Forumindex › Forums › Modellen › Astra › hoog verbruik opel astra J
- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 september 2019om 11:19 door OpelJAstra.
-
AuteurBerichten
-
9 september 2014 om 14:03 #17267990
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een opel astra 1.4 Turbo 140PK BI-FUEL van 2014
Het verbruik van deze auto is mijn inziens extreem hoog:Benzine 1:11.5
Gas 1:10Het ligt absoluut niet aan mijn rechtervoet, er worden snelweg en korte ritten mee gereden.
Volgens de garage is hier niets aan te doen maar opel zelf komt met heel andere waardes, ook op de site autoweek lees ik reviews van mensen die 1:14 rijden met deze auto!!! ( benzine )
Iemand dezelfde ervaring? Mag eventueel ook een meriva ervaring zijn met dezelfde motor!
Alvast bedankt.Mvg Peter
9 september 2014 om 14:21 #18251835Is inderdaad hoog zeg, ik heb een 1.4T van 120 PK hier doe ik 6,1 op 100 KM dus zeg maar bijna 1:17.
Volgens de BC, volgens de ANWB app die met tank beurten werkt kom ik uit op bijna 1:16.Dit alles met een vrij vlotte rijstijl met een mix van 50, 80 en100, en 120KM wegen, zo’n 100 km per dag.
9 september 2014 om 20:06 #18251836Bij welke toerentallen schakel je door naar een hogere versnelling.
9 september 2014 om 20:12 #18251837Onze Meriva B doet met gemak 1op16 !
1,4 turbo 140pk
Schakelen rond de 2000-2200 rpm.
9 september 2014 om 20:22 #18251838Ik hanteer het nieuwe rijden en schakel dus vrij snel.
1:16 is wel erg zuinig vergeleken met wat onze auto rijd.
Moet wel eerlijk zeggen dat mijn originele velgen van 17 inch vervangen zijn door 19 inch en dat er behoorlijke banden onder liggen 245-45-19.
Maar zodra het display aangeeft dat je moet schakelen doe ik dat dan ook en dan zit je bij 90km/h al snel in de 6e versnelling of hebben jullie andere ervaringen?9 september 2014 om 21:12 #18251839Ja denk dat je te zuibig probeert te rijden.
Bij erg lage toeren moet je de motor absoluut niet laten werken.
Dan verbruikt ie alleen maar meer brandstof.
verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
10 september 2014 om 06:07 #18251840Die indicator komt nogal snel idd.
Ik zou iets vlotter rijden, dan gaat het vast wel beter :thumb10 september 2014 om 19:11 #18251841Nieuwe rijden. Is alleen maar goed voor 1 de garage 2 de brandstof boeren.
Schaken bij 3000 toeren kan nooit kwaad.
10 september 2014 om 19:32 #18251842Bedankt voor het meedenken allemaal maar rijd er iemand van jullie ook op gas of alleen benzine?
Gr. Peter
11 september 2014 om 10:00 #18251843ik heb zelf de Astra J 5drs. Hatchback met af fabriek 19″ Wielen en de 120pk 1.4T motor, deze is gechipt door EDS naar 165pk en ik heb er een Vialle LPG installatie in laten bouwen.
rijstijl vlot, in de stad rustig, 75% procent snelwegkilometers.verbruik voor het chippen op benzine 1 op 12 gemiddeld.
na het chippen op benzine 1 op 12,5 gemiddeldGas is er na het chippen ingekomen, verbruik zit meestal rond de 1 op 11
ik denk dat het vooral aan de 19″ wielen ligt en de snelweg kilometers, die kleine motoren lusten vaak toch wat meer op de snelweg.
15 september 2014 om 19:52 #18251844Wij hebben een 1.4 140pk die op 17inch rijd en die verbruikt gemiddeld 6,5l/100km met niet zo’n zuinige rijstijl.. Wagen heeft nog maar 5000km dus zal nog ietsje zuiniger worden zei de garage.
15 september 2014 om 19:59 #18251845Lage bandenspanning kan ook nog een redelijk effect hebben op het verbruik….
15 september 2014 om 20:20 #18251846Als ik deze berichten allemaal lees dan moet het haast wel aan de 19 inch velgen liggen, mijn rijstijl is over het algemeen normaal/rustig te noemen.
De originele 17 inch velgen heb ik nog en daar zitten inmiddels winterbanden op gemonteerd, ben echt heel erg benieuwd hoe het verbruik zal zijn als ik die in november monteer.
Maar ik twijfel toch echt of dit alleen maar de oorzaak zal zijn.
Van 1:11.5 met 19 inch velgen naar 1:15 met 17 inch velgen op benzine is toch wel een heel groot verschil!
Stel dat dit wel zo is zou dat wel een groot nadeel zijn van die mooie grote velgen, maar ja het oog wilt ook wat hè15 september 2014 om 20:24 #18251847Winterbanden laten het verbruik niet echt dalen.. Misschien wel tegenover de 19’ers…
12 januari 2015 om 22:03 #18251834@pcrm wrote:
Als ik deze berichten allemaal lees dan moet het haast wel aan de 19 inch velgen liggen, mijn rijstijl is over het algemeen normaal/rustig te noemen.
De originele 17 inch velgen heb ik nog en daar zitten inmiddels winterbanden op gemonteerd, ben echt heel erg benieuwd hoe het verbruik zal zijn als ik die in november monteer.
Maar ik twijfel toch echt of dit alleen maar de oorzaak zal zijn.
Van 1:11.5 met 19 inch velgen naar 1:15 met 17 inch velgen op benzine is toch wel een heel groot verschil!
Stel dat dit wel zo is zou dat wel een groot nadeel zijn van die mooie grote velgen, maar ja het oog wilt ook wat hèHoi,
Beetje late reactie mijnerzijds maar ff ter info: het ligt idd aan de 19″ velgen… Technische verklaring is dat de massatraagheid en inertie van 19″ veel hoger is alsmede het onafgeveerd gewicht. Daarom hebben F1 auto’s ook dikke sloffen met hele kleine velgen.
Met mijn getunede 1.6 turbo heb ik in de zomer hetzelfde verbruik als jij; zo rond de 1:11.5…. (voor de tuning 1:10)
Ook ik heb 17″ winterwielen en haal dan gemakkelijk 1:13 in de winter. Helaas is de Astra eigenlijk een goede 150 kg te zwaar.Greetzz Astranaut
13 januari 2015 om 07:04 #18251848Hallo,
Bedankt voor de info maar heb nu inmiddels wat km gemaakt met de orginele 17 inch velgen en het verbruik is zelfs nog meer geworden.
Onze astra 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel ( lpg ) is gewoon enorm schadlijk in verbruik, u verbruik is volgens mijn op benzine uitgerekend toch?
Zelfs met snelweg km is ons verbruik op lpg net 1:10, onvoorstelbaar met de techniek van vandaag!Groet Peter
13 januari 2015 om 07:29 #18251849AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik weet 100% zeker dat het aan de rijstijl ligt. Bij lage toeren schakelen betekent weinig vermogen in de volgende versnelling > dieper trappen om vooruit te komen > meer brandstof inspuiten…
Schakel maar eens een hele tank lang bij 3000 toeren minimaal, daar zijn benzinemotoren op berekend… Zeker met turbo.. Je verbruik zal zakken…
13 januari 2015 om 07:34 #18251850dat is een heel hoog verbruik, dat haal je zelfs met een Omega v6.
Je brede banden hebben meer weerstand ok, maar als je bij 3 a 3500 toeren eens gaat schakelen werkt dat niet? Hoe kan je nu met 90 in zijn 6 de snelweg op, dan heb je toch helemaal geen trekkracht mee in de motor.
Ik rij met de Omega of met mijn vectra een 18 jaar oude 1.6 gechipt op een oprit gewoon 100 in zijn 3 en dan pas naar 4 zodat je lekker vlot de snelweg op kan.
de vectra 1.6 rijd gemiddeld op zomerbanden 1 op 14 en op zijn winterbanden 1 op 13. rijd wel op euro 98, neem je 95 gaat ie ook naar de 1 op 11 max 1 op 12. en de Omega van 1 op 10 naar max 1 op 8
13 januari 2015 om 15:33 #18251851Ik heb een Astra J 1.4T 140PK en rijdt als ik ‘normaal rij’ 1:12/13 en als ik zuinig probeer te rijden, schakelen rond 2000rpm is het +- 1/15,5 of 1/16
Rij nu op 17″ 215 brede Pirelli winterbanden en in de zomer op 19″ 235 continental’s.
Sent from my iPhone using Tapatalk
13 januari 2015 om 16:03 #18251852de conclusie is, elke vrouw heeft ongelijk dat kleine jonge auto’s zuiniger zijn.
elke Vectra 3.2 GTS haalt de 1 op 12 op haar slofjes. Zelfs een Omega 2.6 v6 haalt dat en dan rij je met echte luxe die in een Astra niet zit.
13 januari 2015 om 16:22 #18251853@pcrm wrote:
Hallo,
Bedankt voor de info maar heb nu inmiddels wat km gemaakt met de orginele 17 inch velgen en het verbruik is zelfs nog meer geworden.
Onze astra 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel ( lpg ) is gewoon enorm schadlijk in verbruik, u verbruik is volgens mijn op benzine uitgerekend toch?
Zelfs met snelweg km is ons verbruik op lpg net 1:10, onvoorstelbaar met de techniek van vandaag!Groet Peter
Hoi Peter,
was idd met benzine & 19″ 235/40 zomerbanden; gem. 1:11,5 op benzine. (V-power 97 i.c.m. iridium bougies want met normale euro 95 rijdt ie zo’n 1:10,5 en met Duitse Aral 102 octaan gelijk zo’n 1:13) Met mijn oude 100pk Astra G haalde ik voorheen met gemak 1:16 en met de Omega V6 van mijn pa soms wel 1:12 op benzine. Zelfs met een afgeladen 140pk Combo 1.4T Bifuel reed ik nog stukken zuiniger dan je nu met jouw Astra doet!Zoals reeds is beschreven is “het nieuwe rijden” in technische zin niet bevorderlijk voor een auto maar hier lijkt m.i. dat er iets mis is… Je schrijft dat je nadien de gasinstallatie hebt laten inbouwen; dan zou ik toch eerst ff laten checken of het inlaatspruitstuk misschien geen valse lucht trekt, injectoren, turbodruk en luchtmassameter laten controleren alsmede of de turboslang niet lek is. (als je dan gas geeft krijg je meestal een zwarte rookpluim zoals je vaak bij gepimpte Golfjes & Seatjes ziet.) Check ook ff het Delphi bobineblok want dat is naast de M32bak eigenlijk het enige zwakke punt in eerste generatie A14NEL, A16LET, A16LES & A16LER blokken. Tot slot kan een nieuw luchtfilter plaatsen ook geen kwaad want het originele inlaattraject van de Astra J heb ik bepaald geen hoge pet van op met die aanzuigbuis achter de dichte bumper…
Greetzz Peter
P.S. Allereerst eens een flesje Tunap 973 bij de Opelgoeroe scoren en aftanken met V-power (97), Super Plus(98) of Gulf Challenger (99). Netjes 10min. warmrijden (2200-3000tpm) en pas schakelen bij max. koppel & turbodruk (ca. 3500tpm)
13 januari 2015 om 16:29 #18251854Tunap 973 heeft zo’n jonge motor toch niet nodig?
13 januari 2015 om 20:07 #18251855Hoi mede Opel rijders,
De gasinstallatie is vanaf fabriek geleverd en niet nadien gemonteerd.
De auto is van mei 2014 en ik ben al vanaf week 3 na levering bezig met Opel over het hoog verbruik.
Kijk maar is op de Opel site en configureer maar eens een opel Astra 5d 1.4 turbo 140PK Bi-Fuel 6 bak.
Daar zie je de gegevens staan wat deze auto volgens fabriek verbruikt op lpg.
Gemiddeld verbruik 7.3/7.2 op 100 km, dat is bijna 1:14. Dat deze auto in de praktijk net 1:10 haalt is diep triest en moet Opel zichzelf schamen!!!!13 januari 2015 om 20:17 #18251856Trek de auto door tot 3000 toeren elke keer en dan schakelen. Ook bij 80km/h gewoon in z’n 5 rijden. De 6e versnelling is alleen voor 100km/h en harder. Nieuwe rijden is alleen goed voor de dealer. Er zijn al zoveel versnellingsbakken en motoren geploft daardoor, het is niet leuk meer.
Daarnaast denk ik dat je banden ook veels te hoog zijn. Je hebt wielen erop gezet van iemand die een Insignia had?
Monteer eens 235/35-19 i.p.v. 245/45-19. Door de te hoge banden rijd je ook te laag in toeren en wat Wim ook zegt, moet je auto er te hard aan trekken om hem vooruit te krijgen.
Mischien alleen 2 nieuwe voorbanden halen. De achterbanden hebben nauwelijks invloed op het verbruik.
13 januari 2015 om 22:14 #18251857@remutr wrote:
Tunap 973 heeft zo’n jonge motor toch niet nodig?
Zou je misschien denken maar Tunap wordt bij racemotoren vanaf 0km al aanbevolen…. Al die “moderne” brandstoffen van tegenwoordig mogen geen zwavel en loodzouten meer bevatten dus ze “smeren” (en koelen dus) voor geen meter meer…. Wel mengen ze er tegenwoordig meer ethanol bij en dat trekt dus water aan en tast op de lange termijn afdichtingen aan van oudere motoren.
DAAROM dus Tunap erin iedere 4e tankbeurt want dat bindt vocht, neutraliseert condens(zuren), smeert de injectoren+brandstofpomp en brandt de kleppen & kamers goed schoon…. Een schone klep sluit beter,neemt geen brandstofmengsel op en zorgt voor betere werveling dus meer rendement. Spul verrichtte wonderen bij vervuilde ERG kleppen, wastegatekleppen en desmodromische klepsturing alleen destijds heette het nog Tunap 273 dacht ik. In Nederland is de brandstof gewoon van mindere kwaliteit als in Duitsland (vanwege het gem. oudere wagenpark hier) dus Tunap kan zeker geen kwaad. Ze gebruiken het bij Opel ook bij iedere onderhoudsbeurt als brandstofregenerator. Feitelijk is alle benzine “gelijk” totdat de merkspecifieke dopes & kleurstoffen worden toegevoegd en daarin zit h’m nou net het verschil…. :thumbGreetzz Peter
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.