Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 223)
  • Auteur
    Berichten
  • #17252437
    16VCalibra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 July 2008

      Hallo allemaal,

      Zoals de vraag luidt: Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken?? In het topic van mn Calibra heb ik daar al wat antwoorden op gehad, echter komt niet iedereen van het forum met ervaring daar. Vandaar dat ik de vraag hier nogmaals stel ;). De antwoorden die ik tot nu toe allemaal heb gehad is dat de bout niet vast genoeg is gezet, of er is geen nieuwe bout voor gebruikt..

      Ik hoor graag jullie ervaringen..

      Groetjes Ram

      #18068035
      giuliettaevo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2006

        In theorie is de spie enkel bedoeld om de poelie in de goede stand te monteren, met de bout trek je het geheel vervolgens strak op de plek, de spie zit daarbij strak op zijn plaats en kan niet bewegen. De spie kan dus alleen kapot gaan als hij kan bewegen omdat de poelie speling heeft op de krukas. Die speling kan er zijn of ontstaan als de bout niet genoeg aangedraaid is…

        #18068036
        a-manta-turbo
          Lid sinds:
          5 March 2006

          klopt kan alleen als de poelie los zit het kan wel zijn dat de bout vast loopt op de draad of dat de poelie beschadigt is let er dan ook op dat alles goed schoon en vlak is voordat je het weer monteert

          #18068037
          16v kadett c
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 January 2010

            deze moet ook vervangen worden als die los is geweest ik zou zegen kijk er eens naar als die nieuw is
            en het klopt dat die spie hebt voor de riem op tijd tezeten er zijn zelfs die spie loos zijn denk aan franse auto.s
            zit het tandwiel gewoon los en met de bout zit die vast

            #18068038
            16VCalibra
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 July 2008

              Duidelijk hoop(te) alleen wel op meer reacties king:

              #18068039
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Spieloze Montage Krukas: montageZonder spie is meestal schuiner konisch bevestigd..

                Inderdaad wat de Alfaman zegt, Spie kan alleen kapot als de poelie kan bewegen op de krukas… en dat is wanneer deze niet strakgenoeg zit:

                Aantrekken krukaspoelie:

                – nieuwe bout gebruiken: JA! lichtjes met vet insmeren
                – fase 1: 250Nm
                – Fase 2: 40 tot 50graden doordraaien..

                ik kan je melden, dat red je niet hoor, met je luchtsleutel…

                Willem

                #18068040
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Echt een kutklus…heb de mijne gedaan terwijl iemand m in de versnelling hield met het pootje op de rem. Anders is het nauwelijks te doen.
                  Vliegwiel blokeren op de starterkrans leek mij geen optie, risico van gebroken tanden was te groot.

                  #18068041
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Bij mijn V6 aangetrokken met 255Nm + 35graden (opel dealerinfo), op de starterkrans geblokkeerd met een heule dikke schrevendraaiert..

                    Willem

                    #18068042
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Lefgozer! Dat durfde ik niet aan hoor, mocht er een tand afbreken kun je je vliegwiel gaan vervangen :D

                      #18068043
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        jupzz, die breken niet heel hard hoor…

                        had ik wel een goede rede de krukaskeerring te vervangen, hing ALTIJD 1 druppie aan de onderste carterbout..

                        Willem

                        #18068044
                        ckadett16v
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          15 August 2005

                          @ Willem

                          Met een goeie luchtsleutel lukt het echt wel hoor, doe de 250nm met de momentsleutel.
                          En dan die 50 graden met de luchtsleutel.

                          #18068045
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            Die 50 graden zal misschien wel lukken, maar de mijne doet zels met 10bar nuet verder draaien, niet een heel spannende sleutel hoor…

                            Willem

                            #18068046
                            Small Sexy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 May 2008


                              Als ie goed aan zit gedraaid(geblokkeerd op vliegwiel) zou er niets moeten gebeuren. However met zulke vermogens who knows?
                              Dan zijn er wel zo ontzettend veel factoren die verschillen van origineel.

                              #18068047
                              midnight black
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2011

                                Vraag me af hoe ze dat bij de dealer doen, speciaal gereedschap ofzo, ben benieuwd hoe je met een luchtsleutel goed kunt zien dat je em 40 graden verder hebt gedraaid.

                                #18068048
                                bd.
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 July 2009

                                  @midnight black wrote:

                                  , ben benieuwd hoe je met een luchtsleutel goed kunt zien dat je em 40 graden verder hebt gedraaid.

                                  #18068049
                                  Fearless
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 January 2005

                                    Die is niet bedoelt voor een luchtsleutel. Alles wat op moment of op graden moet doe je gewoon met een momentsleutel.

                                    #18068050
                                    Vannos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 November 2010

                                      inderdaad gewoon met de moment sleutel.

                                      moet zeggen ik probeer zo weinig mogelijk een centrale krukas bout los te halen. altijd de boutjes meestal 4 in de poelie los halen.
                                      behalve bij renault en meer spieloze krukassen/ poelies

                                      en inderdaad zoals velen zeggen spietje kan alleen maar breken als de krukas bout niet goed vast zit.

                                      #18068051
                                      Fearless
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2005

                                        De pest is alleen dat die boutjes vaak afbreken. Maar daar helpt een goeie deblockoil wel bij.

                                        Haal bij heel wat motoren vaak gewoon de krukasbout los, ook bij overige merken. Bij renaults met speciaal gereedschap in het onderblok zodat ie op tijd blijft staan. (spieloos)

                                        Maar ze gaan altijd schoon terug, met locktite….en als het een rekbout is komt er een nieuwe in. En ofcourse, zoals het hoort, met een momentsleutel en op het juiste aanhaalmoment.

                                        #18068052
                                        Vannos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 November 2010

                                          wat er vaak gebeurt is hup de lucht tol op die kleine boutjes, Dan willen ze wel breken :D
                                          geef er eerst een paar tikken tegen met de hamer. zo dat het boutje ”schrikt” moet zeggen heb er weinig problemen mee.

                                          en bij een fatsoenlijk distributie riem set zit al een nieuwe krukas bout. Niet altijd maar kom ze vaak tegen. En zitten er niet voor niks ”bij”
                                          ik ken mensen die gooien die bout bij een andere hoop boutjes en moertjes…

                                          #18068053
                                          Fearless
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            9 January 2005

                                            Hah ja…maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.
                                            Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.
                                            Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.
                                            1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.
                                            Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.
                                            Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.

                                            Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.

                                            Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.
                                            Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.
                                            Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.

                                            #18068054
                                            GSI Racer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 June 2009

                                              @Fearless wrote:

                                              Hah ja…maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.
                                              Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.
                                              Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.
                                              1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.
                                              Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.
                                              Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.

                                              Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.

                                              Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.
                                              Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.
                                              Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.

                                              Zeer nuttige info, voor ons monteurs!!
                                              thanks :thumbup

                                              #18068055
                                              Fearless
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2005

                                                Ja echt he…
                                                Ik heb al een tijdje geen renault meer gedaan (gelukkig niet! :jerry ) dus weet niet of ze nu wel die bouten bij die setjes in stoppen.

                                                #18068056
                                                GSI Racer
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 June 2009

                                                  durf ik zo ook niet te zeggen.
                                                  ben al lang blij als mijn collega die k*t Renaults mag maken :jerry
                                                  wat een ellendige hokken zijn dat toch :angel

                                                  #18068012
                                                  Opeltje17
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 January 2012

                                                    Werk nu 2.5 jaar bij een renault dealer voornamelijk bedrijfswagens heb nog nooit een motor in de soep zien draaien wel een keer een laguna 1.6 16v (spieloos) waren ze vergeten de krukas poelie erop te zetten en toen gestart gelukkig alle kleppen nog heel alles weer op tijd en hij liep weer als nieuw.

                                                    Die renaults kan je gewoon niet doen zonder de krukas te blokkeren waarom ze nog motoren maken zonder spie joost mag het weten.


                                                    @Fearless
                                                    : ze doen nog steeds geen nieuwe bouten bij de setjes niks van geleerd dus :thumbdown

                                                    PS: heb niks met renault van mij part draaien ze allemaal in mekaar :jerry

                                                    #18068057
                                                    Fearless
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      9 January 2005

                                                      Is het wel een bekend probleem bij renault dan? Dat ze die bouten wel vervangen tijdens een distriwissel?
                                                      Lijkt mij toch wel? al doen dealers vaak net alsof er niets aan de hand is……”nee meneer, komt nooit voor.”

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 223)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.