Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Calibra Turbo
- Dit onderwerp bevat 163 reacties, 28 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 april 2017om 10:31 door Sjoerd Roland.
-
AuteurBerichten
-
7 december 2014 om 19:21 #17269428
hallo, ik zal mij hierbij even voorstellen, Ik ben Duurt en woon in het hoge Noorden en sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een Turbo uitvoering.
Nu was ik al actief op het Manta en Kadett gedeelte maar heb nog een paar vraagjes
de verlichting, vooral dimlicht valt mij zwaar tegen en is zelfs gevaarlijk, daarom de mistlampen er maar bij aan
het glas van de lampunits is niet verweerd, maar lijkt wel of de lens mat is.
nu las ik dat sommigen er een Xenon verlichting op bouwen voor meer licht, nu wil ik hem het liefst zo origineel mogelijk houden, wat kan ik het beste doen?verder komt de temperatuurmeter maar net boven het blauw uit, kachel word wel gewoon warm en als ik een tijdje stil sta met draaiende motor gaat de ventilator ook wel gewoon aan en na tijdje weer uit, zal het de temperatuursensor in de motor zijn, hij loopt staionair ook wat te snel, misschien denkt hij dat de motor te koud is.
Waar kan ik de sensor vinden?hopelijk kunnen jullie mij verder helpen ;)
7 december 2014 om 19:41 #18263509Voor wat betreft het dimlicht, ik neem aan dat je al eens een setje nieuwe lampjes erin gedaan hebt? Mijn vaders Calibra Turbo (nog iets ouder, van 2 januari 1993) had ook heel slechte verlichting, maar een paar nieuwe lampjes hielp in ieder geval redelijk wat. Het haalt het qua lichtopbrengst nog niet bij dat van mijn Calibra, maar het was in ieder geval een dag en nacht (bijna letterlijk) verschil vergeleken met de oude lampjes. Hier hebben we toen gekozen voor Philips Blue Vision, aangezien ik die al in mijn Calibra had zitten en ze goed bevielen. Het licht is gewoon wit, niet echt blauw wat de naam doet vermoeden. Het “matte” van de lens is het glas dat na al die jaren aan het uitkristalliseren is.
Bij mijn eigen Calibra heb ik ervoor gekozen om een setje Angel Eyes erin te zetten. Het liefst had ik de boel origineel gelaten, maar dan was het ofwel een 2e hands setje kopen (waarbij de kans groot is dat deze niet veel beter zijn) of “nieuwe” Opel koplampunits halen, welke verschrikkelijk duur zijn (ik meen 300-400 euro per zijde). Voor een set Angel Eyes voor een Calibra betaal je misschien 125-150 euro, aanzienlijk minder dan de 600 tot 800 euro wat de originele Opel units kosten.
Xenon heb ik ook kort overwogen, maar een kennis van mij die mijn auto onderhoudt heeft mij dit afgeraden. Volgens hem geeft (schijnbaar) meer gedoe dan wat anders.Mocht je dus nog geen nieuwe lampjes geprobeerd hebben dan is dat wel de moeite waard, aangezien het vrij goedkoop is. Ik meen ook ooit, vraag me alleen niet waar, gelezen te hebben dat men oude, uitgekristalliseerde koplampunits kan opknappen. Of dit ook met die van de Calibra mogelijk is, hoe effectief het is en wat de kosten zijn weet ik helaas niet.
7 december 2014 om 20:05 #18263510bedankt voor het antwoord, ik heb nog geen nieuwe lampjes geprobeerd, ik dacht dat die niet zouden verouderen, wat voor lampjes zitten er trouwens in?
Zit er bij de angel eyes ook de lens er ook bij?7 december 2014 om 20:22 #18263511De dimlichten van de Calibra zijn H1 lampen, zie het linkje in mijn vorige post naar de website van Heuts. De Angel Eyes zijn gewoon de hele units bij elkaar, met lens en al maar zonder lampjes. Het enige wat je daar in moet zetten (mee over nemen) zijn de lampjes zelf (dimlicht, grootlicht, knipperlicht etc.). Er staan er op dit moment redelijk wat op Marktplaats, zie hier. Je hebt zover ik weet 2 versies; een zilveren versie (ook wel chrome genoemd) en een zwarte. Ik heb voor de zilveren gekozen, omdat dit er “normaler” uitziet, meer lijkend op het origineel. Als je wilt kan ik morgen wel een paar foto’s maken van hoe ze eruit zien op mijn Calibra.
Mocht je deze units overwegen, dan zul je of zelf handig moeten zijn met klussen of dit bij een monteur/garage laten doen (ik meen dat de voorbumper er o.a. even af moet). Het is geen complexe klus, maar kost wat meer moeite dan even een lampje vervangen ;)
7 december 2014 om 20:57 #18263512mijn zoon had laatst voor zijn AstraG ook vervangende koplampen besteld, maar het lichtbeeld was niet goed te krijgen en ook de pasvorm was lang niet zo mooi als van de oude, rubbers sloten mooi aan.
bij de garage zeiden ze dat als ze een staakproef zouden krijgen hij afgekeurd zou worden, toen heeft hij de oude units maar laten polijsten
Volgens mij heb ik nog wel een H1 lampje hier liggen of haal even 1 uit de Manta om te proberen of het helptklopt het ook dat de temperatuurmeter net boven het blauw blijft staan?
7 december 2014 om 21:01 #18263513De reflectoren in de koplampen zijn meestal waardeloos (vervormd t.a.z. van nieuw), een goeie vinden word bijna onmogelijk. Xenon inbouw is zeker mogelijk en een verbetering, er zijn diverse hier op het forum die dat hebben.
7 december 2014 om 21:08 #18263514over de Xenon zag ik al een topic viewtopic.php?f=7&t=187500
maar als de lens mat word door scheurtjes krijg je toch verstrooing van de lichtbundel?ik zie het als een vuile bril, je kunt wel meer licht gebruiken om iets te kunnen zien maar je kunt nog steeds niet scherp zien of heb ik het mis
Bij mijn Manta is het juist de collector waarbij het zilver spiegel laag verdampt en op het koudere glas neer slaat waardoor het dubbel zo erg word
7 december 2014 om 22:38 #18263515@Duurt wrote:
mijn zoon had laatst voor zijn AstraG ook vervangende koplampen besteld, maar het lichtbeeld was niet goed te krijgen en ook de pasvorm was lang niet zo mooi als van de oude, rubbers sloten mooi aan.
bij de garage zeiden ze dat als ze een staakproef zouden krijgen hij afgekeurd zou worden, toen heeft hij de oude units maar laten polijstenIk heb hier geen problemen mee gehad, de monteur had in ieder geval niets gezegd dat iets niet goed paste en van wat ik kan zien zit het gewoon prima. Maar het kan zijn dat er (soms) wat problemen zijn met dit soort onderdelen, het zijn en blijven non-originele onderdelen.
@Duurt wrote:
klopt het ook dat de temperatuurmeter net boven het blauw blijft staan?
Euhm, ik denk dat het met de buitentemperaturen van dit moment wel kan kloppen. De 4 cilinder turbo wordt niet zo warm, mijn V6 is altijd een stukje warmer (+- 10 graden meer). Daarbij is net boven het blauw nog altijd zo’n 75-80 graden, het is niet dat het ineens een koelkast is :) Mocht je echt twijfelen aan de werking, laat hem dan eens een (eventueel na een rit) een tijdje stationair draaien op de oprit, dan zal de temperatuur wel stijgen. Zo niet, dan kan er eventueel iets aan een sensor mis zijn, maar aangezien de meter al van zijn plek afkomt denk ik niet dat dit het geval is.
8 december 2014 om 08:47 #18263516Nieuwe originele koplampen worden het in ieder geval niet, voor dat geld koop je een hele calibra :hmmz
Ik zal eerst eens andere lampjes proberen, mocht dat niet helpen dan kan ik die ook weer gebruiken als ik toch voor andere imitatie ga.8 december 2014 om 16:25 #18263517Als je er niet dagelijks mee rijd zou ik enkel de lampen vervangen.
De lichtopbrengst is niet geweldig van de koplampen maar zelf rij ik te weinig om het te veranderen.
Succes :thumbup8 december 2014 om 21:48 #18263518@calibra 4×4 turbo wrote:
Als je er niet dagelijks mee rijd zou ik enkel de lampen vervangen.
De lichtopbrengst is niet geweldig van de koplampen maar zelf rij ik te weinig om het te veranderen.
Succes :thumbupIk ben er vanavond mee naar Roden gereden en als er auto’s van andere kant komen en nat wegdek dan rij ik maar wat langzamer, rijden met mistlampen mag eigenlijk niet maar heb ik in ieder geval wat meer licht.
Zelfs groot licht valt mij tegen9 december 2014 om 10:03 #18263519Ik heb onlangs de Calibra van mijn neef overgenomen. Daar zit een xenon set in de originele koplampen en dat geeft echt veel licht. Meer licht dan mijn Omega met origineel xenon.
9 december 2014 om 14:46 #18263520Laatst een auto gehad waar de lampjes zelf er niet goed in zaten
en daar door slecht licht gaf9 december 2014 om 14:50 #182635219 december 2014 om 17:43 #18263522kunnen we samen toeren, het blijven naar mijn idee onder gewaardeerde auto’s, maar misschien moeter er eerst minder van over zijn
mooi kleur trouwens en is ook van het latere type met embleem in de grilleIk heb er vanavond een blauw Philips lampje in gezet, kleur is iets witter maar zo op het oog niet meer licht, ik zal de ander ook nog even vervangen, daar is wel moeilijker bij te komen
Heb het probleem ook al gevonden waardoor de accu leeg liep, het kofferkleplampje bleef aan, nu ben ik op zoek naar de schakelaar hier voor maar kan hem nog steeds niet vinden, draad word waarschijnlijk ook gebruikt voor het alarm en die gaat dan ook steeds af, misschien hier iemand op het forum die de schakelaar weet te vinden?
9 december 2014 om 18:06 #18263523Alarm gaat ook af als de accu spanning zakt
9 december 2014 om 19:18 #18263524Duurt wrote:kunnen we samen toeren, het blijven naar mijn idee onder gewaardeerde auto’s, maar misschien moeter er eerst minder van over zijnHelemaal mee eens.
9 december 2014 om 19:39 #18263525Toch zijn de meeste Turbo’s wel gesloopt voor de motoren
Ik heb de schakelaar voor de kofferklep ondertussen ook al gevonden, althans waar hij heeft gezeten heeft, het pinnetje was weg waardoor hij dacht dat de klep openstond, nu eerst maar even kijken bij een sloop in de buurt of er nog Calibra’s staan, ben bang dat ze ondertussen al weg zijn. Zat er in Drenthe ook niet iemand met heel veel Calibra onderdelen?
Ik heb beide dimlampen nu vervangen en is wel beter geworden, de oorzaak dat de koplamp aan bestuurderszijde niet zo fel is komt doordat de collector niet zo veel meer is, de andere lamp is nog wel redelijk.
9 december 2014 om 23:27 #18263526mooie calibra :thumb , xenon is gewoon een must in een cali, er zijn ook setjes van 4300k dacht ik dat heeft meer de kleur van origineel mocht je dat interessanter vinden
10 december 2014 om 07:42 #18263527@Duurt wrote:
@calibra 4×4 turbo wrote:
Als je er niet dagelijks mee rijd zou ik enkel de lampen vervangen.
De lichtopbrengst is niet geweldig van de koplampen maar zelf rij ik te weinig om het te veranderen.
Succes :thumbupIk ben er vanavond mee naar Roden gereden en als er auto’s van andere kant komen en nat wegdek dan rij ik maar wat langzamer, rijden met mistlampen mag eigenlijk niet maar heb ik in ieder geval wat meer licht.
Zelfs groot licht valt mij tegenKnappe agent als hij/zij ziet dat je met mistlicht op rijd. Dat valt nauwelijks op bij een Calibra. Rijd er ook mee als ik in het donker rij. (Al gebeurt dat zelden)
10 december 2014 om 07:44 #18263528Precies, in een calibra zie je dat toch niet.
Ik heb ALTIJD zo gereden in het donker toen ik mijn Calibra nog had. Nooit wat van gehoord ;)10 december 2014 om 22:43 #18263529ze zitten inderdaad vlak bij elkaar, Xenon is wel mooi maar ik erger mij mateloos aan mensen die met Xenon rijden waar niet tegenin te kijken is, ook wil ik hem zo origineel mogelijk houden, denk dat ik op zoek ga na een lampunit met betere reflector, volgens mij zijn er 2 soorten, met en zonder mistlamp.
In Een (Drenthe) staat trouwens nog een Calibra op de sloop maar is al wel het een en ander af.
Zijn hier in Groningen/ Drenthe of Friesland ook nog meer Calibra’s op de sloop of mensen die ze gesloopt heben en de onderdelen nog hebben?11 december 2014 om 11:35 #18263530mooie calibra
waar kom je uit groningen dan?
woon zelf in groningen..
we hebben nog een calibra turbo in onderdelen staan
11 december 2014 om 14:48 #18263531AnoniemLid sinds:
1 January 1970dickie Nieboer heeft alles wel losliggen
zit in hoogezand / sappemeer ;)
11 december 2014 om 18:02 #18263532Jongens bedankt :thumbup hoef ik in ieder geval niet naar de andere kant van het land te rijden
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.