Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › van 156 naar 177 pk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 augustus 2009 om 20:10 #17211147
als ik nu een goede 156 pk motor heb [senator 86 met c3.0ne en kats] blauw kapje op de lmm
hoe kan ik die dan ombouwen dat ik daar 177 pk in krijg zoals bij de b senator??
of wordt dat nix??:hmmz
4 augustus 2009 om 20:44 #17508283Het 156pk blok heeft andere zuigers en een kop met kleine kleppen,dus zuigers van een 30E nemen of 177pk C30NE (gaat beide) en de kop van een C30NE 177pk nemen,dan heb je het blok mechanisch zo,n beetje gelijk is aan de 177pk motor.
Enkel de uitlaat van een C30NE 156pk is vrij dun en van een 177PK blok is die wat dikker,die zou ik ook meeover nemen en kwa injectie systeem zou je kunnen kiezen voor de Motronic 4.1 of 1.5.(Persoonlijk zou ik voor 1.5 gaan deze is simpeler aan te sluiten)
Of een gewone Monza/Senator 2×50 of 55mm buizen nemen en daarin als je voor Motronic kiest een lambda sonde plaatsen in de voorpijp.Als je van simpel houd kun je ook een L of LE jetronic van een 30E nemen met bijbehorend inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk,deze is wat dikker als de Motronic varianten en verhoogt het vermogen ook iets maar dan wel bij hogere toerentallen,alleen L of LE jetronic is niet het zuinigste systeem.
4 augustus 2009 om 20:46 #17508284Ach ja de 177pk blokken hebben een krukaspositie sensor en als de 156pk die niet heeft moet je ook het distrubutie huis omzetten.
4 augustus 2009 om 21:13 #17508285nou wordt het verschil altijd heel erg omslachtig uitgelegd, maar bovenstaande is dus een heel simpele uitleg..
5 augustus 2009 om 07:02 #17508286als ik nu enkel de kop omzet en het uitlaatspruitstuk met voorpijp
dan kom ik toch ook een heel eind??
de motor loopt namelijk perfect en wil er niet teveel aan veranderen
en de kats gaan er natuurlijk ook af dus dat scheelt ook weer
5 augustus 2009 om 07:06 #17508287Nee het grote verschil tussen de 156 en 177pk zit um in de zuigers die zijn bij de 156pk uitgevoert met een kom erin om de compressie van 9,2 C30NE of 9,4 30E terug te halen naar 8,6.
Zuigers omzetten scheelt meer als alleen de kop.
5 augustus 2009 om 11:48 #17508288ow ik dacht dat het net andersom was dat een c 3.0ne komziugers had
dan heb ik het mis
5 augustus 2009 om 15:41 #17508289C30NE in een Monza had die zuigers met die uitsparingen,de 30E en C30NE (177pk) hebben vlakke zuigers met uitsparingen voor de kleppen.
6 augustus 2009 om 07:27 #17508290origineel gepost door Ghanz
nou wordt het verschil altijd heel erg omslachtig uitgelegd, maar bovenstaande is dus een heel simpele uitleg..ja , alleen klopt ie niet :P
de zuigers van een 30LE (8.6:1-156pk) hebben GEEN kom verdieping en ook geen klepuitsparingen, dus je kunt niet zomaar een kop/nokkenas overzetten op deze kop.
draai er maar eens een bougie uit en schijn met een led lampje naar binnen :)
voor eventuele exacte data, en foto’s etc. verwijs ik door naar het big opels forum, waar ik al eens eerder deze discussie met gse heb gehad (tot treurens toe)6 augustus 2009 om 11:47 #17508291Ach jee begint ie ook weer,
half Duistland zei toen dat het aftermarket zuigers van Mahle of KS had wat in dat LE blok zaten dat jij opentrok en nog ga je door met je onzin vol te houden.De C30NE/C30LE 156pk cilinderkop is P3E kop,kijk maar staat aan de bougiezijde net boven de 2de bougie P3E bij een 156pk C30NE,die koppen zijn gelijk aan die van een 30E.
En MR-Turbo ik heb laatst zo,n zuigers zien liggen en als Opel4Ever zijn blok opentrekt als ie dat doet durf ik wel om 100€ met jou te wedden dat de zuigers in zijn blok de compressie verlagen,wedje maken????
En een C30NE kop met grote kleppen op een vlakke zuiger zonder uitsparingen bouwen gaat goed,heb dit zelf nu ook de 30E uitsparingen zijn te klein voor de 45/40mm kleppen en der raakt niks terwijl de klep zo groot is dat nu op vlak materiaal komt vanwege een te kleine uitsparing.
Hier heb je weer wat te lezen,of grijp je in en zeg je dat de cilinderkoppen van een C30NE 156pk met de code anders zijn als die van de 30E na 85 terwijl ze beide P3E zijn….
6 augustus 2009 om 11:51 #17508292Oeps hier de link:
http://www.opel-hecktriebler-forum.de/index.php?page=Thread&threadID=84362
6 augustus 2009 om 15:17 #17508293http://www.bigopels.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=5154
Hier de link over het onderwerp en de discussie over compressie omlaag te halen,volgens MR-turbo gebeurt dit door een grotere verbrandingskamer terwijl de koppen van een 156pk C30NE en een 30E gelijk zijn,ik heb wel vaker zuigers gezien van een C30LE en 156pk C30NE maar daarin zit wel verschil ivm met een 30E der is een halve ronde uit.
Nu maar hopen dat Opel4ever de kop lostrekt en het verlossende antwoord geeft…Zo komen ik en MR-turbo niet verder.
6 augustus 2009 om 17:39 #17508294oeps nu ben ik het eigenlijk al verplicht :hmmz
zal ff duren maar als ik het gedaan heb ga ik het hier zeker posten :thumbup:thumbup:thumbup
en geen ruzie maken jongens we zijn allemaal opel liefhebbers :D:D:D
6 augustus 2009 om 18:31 #17508295Opel4ever kijk maar ff naar de kop code dan weet je al bijna genoeg zal wel P3E zijn staat boven de 2de bougie van distrubutie kant af gezien.
Ik maak geen ruzie met MR-turbo,alleen op dat punt compressie verlaging C30NE/LE 156pk hebben we wat onenigheid…Dat moet nog ff worden rechtgezet.
P3E R3E C30NE 30E zijn allemaal koppen met ongeveer hetzelfde kwa verbrandings kamer inhoud.
7 augustus 2009 om 07:49 #17508296dat is nou precies het probleem: het is altijd wat “men” allemaal wel of niet zegt.
Mensen lees de discussie maar eens na op het bigopels forum, daaruit blijkt keer op keer dat, Zelfs al kom je met bewijzen, foto’s, data, verzint de beste man keer op keer weer iets anders.
eerst zaten er kom zuigers in , waarna ik foto’s liet zien van zuigers uit een gewone 30LE , toen ineens kwamen de zuigers niet tot boven in de cilinder, na dat weerlegt te hebben, zouden het ineens speciale “export” zuigers zijn die (als je logisch nadenkt) de compressieverhouding zouden VERHOGEN op de lage compressiemotor, en toen dat ook niet klopte, waren het ineens speciale aftermarket zuigers.
dat kan ik ook wel weer tijd aan gaan verdoen en gaan weerleggen, maar bij dit soort mensen maakt dat niet uit, dan is het wel weer wat anders.
Daar ben je toen goed door de mand gevallen :jerry en bleek waar jij je “kennis” vandaan haalde, ergens gelezen hebben, of van iemand z’n neefje z’n achternicht gehoord die het ook weer ergens gelezen had…
grappig hoe geschiedenis zich weer herhaald..
maar om terug te komen op de vraag van de poster, ik heb indertijd iemand gesproken die zelf klepuitsparingen in de zuiges had gefreesd dmv een oude kop en een zelfgemaakte speciale “slijpklep” zodat ie een normale nokkenas met c30NE kop kon gebruiken, het is heel gebleven, maar ik zou dit niet aanraden omdat de zuigers dan wel erg dun worden..
7 augustus 2009 om 09:27 #17508297MR-Turbo durf jij te wedden dat een C30NE 156pk gewone vlakke zuigers erin hebt zetten of toch zuiger met een verdieping om de compressie te verlagen zoals het blok wat Opel4ever nu heeft???
Die zuigers die jij uit dat blok van jou toverde zijn absoluut geen C30NE/C30LE 156pk zuigers,het staat overal geschreven en ik heb de zuigers gezien een paar maanden terug die erin horen en die leken niet op de vlakke zuigers die jij had.
De koppen van een C30NE/C30LE zijn gelijk aan die van een 30E kleine kleppen en niks grotere verbrandings kamer.
Als je toch zo zeker bent van de groter verbrandingskamer die jou motor moet hebben die jij uit elkaar gedraaid hebt dan kun je ook wel ff de kopcode geven.
7 augustus 2009 om 12:59 #17508298AnoniemLid sinds:
1 January 1970heerlijk toch, de lezers zijn hier de grote winnaars,
zij volgen deze prachtige discussie onder het genot van een drankje :D:D:Dtuurlijk zijn er users die je kunt betrappen op hun geloofwaardigheid in hun berichtgeving,
door in feite hun berichtjes GOED te lezen.Het belangrijkste is dat er een berichtgeving is, daarvoor mijn dank aan die users.:thumbup
Maar dan wel een berichtgeving waarop je kan gaan bouwen,
en dat vertrouwen wordt door de vraagstelling en de discussie die daarop volgt,
in deze topic, aardig op de proef gesteld.:hmmzHet gaat er niet om wie er nu wel of geen gelijk heeft,
maar dat de vraag op een zo goed mogelijke wijze wordt beantwoord.
En die is schijnbaar verder weg dan we moeten geloven……..Ik ga ervan uit dat deze topic tot een ‘happy end’ zal leiden,
een oplossing zal er zekers zijn, en hopelijk eentje,
waar user ‘opelforever’ mee verder kan. :thumbupzo, dit wou ik ff kwijt, ik wens jullie succes met de voortzetting :agent
===========================================
Tuurlijk zijn we goed, maar samen gaat het beter,
===========================================grtz Ron ;)
7 augustus 2009 om 13:44 #17508299hahaha
ja de zoveelste discussie :D
het komt nog zover of er is er een die alle type motoren verzameld,
dan lostrekt,
foto`s maken
en dan hier posten:P:jerry :jerry
8 augustus 2009 om 15:32 #17508300O O O , het blijft lachen,
Nou voorruit, ik heb toch een paar minuten nix te doen…
de zuigers die in mijn beide cih 30LE (los van elkaar gekochte van verschillende bouwjaren) zaten , dat waren natuurlijk toevallig allebei “speciale aftermarket” zuigers :P
+ de verschilende motoren die ik in de loop der jaren ben tegengekomen her en der zaten natuurlijik ook allemaal speciaal gemaakte zuigers in.
En de persoon die ik sprak die zelf begon over dat de zuigers vlak waren en GEEN klepuitsparingen hadden zodat hij ze er zelf maar ingefreesd had, waren natuurlijk ook speciale zuigers.(ff een vraagje tussendoor , Ben, denk jij wel eens na over wat je precies schrijft, en of het allemaal wel logisch is en ook allemaal wel kan ?)
goed , over die “speciale zuigers” daar wil ik nog wel even iets dieper op ingaan (niet dat het veel nut zal hebben)
Het zou buitengewoon DOM zijn, om speciale zuigers te laten maken om de compressie verhouding hoger te maken bij zo’n motor, en ik zal uitleggen waarom.
(tenzij het natuurlijk een ZEER exclusief motorblok is wat heeel erg duur is en er maar een paar van zijn- maar daar vallen de opel cih motor niet onder)
Punt 1 :
klepuitsparingen in een zuiger zijn om en nabij de 1,5cc
om nu speciale erg dure zuigers te laten maken om wel te verstaan van een 9.2:1 (want die zijn zo over de counter verkrijgbaar bij elke opel dealer voor een heeel stuk minder geld, namenlijk van een c30NE) naar 61cc-1,5cc = 59,5cc 559/59,5 = 9.4:1 te gaan is erg dom en raar.
Meestal als iemand speciale zuigers laat maken om de compressie te verhogen,
doet hij dat (lijkt me) met het oog op MEER vermogen en koppel, als je dan zo dom bent om zuigers te laten maken waar je niet eens een standaard c30ne kop en nokkenas op kan zetten, omdat het spul dan tegen elkaar aan komt, ben je zo lomp dat je NIETS met auto’s en motoren te maken zou mogen hebben :vertagEn ik zeg niet dat dit soort mensen niet bestaat, want dat wordt bevestigd in bovenstaande posts, maar dat ALLE c30LE’s die ik in de loop der jaren hier ben tegengekomen allemaal door deze domme mens van NIEUWE speciale zuigers zouden zijn voorzien, is wel wat klein :jerry
dan komen we op punt 2 : je zou wel ERG dom moeten zijn om speciale zuigers te laten maken, die een standaard boring diameter hebben.
En dat zal ik ook maar ff uitleggen aangezien logisch nadenken sommige niet komt aanwaaien :PTenzij dat de motor waar deze speciale zuiger in komen, gloednieuw is, zal ie geboord + gehoond moeten worden voor de nieuwe zuigers en zuigerveren.
Dus als je zulke zuigers zou laten maken in standaard boring, berperk je jezelf wel heel erg met eventuele toekomstige opbouw, aangezien er vast niet zoveel gloednieuwe (met originele boringen) opel cih c30 motoren worden aangeboden, mocht je hem na een aantal jaar weer willen verfrissen…Komen we bij punt 3 :
Als een motorblok toch opnieuw geboord en gehoond moet worden voor nieuwe zuigers, moet je altijd de grootste of 1 na grootste overmaat zuigers kiezen, want dit zijn gratis CC’s die erbij komen, dit kan toch al gauw een 50-100 cc opleveren, en weer een iets hogere compressieverhouding..
Dat zie je ook vaak terug, in de advertenties van echte aftermarket zuigers, die hebben bijna allemaal een overmaat.Punt 4 : Met die overmaat zuigers is het veeeeel makkelijker om een blok te vinden om te gebruiken voor de opbouw van je nieuwe 6 pitter, zelfs al zit er een kras in de cilinderwand van een paar tiende diep, is dat geen enkel probleem, want dat wordt er toch uitgehoond.
Terwijl, als het standaard diamater zuigers zijn, de cilinderwand ABSOLUUT puntgaaf moet zijn, en vind die maar eens…Punt 5, dit is ook gelijk de allergrootste reden dat het niet kan.
als je speciale zuigers laat maken, worden deze gemaakt van een forging, oftewel een soort gesmede persvorm die ze in een aantal verschillende maten persen, waaruit de speciaal te maken zuiger wordt gemaakt (gefreesd etc etc.)
Deze zuigers kunnen in relatief kleine hoeveelheden gemaakt worden (vaak minimaal 4)
Maar ga je nu kijken naar de “speciale aftermarket” zuigers die in de c30Le’s zaten, die zijn gegoten, en zijn dus AANZIENLIJK duurder en ook een heel stuk minder sterk.
Deze moeten vaak in aantallen van vele 10.000 gemaakt worden om rendabel te zijn.
Hiervoor zijn speciaal vor deze ene zuiger gemaakte gietvormen nodig die getest en getest moeten worden alvorens goed genoeg zijn om te kunnen gebruiken..
Je snapt dat wanneer iemand een speciale zuiger wil hebben, hij niet voor optie 2 kiest (tenzij hij opel zelf heet) ….Als er nou nog iemand is die gelooft dat er speciaal gemaakte zuigers in een c30LE zit, moet maar eens met een dokter gaan praten denk ik…
8 augustus 2009 om 16:10 #17508301Petje af een heel mooi verhaal over jou C30NE/C30LE zuigers en motoren,heel mooi opgestelt,alleen waardeloze inhoud want je vermeld niks over die speciale kop van jou die vergrootte verbrandingskamers heeft en zodoende de compressie terug haalt van pak um beet 9.4 naar 8.6:1.
De zuigers die in jou blok zitten zijn volgens de kenner die zelf jaren bij Opel heeft gewerkt gewone KS zuigers die een tijd lang in de C30NE (177pk) zijn geduwt.
Alleen heb ik Opel4ever via een U2U gevraagt wat de cil kop code is en die is P3E zoals ik al eerder heb geschreven is dat gewoon een 30E kop met harde klepzittingen die na 84 of 85 op de 30E is gekomen,maar die kop is gelijk/hetzelfde als een 30E kop die met vlakke zuigers een compressie verhouding heeft van 9.4:1 heeft op papier,met bijna vergelijkbare zuigers als jij hebt…..Hoe kan dit?????????????
Het is voor Opel toch veel simpler om andere zuigers te laten maken door een fabriek as KS/Mahle/Omega/ACL of noem ze maar op dan zelf een kop te gaan veranderen?
De cilinder kop van Opel4ever is dezelfde als op een 30E ligt,dus dan kan de lage compressie toch alleen komen door de zuigers (koppakking) of zie ik het niet goed MR-Turbo?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Ik heb hier zelf nog zo,n 30E kop liggen met dezelfde code als die bij Opel4ever…..Is afkomstig van een 85tig Monza GSE
8 augustus 2009 om 17:12 #17508302De 156 pk versie heeft idd kleinere kleppen 42/37 als de 177 pk versie 45/40 en er zit verschil in de zuigers.
Om de ombouw overzichtelijk te houden is het het beste om je bestaande 156 pk motor in z’n geheel te vervangen door een complete 177 pk motor, het liefst eentje waar je nog mee hebt kunnen proefrijden……….
Na het ombouwen de boel afstellen op een vermogensbank wil ook nog wel eens voor interessante vermogenswinsten zorgen.
Heb zelf een aantal jaar terug bij een Monza met 30E (180 pk fabrieksopgaaf praktijk rond de 165 pk) waarvan er een klep gebroken was en dus alles aan gort lag……. de motor gewisseld voor een c30LE (156 pk) en daar alles van de 30E opgebouwd……. het machien liep ondanks de lagere compressie en kleine kleppen heel lekker en bij 180 km/h kreeg je nog steeds een duw in de rug bij vol gas geven de top was 210 km/h (4-bak schakel-6200 rpm)8 augustus 2009 om 18:32 #17508303ik ga even bij me vader in de schuur kijken, hij heeft nog een aantal nieuwe onderblokken liggen. zal is kieken wat daar voor een zuigers in zitten… en dan zijn we van deze discussie af.
tis leuk voor de lezer die het leest… maar hier word het gedeelte monza, senator en commodore niet beter van…
alleen ik kan pas over 2 weken kijken omdat me internet er tijdelijk uitgaat voor vervangen…:cry
8 augustus 2009 om 18:41 #17508304AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door bettus accu
ik ga even bij me vader in de schuur kijken, hij heeft nog een aantal nieuwe onderblokken liggen. zal is kieken wat daar voor een zuigers in zitten… en dan zijn we van deze discussie af.tis leuk voor de lezer die het leest… maar hier word het gedeelte monza, senator en commodore niet beter van…
alleen ik kan pas over 2 weken kijken omdat me internet er tijdelijk uitgaat voor vervangen…:cry
Neem meteen die camera van je pa mee, en schiet er een paar foto’s van.
Raak er een beetje aan de drank van hier :o :D:D:D8 augustus 2009 om 18:52 #17508305volgens mij ben je al aan de drank want me vader heeft geen camera!:P(maargoed kon jij ook niet weten:jerry)
8 augustus 2009 om 19:21 #17508306AnoniemLid sinds:
1 January 1970Maar met drank op, leest euh…. spoelt het wel iets makkelijker weg :o:P
We zitten denk ik in de eindfase, wat deze topic betreft,
de finale is in zicht, dus ik moet m’n hoofd er wel helder bij houden nu, tis zeer boeiend :D:D:D -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.