achterrem en cardanas Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD achterrem en cardanas Monza

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17709018
    champo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 May 2006

      OKé… Aangezien ik dit al van het begin heb, kan ik er vanuit gaan dat er iets niet goed is aan de hoofdremcilinder?

      #17709019
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Umm nee
        Als ie niet blokkeert maar wel je pedaal volledig aan is zeg maar,en niet langzaam naar de bodem zakt is je hoofdremcilinder wel in orde,maar als je met de 60km je banden niet aan het blokeren kunt krijgen zit de fout in je bekrachtiger,normaal moet je de vooras met die remmen makkelijk kunnen laten blokken op droog asfalt.

        Met de A1 waar ik de remmen vanuit australia heb laten komen kan ik met 100 de vooras nog laten blokkeren en ook met 235 banden,dus iets klopt der bij jou niet.

        #17709020
        champo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2006

          :(. Zit de stuurbekrachtiging er ook op/bij?

          #17709021
          champo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2006

            Oow.. De bekrachtiger werkt op vacuüm… Dus dan zal de stuurbekrachtiging er wel niet bij zitten.

            sorry voor de domme vraag.

            #17709022
            champo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2006

              Ik zie dat er 2 type bekrachtigers zijn. Namelijk de dunne en een dikke. Is de een beter dan de ander? of kom ik in de knoei met aansluiten als ik de verkeerde heb.

              Moet ook het hele systeem weer leeg om hem te vervangen?

              #17709023
              champo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2006

                Kan ik de Vacuüm slang niet even afsluiten en kijken of hij dan wel goed kan remmen al moet ik dan hard drukken?

                #17709024
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  Dit wordt een project waarbij je even stil moet staan :D

                  je begint met een paar losse remblokken, en nu……..watskebeurt ? :hmmz

                  #17709025
                  GSE
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 August 2006

                    Je hebt op een Monza 2 types:
                    Kleine met een soort klaverblad achtig gestast opdruk deze zat op de echte A1,s van 78 tot 81 en zijn de slechtste die je kunt hebben.

                    Dan kreeg je bij de A2 de grote ronde die is al iets beter kwa werking

                    Dan kun je die van een Sennie B nemen deze is wel kleine maar heeft 2 membranen ipv 1 zoals de Monza-Sennie A deze werkt veel beter als die van een serie Monza/Senator.

                    En de slang afdoppen en gaan rijden zou ik niet doen…Ga der maar vanuit dat de bekrachtiger bij jou werkt anders kreeg je de auto helemaal niet stil…

                    #17709026
                    champo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2006

                      Ik heb nu ook een redelijk groot en rond ding erin zitten. Ik gok dat het er dus een van een a2 is. Ik zal binnenkort even een plaatje schieten.


                      @Ron
                      : Dit had ik al voor de remklauw de leiding kapot maakt. Hij remt wel, maar alleen met wat een beetje losse grint kreeg ik hem geblokkeerd bij 15kmh. Maar als dat ding elke week weer iets heeft, schop ik hem een eind weg.

                      Vraag zoveel… Ik heb nu bmw wielen en heb eens zitten googelen. De naaf gat diameter van zo’n beetje alle bmw’s is 72.5. Volgens een of andere site die spoorverbreders aanbied, is de diameter van een Monza 69.6. Ik heb namelijk een set velgen op het oog met winterbanden voor een mooi bedrag gevonden. Die velgen komen onder een Z3 vandaan en vraag me nu dus af of die gaan passen.

                      #17709027
                      champo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 May 2006

                        origineel gepost door GSE
                        Umm nee
                        Als ie niet blokkeert maar wel je pedaal volledig aan is zeg maar,en niet langzaam naar de bodem zakt is je hoofdremcilinder wel in orde,maar als je met de 60km je banden niet aan het blokeren kunt krijgen zit de fout in je bekrachtiger,normaal moet je de vooras met die remmen makkelijk kunnen laten blokken op droog asfalt.

                        Met de A1 waar ik de remmen vanuit australia heb laten komen kan ik met 100 de vooras nog laten blokkeren en ook met 235 banden,dus iets klopt der bij jou niet.

                        Pedaal kan niet verder zakken omdat hij al tot de bodem komt, als de motor loopt.

                        #17709028
                        champo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2006

                          De garage zei dat de ET waarde van mijn velgen nogal af week. Net zag ik een Monza/ opel velg met de volgende info erbij “
                          Ronal “400” velgen 8Jx15″ ET 23, steek 5×120 “

                          De info die ik vind over de huidige velgen is:

                          4 BBS RZ 469 wheels, aka style 5’s
                          16×8
                          ET23
                          5×120 lug pattern
                          72.56mm centerbore

                          De naaf trouwens opgemeten met een schuifmaat en kwam inderdaad op 69.6. De velg kon ik niet meten omdat de schuifmaat niet paste.

                          :wtf:wtf

                          Snap er niets meer van…

                          #17709029
                          charlois187
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 June 2009

                            origineel gepost door champo
                            Dag heren en eventuele dames.

                            Een tijdje terug klaagde ik al over een brommend geluid dat ik achter mij hoorde bij bepaalde snelheden. Net een tijd me de vorige eigenaar gebeld over hoe en wat en vroeg ik me af of er meer ervaringen zijn met aangepaste assen.

                            Ik heb:

                            Een omega as die op maat is gemaakt en monza stukken eraan (A1 met 3.0 24v 4trap automaat). Het lager in het midden lijkt gewoon een slap stukje rubber,en die wordt ervan verdacht dat dat toch niet goed genoeg is. Meer ervaringen met een toch niet goed genoeg omega tussen lager?

                            Vraag 2 over de remmen:

                            Ik heb een tijd terug mijn remmen laten ontluchten en misschien hebben die de rechter klauw los gehaald en niet goed vast gezet. Sinds gister hoorde ik al iets rammelen en ik dacht in eerste instantie dat dat wat met de as te maken had. Vandaag kwam ik de afslag naar Ochten op rijden en wilde remmen voor de bocht. Je raadt het misschien al… Geen rem:o:o:o:o:o. Na wat kunstig sturen toch de scherpe bocht gehaald en een beetje lopen vloeken en tieren. Net haalde ik het achterwiel los en blijkt de klauw gewoon los op de schijf te liggen en is door het bewegen de leiding gebroken. Is het goedkoper om die gewoon even na te laten maken of is die gewoon nog ergens te krijgen?? En hoe kan ik het beste het systeem weer vullen en ontluchten? Ik heb al flink wat ervaring met het ontluchten van motor fiets remmen, maar vroeg me af of ik nog ergens op moet letten.
                            Groeten
                            Eric

                            Zoo, das niet zo mooi.
                            En je hebt toch wel aardig wat geld neergelegd voor deze Monza. Ik zal dit zeker gaan verhalen op de vorige eigenaar:fy1 aangezien dit toch wel een in mijn ogen grove fout is.(kan levensbedreigend zijn)

                            In iedergeval veel succes met het verhelpen van het probleem.En hopenlijk krijg je wat geld terug van de oude eigenaar.

                            greetzz,

                            Mario

                            #17709030
                            astraminator
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 August 2004

                              origineel gepost door champo
                              De garage zei dat de ET waarde van mijn velgen nogal af week. Net zag ik een Monza/ opel velg met de volgende info erbij “
                              Ronal “400” velgen 8Jx15″ ET 23, steek 5×120 “

                              De info die ik vind over de huidige velgen is:

                              4 BBS RZ 469 wheels, aka style 5’s
                              16×8
                              ET23
                              5×120 lug pattern
                              72.56mm centerbore

                              De naaf trouwens opgemeten met een schuifmaat en kwam inderdaad op 69.6. De velg kon ik niet meten omdat de schuifmaat niet paste.

                              :wtf:wtf

                              Snap er niets meer van…

                              Ik zou mij over die velgen niet zo druk maken. BMW velgen passen over het algemeen goed op een monza. Alleen bij de lagere ET waardes en de brede velgen willen ze wel eens aanlopen tegen de wielkasten.

                              Maar je kunt beter eerst je remprobleem oplossen. Je hebt inmiddels de remmen goed ontlucht en met de motor uit heb je, als alles OK is, een hard pedaal. Je trapt het pedaal maar een klein stukje in voordat het hard wordt ca. 1-2 cm.
                              Deze mag dus niet langzaam wegzakken.

                              Zodra je de motor start zal de rembekrachtiger zijn werk gaan doen, en zal je pedaal ietsje verder mogen zakken maar zeker niet tot op de bodem. Ik vermoed dus dat bij jouw de vrije slag niet goed staat afgesteld.

                              Deze kun je afstellen door het stangejte van je rempedaal naar de HRC te verstellen. Hiervoor de borgmoer op de vork losdraaien en het stangetje verdraaien totdat de juiste vrije slagbereikt is. Daarna even opnieuw borgen met de moer.

                              Heb je de andere remklauwen al even gecontroleerd? Wellicht zitten de bouten hiervan ook niet geheel vast.

                              #17709031
                              champo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 May 2006

                                Ik zal dat even proberen en hoop dat ik het hier mee op kan lossen. Bedankt voor de tip!!
                                Die velgen zou ik graag willen hebben voor in de winter. Er zitten namelijk dikke winter/sneeuw sloffen om heen. Lijkt me toch wel veilig aangezien ik geen top bestuurder ben en de auto iets van vermogen heeft.
                                Toen ik de remmen ging ontluchten heb ik trouwens alle klauwen gedaan en gelijk alle bouten na getrokken. Als ze binnenkort weer los gaan, zet ik ze vast met Lock-tide. Ik heb geen zin in nog zo’n avontuur.

                                #17709032
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  Als je het pedaal tot de bodem kunt indrukken klopt der iets zeker niet..

                                  Dan is of je afstelling verkeerd of je hoofdremcilinder lek,als die lek it zak je pedaal langzaam naar de bodem en op een moment heb je geen druk meer,en remt ie ook niet meer.

                                  En wat betreft velgen:Een Monza heeft niet echt centreer ringen nodig die die 2/3mm opvullen,die centreert zich al goed op de bouten..

                                  En wat betreft ET waarde blijf boven de ET30 en neem geen brede banden,ik heb nu ET35 met 255 banden op 8J velgen en die lopen aan als een gek,die gaan der vanmiddag nog af,en maken plaats voor 235 of 225 achter en voor 225 of 215,dat schuren is klote en om die banden aan te drijven kost een berg aan benzine,en je km teller klopt ook niet meer.

                                  En die 8J ronal 400 velgen zou ik toch maar eens over nadenken of je die echt wilt hebben als je de prijs ziet,en een echt brede band kan der niet op,ik denk dat je al kloterij krijgt bij 235,met aanlopen 215 en 225 zal net gaan maar ziet niet echt mooi uit op brede velg als 8J,als de ET rond de 40/45 had gezeten had het prima gegaan.

                                  ET=einpress tiefe in mm aangegeven hoe ver het hart uit de midden zit ET 0 is precies het midden en des te lager de ET des te meer het hard naar het midden zit des te meer je velgen naar buiten komen,bv RT25 zit een cm meer naar buiten als ET35,en origineel zit op een Monza iets rond de ET 45 of 49 die zitten ver onder de auto.

                                  #17709033
                                  Maartuh
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 August 2004

                                    even een ideetje, misschien zeg ik heel iets stoms. Tussen de bekrachtiger en het inlaatspruitstuk zit een buis met een terugslagventiel, kan het niet zijn dat dat ventiel verkeerd om zit?

                                    #17709034
                                    champo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 May 2006

                                      origineel gepost door GSE
                                      Als je het pedaal tot de bodem kunt indrukken klopt der iets zeker niet..

                                      Dan is of je afstelling verkeerd of je hoofdremcilinder lek,als die lek it zak je pedaal langzaam naar de bodem en op een moment heb je geen druk meer,en remt ie ook niet meer.

                                      En wat betreft velgen:Een Monza heeft niet echt centreer ringen nodig die die 2/3mm opvullen,die centreert zich al goed op de bouten..

                                      En wat betreft ET waarde blijf boven de ET30 en neem geen brede banden,ik heb nu ET35 met 255 banden op 8J velgen en die lopen aan als een gek,die gaan der vanmiddag nog af,en maken plaats voor 235 of 225 achter en voor 225 of 215,dat schuren is klote en om die banden aan te drijven kost een berg aan benzine,en je km teller klopt ook niet meer.

                                      En die 8J ronal 400 velgen zou ik toch maar eens over nadenken of je die echt wilt hebben als je de prijs ziet,en een echt brede band kan der niet op,ik denk dat je al kloterij krijgt bij 235,met aanlopen 215 en 225 zal net gaan maar ziet niet echt mooi uit op brede velg als 8J,als de ET rond de 40/45 had gezeten had het prima gegaan.

                                      ET=einpress tiefe in mm aangegeven hoe ver het hart uit de midden zit ET 0 is precies het midden en des te lager de ET des te meer het hard naar het midden zit des te meer je velgen naar buiten komen,bv RT25 zit een cm meer naar buiten als ET35,en origineel zit op een Monza iets rond de ET 45 of 49 die zitten ver onder de auto.

                                      Mooi weer wat geleerd.

                                      Voor de remmen ga ik nog een keer controleren op lucht. Ook weet ik nu hoe ik makkelijk de een indicatie kan krijgen over de staat van de hoofdremcilinder. Ik draai de dop van het reservoir er af en laat iemand de rem een stukje in drukken. Vervolgens drukt die gene hem helemaal in en dan mag ik eigenlijk niets zien gebeuren in de vloeistof. Als dit wel het geval is, dan wordt de vloeistof niet in de leiding geperst, maar komt het langs de zuiger zetten.

                                    17 berichten aan het bekijken - 26 tot 42 (van in totaal 42)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.