Forumindex › Forums › Modellen › Manta › 86’er Manta B cc 1.8GT Benzinepomp ophangen?
- Dit onderwerp bevat 60 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 april 2019om 23:57 door electronicasmurf.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2013 om 19:39 #17254254
Ik zal me hier eerst maar even voorstellen.
Ik ben Stephan, 19 jaar, en Puch/Sparta fan.
mijn ouders hebben ooit een 76’er Manta gehad, en ik ben ook eens gaan kijken, vandaar dat ik nu ook manta fan ben :lol:De rest kopieer ik even van het puchforum, nieuwe updates zal ik hier en daar updaten in de eerste post.
31/12/12
Zo, zaterdag maar eens even een opel Manta opgehaald.
beest heeft 119xxx gelopen, en er ligt een moderner 1.8blokje in met distributie riem.(ipv ketting)Ik zal morgen overdag maar eens foto’s maken in het licht.
5bak:
zoals te zien is er lekker met de bedrading geklooid.hij is aan de voorkant verlaagd door een winding van de veer af te slijpen, daar gaat dus zo snel mogelijk weer een originele veer onder(afgezaagde veer kán apk afkeur zijn).
nu loopt ie aan op de oprit en stuitert het nogal.Vandaag even het dashboard losgehaald en uit elkaar getrokken, want de eco meter deed het niet. (ik had een losse slang en een afgedopt slangetje op het inlaatspruitstuk) eco meter doet het nu dus nog niet, er zit geen beweging in.
eind van de middag alles gemonteerd en naar huis gereden, toen ik keek hoe hard ik reed wist ik ook dat ik 1 ding vergeten was, de kilometerteller kabel.
Verder nog de toeter een paar klappen gegeven, en toen deed ie het weer nadat er troep uitkwam,
-bedrading gefixt zodat de dashboard verlichting werkt en de zekeringen erin blijven.
-contacten van het stadslicht opgeschuurd, want dat deed het ook niet.
-zelfde met rechter portier schakelaar
-achter ruitenwissermotor zat het lager van vastgeroest, die vervangen. Alleen gaat ie nu eerst naar links, en dan naar rechts het raam op. Hoe verstel ik dit?Verder ga ik maar even een beetje plaatwerk bestellen voor de onderkant, want er zouden alleen 2 gaatjes in de dorpels zitten, bij het halen daarnaar gekeken, en dat klopte. Verder niks te zien. Totdat we ‘m op de brug zette.
dorpel:
Dit zou voor 75% vast moeten zitten, denk dat het hooguit 50% vast zit:
rechtsvoor:
als dat alles verholpen is moet ie er weer even tegen kunnen.
4/1/2013
Hierbij wat daglicht foto’s.
7/1/2013
Inmiddels nog een gat gevonden onder de dreunplaat, ook de plaat hout voorin is flink nat.
Hier maar even een stuk plaat voor opmaat maken en inlassen, hetzelfde met de kriksteun eronder, dan is die maar vast gedaan.
Wat ik nog zoek:
-Ruitensproeier tankje achter
-voor veren
-onderdruk(eco)meter
-gasveren voor de klep
-cd? rek voor in middenconsole
-grijs afdekraam bij portiervergrendeling.
-2x binnenverlichtingslampje, een voor onder de motorkap en voor de kofferbak.
-gordels voor achterin, of een foto van hoe ze vastzitten, want ik kan in de stijl geen gat vinden waar een beugel voor de gordel geleiding op zou komen.
ik neem aan dat ze niet over de hoedenplank lopen.woensdag ga ik kijken bij ompk wat die allemaal heeft.
19/1/2013
vandaag rechts de fusee kogelhoesjes vervangen en een andere veer. Ik doe ze maar allemaal, ze kosten toch niks, 4,10 voor 4 stuks met 8 elastiekjes(die ik niet gebruikt heb)
Rond 1 uur is een keer begonnen en om half 4 was 1 kant klaar, dus morgen de andere kant maar doen.Verschil in de veer:
De veerring die ik nu had moest voornamelijk uit het aanslagrubber komen(buiten de 1cm veerweg om), en met 1 kant hoger rijd het zelfs al comfortabeler.
Verder nog de diff olie stand gecontroleerd, maar daar mag wel wat bij, staat 3cm onder de vulplug. Maar dan moet er ook een nieuwe pakking gemaakt, omdat die oude weinig meer tegenhoud. (ongeveer hetzelfde als een puch, als ie niet meer druppelt is de olie op)
20/1/2013
Vandaag de uitlaatdemper vervangen en andere achterveren eronder gezet, de nieuwe zijn iets langer en dikker. Een kijken hoe dat rijd, andere set veren is er zo weer onder gezet.Verder erachter gekomen dat 1 schokdemper achter zichzelf weer naar beneden perst, en de andere door zijn eigen gewicht weer naar beneden zakt.
Welke van de 2 opties is normaal? De schokdempers zijn van gabriel type gasryder, is dat origineel?7 januari 2013 om 19:46 #18092538Welkom, een Manta cc die worden zeldzaam! Aan je plannen te horen moet het wel goed komen met de auto, succes!
7 januari 2013 om 19:50 #18092539leuke manta ! ziet er niet verkeerd uit . de gas dempers voor de achterklep kun je ook van een ford escort pakken model van midden jaren 90 . suc6 met de manta
7 januari 2013 om 20:58 #18092540manta heeft jaren bij de hyndai dealer in goes gestaan, is trouwens van iemand die hier op het forum zit geweest suc 6 ermee :thumb
7 januari 2013 om 21:09 #18092541Dat klopt, de gene waar ik hem van kocht heeft ook meerdere opels, en ik had al een sticker van het forum gespot.
Ik kreeg de vorige tenaamstelling er ook bij, sinds 1999 is ie van iemand uit goes geweest. Het adres is alleen geen dealer.7 januari 2013 om 21:23 #18092542Gefeliciteerd met je manta. Je kan lekker gaan hobbyen zo te zien. :thumb
Hij heeft echt lang hier in Goes bij tonny van vliet in de showroom gestaan, maar dat was er niet aan te zien helaas.
Heeft ie daar niet vanaf 1999 gestaan?Ik wilde hem op een gegeven moment wel hebben voor oa de versnellingsbak, maar hij ging absoluut niet voor weinig weg toen…
Ik hoop wel voor je dat degene van wie je hem gekocht hebt er netjes aan gewerkt heeft en niet even snel de boel verstopt heeft, anders ga je nog veel verrassingen tegenkomen. Er zat inderdaad wel heel wat meer roest aan dan die 2 plekjes die hij jou vertelde…
Als je foto’s wil van hoe hij er bij stond in originele staat stuur je maar een berichtje. :thumb
8 januari 2013 om 20:41 #18092543Een mooie manta, vind de cc zelf ook het mooiste, tuurlijk zal je er werk aan hebben maar dat weet je van te voren en is ook helemaal leuk toch! hoop dat je er veel plezier mee gaat hebben! en houd m netjes/maak m nog netter!
9 januari 2013 om 17:07 #18092544Zo, vandaag ff naar de garage gereden om te vragen wat er so ie so aan moet gebeuren om hem gekeurd te krijgen.
De gaten in de dorpels mag (ene helft valt onder voorkant, andere helft onder achterkant(zoiets was het geloof ik)), de ondeugdelijk gelaste delen niet.
En 1 fuseekogelhoesje is kapot, en de 2e staat op springen. Dus ga ik maar 4 nieuwe zoeken, heb ik ze gelijk allemaal.Minder is dat de achterwiel lagers niet goed zijn, en of het diff.
Het ding is zodanig verlaagd dat ie niet over de brugkrik heen past, moesten hem omhoog duwen om eroverheen te krijgen.
Remmen doet ie wel goed. Koplampen ook gelijk afgesteld, want nu was het logisch dat ik niks zag in het donker :D
@family man, een auto waar niks aan te doen is lijkt mij ook niks, maar het moet niet zo worden dat de halve auto opnieuw gelast dient te worden.
Zijn de balken waar de bumper aan hangt nog ergens verkrijgbaar? of moet ik die zelf recontrueren?
9 januari 2013 om 17:27 #18092545Hij lijkt niet eens zo extreem verlaagd. Banden lijken wel wat plat. Wat is de maat daarvan?
http://www.copeparts.nl/ is een goed adres voor alle delen die je nieuw wil hebben.
20 januari 2013 om 19:21 #18092546Zo, weer even 2 updates(staat ook in de beginpost), helaas zonder veel plaatjes.
19/1/2013
vandaag rechts de fusee kogelhoesjes vervangen en een andere veer. Ik doe ze maar allemaal, ze kosten toch niks, 4,10 voor 4 stuks met 8 elastiekjes(die ik niet gebruikt heb)
Rond 1 uur is een keer begonnen en om half 4 was 1 kant klaar, dus morgen de andere kant maar doen.Verschil in de veer:
De veerring die ik nu had moest voornamelijk uit het aanslagrubber komen(buiten de 1cm veerweg om), en met 1 kant hoger rijd het zelfs al comfortabeler.
Verder nog de diff olie stand gecontroleerd, maar daar mag wel wat bij, staat 3cm onder de vulplug. Maar dan moet er ook een nieuwe pakking gemaakt, omdat die oude weinig meer tegenhoud. (ongeveer hetzelfde als een puch, als ie niet meer druppelt is de olie op)
20/1/2013
Vandaag de uitlaatdemper vervangen en andere achterveren eronder gezet, de nieuwe zijn iets langer en dikker. Een kijken hoe dat rijd, andere set veren is er zo weer onder gezet.Verder erachter gekomen dat 1 schokdemper achter zichzelf weer naar beneden perst, en de andere door zijn eigen gewicht weer naar beneden zakt.
Welke van de 2 opties is normaal? De schokdempers zijn van gabriel type gasryder, is dat origineel?20 januari 2013 om 20:13 #18092547:thumb
Cc`s die worden steeds schaarser! zuinig op zijn!
27 januari 2013 om 20:19 #18092548Ik zal er zeker zuinig op zijn, hoewel dat nu ff niet zo lijkt:
27/1/2013
Dit weekend weer wat gesloopt aan de manta, kan er volgende week weer gebouwd worden.Als eerst de fusee rubbers vervangen en de nieuwe veer eronder.
Daarna de balk open gezaagd:
Kwam me een bak roest achter vandaan, en zo is ook te zien dat er van de originele balk maar weinig over is.
vanaf een andere kant:
Hier zat de kriksteun:
Met de nieuwe kriksteun ook nog een wisseltruc gedaan, omdat anders de krik niet meer past:
Wat er nieuw inkomt:
Met de nieuwe veren staat ie alleen weer een beetje (te) hoog voor.
22 februari 2013 om 20:14 #18092549Zo, ik zal hier ook even updaten.
Buisje van de kriksteun omgelast:
Stukje bodem opmaat gemaakt en erin gehecht:
Balk aan de onderkant eronder geklemd:
Eerst de roest verwijderd, alles in de inox spray gespoten(las bestendig) daarna de plaat pasgemaakt:
Gaten geboord in de plaat en vast geproplast:
En tenslotte vlakgeslepen:
Dan nog een verhaaltje dorpel:
Plaatje opmaat gemaakt en erin gebakken
Toen zaten er voorin nog een paar gaatjes, dat dus maar uitgezaagd:
(trouwens ook de dicht gelaste bodem)Alles in de primer gezet:
Omdat er ergens olie vandaan komt viel de helft van de bodyschutz eraf, dat dus maar afgestoken totdat het wel vastzat.
Voorkant met het ingelaste plaatje:
En om verf tussen alle delen en in naden te krijgen het spuitkopje uitgeboord en er een rietje ingestoken:
ook blokken gemaakt om meer ruimte tussen brug en auto te krijgen:
Toen kwam de andere kant, en komen er een zooitje gaten onder de kit vandaan.:
En dan weer hetzelfde verhaal met de dorpel:
Hier is het dubbel wandig, en dat moet ook weer zo terug, omdat de gordel aan dat stuk vastzit.Zo, morgen weer verder :D
23 februari 2013 om 09:05 #18092550goed bezig :thumb
26 februari 2013 om 13:17 #18092551staat wel heel hoog voor :hmmz
26 februari 2013 om 16:40 #18092552knap staaltje werk :wors wordt weer een topper :thumb
26 februari 2013 om 19:13 #18092553@teungts wrote:
staat wel heel hoog voor :hmmz
Ja, klopt. Volgens de verkoper waren het orignele 1.8 veren, blijkbaar dus niet.
Dus eigenlijk moet ik nu het aantal windingen/totale lengte/draad dikte weten van een originele 1.8 veer, want dan kan ik een set goede voorveren zoeken. Dit ziet er niet uit en je zit ook achterover in de auto.4 april 2013 om 19:12 #18092554Ik heb in tussentijd niet stilgezeten, ondertussen is alles klaar en heeft ie weer een jaar apk.
Ik had dit eerder al geupdate op een ander forum, dus vandaar dat een aantal tijdsaanduidingen niet klopt.in chronologische volgorde:
Aan de linker kant die balk open gesloopt, kwam weer een blik voor roest achter vandaan.
Sproeivloeistof? Chek!
Vandaag niet zo heel veel gedaan, morgen de primitieve airco maar fixen.
plaat die erin komt gaan we een doorzetting aanmaken, dan is het makkelijker te lassen, en scheelt het een hoop slijpen.
Zo, vandaag weer een heel eind opgeschoten.
Wat eerdere weken gebeurd is:
Nog een gaatje gevonden, en plaatje voor gemaakt:
Balk linksvoor gerepareerd(hier gehecht)
Gat bij ruitenvloeistoftank gedicht:
Gat onder de accu gevonden en plaatje gemaakt:
Dorpel links achter nieuw plaatwerk in gelast:
Stukje wielkastrand waar de sideskirt lekker had lopen trillen nieuw stukje plaat in gezet:
Plaatje bij de accu erin gelast en afgekit:
Alle naden in de kit:
Gelaste stukken die in het zicht zitten geplamuurd:
Overview van de bodem, anti dreunplaat erin, ondertapijt erop.
Achterste mat erin:
Voorste mat er ook in, en het lijkt alweer een auto.
Ondertussen ook nog even een nos jalouzie opgehaald in Balk:
zo, beetje veel foto’s, maar dan heb je wat te zien :D
Vorige week donderdag heb ik hem naar de apk gebracht, en daar is ie doorheen gekomen. Voor volgend jaar zit er nog wat werk achter de bumper ter hoogte van de stabilisator ophanging, en verder naar voren.
Verder mis ik nog een gordel doorvoer(dat plastic ding) want die is gesneuveld tijdens het demonteren.
En ik zou graag gordels achterin willen, heeft iemand daar een foto van hoe dat hoort te zitten, of heeft iemand die liggen?
6 april 2013 om 21:51 #18092555Ziet er top uit zoals jullie het allemaal aanpakken.
Gelukkig zie ik je hier want ik was je email kwijt, ik het lijstje met de gevraagte onderdelen nog wel maar ik kon je niet meer mailen.
Als je dat nog nodig hebt dan hoor ik het wel.7 april 2013 om 07:34 #18092556Idd redelijk lijk werk gehad maar. Niet echt vreemd voor een manta
Iig veel plezier met de manta
2 mei 2013 om 12:55 #18092557Mijn achter as lekt op de differentieel deksel, dus zoek ik een pakking daarvoor. Zijn deze te koop? Of moet ik die zelf kloppen?
En af en toe komt er geluid uit gedurende een onbepaalde tijd.
Gisteren ben ik van Oldebroek naar Hoofddorp gereden, ~110km, en op de afrit Hoofddorp(vrij krappe bocht) meldde ie zich pas weer.
De radio stond uit, en alleen dan hoor je hem, klinkt een beetje als gehuil van de wind. Ik hoor hem ook wel eens met gas loslaten, en dan een eind uitrollen.En met achteruit rijden tikt het, als een snaar die steeds strakker gespannen wordt.
Is er aan de hand van deze geluiden iets te concluderen?
Beest heeft 120xxx gereden.5 mei 2013 om 16:04 #18092558die pakking is gewoon te bestellen.
Komt wel vaker voor dat de achterassen janken.
Teken van slijtage, je zou er een andere as onder kunnen zetten of deze laten reviseren (stuk duurder, maar dan is het wel zeker goed)11 augustus 2013 om 20:14 #18092559Ik heb nog ff een vraagje.
Als de auto koud is start deze vrij snel, en moet je hem even op toeren houden voordat ie het zelf oppakt, vervolgens duurt het een hele tijd voordat de choke er weer afgaat.
Als de temperatuurmeter al een eind uit de hoek komt en ik al een minuut of 10 gereden heb blijft hij hoog stationair draaien. nu vond ik in het boek dat de choke er al na 2 minuten vanaf zou moeten gaan, en als dit niet gebeurt, moet de choke vervangen. Klopt dit? Of is dit nog te verhelpen.
Ook rijd ie niet helemaal lekker, als ik gas loslaat en daarna weer gasgeef(uitrollen en weer gasgeven) dan gebeurt er eerst niks, en dan bonkt ie er opeens in, of hij herhaalt dat ff een paar keer, dan zit je te schudden in de auto.
Ligt dit ook aan de carburateur of aan de ontsteking? ‘t heeft namelijk hetzelfde idee als een puch maxi met ontstekingsproblemen.Verder heb ik een injectie tank weten te bemachtigen, dus bij deze ook nog de vraag, welke injectie koppen passen er op het blok?
Een complete blokwissel zie ik nog niet echt zitten, maar tot welke blokken zou erin passen, om maar ff iets heel geks te noemen, past een A16LET? Daar heb ik helemaal geen geld voor, en geen zin in, maar zou het passen?11 augustus 2013 om 20:57 #18092560Je kan op je 1.8S cylinderkop ook een injectiesysteem van een kadett d gte of een kadett gsi 1.8 zetten, dat zijn allemaal dezelfde motorblokken. Als je interesse hebt dan heb ik nog zo’n compleet systeem (inlaatspruitstuk, computer, kabelboom) liggen.
24 augustus 2013 om 21:39 #18092561Een cc mag dan wel minder manta zijn, maar er kan wel een hoop in.
Gelijk een mooie rit gehad naar friesland en weer terug, op 370km iets meer dan een halve tank verbruikt. Kom aardig dicht bij de 1:12 uit de fabrieks opgave, en dat met stukken 130(4000toeren).
Nu nog opzoek naar recaro voorstoelen met deze kleurstelling.
Oja, nog 1 vraag, past de achterbank van een manta A in een B? En eventueel ook in een ascona B? (niet voor mijn cc)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.