Forumindex › Forums › Modellen › Manta › 86’er Manta B cc 1.8GT Benzinepomp ophangen?
- Dit onderwerp bevat 60 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 april 2019om 23:57 door electronicasmurf.
-
AuteurBerichten
-
29 september 2013 om 10:10 #18092562
Ik vraag me af of iemand wel eens een motorkap gedemonteerd heeft, dan bedoel ik niet de kap van de auto halen, maar puntlassen uitboren en loshalen. Ik zag dat ie alleen aan de zijkant gepuntlast zit, maar ik vroeg me af hoe die aan de voorkant zit, zit dat erin geschoven of zit dat echt vast.
En klopt het dat er na een bepaald bouwjaar/bepaald type minder isolatie in het motor ruim zit? Ik heb namelijk rondom de ruitenwisser motor, en waar het schutbord overgaat in tunnel geen isolatie zitten, er zitten ook geen gaatjes voor de pennen.
6 oktober 2013 om 12:56 #18092563Om het injectie verhaal compleet te maken heb ik gisteren een 1.8 injectieblok opgehaald, bij thuiskomst bleek het zelfs een 18E te zijn.
Het blok stond op een tafel en komt van een school waar het gestaan heeft.
Plaatjes.
Omdat het blok op een school gestaan heeft vraag ik me af hoeveel het gedraaid heeft, de nokkenas ziet er in ieder geval beter uit dan die in mijn 1.8s blok.(die heeft meer krassen)
Verder vraag ik me af of er nog aan deze (contra) stekkers te komen is, want de injectie kabelboom zit verweven in die van de ontsteking. En de ontstekingskabelboom die nu in de auto ligt zit vol met knijpklemmetjes. Het lijkt mij dus mooier om deze stekker aan de bestaande kabelboom te maken zodat alles zonder knijpklemmetjes werkt.
En ik zoek nog een draad schema, luchtfilterdoos voor de manta (die ik nu heb zuigt lucht vanaf de onderkant ipv van voren), en ik wil weten wat er allemaal bij de tank moet komen(pomp filter etc)
6 oktober 2013 om 13:08 #18092564die stekker nieuw kopen wordt lastig.
op verkoopt dat spul niet los.tank en pomp moet je van manta cc gsi kopen .
het MOET een injectie tank zijn anders krijgt de motor te weinig brandstof
jou motor lijkt uit een d kadett te komen later is men op andere stekkers overgestapt
kun je ook een foto maken dat de kabelboom niet meer over de motor ligt6 oktober 2013 om 13:47 #18092565Bedoeld je van de kabelboom los? Dan moet ik even een lijstje maken met welke aansluiting waarop hoort.
Een injectie tank heb ik gelukkig al, alleen de pomp enz nog niet.
6 oktober 2013 om 17:04 #18092566ja de kabel los.
kan nu niet zien of de motor kabel 1 stuk is of dat het 2 delen zijn zoals bij een e kadett
in die ronde stekker zitten ook een aantal draden die niet hat gebruiken of al in je manta zitten
bv je achteruit schakelaar, dynamo draad oliedruk lampje en meter.
ik zou de ronde stekker afknippen en daar vandaan de motor aan de auto maken.
heeft de huidige motor nog contact puntjes of is dit al elektronisch ?
heb je puntjes dan heb je een weerstandsdraad en die geeft geen 12v !!!
kijk ook maar eens in het manta topic ombouw naar injectie6 oktober 2013 om 17:48 #18092567Ik zal wat foto’s maken van mijn 18i motor voor mijn Manta B, deze komt
uit een Rekord dus uit een achterwiel aandrijver.Hier hoef ik alleen de carter plus olie aanzuigbuis te verwisselen van de 18s
6 oktober 2013 om 20:01 #18092568Dat zou mooi zijn.
Ik moet ook nog de middelste poulie overzetten als dat gaat, anders heb ik geen fan meer.
Zit er bij u een grotere radiateur achter? Of is die van de 1.8s voldoende groot?
Zijn de waterpompen van de 18E en 18S hetzelfde? Dan kan ik namelijk met mijn kenteken onderdelen bestellen, en hoef ik geen nummers te zoeken.
Ik mis ook de ijzeren clipjes om de stekkers van de injectoren, denk dat dat moeilijk wordt om daaraan te komen?
6 oktober 2013 om 20:12 #18092569die stekertjes van de injectoren zijn van bosch
alleen als hele stekker verkrijgbaar bv bij http://www.rdae.nl ( site van rick donkers )of bsautotune ( leverancier kdfi )
die waterpompen moet je even controleren welke tand je distributie heeft rond of trapezium.
je nokkenas tandwiel en moet je wisselen.ik zou zelf een elektrische oplossing op je radiateur maken
7 oktober 2013 om 09:54 #18092570Dan zal ik maar 4 van deze stekkertjes bestellen, ze blijven echt niet zitten zonder.
Nokkenas tandwiel moet ik inderdaad wisselen, krukas poulie misschien ook wel, want er zit een dubbele op het blok, en ik weet niet of dat gaat passen.
De draden heb ik bijna allemaal uitgevogeld welke kleur wat is, alleen zwart-geel ben ik nog niet achter.(die gaat naar de computer)
De losse stekkertjes uit de injectie kabelboom heb ik ook niet, zoals in dit topic: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=4&t=178529
7 oktober 2013 om 10:18 #18092571met die foto maak je het NIET duidelijker
18 oktober 2013 om 16:56 #18092572Deze kleuren komen van de injectiekabelboom af:
Zwart-geel is volgens mij voor de boordcomputer. De Zwart-witte draad zit op een van de aansluitingen van de gasklep stand schakelaar.
Wat daar mee moet weet ik niet. Hij loopt ook niet verder in de andere kabelboom.Het is maar goed dat ik de tape van de kabels afgehaald heb, vlak na de stekker is de isolatie van alle kabels beschadigd.
Ik zit te denken om er een nieuwe stekker aan te zetten, iets waterdichts.Kun je aan een vliegwiel zien hoeveel een motor ongeveer gedraaid heeft?
Past mijn drukgroep en plaat(van de manta) ook op dit vliegwiel? Want de plaat heeft een ander tanden aantal, en ik weet niet of de drukgroepen hetzelfde zijn.
En het lijkt mij ook dat er een toplager in hoort? zowel met de f16 als de getrag straks?
18 oktober 2013 om 17:04 #18092573en waar zit die stekker dan aan welke kant van de kabelboom
een fwd auto heeft geen toplager die zul je dus nog moeten plaatsen
je koppelings plaat zul je van van de 1.8 s moeten gebruiken
de drukgroep moet je even nameten.
beide even op het “nieuwe” vliegwiel passen19 oktober 2013 om 21:45 #18092574Hier de complete kabelboom van de injectie, de stekker is de meest rechtse.
Welke pakkingen kan ik verwachten als ik een pakkingset motorblok bestel?
Pakkingset cilinderkop snap ik nog. Maar motorblok is het hele ding incl kop?20 oktober 2013 om 18:08 #18092575bij mijn weten heeft een gte 2 computers 1 voor de injectie en 1 voor de ontsteking
van de ene naar de andere kant
de grote is de computer
de 5 pol is de lucht weger
dan heb je een gasklep 3 pol
ook een 3 pol voor de krukas
een 2 pol voor stationair klep
4 peer een 2 pol voor de injectoren ( geel ? )
en dan is er een 2 pol voor de watertemperatuur
en dan jouw stekker die is gekoppelt aan een 2de kabel met computer
aan de ontsteking
en de bobine
maar dat stuk zie ik niet.bij een pakkingset heb keuze uit kopset en onderblok set
het zegt het kop krijg je alles voor de kop en zo ook voor het onderblok
hele motor = alles keringen en pakkingen23 oktober 2013 om 19:12 #18092576Ik heb hier ook nog even een compleet plaatje van de kabelboom, met de stekkers voor de ontstekingsmodule en verdeler eraan.
Als nieuwe stekkers wil ik deze kopen:
Kunnen 14 ampère per pen hebben, de ecu kan maximaal 12 ampère schakelen. Dus dat moet goed gaan.De dikke pluskabel komt met een zekering ertussen aan de accu, dat is origineel niet zo. :hmmz
Afgelopen zondag de motor op de tafel getild waar ie ook op te koop stond. Tafel heb ik op zwenkwielen geplaatst, iets meer dan een euro per stuk bij de action :D.
Ik wil nu eerst de compressie meten, en dan beslissen of ik de kop er wel/niet afhaal. Moet een kop altijd gevlakt worden als ie los is geweest?
23 oktober 2013 om 22:42 #18092577AnoniemLid sinds:
1 January 1970@electronicasmurf wrote:
Ik heb hier ook nog even een compleet plaatje van de kabelboom, met de stekkers voor de ontstekingsmodule en verdeler eraan.
Als nieuwe stekkers wil ik deze kopen:
Kunnen 14 ampère per pen hebben, de ecu kan maximaal 12 ampère schakelen. Dus dat moet goed gaan.De dikke pluskabel komt met een zekering ertussen aan de accu, dat is origineel niet zo. :hmmz
Afgelopen zondag de motor op de tafel getild waar ie ook op te koop stond. Tafel heb ik op zwenkwielen geplaatst, iets meer dan een euro per stuk bij de action :D.
Ik wil nu eerst de compressie meten, en dan beslissen of ik de kop er wel/niet afhaal. Moet een kop altijd gevlakt worden als ie los is geweest?
nee n kop vlak je pas als die heeft gelekt op de koppakking
;)31 oktober 2013 om 13:58 #18092578Zo te zien hoeft ie dan niet gevlakt te worden:
Ik vraag me af waar het kleurverschil op de kleppen vandaan komt, mengsel verschillen? Dan zouden niet alle injectoren evenveel inspuiten.
Ook hier is kleurverschil, de buitenste 2 zijn nog licht aangekoekt ook.
Zijn er nog tips hoe ik de koel kanalen schoon kan maken? Want uit alle aluminium delen komt aluminium oxide poeder en alle stalen delen roest poeder, ik kan het ook niet uitblazen, want het is een drapperige substantie.
31 oktober 2013 om 16:39 #18092579Doorspoelen met soda is een manier om je koelkanalen weer redelijk schoon te krijgen.
3 november 2013 om 08:24 #18092580Tuinslang der op
8 november 2013 om 17:57 #18092581Ik zal hem nu die uit elkaar is eerst met lucht doorblazen en schoonmaken wat ik kan schoonmaken. Als ie dan weer in elkaar zit kan ik de tuinslang erop zetten zonder dat water en olie met elkaar in contact kunnen komen.
Gisteren de kleppen verwijderd.
Viel me op dat de klepstelen best vet waren, eigenlijk dik in de olie. Sealtjes vervangen kan dus geen kwaad.
Nu wil ik de kleppen schoonmaken, maar er zit een of andere harde aangekoekte bende op, remmen reiniger en dasty doen niks. Wat helpt wel? Iets agressiefs :evil:
En een klep roteer lager loopt stroef, alsof er vierkante kogels inzitten(als er al kogels in zitten). Zijn deze nog ergens verkrijgbaar?
26 december 2013 om 21:45 #18092582Langzaam aan worden de onderdelen steeds completer, alle keringen en pakkingen zijn al in huis, ik moet de filters en riemen nog bestellen en dan is alles compleet.
Dan kan ergens in januari/februari de oude motor eruit. Dan kunnen gelijk de chassisbalken aangepakt worden vanaf de stabilisator ophanging naar voren.Ondertussen bezig geweest met het schoonmaken van alle uitwendige onderdelen, oliepomp deksel, oliepomp zelf, overdrukzuiger gangbaar gemaakt.
Alleen valt op dat de oliepomp maar op een klein vlak op de krukas draagt.
Als ik ook goed kijk kan dit ook niet anders omdat het platte vlak niet vlak is maar bol. Toch raar.
Maar verder met schoonmaken… De injectors. Die zouden een klik moeten geven als je er spanning op zet. Van de 8 injectoren die ik heb deed er wel 1 het.
Dus toen maar een “injector tester” gebouwd om ze te pesten. Vrij snel kwamen ze los(met een tikje tegen de naald).
Afgelopen week maar een echte tester gebouwd die een variabele frequentie heeft, en dus toerental. En de open tijd is instelbaar(gasklepstand)
Het resultaat:https://www.youtube.com/watch?v=_LyyPkPkPIs
(krijg hem niet op het forum ingevoegd)Als vloeistof stroomt er dasty ontvetter doorheen. Druk heb ik gecreëerd met zo een onkruid sproeier, alleen dan gevuld met dasty.
Verder nog een vraag: Volgens mij zijn de onderblokken van de 18S en de 18E hetzelfde, alleen heeft de een wel carter ontluchting en de andere niet(vanuit het onderblok).
Als ik de oliepijlstok overzet van de 18S krijg ik automatisch carter ontluchting, kan ik deze afdoppen, of kan ik beter de pijp van de 18S in het nokkenas huis van de 18E boren.17 februari 2014 om 19:49 #18092583Het zou winter moeten zijn, en er zou sneeuw/pekel moeten liggen, dus we zijn weer begonnen.
Dit jaar zijn de chassis balken vooraan aan de beurt. Vorige week de neus van een Manta afgezaagd om de balken te kunnen gebruiken op de mijne.
Vorige week even 3 uurtjes bezig geweest om de voorkant leeg te maken en de motor los te halen.
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan:
Motor eruit.
Binnenkant chassisbalk na de radiateurbalk er vanaf gezaagd te hebben. Lijkt wel een stekelvarken daarbinnen, allemaal stukjes lasdraad.
Stabilisator ophanging na het losdraaien van de bouten…
Radiateurbalk.
Met het schoonmaken weer een paar gaatjes tegengekomen:
Volgende week verder en uiteindelijk misschien geheel spuiten, ben alleen nog niet uit over de kleur.
27 april 2014 om 13:21 #18092584Ondertussen weer een stuk verder met de manta.
Eerst de oude balken eronder weg geboord en afgezaagd. Het was de bedoeling om bij de nieuwe balk de binnenschermen eraf te boren, en bij de auto de balk eraf te boren zodat het geheel weer gepuntlast kon worden. Maar achter de radiatorsteun kom je er niet bij, dus toch maar doorgeboord.
Hier zit de balk er weer onder, eerst vastgezet met zelf tappers.
Balk weer vastgelast.
Blok erin gehezen om te kijken of het inlaatspruitstuk onder de kap past.
Luchtfilter geplaatst en steuntjes gemaakt.
Motorruim wordt nog opnieuw gespoten, ik wil alleen wel de waarschuwingssticker behouden, zijn deze nog nieuw te krijgen?
En als ik de motor+bak weer ga monteren, is het dan makkelijker om dat te doen met de bak aan de motor of is de bak er los onder hangen makkelijker.
21 juni 2014 om 21:29 #18092585Inmiddels is het laswerk aan de voorkant klaar.
Maar bij het schoonmaken voor het spuiten zag ik dat de chassisbalk naar beneden toe aan de linker(binnen)kant niet helemaal lekker is.
Maar nu moet die bout eruit…
Hoe gaat dat verdomde ding los? Met een slagmoersleutel aan de ene kant en een luchthamer op het bout uiteinde komt ie er nog niet uit.
En een linker chassisbalk die onder de auto doorloopt, zijn die nog ergens te krijgen?
11 oktober 2014 om 20:30 #18092586Inmiddels is er heel wat werk verricht, onder de bestuurderskant een nieuwe kriksteun+chassisbalk, een stukje bodem, wielkast rechts en nog stukjes chassisbalk in de bocht waar ik vorig jaar niks aan kon doen omdat de vooras in de weg zat.
Nu staat de neus in de ets-primer + grondverf, en die wordt als het goed is volgende week in kleur gespoten.
Benzine pomp ook alvast gemonteerd, moeten alleen nog slangen op.
Met nieuwe rubbers, want de oude waren geknapt:
Nu heb ik ergens op het forum een afbeelding voorbij zien komen met de lengtes van de bouten van de vooras en de aanhaalmomenten erbij. kan m alleen niet vinden…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.