Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Opel diesel…goed of net als vroeger…..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 februari 2011 om 10:51 #17233368
Hallo,
Ik ben samen met mijn vader aan het kijken voor een andere auto en hij wil alleen diesel omdat hij dan kan tanken op het werk.
Ik wil eigenlijk wel dat hij weer terug gaat naar Opel maar in het verleden heeft hij veel pech gehad met een OPEL VECTRA 1.7 DIESEL en mijn broer met een CORSA B diesel.
Eigenlijk de enige goeie diesels van opel waren die met izuzu motors en opel motoren op GAS.
Hij heeft nu een VW GOLF VARIANT 1.9 TDI uit ’96 maar of die de volgende APK doorkomt is een groot ??
Ook omdat zijn butget niet al te hoog is (3000,-) maar wel een stukje jonger wil rijden (vanaf bj 2000) is OPEL goedkoper in aanschaf dan een VW of AUDI en heb je meer luxe.
Ik heb al jaren goede ervaring met opel en wil niks anders meer.
Mijn vader heeft in het verleden ook altijd opel gereden maar dan op GAS (ascona B,kadett C sedan en rekord en die zijn hem goed bevallen.mijnn grote vraag is dus…
Is de opel diesel beter geworden en wat zijn de zwakke punten bij een diesel.
IK WIL MIJN VADER OVERTUIGEN DAT HIJ WEER OPEL MOET GAAN RIJDEN.
HIJ RIJD VOOR ZIJN WERK ZO’N 30/40dKM PER JAAR.
Ik hoor het graag
gr.Paul
26 februari 2011 om 11:33 #17824814Ik ben een diesel rijder, ik heb 3 Opels op benzine gehad (Corsa A 1.3S –> volledig probleemloos, Astra F 1.8 op gas –> Wilde wel eens bokken, Astra H twintop 1.6 op gas –> heeft meer in de garage gestaan dan iets anders) Den andere 6 Opels die ik gehad heb zijn allemaal diesels en daarvan heeft er nog nooit eentje wat van aan de hand gehad dat zware kosten waren. Ik ben dus zéér tevreden van de Diesels van opel. Ik zou dus zeggen, koop er één!!
26 februari 2011 om 19:26 #17824815570.000km kms op de teller, waarvan 300.000km er door ons zo goed als probleemloos is bijgezet.
Buiten dat de naald voor stationair gaar was (schommelen in toeren) verder geen problemen, en een gemiddeld verbruik van 1 op 18 tot 1 op 22
Willem
26 februari 2011 om 19:35 #17824816Opel Diesels zijn wel goed maar het zijn merken die het beter voor elkaar hebben, die lopen zuiniger en mooier maar geen enkele diesel is probleemloos en als er iets aan een diesel is, is het eigenlijk altijd duur.
26 februari 2011 om 19:37 #17824817moderne meuk:
1.5 Isuzu diesel (4EC1 C15D X15D T4EC1 X15DT) Zeer betrouwbaar en zuinig
1.7 Opel diesel (17D A17D 17DR X17DTL), afrader, tenzij historie bekend
1.7 Isuzu diesel (C17D X17D X17DT Y17DTL Y17DT Y17DTH Z17DTL Z17DTH) over het algemeen zeer betrouwbaar!!
1.9 Fiat diesels (Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTH): Goede motoren, alleen beginners ziektes zoals inlaat en injectormodificaties
2.0 en 2.2 Opel diesels: t/m 2002: willen nog wel eens een falende dieselpomp hebben, na 2002 is dat verbeterd (vanaf ze wervelkleppen hebben is de dieselpomp ook verbeterd)aanvulling:
1.7DTi > Y17DT > 1.7DTi-16V 75PK: Computer op de pomp gaat vaker kapot dan zou moeten
1.7CDTi > Z17DTH > 1.7CDTi-16V 100pk let op: ALLEEN BIJ Astra-H en Zafira-B: Problemen met de inspuiting waardoor ernsitger motorschade ontstaat.
1.9CDti-8V > Z19DTL Z19DTH > 1.9CDTi 100pk 120pk: Storingkje 3e cilinder, stekker van injector, is een modificatie voor
1.9CDTi-16V > Z19DTJ Z19DTH > 1.9CDTi 120pk 150pk: Inlaat, probleem met wervelkleppen, inlaat dient dan vervangen te worden, zorg dat je er een met een nieuw inlaat treft.Willem
26 februari 2011 om 19:43 #17824818Wim, zit er nou veel verschil tussen de 1.7 opel en 1.7 izusu???
26 februari 2011 om 19:54 #17824819Ja is een HEEEEELLLLLLL andere motor.
de opel diesel is 1700cc en de Isuzu 1686cc
Willem
26 februari 2011 om 22:17 #17824820[rquote=1878540&tid=143481&author=wim-v6]moderne meuk:
1.5 Isuzu diesel (4EC1 C15D X15D T4EC1 X15DT) Zeer betrouwbaar en zuinig
1.7 Opel diesel (17D A17D 17DR X17DTL), afrader, tenzij historie bekend
1.7 Isuzu diesel (C17D X17D X17DT Y17DTL Y17DT Y17DTH Z17DTL Z17DTH) over het algemeen zeer betrouwbaar!!
1.9 Fiat diesels (Z19DTL Z19DT Z19DTJ Z19DTH): Goede motoren, alleen beginners ziektes zoals inlaat en injectormodificaties
2.0 en 2.2 Opel diesels: t/m 2002: willen nog wel eens een falende dieselpomp hebben, na 2002 is dat verbeterd (vanaf ze wervelkleppen hebben is de dieselpomp ook verbeterd)aanvulling:
1.7DTi > Y17DT > 1.7DTi-16V 75PK: Computer op de pomp gaat vaker kapot dan zou moeten
1.7CDTi > Z17DTH > 1.7CDTi-16V 100pk let op: ALLEEN BIJ Astra-H en Zafira-B: Problemen met de inspuiting waardoor ernsitger motorschade ontstaat.
1.9CDti-8V > Z19DTL Z19DTH > 1.9CDTi 100pk 120pk: Storingkje 3e cilinder, stekker van injector, is een modificatie voor
1.9CDTi-16V > Z19DTJ Z19DTH > 1.9CDTi 120pk 150pk: Inlaat, probleem met wervelkleppen, inlaat dient dan vervangen te worden, zorg dat je er een met een nieuw inlaat treft.Willem
[/rquote]kijk dit is info waar ik wat aan heb :thumbup
Ik kan mijn pa natuurlijk niet dwingen om opel te gaan rijden maar hij heeft nog geen nee gezegt en heeft er wel oor naar.
Ik heb hem ook al een paar laten zien op internet waarvan 1 zafira van 2002 met de gehele onderhoud history tot aan JANUARI 2011.
Er is nog niet echt haast bij omdat zijn VW pas in juni gekeurt hoeft te worden maar de dingen die nu al vervangen moeten worden zijn o.a.:
-voorraam
-bodem achter de bestuurdersstoel verrot (rest nog niet bekeken)
-banden achtertotaal toch al snel een leuk bedrag.
Willem en de rest bedankt voor de info.
verdere info en ervaringen nog staads welkom:thumbup
27 februari 2011 om 17:27 #17824821Het verschil tussen de Frontera 2.3 turbodiesel en de Opel (Rekord/Omega/Senator)2.3td if any, weet jij die toevallig wim??
Er zwerft in de systemen ergens het type nummer 4DZD1 rond maar ik kan er maar weinig over vinden. Blokopbouw lijkt gelijk aan de Opel maar hij heeft meer vermogen, kan het zijn dat het een doorontwikkeling door Izusu is op Opel basis?
Even voor de OpelPedia
EDIT: Kom er net achter dat er naast de 23D en 23DT er ook nog een 23DTR is geweest.
1 maart 2011 om 15:49 #17824822ik wil hier eigenlijk wel even op in haken als de topic starter het niet erg vind.
wat is er zo slecht aan de 1.7 opel diesel? en wat veranderd de al dan neit bekende historie hieraan?1 maart 2011 om 15:53 #17824823AnoniemLid sinds:
1 January 1970Als de historie erbij is, weet je toch of hij goed onderhoud gehad heeft
maar ik vindt het wel raar dat ik regelmatig Astra’s 1.7D te koop zie met km standen ver boven de 3 a 400.000 km.
:wtf1 maart 2011 om 16:08 #17824824[rquote=1880928&tid=143481&author=prayer]ik wil hier eigenlijk wel even op in haken als de topic starter het niet erg vind.
wat is er zo slecht aan de 1.7 opel diesel? en wat veranderd de al dan neit bekende historie hieraan?[/rquote]vraag je dat aan mij???
nou mijn vader en mijn broer hebben allebei een 1.7 gehad.
Mijn pa een vectra A 1.7 met een opel diesel en mijn broer een corsa B met een 1.7 izuzu motor.Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.door de hoge kosten die mijn pa gehad heeft om de vectra weer goed te krijgen (wat niet gelukt is en oorzaak nog steds niet bekent) en de ervaring van mijn broer is de keus voor een diesel van opel niet de eerste keus hellaas.
Ik had al een paar leeuke en mooie astra g’s gezien maar de itressen gaat eerst uit naar een audi a3 of a4 maar qua prijs/km stand/bj zijn deze wel even wat duurder dan de astra of vectra diesel.
de reden van deze topic is dus dat ik wil weten of de diesels van opel echt zo slecht waren/zijn omdat ik hier veel mensen zie die een diesel rijden en weinig tot geen problemen lees.
Het bericht van willem ws het duidelijkst en vandaar uit zoeken we verder naar een goede/betrouwbare auto en als het aan mij ligt het liefst een opel maar dat beslist mijn pa dus kan ik niks van zeggen.
iedereen bedankt voor het meedenken
1 maart 2011 om 18:15 #17824825ik heb een 2.0 turbo diesel gehad, mijn dieseltje vond ik niet echt fijn.
retour leidingen lek,
diverse onderdelen elke keer vervange,verder liep het motertje wel altijd als het zonnetje, motorisch heb er nooit wat aan gemankeerd, maar meer door trillen gingen leidingen lek of scheurde het wat,
motorisch prima.
1 maart 2011 om 18:27 #17824826Tja, retourleidingen lek komt na verloop van tijd bij elke diesel voor.
Dat is nu ook de kost niet.1 maart 2011 om 20:50 #17824827wij hebben een astra g 2L dtl gehad, zoon slome zonder turbo, uit 2000 ofzo.
ding liep prima, alleen 1x op wonderbaarlijke wijze alle koelvloeistof eruit gehad..
temp vol in het rood (had het niet op zien lopen) niet meer vooruit te branden (nog erger als normaal ;) ) laten controleren op een lek, niets gevonden, afgevuld, en nooit meer problemen gehad.
hebben hem toen 2ehands gekocht in 2002 ofzo, en t/m 2008 gereden.maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)
1 maart 2011 om 21:18 #17824828[rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]
maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]
geen idee….kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja….zeg het maar.
1 maart 2011 om 22:08 #17824829[rquote=1881332&tid=143481&author=vectra208v][rquote=1881294&tid=143481&author=prayer]
maar ik vroeg me vooral af waarom zoon 1.7 dan niet goed zou zijn, wat gaat er stuk aan? of waar zijn ze gevoelig voor? ga er misschien een kopen, niet dat het me zou weerhouden, maar dan weet ik of ik vast een 1.7 isuzu TD klaar moet leggen ;)[/rquote]
geen idee….kan vanalles aan stuk gaan maar bij een mercedes en rolls of bentley ook dus ja….zeg het maar.
[/rquote]
dat is mijn idee ook altijd… naja, eerst maar eens kijke of de diesel er echt gaat komen.
gaan die slechte diesel dan niet vooral over de cih blokken?
of waren die ook niet echt slecht?1 maart 2011 om 22:08 #17824830[rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.
Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.
1 maart 2011 om 22:26 #17824831[rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.
Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]
Dit probeer ik mijn pa ook tussen zijn oren te knopen maarja….blijft toch je vader he:P
altijd opel gereden en 1 miskoop en wil geen opel meer:hmmz beetje jammer maar ga hem niet dwingen….HIJ IS VEEL GROTER DAN MIJ:D
6 maart 2011 om 14:09 #17824832[rquote=1881386&tid=143481&author=henk 400rr][rquote=1880941&tid=143481&author=vectra208v]
Opel stond vroeger bekend als slechte diesel bouwers maar op gas was prima.
Hoe dat in de wereld is gekomen weet ik niet dat is mij vertelt.[/rquote]Komt min of meer door de oudere CIH’s met de 2.0 (gruwelijk slecht) 2.1 (erg slecht) en de 2.3 (beter dan de vorige 2) daarnaast was de kwalliteit van de dieselmotoren van de jaren ’80 gemiddeld gezien ook vrij dramatisch.
Andere merken zoals VW hadden het wat beter voor elkaar, inmiddels ligt dat ook wel anders, VW is niet meer zo goed als vroeger en Opel niet meer zo slecht.[/rquote]
Volgens mij was de 1600 d toch anders niet zo heel verkeerd. VW had idd betere motoren, maar ik heb over de 1600 d uit de kadett en ascona nooit echt slechte verhalen gehoord, alleen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag, maar dat waren ze allemaal toen.
6 maart 2011 om 21:43 #17824833Wou zeggen de VW 1.6D was niet veel beter.
VW was wel al bezig met turbo diesels bij de laatste Golf-1’s en eerste golf-II
Opel is daar later pas echt mee aan de gang gegaan.
De 1.6D en 1.7D hadden 1 zwak punt, dat waren de klepgeleiders, deze slijten overmatig, met compressie verlies en slecht starten als gevolg.
Klepgeleiders vervangen en ze gaat weer als een trein, en echt traag is die 1.7 niet eens, zit nog redelijk vlot op de 100 (14 seconden deed onze kadett 1.7D ’91 station erover, en 170 was wel te halen met deze motor).
de geleiders zijn vervangen bij 350.000km, maar de oude waren dan ook zo op, dat met nieuwe gloeiers 3x volledig voorgloeien (30seconden per keer voorgloeien) nodig was, om m in de winter aan de gang te krijgen.
na vervangen van de gelijders, deed de diesel met direct starten na doven voorgloeilampje er 2 a 3 slagen over bij -13 buiten, om direct op 4 cilinders aan te slaan.
Slecht zijn ze niet, wel wat onderhouds gevoelig:
De Kadett:
Willem
7 maart 2011 om 00:43 #17824834nou, ik heb intussen een d kadett met 1.7D.
moet zeggen, loopt helemaal zo gek niet!
egr is aldicht en afgedopt, en een open filter zat eral op.
(diesels willen veel lucht begreep ik, dus zal toch wel goed zijn)trekt allemaal best vlot door, maar mijn top komt toch maar op 140 uit. (op de gps)
7 maart 2011 om 18:39 #17824835AnoniemLid sinds:
1 January 1970blijf maar af van de 1,7dtl
die lagen o.a in de astra f
daarintegen de isuzu,s die in dezelfde auto lagen waren wel okenkel past zo,n isuzu niet 1,2,3,
in een b,v astra waar origineel een 1,7dtl in lag;)(alles is wel pas te maken uiteraard)
maar mocht ik overstappen op diesel
dan ben ik bang dat het toch een vw wordt:o:o8 maart 2011 om 13:12 #17824836ag, voorlopig doet ie het…
wat is er zoveel anders aan een isuzu?
uitlaat zit aan andere kant? (vind ik eigenlijk niet zo heel spannend..)
kabelboompje zal ook het werk neit zijn…
motorstuenen misschien?een 1.7 dtl is toch zoon 16 kleppert ding, met zwarte kleppedeksel?
ik heb zoon ding wat meer op een ohc lijkt.
een 17d of a17d8 maart 2011 om 16:26 #17824837AnoniemLid sinds:
1 January 19701,7dtl
is een 8 klepperisuzu heeft andere bak andere steekassen
andere fusee stukken
andere uitlaat
carresorie zit een extra steun in
enz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.