wordt als ik lekker lang vacuum pomp?

    Als na het drogen het vacuum een nacht blijft staan zonder een milimeter beweging van de wijzer weet ik zeker dat het dicht is.

    Zo een lektest kun je ook doen met hoge druk, en dus zonder vacuum pomp. Een slimme hobbyist kan dus zonder vacuum pomp best al ver komen.

    Het volgende heb ik al op Youtube gezien, maar eerst moet ik de condensor gaan bestellen en vervangen. Dat was de defecte component. Dat komt volgende week.

    Als het systeem vacuum is kun je het vanuit een blikje van 500 gram vullen aan de lage druk kant, mits de compressor werkt en de airco aan slaat. Laat het blik eerst vanzelf wat leegstromen, en zet vervolgens de airco aan. Zodra de compressor aan slaat gaat het allemaal ineens heel erg snel. De compressor zuigt het blik dan vanzelf leeg! Het blik wordt lekker koel, en alle vloeistof borrelt er vanzelf uit…en komt vanzelf aan de hoge druk kant terecht als samengedrukte vloeistof. Geen vloeistof in de slang gieten dus, maar gewoon het gas laten afzuigen, om de compressor te sparen.

    Wil je niet met R134 gas uit blik werken dan kun je ook met een droog vacuum gemaakt systeem naar de garage rijden. Ze kunnen dan vullen zonder zelf te hoeven wachten.

    Ik houd jullie op de hoogte.

    Mijn vraag was dus: Weet iemand of ik het droger/filter dan kan laten zitten omdat dat vanzelf weer “meegedroogd” wordt als ik lekker lang vacuum pomp?

    Groeten Rinus747

    #18291656

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Nee het filter droger zou je ook om de zoveel jaar moeten vervangen.
    Het liefst mee vervangen als je de condensor vervangt bijv.
    In het filter komt ook troep, bijv slijpsel uit je pomp.

    Maar nu heb je zoveel geld uitgegeven om het zelf te kunnen, ben je van plan om hier vaker mee te werken dan?
    Je word namelijk doodgegooid met aircoboeren die voor redelijk weinig geld een airco afvullen of lektesten.

    #18291657

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Ik heb zelf de airco condensor zelf gemonteerd na defecte airco condensor. Maar ben naar mijn airco specialist gegaan om de airco te laten vullen. En dat voor €60. Daarvoor ga ik geen dingen uitvoeren waar ik geen apparatuur en verstand van heb.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18291658

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Even als reactie op vragen over geld besparen: Ik doe dit niet alleen vanwege het geld maar ook uit hobby.

    Verder wil ik dingen begrijpen, en onafhankelijk zijn van de vakhandel en bijbehorende angst-aanjagende-verhalen die leiden tot hoge rekeningen.

    Ik heb dus ook wel een beetje wantrouwen tegen de prijzen van de echte dealers. Men rekent mij 85 euro voor een airco service beurt, terwijl ik er nu achter kom dat er in feite alleen maar 50 gram R134 ter waarde van 4 euro bijgegooid wordt. Voor mij is dat een beetje buiten verhouding. Voor koelwater bijvullen betaal ik ook geen 80 euro, en het is zeker niet veel ingewikkelder dan dat. Men verdient uit het aanjagen van angst, door te beweren dat het allemaal moeilijk en kritisch is.

    Ik heb nu twee auto’s en dit jaar bespaar ik niets, maar komende jaren kan ik mijn auto’s goed onderhouden zonder dat het me nog iets kost. En tzt misschien nog wat vrienden en kennissen helpen.

    Wat zou het trouwens gekost hebben als ik hem naar de dealer-garage zou hebben gebracht voor Diagnose & Condensor vervangen & Filter vervangen & Vacuum drogen & Vullen?

    Vriendelijke groeten Rinus 747

    #18291659

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Ik zie net een andere forum discussie voor een Opel Corsa:

    “Bij opeldealer geweest origineel gm 850 euro, niet origineel 650, bij de airco service 450”

    Als ik straks klaar ben ben ik 250 a 300 kwijt, dus zelfs dit jaar al winst….EN mooi gereedschap gescoord voor volgende jaren.

    #18291660

    Dolby
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 3369
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 May 2008

    Ik ga om de 2 jaar naar mijn airo specialist en ben dan €50 kwijt per 2 jaar. Dat zijn de kosten dus niet lijkt me. :thumb

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18291661

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Het lukt me maar niet het droger-filter te vinden.

    Weet iemand waar ik moet zoeken?

    Ik heb dus NIET zo een condensor waar op de rechts onderhoek zo’n “blikje is geschroefd”. Het ding moet dus ergens anders zitten en zou een langwerpige vorm kunnen hebben heb ik op plaatjes van onderdelen kunnen zien.

    Wie kan me helpen?????!

    #18291662

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Ehhh…goeie vraag maar soms zit ie ook in de consensor zelf verwerkt aan de zijkant

    #18291663

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Iemand die dat voor mij zeker weet?

    De rechter kant van de condensor lijkt een ronde pijp en daar zou inderdaad nog van alles in kunnen zitten. Het is duidelijk niet de bedoeling het zelf open te maken. Er zit een bout in die helemaal afgekit is met zwart rubber, en alleen als deze bout er uit is kan men de veerring verwijderen die het “dekseltje los laat”. Het kan ook wel eens een vulopening zijn die dichtgekit zit.

    Wie weet het precies?

    #18291664

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Ja zoals jij het beschrijft is dat de filter/droger.

    Tijdje terug een cursus gehad, daar wouden ze hebben dat ik om de 2 jaar de filter/droger vervang….KOEKkoek :jerry

    #18291665

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Inderdaad twee filmpjes op Youtube gevonden. Bij beiden zit het dekseltje trouwens vast met schroefdraad. Opendraaien gaat met een imbus sleutel.

    Bij mijn (oude) systeem is er blijkbaar om een of andere reden gekozen voor een bevestiging met een inwendige veerring.

    Nu komt het tricky part, de internetbestelling:

    1) “Met filter” kan betekenen dat er een inwendige ruimte in de condensor zit om een filter te installeren
    2) “Met filter” kan betekenen dat je een losse filter vulling er bij krijgt die je er zelf in moet stoppen.
    3) “Met filter” kan betekenen dat het filter daadwerkelijk geinstaleerd is.

    Het blijft dus een beetje gokken geloof ik.

    #18291666

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Vandaag heb ik condensor met ingebouwd filter reservoir (en filter!?) binnen gekregen.

    Een beginnersfout die ik niet had moeten maken is om direct te gaan kijken of er al een filter in zat. Ik heb nu een draaideksel op de filterpijp en na 1 slag zat daar geen beweging meer in. Daar zijn een paar goede redenen voor:
    1 Het ding bleek van aluminium en schroefdraad op een dekseltje van 35mm is vragen om moeilijkheden
    2 Het ding wordt onder druk geleverd. Als dat de werkdruk van 20atm is dan staat de schroefdraad heel erg onder spanning
    3 Loswrikken van iets waar O ringen onder spanning in zitten is ook al geen goed idee. Dan is het zo defect.
    4 Die chinezen hebben mogelijk nog een dotje afdichtlijm in de schroefdraad gedaan.

    Toen ik door had dat er druk op stond heb ik het dekseltje maar snel naar de oorspronkelijke positie gedraaid, en even met zeepsop gekeken of er bellen uit kwamen. Dat was gelukkig niet het geval. Ik zal er dus maar op vertrouwen dat alles nog goed is en dat er inderdaad een filter in zit.

    Tijdens montage wordt de zaak even druk loos, en dan kan ik nog wel even kijken of het dekseltje soepeler open gaat. Voorlopig laat ik alles even onder druk staan, en zal ik blijven opletten op belletjes.

    Ook kan ik de druk eens meten, want de hogedruk aansluiter zit op de condensor zelf.

    Vanmiddag kan ik aan de slag :)

    #18291667

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Ik heb nog eens zitten peinzen en heb een vraag. Wie helpt?

    Als in het systeem een zuivere vloeistof zit in de damp fase, met gedeeltelijk vloeistof en gedeeltelijk damp, dan is er een zekere druk die van de temperatuur af hangt. Of het vloeistof niveau nu op 10% of 50% van het reservoir hoogte staat, dat maakt voor de druk niets uit.

    Hoe kan ik straks meten of er nog genoeg vloeistof in zit (in cm3 of gram of zo), want aan de druk kun je dat niet zien! …….???
    Hoe doet zo een automatisch garage systeem dat?

    Vriendelijke groeten Rinus.

    #18291668

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7732
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Ze trekken in de garage eerst het systeem leeg, wegen dan het maximum af en vullen tot de max.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #18291669

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Dank je

    Doen ze dat met dezelfde vacuum pomp als gebruikt voor de vacuum lektest…..en comprimeren ze daarmee alles in een tankje?

    Of hebben die systemen twee pompen?

    Vriendelijke groeten Rinus

    #18291670

    wim-v6
    Participant
    • Topics 52
    • Reacties 35637
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 August 2005

    Een airco vulstation kan dat alles geheel uitvoeren.

    Leeghalen, vacumeren, vullen op exacte grammen koudemiddel olie en fluor.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18291671

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    Hi wim en alle anderen

    Ik vroeg me alleen af met wat voor pomp men dat doet. Ik heb hier een prachtige vacuum pomp die ideaal is voor lektest en water uitdampen, maar die heeft geen compressie uitgang die 20 bar haalt of zo.

    Ik vroeg me af of ik een extra externe compressor nodig heb, of dat ik een andere type vacuum pomp nodig heb.

    Ik vroeg me dus af of die automaten een vacuumpomp en compressor bevatten, of een speciaal type pomp dat beide taken aan kan.

    Wie weet dit?

    (Ps….misschien loop ik hier vast, en moet ik toch maar voortaan weer naar de garage. Een externe compressor en een weegschaal erbij wordt inderdaad te duur)

    Vriendelijke groeten Rinus

    #18291672

    rinus747
    Participant
    • Topics 106
    • Reacties 600
    • Offline
    • Lid sinds:
      31 May 2010

    De nieuwe condensor zit er in. Heb hem een uur aan de vacuum pomp gehad. Vannacht is het vacuum daarna intact gebleven.

    Grootste uitdaging was om de twee bevestigingsschroeven los te krijgen. De moeren liggen in plastic, en als je te hard aan de bouten draait gaan ze mee-draaien. De enige manier is dan om de oude steunbeugels van de oude condensor te boren. Om daarna de restjes van de beugels er met een handzaagje er af te halen, en om dan met een tang de moer vast te houden tijdens het losdraaien (Leg een tweede moertje on het gat en knijp dat hard tegen het andere moertje aan.

    Ik heb er nu zelfgemaakte roestvrij stalen moertjes in met een “uitsteeksel” in liggen. Die kunnen nooit meer meedraaien. Ik heb ze gemaakt door twee roestvijstalen moertjes, met hun zeskant-vlak tegen elkaar te solderen met hardsoldeer. Het ene moertje dient dan als “uitsteeksel”, het ander is voor de besvestiging. Verder kunnen ze niet roesten omdat het RVS is, dus de volgende keer zullen ze niet vast zitten.

    Aanrader voor iedereen: Voor je begint: Spuit de moeren dagelijks met W40 in, en ga pas na een week aan de slag. Draai de moeren dan langzaam heen en weer, en houdt de kracht laag. Spuit bij beweging nog een beetje extra W40 bij. Heb geduld! Als de moeren eenmaal meedraaien ben je verloren.

    Van de week maar een de airco bijvullen.

    Voorlopig zit ik met een nieuw probleem. De koppeling was niet stijf, en na een ontluchtingspoging lijkt de master cylinder het niet te doen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.