Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Circuit Kadett E GSi C20LET
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 mei 2008 om 19:39 #17207055
Ik had vorig jaar in maart een Opel Kadett GSi 16v gekocht deze was al geprepareerd voor circuit gebruik. Na er een aantal trackdays meegereden te hebben vond ik de auto niet langzaam maar wou eigenlijk toch nog iets meer hebben dan een 2.0 16v die een beetje was aangepast (grotere inlaat en SFI vervanger, uitlaat aangepast etc.). Na lang denken en achtergrond informatie zoeken heb ik toch besloten om er een andere motor in de hangen. Het moest een c20let hangen, op zich was dit te doen. Na verschillende adressen geprobeerd te hebben om een c20let te kopen, kwam ik bij Hennie Boomkamp uit. Deze had nog een calibra staan waar een turbo motor in lag en dus nog kon horen draaien. Op een zaterdag eens gaan kijken bij Hennie en tot een akkoord gekomen. De motor die er in lag was wel een EDS Phase 3,5. Een aantal weken later kon ik de motor gaan ophalen en kon het echt beginnen. Maar doordat ik het te druk had ben ik pas in maart kunnen beginnen met de ombouw van mijn kadett ik wou hem eigenlijk nog klaar hebben voor het nieuwe race seizoen wat in mei begon.
C20LET + F28
Omdat ik nu een motor met iets meer vermogen ging monteren is het wel verstandig om wat grotere remmen te monteren. Het zijn geboorde schijven geworden met omega 3000 klauwen en EBC Red Stuff remblokken.
Het gevolg van grotere remmen (diameter 298mm) is dat er ook grotere velgen om moeten. De auto was al behoorlijk verlaagd maar met de 17″ velgen eronder paste dit helemaal niet. Ik heb daarom mijn wielkasten rondom uitgerold. Hiervoor heb ik zelf een roller gemaakt (met dank aan RRRuud voor het advies).
De schijven en klauwen gemonteerd, ik heb later nog een pasring gemaakt om het gat wat er nu zit tussen as en remschijf op te vullen. Dit om niet alle krachten op de wielbouten te laten komen.
Het was nu tijd om de c20xe uit de kadett te halen. Ik had namelijk het torsensper wat in de F16 zat nodig om in de F28 te bouwen.
C20LET in de bok
Dump Valve kit van MTECH gemonteerd
F28 met Torsensper
F28 met steun van F16 en 2wd drive
C20LET + F28 compleet voor montage
Motor hangt erin
Als aandrijfassen heb ik de assen van de Calibra gemonteerd met tweedelige as
Nu begon het kabelboom verhaal, na een heleboel gezoek en gezweet was ik dankzij KERNI erachter
gekomen hoe de kabelboom moest zitten. Eerst alles tijdelijk gemonteerd voordat ik alles aan
elkaar heb gesoldeerd.
Vervolgens de motor eerst oliedruk laten opbouwen, vervolgens bobine aangesloten en de C20LET was tot leven gekomen
Na het aansluiten van de overige onderdelen kwam ik erachter dat de achteruit versnelling het niet deed? Vreemd want daar was niks aan veranderd. Twee weken voordat ik moest gaan racen even om een avond bak er vanonder en gezorgd dat deze weer achteruit kon schakelen. Tevens nog een proefrondje gereden en toch wel een beetje geschrokken van het vermogen dat hij leverde. Het was toen ook regenachtig op een polder weggetje maar ging helemaal naar mijn zin.
Vervolgens moest omdat de wielkasten uitgerold waren en de verf er een beetje was afgekomen de auto nog worden gespoten.
Het resultaat
De tijd begon toch wel te dringen dus had ik maar een open luchtfilter opgezet, en nog een aantal nieuwe intercooler slangen.
Tevens nog een luchthapper in de koplamp gemaakt zodat er toch nog wat koude lucht bij het luchtfilter kon komen
Klaar voor de race
Gisteren voor het eerst met de kadett op circuit gereden.
Tevens wil ik iedereen bedanken die mij advies heeft gegeven tijdens de ombouw.
14 mei 2008 om 19:45 #17402337gaaf man :thumbup
14 mei 2008 om 20:04 #17402338ziet er strak uit ja:thumbup
mooi om te horen dat het hard gaat ben ook bezig met een c20let in een corsa b dus gaat niet tegen vallen zo te horen verders toppie:wors14 mei 2008 om 20:19 #17402339Ziet er allemaal goed uit! Mooi! :thumbup
14 mei 2008 om 21:37 #17402340Cool, heb je er ook filmpjes van?
Suc6
15 mei 2008 om 05:00 #17402341Ik heb 3 korte filmpjes waar ik optrek op een helling maar dit is niet zo spectaculair, ik zal ze wel van de camera halen en hier plaatsen. De bedoeling is wel dat er een onboard camera inkomt.
15 mei 2008 om 07:45 #17402342oo oo wat gaaf wat zal dat hard lopen!
kamaraad van mij begint hier binnekort ook mee.
in zijn kadett gsi :D
vraagje je zecht dat je calibra steekassen gebruikt?
zijn die gelijk aan die van de kadett gsi? ik meende namelijk dat je die van de kadett gsi moest gebruiken?
15 mei 2008 om 09:28 #17402343Er zijn inderdaad al wat topics voorbij gekomen over welke steekassen gebruikt moeten worden. Ik heb gewoon de assen van de calibra waar het blok uit komt gebruikt. Normaal heb je een lange as, maar als je voor het lange stuk as de tweedelige as pakt heb je toch een stevigere constructie volgens mij. Dit paste allemaal zonder aanpassingen.
15 mei 2008 om 10:17 #17402344was calibra as niet langer? dat je je homokineten zo kapot drukt???
verders super project.
zelf gefinancierd of sponsors?
15 mei 2008 om 11:54 #17402345wat is het verschil tussen de let en xe kabelboom? zo te zien past de stekker wel. heb je ook een schema van welke kleur op welke kleur moet?
verder:wors mooi project
15 mei 2008 om 12:11 #17402346Dit blok komt zeker uit die blauwe Calibra? Volgens mij hoorde die IC daar ook bij:angel
15 mei 2008 om 12:24 #17402347@sw16v
Volgens mij druk ik niks kapot met calibra as zit gewoon net als een kadett as. De toekomst zal uitwijzen of goed is of niet. Het is allemaal zelf gefinancierd, enkel het spuiten is door sponsor gedaan.
@E+Bkadett
Er zit wel degelijk verschil in de pin bezetting van de LET en XE boom, maar als je alle kleuren op elkaar aansluit werkt het. Ik heb de pinbezetting van de XE aangehouden en de stekker van LET aangepast.
@Orang-pinda
U2U15 mei 2008 om 12:39 #17402348Assen van een calibra en astra zijn 1 cm langer.
heb beide versie liggen.
Ben nu zelf met een astra bezig en de kadett assen zijn bij mij tekort.De homokineten gaan vanzelf stuk.
Onder mijn astra komt ook een deelbare as van een calibraTheun
15 mei 2008 om 15:06 #17402349origineel gepost door theunm
Assen van een calibra en astra zijn 1 cm langer.
heb beide versie liggen.
Ben nu zelf met een astra bezig en de kadett assen zijn bij mij tekort.De homokineten gaan vanzelf stuk.
Onder mijn astra komt ook een deelbare as van een calibraTheun
Klopt het dat vectra a assen even lang zijn als Kadett e ?
Of zijn die 1 cm langer net als astra, calibra?
En als ik je goed begrijp gaan de homokineten van een calibra sneller stuk op een Kadett?
en @ de topic starter!
EDS pfase 3,5 getuned hoeveel vermogen zou hij +- mogen hebben?
En wat heb je gedaan met de uitlaat? groep a dr onder ?
of zat dat er al onder?
Groeten Sebas
15 mei 2008 om 16:00 #17402350wow vet ding zeg , zal wel lekker blazen , spuiterij ijzendijke komt me bekend voor , werkt roy daar nog
15 mei 2008 om 16:04 #17402351Hallo Wim,
Mooi ding!
Misschien komen we elkaar wel tegen op het circuit.
Wij rijden een E-kadett c20xe welke nu wit is. Zie topic van d_kadett.
Op een sportieve strijd in de bochten :thumbupGroet
15 mei 2008 om 20:02 #17402352@sebastiaankadettcabriogsi
De assen weet ik niet of ze even lang zijn als een vectra, ik heb de assen gepast en voor mijn gevoel zaten ze goed. Het kan zijn dan ze te lang zijn maar dan zal ik het vrij snel merken. Ik zal het in ieder geval eens opmeten hoelang de as is.
Het vermogen weet ik niet precies op de site van EDS staat het volgende:
Leistungssteigerung auf ca. 330 – 350 PS, je nach Hardwarekonfiguration
Maximales Drehmoment, ca. 450 – 500 Nm, je nach Hardwarekonfiguration
Dit zal de rollenbank moeten uitwijzen welk vermogen er uit komt.Op het moment zit er een zelf gemaakte uitlaat op van 63mm, het is de bedoeling dat deze nog aangepast wordt naar 76mm. Ik weet niet of iemand nog tips hierover heeft?? Ik had in de buurt geinoformeerd bij skytune maar deze konden maar tot 60mm buigen. Aangezien de tijd te kort was heb ik de down-pipe zelf passend gemaakt op de uitlaat die eronder zat.
@mark
Nee roy werkt daar niet meer.
@1.4 hihi
Ja misschien wel ik rij meestal bij Tracktime, weet niet welke organisatie jij rijdt?16 mei 2008 om 19:56 #17402353dikke shit!
21 mei 2008 om 21:23 #1740235421 mei 2008 om 21:31 #17402355mooi spul man:thumbup:thumbup
groeten nick
8 december 2008 om 18:58 #17402356Nog enkele filmpjes van diverse circuit dagen.
Onboard op Zandvoort (turbodruk op 0.8 Bar ivm doorslippende koppeling)
Groeten,
Wim8 december 2008 om 20:27 #17402357heel erg vet!!! lijkt het je alleen niet verstandig om dat kleine steenslag putje in je vooruit te laten repareren ? :jerry
9 december 2008 om 11:41 #17402358ziet er goed uit joh! lekker racen met die kadett :wors
heb je misschien “bouwtekening” van die uitroller? is wel handig namelijk om te hebben king:
9 december 2008 om 12:02 #17402359ja het putje in de ruit moet nog eens gerepareerd worden maar dan is voor nieuwe race seizoen dus ik heb nog even tijd.
Van de roller heb geen tekening maar zal even een mailtje sturen met wat detail foto’s + uitleg.
9 december 2008 om 16:09 #17402360origineel gepost door bladeofdarkness
ziet er goed uit joh! lekker racen met die kadett :worsheb je misschien “bouwtekening” van die uitroller? is wel handig namelijk om te hebben king:
die uitroller lijkt wel een beetje op een autokrikje die je standaard bij een auto krijgt.. :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.