Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Storingslampje brand, verder geen verschil
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2011 om 17:56 #17238782
Hoi,
zit momenteel met mijn cabrio in de Franse Alpen en heb zo nu en dan een motor storingslampje wat spontaan gaat branden en niet meer uit gaat, tenzij ik de motor uit zet en daarna weer start. Hij rijdt prima, voel nagenoeg geen verschil tussen aan en uit, maar wel vreemd dat ie aan gaat. Het viel me op dat ie aan schiet tijdens stationair lopen. Als ik ‘m start en laat lopen gaat ie nar een seconde of 30 aan (kan er een paar meer of minder zijn…), vandaag reed ik in de stad en ineens voor het stoplicht in z’n vrij, lampje aan. Motor uit, lampje uit en rijden maar. Van de week ruim 1200 km mee gereden, ook voor stoplichten gestaan, geen lampje…
Ik ga ‘m vanavond eerst eens resetten, kijken of het morgen weer gebeurd. 3 Weken geleden de hele boel los gehaald wegens een nieuwe koppakking, zuigerveren en drijfstanglagers vervangen, nieuwe pomp en distributie, de hele mik mak dus. Accu is ruim een week los geweest, ging er gemakshalve van uit dat die ondertussen wel gereset was dus zelf niet meer gedaan maar gewoon gestart.
Motor loopt goed, ondertussen ruim 2500 km mee gereden en hij begint weer lekker pit te krijgen, nog steeds niet te veel op het staartje maar af en toe moet ie er aardig aan trekken in de bergen. Ik kan wel langs een dealer rijden om uit te laten lezen, maar hoop hier eerst even wat info te vergaren voordat ik mijn vakantie budget er door heen jaag… Heb nog ruim 2 en een halve week richting Italie voor de boeg, zolang hij zo rijdt geloof ik het wel, maar zit me toch niet helemaal lekker…
Ik hoor het graag als iemand een idee heeft!!
Alvast bedankt!
16 augustus 2011 om 07:52 #17891417Wil Jomanda even een antwoord geven op deze vraag :jerry
16 augustus 2011 om 08:22 #17891415Uitlezen kan ook in het zuiden van europa
Doorrijden ook, maar het lampje brand niet voor niets, het kan niet ernstig wezen, maar kan ook WEL ernstig wezen.
zou toch niet graag bergen op rijden met bijvoorbeeld een te arm benzine/lucht mengsel, kan je een motorkosten
Willem
16 augustus 2011 om 08:24 #17891414maar dat is niet erg, wim heeft zo’n motor zo vervangen king:
16 augustus 2011 om 08:29 #17891413Dat wel, zo’n 8kleppertje is appeltje eitje.
de Storing zal ook wel uitdraaien op den lambda storing of EGR klep.
je kan deze trouwens uitlezen met knippercode, hoef je niet langs de dealer.
Uitlezen vectra-A (tech 1)
Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot
MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)
Uitlezen:
* verbind pin A met pin B
* zet contact aan.
* dan gaat MM lampje knipperendeze knippert in een bepaalde vogorde
uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen
code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.
codes met 2 of 3 cijfers
voorbeeld:
2 cijfers: (voorbeeld code: 12)
1x knipperen
korte pauze
2x knipperen
lange pauzealle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven
code 47:
4x knipperen
korte pauze
7x knipperen
lange pauzecode 150
1x knipperen
korte pauze
5x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauze0 word met 10x knipperen aan gegeven
LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven
12 = start uitlezen
31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgeverstekker Tech1:
Vectra-B
Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.
verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:
contact aanzetten
mm lampje gaat knipperen
4 cijferige code
voobeeld
code P015010x knipperen
korte pauze
1x knipperen
korte pauze
5x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauzecodes beginnend met een 0 zijn eobd code’s
p1600
1x knipperen
korte pauze
6x knipperen
korte pauze
10x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauzeiedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.
stekker tech2:
ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben
Willem
16 augustus 2011 om 16:38 #17891419maar hoe verbind je die pin dan aan de massa?
16 augustus 2011 om 16:59 #17891418In mijn astra f 1995 zit een tech 1 stekker, 10 pins, pin A en b ijzerdraadje tussen en het uitlezen begint…
17 augustus 2011 om 11:26 #17891416anders bij een 16pins stekker pin 5 en 6 aan elkaar doorverbinden.
Willem
18 augustus 2011 om 08:22 #17891420Allereerst bedankt voor de goede uitleg!!! Ik ga vandaag een poging wagen om eea uit te lezen. Heb ‘m dinsdag gereset en dacht even dat ik er vanaf was. Startte verder prima, even hoger toerental maar na enkele seconden zakte hij naar 800. Vrijwel meteen gaan rijden en voelde geen verschil. Stukken stilgestaan, geen lampje…
Ik heb de auto eens goed in de gaten gehouden wanneer het lampje aan springt. Ik kan er 500 km mee rijden en er is niets aan de hand, maar zodra ik stil kom te staan of in een file rijd gaat ie pas aan. Gisterenochtend probeerde ik de stad uit te komen maar belandde in een stoplichten parade waardoor ik regelmatig stil kwam te staan, en jawel hoor, daar was ie weer. Klein stukje doorgereden naar een parkeerplaatsje om op de kaart te kijken waar ik heen wilde, motor uitgezet, gestart en het was over.
Gisterenavond laat uit een berg dorpje naar de stad in het dal gereden met grootlicht en breedschijners aan, toen viel me iets op… Vanaf een bepaald toerental en lager gaat de boel een beetje knipperen en zwakken de lampen een beetje af (pulserend)… Als ik weer boven de 2000 rpm kom schijnen ze weer goed. Ik heb het vermoeden dat de dynamo of de spanningsregelaar niet helemaal fris meer is en hij bij stationair toerental onder een grens terecht komt met het laden waardoor de ECU zegt dat ie een probleem heeft. Toen ik de auto kocht deed de dynamo al raar en heb ik die nog laten vervangen (althans dat dacht ik…) geen idee wat hij ermee heeft gedaan maar toen werkte hij. Voor die tijd schommelde de hele binnenverlichting tussen fel en zwak. Nu doet ie dat zo nu en dan ook, dus mijn vermoeden gaat steeds meer uit naar de dynamo en wat er aan vast hangt. Kan ik de spanningsregelaar los vervangen of zit ie aan de dynamo vast? Dacht zelf het laatste maar heb er ‘m nog niet echt van dichtbij bekeken.
Enig idee of er bij het uitlezen ook een melding bestaat voor de dynamo of spanningsregelaar? Ik ga vanmiddag eerst een paperclip regelen en ga er eens voor zitten… Mocht dit er uitkomen geloof ik het wel en wordt ie pas in NL vervangen, geen trek om hier in Frankrijk getild te worden wegens een taalbarriere…
Ik heb niet elke dag beschikking over een WiFi aansluiting dus kan zijn dat het iets langer duurt voordat ik weer antwoord… Aan de ene kant was ik blij dat ik even geen lampje meer kreeg na het resetten, maar nu ik ‘m af en toe weer zie weet ik wel dat er iets terug is wat er daarvoor ook zat.
18 augustus 2011 om 16:39 #17891421Zo, net terug van een dagje toeren en net even kans gezien om ‘m uit te lezen.
Ik kreeg 2 codes, te weten: 12 en 35. 12 is voor de start begreep ik en 35 is voor: Stappen motor (geen stationair controle). Ik merkte al dat ie stationair een beetje aan het zoeken is, hij loopt niet echt mooi constant. Verklaart ook dat het elke keer gebeurt voor een stoplicht en zo en als ik ff stil stond langs de weg om een foto te maken…
Tja, ga ik er nu wat mee doen of niet, dat is de vraag… Ik weet niet wat een nieuwe stappenmotor kost, iemand enig idee? Ik ga er van uit dat ik hier wel gewoon mee kan blijven rijden, is alleen irritant dat er constant zo’n lampje aan staat en je niet weet of dit het enige is wat ‘m dwars zit…
Suggesties of opmerkingen zijn welkom! Nogmaals bedankt voor de tips, ik ga deze zeker onthouden!!!
19 augustus 2011 om 21:56 #1789142235 is dat de stappen motor buiten bereik komt, meestal valse lucht, en dan nog meestal de voetpakking van het gasklephuis.
Willem
21 augustus 2011 om 21:55 #17891423Ik denk dat ik het er even bij laat tijdens mijn vakantie. Hij loopt verder super na de revisie en kijk er naar als ik weer thuis ben. Heb nog wat vloeibare pakking staan van het opbouwen van het blok, kijk wel of ik dat gebruik of nieuwe pakkingen koop. Heb eigenlijk alweer te veel uitgegeven aan deze auto… Feit is wel dat het vervelend rond rijdt met elke keer een lampje aan. Trouwens nog wel de stappenmotor losgehaald en schoongemaakt. Was niet bijzonder vuil maar hij kon schoner.
Ik zeg, bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte als ik de oplossing heb gevonden.
4 september 2011 om 19:14 #17891424Ondertussen weer thuis, heb het op weten te vangen door lichtjes het gas er op te houden voor een stoplicht… Niet ideaal maar wel effectief. Heb maar 1 of 2 keer een lampje gehad… Wat me wel verbaast is dat ik de inlaat kant compleet in tact gelaten heb bij het vervangen van de koppakking… Hoe zou het dan kunnen dat hij nu ineens wel ergens valse lucht aan zuigt en voorheen niet…? Je hebt het over een gasklep huis en de voetpakking, ik heb deze zo snel niet kunnen ontdekken… Zoek ik misschien verkeerd? Ik heb de 2 torx en de 2 gewone bouten nog een slagje gegeven maar dat was minimaal. Verder heb ik wel een (minimaal) scheurtje in de inlaat flexibele slang ontdekt, zou dat een oorzaak kunnen zijn? Lijkt me niet aangezien er geen LMM in zit voor het gasklephuis. Maar goed, ik merkte ‘m op en geef het door.
Ik zag dat de EGR klep er vrij belegen uit ziet, aanrader om deze uit te schakelen door er een plaatje tussen te zetten? Misschien dat dit een boosdoener kan zijn? Ik begreep dat deze vaak een oplossing bied bij storingen en slecht lopen?
Wederom alvast dank voor de adviezen!
4 september 2011 om 21:50 #17891425meestal is de voetpakking gaar van het gasklep huis.
en de EGR maakt niet uit hoe deze eruit ziet van buiten, als ie van binnen maar vrij kan bewegen.
Willem
6 september 2011 om 06:44 #17891426Gisteren gasklephuis losgehaald en pakking bekeken, zag er op zich goed uit. Heb ‘m nu gemakshalve maar hergebruikt, flinterdun laagje vloeibare pakking er op en weer terug gezet. Denk dat ik de boosdoener gevonden heb, in het vacuumslangetje van de luchtinlaat naar het gasklephuis zat een scheurtje in het bochtje, denk met demonteren gebeurd. Vervangen door een stukje slang en de boel gereset en gaan rijden.
Meteen de EGR klep voorzien van een dun plaatje aluminium en ‘m dichtgezet. Geen idee of het effect heeft maar ik hoor er positieve berichten over, dus dacht, waarom ook niet.
Stuk gaan rijden en merkte eigenlijk meteen dat er een verschil was. Hij loopt een stuk soepeler en rijdt lekker door. Zal misschien ook wel temaken hebben gehad met het resetten, maar ik vind het prima.
Helaas heeft het allemaal niet het effect gehad waar ik op hoopte, kwam thuis, uitgezet, weer aangezet en na een seconde of 10 was het lampje er weer… Terug naar de tekentafel…
Nog meer opties waar ik naar kan kijken?
14 januari 2012 om 14:15 #17891428Hoi,
ben even een tijdje afwezig geweest, auto heeft netjes in de garage gestaan… Helaas is bovenstaand probleem nog steeds een issue. Ik heb niet stilgezeten, het complete gasklephuis is uit elkaar geweest en schoongemaakt, alle pakkingen vervangen (zelfs de kleine van het vacuum). Pakking op het spruitstuk was nog heel maar vervangen door een nieuwe. Stappenmotor ook vervangen (door een 2e hands), eerst schoongemaakt en weer terug gezet met een dun laagje vloeibare pakking er tussen, had het idee dat hij misschien niet helemaal goed aan sloot op de behuizing.
Alle slangen gecontroleerd en waar nodig vervangen, MAP sensor omgewisseld met een 2e hands, nog een apparaatje in het vacuum systeem (achter DIS) uitgewisseld voor de zekerheid. De slang van de carter ontluchting was helemaal zacht geworden en bleek een klein scheurtje in te zitten, is een kort bochtje en viel al tegen om ‘m weer te monteren na vervangen koppakking.
Ik ben een beetje door al mijn ideeën heen ondertussen en sta wederom open voor suggesties. Ik wil er in het voorjaar nog mee weg en hij moet voor half maart gekeurd zijn, wil ‘m voor die tijd in orde hebben. Zolang het lampje elke keer aan gaat na even stationair draaien weet ik dat er iets niet goed zit.
Alvast bedankt!!!
15 januari 2012 om 20:23 #17891429Ik ben vandaag misschien wel een stapje dichterbij de oplossing gekomen… Althans dat vermoeden heb ik. Ik trok gisteren tijdens stationair draaien het stekkertje van de temperatuur sensor los onder het gasklephuis. Kort daarna lees ik de ECU uit en krijg daar nu 2 meldingen, een van de stationair regelaar (die ik al vermoedde) en nu ook de temp. sensor. Ik dacht, “Nee hè, weer wat nieuws!” Maar nee, die had ik zelf veroorzaakt. Zit ik vandaag met een vriend de pijnzen over wat het nou kan zijn, vertelt hij over Corsa waar hij ooit een Ascona blok in heeft gebouwd en hij ook tegen een probleem aan liep. Alles werkte, starten en na 3 minuten stopt hij en doet niets meer. Hij dacht eerst aan de bobine, dus deze vervangen, starten en niets aan de hand, tot 3 minuten later hij weer stil valt. Weer een andere bobine er in, weer hetzelfde probleem. Na lang zoeken bleek het een kabelbreuk te zijn die alleen bij een warme motor parte speelde… Daar denk je toch niet snel aan…
Nu heb ik het vermoeden dat de stationair regelaar het bij mijn auto slecht of zelfs helemaal niet doet en er misschien 1 van de 4 kabeltjes beschadigd of gebroken is… Aangezien ik er al 3 verschillende regelaars in heb gehad en ik geen verschil merkte ga ik er van uit dat deze wel goed zijn maar ik elders moet gaan zoeken.
Kan iemand me vertellen hoe ik deze draden goed door kan meten? Ik heb wat schema’s gevonden op internet, hij zit in de boom vanaf de “brandstof inspuiting regel unit”, klopt dat? Ik ben ‘m voor 2 verschillende motoren tegen gekomen behalve die van mij, voor een C16SE en een NZ, laat ik nou net een XZ hebben. Zit hier veel verschil in? ik kan uiteraard gewoon de draden terug zoeken op de ECU, maar hoe meet ik ze het beste door daarna? Mijn multimeter is niet zo heel erg lang met de draadjes…
De motor loopt op zich erg netjes maar bij stationair glooit ie een beetje in het toerental, als de regelaar niets doet, kan hij dat uberhaubt wel lopen? Wie weet blijft ie wel een beetje open staan waardoor het niet eens opvalt dat hij het niet doet… Als ik de auto uitzet, weer start en meteen ga rijden blijft het lampje uit, ook als ik het gas er een beetje op weet te houden blijft het lampje uit.
Elk idee is welkom, ik ga er langzaam in geloven dat ik het hier moet zoeken. ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt!!!
15 januari 2012 om 20:46 #17891430Ik denk toch een Vacuum probleem of een kapotte Computer.
Probleem bij de X16SZ is de Startonderbreker..(1997)
Ik zie wel dat je een X14SZ Corsa hebt, daarvan zou je als deze ook startonderbreker heeft (1995), de computer en de Slotring, en transponder uit de sleutel over kunnen zetten.
willem
15 januari 2012 om 21:07 #17891431Ik ben bang dat ik geen startonderbreker heb in de Astra… Niet als ik de sleutels mag geloven iig. Dit zijn simpele sleutels en heb er voor de vakantie een bij laten maken en deze werkt ook gewoon. Of de Corsa er wel een heeft weet ik niet zeker, ik heb de sleutel nooit uit elkaar gehaald, dit is een iets dikkere sleutel.
Deze zit bij de Astra:
Deze zit bij de Corsa:
Hoe kan ik verder controleren of de computer defect is? Ik merk verder helemaal niets van wat dan ook als ik gewoon zonder lampje aan rij, zou ik dan ook iets moeten merken? En voor het vacuum, ik zat zelf te denken om tijdelijk een vacuum meter aan te sluiten om te kijken wat er gebeurt tijdens het rijden. heb je hier nog andere methodes voor om dat te testen?
Bedankt voor de snelle reactie trouwens!
15 januari 2012 om 21:11 #17891432Kijk even of er een Chipje in de sleutel van de Corsa zit, of kijk of de Computers van bijde auto’s gelijk zijn.
Zo ja, zijn ze bijde zonder startonderbreker en kan je de Computer zo uitwisselen..
Wel vreemd, de Astra zou vanaf 1996 standaard startonderbreker hebben..
Willem
15 januari 2012 om 21:15 #17891433Mijne is uit 1995… Dus ik denk dat er daarom geen een in zit. Ik zal zo de sleutel van de Corsa eens open maken.
Kun jij eventueel controleren of de computer nog ok is? Of heb jij andere middelen om dit te onderzoeken (zowel vacuum of elektronisch)? Ik kom regelmatig in Leiden en woon zelf in Brielle. Voor mij is Nootdorp niet al te ver weg en vast en zeker een ritje waard. Tenzij je er niets voor voelt om Jan-en-alle-man aan je deur te hebben uiteraard…
15 januari 2012 om 21:19 #17891434Net de sleutel open gemaakt en zag daar een chipje zitten… Gaat ‘m dus niet worden denk ik. Ik kan uiteraard een keer langs de sloop maar vraag me af wat dat gaat kosten. Zal Marktplaats een raadplegen, wie weet wat we daar tegen komen.
15 januari 2012 om 21:21 #17891435Ik mag delen wel testen van de sloop vaak…
ik weet niet wat ze vragen voor een Startonderbrekerloze X12SZ X14SZ of X16SZ computer..
Willem
15 januari 2012 om 21:30 #17891436Ik kijk wel even wat ik tegen kom op Marktplaats of bij mij in de buurt. Misschien een mogelijkheid om de huidige computer aan een testje te onderwerpen mocht de zoektocht tot niets uitlopen? Wat betreft de vacuummeter, zou dat een idee zijn? Of zijn er hulpmiddelen voor m je systeem te testen op lekkage? Als ik er voor langs de dealer of een garage moet rijden is dat zo, als ik maar kan dingen kan uitsluiten op een gegeven moment, ik blijf nu maar gissen naar wat het allemala kan zijn en voel er bar weinig voor om onnodig spullen te kopen als het misschien allemaal niet nodig is…
Net even naar de draadjes gekeken en ze zien er op het eerste gezicht goed uit, de kleuren komen iig wel overeen met de schema’s die ik heb gevonden. Het was al donker dus verder zoeken had even geen nut. Misschien heeft een van ons wel een draadje beschadigd met de boel lostrekken bij het vervangen van de koppakking, er zijn ook 2 slangetjes gesneuveld, dus ik kijk nergens van op met spullen die al aardig op leeftijd zijn.
15 januari 2012 om 21:37 #17891437Vacuum: Remmenreiniger doet het beter om te testen op vacuum lekkage..
niet toevallig 2 gelijke stekkers verwisseld…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.