achterrem en cardanas Monza

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD achterrem en cardanas Monza

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
  • Auteur
    Berichten
  • #17224428
    champo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 May 2006

      Dag heren en eventuele dames.

      Een tijdje terug klaagde ik al over een brommend geluid dat ik achter mij hoorde bij bepaalde snelheden. Net een tijd me de vorige eigenaar gebeld over hoe en wat en vroeg ik me af of er meer ervaringen zijn met aangepaste assen.

      Ik heb:

      Een omega as die op maat is gemaakt en monza stukken eraan (A1 met 3.0 24v 4trap automaat). Het lager in het midden lijkt gewoon een slap stukje rubber,en die wordt ervan verdacht dat dat toch niet goed genoeg is. Meer ervaringen met een toch niet goed genoeg omega tussen lager?

      Vraag 2 over de remmen:

      Ik heb een tijd terug mijn remmen laten ontluchten en misschien hebben die de rechter klauw los gehaald en niet goed vast gezet. Sinds gister hoorde ik al iets rammelen en ik dacht in eerste instantie dat dat wat met de as te maken had. Vandaag kwam ik de afslag naar Ochten op rijden en wilde remmen voor de bocht. Je raadt het misschien al… Geen rem:o:o:o:o:o. Na wat kunstig sturen toch de scherpe bocht gehaald en een beetje lopen vloeken en tieren. Net haalde ik het achterwiel los en blijkt de klauw gewoon los op de schijf te liggen en is door het bewegen de leiding gebroken. Is het goedkoper om die gewoon even na te laten maken of is die gewoon nog ergens te krijgen?? En hoe kan ik het beste het systeem weer vullen en ontluchten? Ik heb al flink wat ervaring met het ontluchten van motor fiets remmen, maar vroeg me af of ik nog ergens op moet letten.
      Groeten
      Eric

      #17708994
      noci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 March 2010

        Remklauw van een 3.0 E is gewoon nog nieuw te bestellen kost 108 euro ex btw.
        Ontluchten blijft hetzelfde als bij motorfietsen…

        #17708995
        Uniek
          Lid sinds:
          6 June 2010

          :argue:argue:argue:argue:argue:argue:argue:argue:argue

          ik zou toch echt eens gaan:swear:swear:swear bij iemand als mij dat gebeurde!!

          en ze hadden bij mij echt een probleem als ze het niet op zijn minst kosteloos gingen maken

          #17708996
          Ghanz
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 July 2005

            ai.. das toch een serieuze happening, die remmerij.

            maaruh oplossen..? vrij simpel.

            monteren nieuwe olie, en dan ontluchten als bij een motorfiets, maar nu beginnen rechts achter, links achter, rechts voor, links voor.

            oja links is bestuurderszijde :D

            suck-6

            #17708997
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Mmm als achter kapot/let gaat remt ie voor nog wel
              gedeeltelijk,je hebt een gescheiden systeem voor en achter en al zeker met die 23mm hrc van een Sennie B die jij erop hebt.

              Remklauw hoef bij ontluchten niet los normaal gesproken,dus ik verdenk degene die hebben ontlucht niet 1-2-3,kan gewoon pech dat de klauw los gelopen is,heb ik zelf ook eens gehad met die corvette remklauwen die had ik ook niet super vast getrokken en toch trilde ze los,maar ik hoorde um rammelen met slechte wegen en was der op tijd,de bouten zater er nog in.

              Ontluchten doe je heel simpel:
              je neemt een dop van een remreservoir en schroeft hier een ventiel van een auto in en je zet de compressor op 0,5-0,7 bar en doet het reservoir vol en draait de nippels op de klauwen los todat der absoluut geen lucht meer inzit,eerst beginnen bij het wiel wat het verste van de hoofdremcilinder afzit,het reservoir moet wel vol blijven,dat vind ik de betrouwbaarste methode,dat pompen vasthouden werkt wel,maar dit is gemakkelijker en je kunt het alleen en het is 100% goed als je reservoir maar vol blijft.

              Tja en op maat gemaakte assen,zou ik altijd ff laten balanceren en controleren op slingeren,dit zou je nu nog ff kunnen doen,en het lager vervangen,maar kan ook het dif zijn wat iets begint te janken of een wiellager wat droog is kan ook wat zoemen,is moeilijk een andwoort op te geven vanaf deze stoel hier als ik het niet zelf hoor.

              #17708998
              champo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2006

                Ik wilde remmen en het pedaal ging zo het tapijt in… Als ik iemand laat remmen, dan weet ik zeker dat ik de auto gewoon weg kan duwen met de hand. Met de rem ingedrukt gaat de auto ook gewoon kruipen als hij in D staat.
                Maar goed. Ik was wel flink over de zeik, mag iedereen best weten. Nu even een leiding laten maken en die ontluchting truc proberen. Bedankt daar voor.

                Ik snap dat dat geluid niet zo te plaatsen is.

                #17708999
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  En dat wordt nu weer keurig hersteld door die vorige ‘monteur’ :hmmz

                  #17709000
                  champo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2006

                    Dan moet de auto op een ambulance en naar de kwikshit gebracht worden. Ik ga ze morgen even bellen of ze nog weten of er een klauw is los gehaald…

                    #17709001
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      kwikshit :o

                      heb je geen andere ‘vrienden’ die het ff kunnen regelen. :wors

                      #17709002
                      Ghanz
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 July 2005

                        kwikshit..?

                        die pipo`s doen toch alleen maar banden..???

                        dat knooien daar, mag immers geen sleutelen heten :puke

                        #17709003
                        champo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 May 2006

                          Ik vond dat ze zoiets simpels als remvloeistof vervangen wel zouden kunnen… Ik weet dus niet of zij om een of andere rede de klauw hebben los gehaald of dat het weer eens mijn geluk is! Ik heb wel een paar kennissen/vrienden die auto-monteur zijn, maar die zijn vaak druk. Ook zit de kwikshit om de hoek bij mij aan het werk en was even makkelijk.

                          Ik denk dat ik het zelf maar ga leren hoe het allemaal werkt bij een auto. Motoren ken ik inmiddels wel, dus ik gok dat een auto ook moet lukken.

                          #17709004
                          Ghanz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 July 2005

                            als je nippels op de remklauwen maar gangbaar zijn, en je draaid niks kapot.. gaat het wel goed.

                            let wel op dat wanneer je de pomp beweging maakt met je rempedaal, deze niet direct tot op de bodem trapt.
                            korte slagen blijfen maken, anders kun je je hrc (hoofdremcilinder) kapot trappen.

                            #17709005
                            rinus de boer
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              En anders eens een goede universele garage opzoeken bij jou in de buurt. En als het even kan, met monteurs die de techniek van onze oldies nog kennen. Zeker zo handig, als je het zelf ook niet meer weet.

                              De KwikFit is er alleen voor banden en uitlaten (al zijn ze daar zeker niet de goedkoopste in, zeker als je een incourante auto rijdt), en dan nog moet je er bijblijven als ze bezig zijn. Ze beschadigen zo een velg met die luchttollen van hun. Mijn bandenboer doet dit het gewoon met de hand, en draait de moeren nog even na met een momentsleutel. En niet te vast.

                              #17709006
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                origineel gepost door Ghanz
                                kwikshit..?

                                die pipo`s doen toch alleen maar banden..???

                                dat knooien daar, mag immers geen sleutelen heten :puke

                                Er zal best wel een geschikte monteur tussen lopen,
                                maar over het algemeen zijn het ‘rubberen robbies’ :D

                                #17709007
                                GSE
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 August 2006

                                  Doe dat toch zelf dat onluchten:
                                  Ff zo,n dopje maken wat ik eerder beschreeft 1L dot 4 halen en je begint achter en eindigd voor en je alle 4 de remmen 100% ontlucht,als je de velgen er ff afhaalt en je fatsoenlijk de nippels los kunt halen is het zo gepiept..

                                  Ik snap trouwens ook niet waarom de auto ontlucht moet worden de remmen is normaal een 100% gesloten systeem.
                                  En der komt normaal never geen lucht in.

                                  #17709008
                                  champo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    19 May 2006

                                    Eigenlijk hoor je het systeem eerst helemaal te legen en dan weer te vullen. Anders vervuilt de oude vloeistof weer het nieuwe. Dat is mij in ieder geval geleerd
                                    Vandaag even snel onder de kap gekeken en het reservoir gevonden. Alleen wordt die verdeeld naar 2 kamers en heb ik maar een dop. Hoe moet ik de druk er dan op houden? Of kan ik steeds de druk eraf halen en dan bijvullen? Ik weet ook van die handige ventielen die je aan een slangetje doet die aan de ontluchtings nippel zit. Dan kan je de nippel gewoon open draaien en gaan pompen, zonder dat er weer lucht aangezogen wordt.

                                    Iemand ervaring mee?

                                    #17709009
                                    ___Rebel___
                                      Lid sinds:
                                      21 February 2010

                                      Even een klein responsje,

                                      Gewoon met 2 personen ontluchten, de ene blijft pompen en de andere vult olie bij en sjekt steeds de olie die via het ontluchtings slangetje die aan je nippel zit, de oudewedse manier.

                                      En betreft kwikfit, pffff praat me er niet van.
                                      Lopen alleen kinderen rond die aan jouw of andere hun auto denken te kunnen sleutelen.
                                      Maar dat is ieder zijn/haar keuze.

                                      wens je suc6.

                                      #17709010
                                      champo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        19 May 2006

                                        Dank je.

                                        #17709011
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          zo hebben wij het ook gedaan, met z’n tweeen :thumbup

                                          Wat wel zo makkelijk is, neem een glazen potje, met dekseltje uiteraard :D

                                          En een slangetje die op de nippeltjes past,
                                          van ongeveer 30-40cm lang.

                                          Maak dan in het dekseltje een gaatje ter grootte,of dikte van het slangetje.
                                          Stop het slangetje in het potje, en ga met het potje + slangetje alle 4 nippels langs,
                                          te beginnen met de nippel die het verst van de rembekrachtiger af zit, etc etc etc .

                                          Duw het slangetje op de eerste nippel, blijf net zo lang
                                          pompen, rem vasthouden, en aftappen tot de vloeistof in die leiding totaal ververst is.

                                          Vandaar ook dat glazen potje, kun je zien hoeveel je aftapt,
                                          aftappen tot er kleurverandering optreedt, klaar. :thumbup

                                          En dat doe je met alle 4 nippels, :D

                                          tussendoor wel bijven bijvullen met nieuwe Dot 4 remvloeistof,
                                          om verdere luchtbellen ontoegankelijk te maken tot je remsysteem :D

                                          btw: deze actie mag je het beste jaarlijks ff uitvoeren,
                                          remvloeistof heeft de eigenschap vocht aan te trekken,
                                          en met vocht in je leiding kan je remmen wel eens sponzig aandoen.

                                          Lucht kan er normaliter niet in komen,
                                          omdat zoals Ben het al heeft gemeld, het een gesloten systeem is,
                                          of er kan nog lucht in zitten, toegebracht door een vorige ontluchter/ververser,
                                          of door een minuscule lekkage in je remsysteem.

                                          ennuh, de verversingstip van Ben was ook goed, zo niet beter en sneller, en….je kan het alleen doen,
                                          maar niet iedereen heeft een ‘compressor’ tot z’n beschikking. :wors

                                          #17709012
                                          rinus de boer
                                            Lid sinds:
                                            2 July 2004

                                            Ik laat het altijd gelijk met de grote beurt doen, dus van de week weer, want de Monza gaat voor APK en grote beurt, zo eenmaal in de 2 jaar (of soms een jaartje langer, ik hou de kleur van de vloeistof in het reservoir in de gaten, wordt tie ondoorzichtig en donker, dan is het tijd voor verversen). Bij de garage hebben ze zo’n groot vat, met een soort pompmechanisme. Ze draaien een dop met slang op je reservoir, en ze duwen zo als het ware de oude remvloeistof uit je systeem, net zolang totdat het geheel gevuld is met nieuwe vloeistof. Ze pompen net zolaang door, totdat er weer heldere vloeistof uitkomt. Daar wordt haast nooit wat bij gemorst (want de vloeistof vreet je lak weg als het erop komt).

                                            #17709013
                                            champo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              19 May 2006

                                              Ik heb nu geen rem, dus ik ga ook niet meer rijden. Anders had ik hem denk ik ook wel weg gebracht. Remvloeistof breekt af in water. Dus als je morst, gelijk spoelen met heel veel water. Over water gesproken. Als je aan het vullen/ontluchten bent, het reservoir en het flesje zo veel mogelijk dicht houden. Want remvloeistof is hygroscopisch (zei Ron eigenlijk ook al)en dan heb je gelijk weer een grote hoeveelheid vocht in je vloeistof.

                                              #17709014
                                              rinus de boer
                                                Lid sinds:
                                                2 July 2004

                                                Juiist door die hygroscopische eigenschap wordt de vloeistof donker en wordt het kookpunt verlaagt. Dat is de reden waarom je moet vervangen. Het remsysteem is niet voor de volle 100% dicht, want anders zou er geen vocht in kunnen komen.

                                                #17709015
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Je neemt gewoon een binnenband van een brommer auto tractor whatever,en snijd daar het ventiel uit boor een gaatje in het midden van een oude dop,en draait het daar in,dan draai je die dop met ventiel op het reservoir en zet er 0,5-0,7 bar druk op,en dan drukt de druk de nieuwe remvloeistof zo door de leidingen,en heb je 100% goed ontlucht als je nieuwe remvloeistof ziet.

                                                  Dit werkt na mijn idee veel beter sneller als dat oude systeem van pompen pedaal laag nippel dicht pedaal hoog nippel open enz enz enz,dat sucks.

                                                  En of remvloeistof nu iedere 2 of 20 jaar vervangen moet worden..dat zal me een zorg zijn,doe er altijd nieuwe op als ik iets met de remmen heb…zo ieder 1/2 jaar.

                                                  #17709016
                                                  champo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    19 May 2006

                                                    Zo, de remmen doen het en er kwam geen lucht meer uit de klauwen. Heel erg bedankt voor de tips!!!

                                                    Maar nu vroeg ik me nog iets af. Als de motor niet loopt en ik trap op de rem dan heb ik gewoon druk. Als ik dan de auto start, dan zakt het pedaal en kan ik hem tot de bodem in drukken. Dit had ik ook al voor dit avontuur trouwens. De wagen remt wel oké’, maar blokkeren zal hij niet doen. Of zou dit te maken hebben met de 225 brede Pirelli banden ?

                                                    #17709017
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Haha nee dat heelf elke auto met een rembekrachtiger,het vacuum dat in je rembekrachtiger zit gaat er dan uit,dmv de bekrachtiger en de komt geen nieuw bij,dus je zult tig x harder moeten drukken wil je dezelfde druk op je hoofdremcilinder krijgen.

                                                      Bandenmaat heeft der niks mee te doen.

                                                      Toch moet je de auto zo aan het blokkeren kunnen krijgen met die 296x28mm schijven en bekrachtiger van een Sennie B,ik bij de 60km per uur nog de vooras laten blokkeren en zelfs nog vrij gemakkelijk,bij mijn broer zijn Monza met dezelfde remmen als de jouwe.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 42)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.