Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Ombouw kadett C : alle informatie (gezocht)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2007 om 12:15 #17206339
Hallo, op internet is er veel te vinden over het ombouwen van een kadett C. Ik heb echter niks kunnen vinden waar alles bij elkaar staat. Daarom doe ik deze poging om hier alle informatie bij elkaar te krijgen.
Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik denk te weten. Er zullen vast wat fouten in staan en er ontbreekt nog een heleboel informatie. Daarom vraag ik om jullie hulp om zo dit topic kompleet te maken.
Ik zelf ben bezig met het opknappen van een Kadett Coupe C1. Hiermee ben ik dus ook van plan om er een 2+ liter motor in te bouwen, vandaar dit topic. Als dit topic straks compleet is, is het natuurlijk ook handig voor andere mensen met ombouwplannen.Vooras%;”>
Kadett 1600+ vooras
[size=-1]Manta vooras?[/size]Over het gebruik van de normale 1200 as zijn de meningen verdeeld. De 1600+ assen zijn dikker uitgevoerd en hebben grotere schijfremmen. Maar er zijn mensen die de 1200 vooras erop laten.
Motorsteunen%;”>
Kadett 1600+
Bij de C20XE worden vaak de Manta B 1.8s motorsteunen + carterpan gebruikt.
Cardanas%;”>
Ascona automaat inkorten
Manta B automaat inkorten
Manta B GSI of GT/E inkorten
[size=-1]Kadett 1200 aut zonder aanpassingen?[/size]Uitlaat
19E Bijbehorend uitlaat
20E Bijbehorend uitlaat?
20EH Bijbehorend uitlaat
20N ?
20S ?
C20XE ?
22E ?
24E ?
C24E ?Inlaatspruitstuk
19E Bijbehorend inlaatspruitstuk
20E Bijbehorend inlaatspruitstuk?
20EH Bijbehorend inlaatspruitstuk
20N ?
20S ?
C20XE ?
22E ?
24E ?
C24E ?Remschijven voor%;”>
Ook weer verdeelde meningen of dit moet. Maar logisch is dat je sneller stilstaat als je deze aanpassing doet.
Rekord E 2.2i + Remslangen Manta GSI
Vering en Demping%;”>
Om al je toegevoegde pk’s op de weg te houden is dit natuurlijk een logische aanpassing. Stuggere vering en demping is beter voor de wegligging. En de verlaging zorgt natuurlijk voor een ‘snellere’ look.
Verlagingsveren en setjes zijn er in veel maten en soorten. Ik vertel hier even in het kort waar je op moet letten.Bij een verlaging van 40 mm kun je de originele schokdempers behouden.
Voor een grotere verlaging zijn deze schokdempers te lang. Je zult dus ook andere dempers aan moeten schaffen.
Hoe laag je gaat is helemaal aan jezelf, je moet jezelf afvragen hoeveel bodemvrijheid je wilt inleveren. Een verlaging van 60 mm geeft nog redelijk weinig problemen, ga je nog lager dan wordt het lastiger.
Maar het verschilt natuurlijk ook weer per persoon wat als lastig wordt ervaren.
Ik zal hier geen merken noemen, maar deze veren en setjes zijn volop verkrijgbaar en zul je dus snel zelf gevonden hebben.Benodigde aanpassingen aan carrosserie%;”>
Bij een Getrag 265 tunnel vergroten.
Bij een Getrag 240 is dit niet altijd nodig. Bij de carrosserie van een 1200 met lange pook moet het pookgat sowieso verplaatst worden. In de andere gevallen alleen als de Getrag 240 uit een Rekord komt, dan komt de pook verder naar achteren.
Eigen versnellingsbak steun maken.
Plaats maken voor de radiateur (breder en verder naar voren).
Bij een dikke uitlaat kan het voorkomen dat deze tegen de bodem aan trilt, daarom is het verstandig om wat ruimte te creëren voor de uitlaat.Verdere aanpassingen zijn de cardanas op maat maken en de uitlaat zal ook op maat gemaakt moeten worden. En bij toepassing van een niet-Kadett achteras moet deze ook aangepast worden. Hoe dit moet is hierboven onder het kopje ‘Achteras’ te lezen.
Bij de onderdelen waarbij verder niks bij staat ben ik ervan uitgegaan dat er geen aanpassingen nodig zijn. Is dit wel het geval, dan hoor ik dit ook graag.
Verder zijn alle tips, toevoegingen, correcties en hulp welkom.Alvast bedankt.
9 december 2007 om 12:35 #17370093Dit staat ook op het forum van opelkadettcclub nederland.
Is ook nog niet compleet en er zullen vast en zeker fouten instaan.
Als we alle goede info bij elkaar hebben, is het miss handig om er een sticky van te maken.
Ikzelf ben er een CIH in aan het leggen.
de afkortingen zijn niet zo belangrijk maar CIH (Cam In Head) zijn vooral de motoren die in de oudere type opels voorkomen, de Kadett C, Manta A/B, Ascona A/B, Rekord etc. Deze motoren zijn relatief gezien goedkoper en makkelijker in te bouwen als een OHC bijvoorbeeld.
OHC (OverHead Camshaft) motoren vind je in de Kadett D/E , Corsa A/B. Deze motoren hebben meestal wel meer vermogen en koppel als CIH maar relatief duurder en het vergt wat meer aanpassingen.Ik ga er van uit dat je een 1.2 motor in je kadett hebt liggen. ( heb ik zelf nu ook, dus ik weet wat je moet doen). De 1.2 serie motoren zijn van een ander type als de 1.6, 2.0, 2.2, 2.4 (CIH). De 1.2 is namelijk een OHV, hier kun je in principe niks mee. Voor de 1.2 hebben ze alle onderdelen zeg maar ‘kleiner’ uitgevoerd. De Achteras, vooras, tussenas, motorblok en versnellingsbak zijn allemaal zwakker dan de 1.6 serie. Deze zul je dan ook moeten vervangen.
benodigdheden:
-Achteras (1.6S)
-Vooras (1.6S)
-Tussenas manta B automaat
-Motorblok Cih 2.0 (Manta, Rekord, Kadett, Ascona)
-Versnellingsbak Getrag 240
-Versnellingsbaksteun (zelfbouw)
-Tunnel uitkloppen of omlassen
-Retourleiding benzinetank ( als je injectie wilt)
-RemmenDe achteras en vooras moet je minimaal van een 1600 kadett hebben, deze zijn steviger uitgevoerd en hebben de goede aansluiting met de tussenas. Deze heb je in verschillende versies met een andere overbrenging. Wil je snel optrekken ? pak dan een korte overbrenging, wil je snel optrekken, pak dan een lange overbrenging.
Achteras kadett 1.6s schakel: 3,89 overbrenging (kortste)
Achteras kadett 1.6s automaat: 3,67 overbrenging
Achteras kadett 2.0 schakel/automaat: 3,44 overbrengingZorg wel dat de assen van een kadett afkomen, anders passen ze niet of je moet de veerschotels gaan omlassen, bijvoorbeeld als ze van een manta of ascona afkomen. (manta/ascona A assen zijn 1,5cm breder aan elke kant , manta/ascona B assen 3cm).
De vooras MOET je ook van een 1.6 of 2.0 kadett pakken, een andere past niet. Sommige zeggen dat je ook met een 1.2 as kunt rijden, dit past wel, echter zijn de onderste draagarmen en de onderste fusee een stuk zwakker dan bij de 1.6 ( ook zitten bij de 1.6 al grotere remmen). Ik zelf heb voor de zekerheid dus ook een 1.6s vooras erbij gepakt.
Versnellingsbak kun je eigenlijk kiezen tussen Getrag 240 of Getrag 265, ikzelf heb de 240, deze voldoet prima, is goedkoper, goed te vinden, en makkelijker in te bouwen. Hierbij moet je wel zelf een versnellingsbaksteun voor maken, ik zelf moet ook nog even kijken hoe ik dat ga doen, laat ik je zo snel mogelijk weten. Malle pietje hier op het forum heeft er ook al een paar zelf gemaakt, die kan je daar ook meer over vertellen.
Tussenas: tussenas moet van een manta B GT/E of GSI zijn, deze moet je 10cm laten inkorten, het beste kun je dit natuurlijk bij een bedrijf laten doen, ivm met de balans. Soms worden deze tussenassen ook wel kant en klaar op marktplaats aangeboden. Of die van een manta /ascona automaat hoef je alleen 1,9 mm van de kop te zagen.
Motorblok maakt op zich niet uit, als het maar een CIH is dan, het maakt niet uit waar de motor uitkomt, als hij maar in goede staat is. Ikzelf heb een 2.0S (carburateur). Je hebt ook nog de 2.0E (injectie) en de 2.0N(carburateur). De 2.0N heeft 95pk, de 2.0S 100pk en de 2.0E 110 pk. Voor injectie moet je dus een benzinetank met retourleiding hebben (1.6S of 2.0), en 4 extra kabels trekken voor de computer enzo. Zorg verder dat je blok zo compleet mogelijk is.
Remmen, de remmen van een 1.6S of 2.0 zijn gelijk, echter vindt men deze niet zo goed remmen. meestal worden dan de schijven en klauwen van een rekord 2.2 overgezet, deze schijven zijn namelijk geventileerd en de klauwen hebben een groter oppervlak.
Aan de carroserie moet je de tunnel waar de versnellingsbak inkomt uitkloppen of omlassen, omdat die van een 1.2 schakel te klein is, of je moet al een automaat tunnel hebben, daar past hij geloof ik wel in.
Verder ook de schuine gedeeltes van de radiatorsteunen afslijpen en de rechte stukken weer aan elkaar lassen, omdat een CIH motor een grotere radiateur heeft en het motorblok groter is waardoor de radiateur verder naar voren komt te hangen.Tja verder is het uitbouwen erg makkelijk, een vraagbak of handleiding staat ook alles perfect beschreven. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag van je Hoop dat je een beetje meer weet. Owja, reken op ongeveer 1000 euro aan ombouwkosten.
9 december 2007 om 13:05 #17370094Aan een tunnel van een 1.2 moet er niets gebeuren voor een getrag 240
enkel een andere steun maken .Wat je gemakelijk zelf kan
het is een soort U-beugel.het kan wel dat het gat van de versnellingspook
niet juist zit. Dan uitschijven en omdraaien.Mvg Stef
9 december 2007 om 15:48 #17370095Harstikke bedankt, ik ben al een stuk wijzer nu. Maar je zegt dat alleen injectie motoren een retourleiding nodig hebben, maar is het niet zo dat sommige benzinepompen bij carburateur motoren ook een retour nodig hebben. De 1.6 is toch ook gewoon een carburateur motor dacht ik en toch heeft de tank een retourleiding.
En de achterremmen moeten die ook vervangen worden door schijven of is dat niet nodig. En voldoet de hoofdremcilinder en rembekrachtiger ook nog bij andere remmen?Owja, in mijn geval gaat het inderdaad om een handgeschakelde 1200.
9 december 2007 om 19:00 #17370096schijven achter is niet nodig als je de voor remmen aanpast.maar het staat wel super net.
goed idee voor dit topic, elke maand is er wel weer iemand die een RWD kadett wil ombouwen. Goed idee is dan alle infomatie in 1 topic houden en er een sticky van maken.
laat het modje maar komen ;)
9 december 2007 om 20:39 #17370097Nu alleen nog de informatie compleet en correct krijgen :thumbup
9 december 2007 om 21:29 #17370098Origineel gepost door FredjeP
Harstikke bedankt, ik ben al een stuk wijzer nu. Maar je zegt dat alleen injectie motoren een retourleiding nodig hebben, maar is het niet zo dat sommige benzinepompen bij carburateur motoren ook een retour nodig hebben. De 1.6 is toch ook gewoon een carburateur motor dacht ik en toch heeft de tank een retourleiding.
En de achterremmen moeten die ook vervangen worden door schijven of is dat niet nodig. En voldoet de hoofdremcilinder en rembekrachtiger ook nog bij andere remmen?Owja, in mijn geval gaat het inderdaad om een handgeschakelde 1200.
klopt, sommige (of alle?) 1600’s hebben een retour, misschien dat dit aan de carburateur ligt?
De Varajet II en de Solex dubbeltraps (beide leverbaar op de 2.0S) hebben GEEN retour leiding nodig. Zelfs Weber carburateurs hebben dat niet nodig (deze hebben wel andere aanpassingen nodig)
Volgens mij is de hoofdremcilinder+bekrachtiger van een 1200 even groot als die van een 1600. En ik weet dat het remsysteem van een 1600 hetzelfde is als een 2.0. Dus ook de trommels achter voldoen. Bedenk wel dat er soms een remkrachtverdler tussen kan zitten.
9 december 2007 om 21:30 #17370099edit: dubbelpost
10 december 2007 om 10:19 #17370100Alweer bedankt.
De standaard carburateurs van de 2.0s en 2.0n zijn de Varajet of niet?
En weet je ook iets meer over de motorsteunen?10 december 2007 om 10:36 #17370101een manta/ascona blok met 2.0S had de Solex, de Rekord een Varajet II als ik me niet vergis.
Motorsteunen moeten van een c kadett 1.6/1.9/2.0 zijn, de aluminium steunen dus.
10 december 2007 om 17:32 #17370102Dan heb ik nog een vraag over de 2.4 die vaker wordt ingebouwd. Is dit de C24E of de 24E? Ik heb ze nu namelijk allebei erin staan maar ik geloof niet dat dat klopt.
Bedankt.
10 december 2007 om 18:29 #17370103is dezelfde, volgens mij moet dat de C24NE zijn, en alleen leverbaar geweest in de Omega A of de Frontera
10 december 2007 om 19:54 #17370104weet je wat het probleem is met dit soort topics. Iedereen gebruikt weer andere constructies en dingen dat het toch nooit helemaal klopt.
Meestal reageer ik ook niet meer op dit soort topics omdat het dan meestal toch niet klopt en het met mindere middelen ook wel kan. (NO OFFENCE!!!).
10 december 2007 om 21:41 #17370105jij bent zelf altijd degene die het juist niet met mindere middelen wilt doen :jerry:jerry
10 december 2007 om 21:43 #17370106ja precies ik wil het of heel erg goed hebben of zo dicht mogelijk daarbij in de buurt.
10 december 2007 om 21:51 #17370107dan kan dit topic juist heel nuttig zijn :)
Dat iedereen het anders doet is te begrijpen, het doel van dit topic is eigenlijk ook om zoveel mogelijk info te verzamelen en de meest gangbare mogelijkheden misschien tot een sticky topic te maken. Je hebt altijd dingen nodig waar je niet onderuit kunt en dus voor iedereen gelden.10 december 2007 om 21:54 #17370108ja dat klopt ook wel maar als je iemand zegt hoe het dan ook op een manier kan zoals je het zelf mss niet zou maken maar wat mss toch kan. gaan ze het toch weer opnieuw anders verzinnen.
11 december 2007 om 16:02 #17370109Het is inderdaad de bedoeling om in dit topic de meest gangbare mogelijkheden bij elkaar te krijgen. Ik weet dat de meningen over sommige dingen verdeeld zijn, sommige mensen gebruiken bijvoorbeeld een 1200 vooras, waar andere weer helemaal tegen zijn. En zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.
Maar mijn bedoeling is om zoveel mogelijk informatie hierover bij elkaar te krijgen in één topic. Om zo in ieder geval een leidraad te geven aan de mensen die zich voor het eerst aan een ombouw gaan wagen. Hiervan afwijken kan vervolgens altijd nog.En Pietje, als je overigens nog tips of aanvullingen hebt hoor ik die graag. Alle mogelijkheden zijn welkom.
11 december 2007 om 22:05 #17370110ja als je schijven achter wilt monteren is het niet noodzakelijk om de rembekrachtiger aan te passen maar dit moet je eigenlijk doen om er een andere HRC op te kunnen zetten met een grotere diameter die passen namelijk niet van de nieuwe c kadett tjes.
Als je de 1e types had die hadden de rembekrachtiger erop zitten van ATE voor die rembekrachtiger kun je nu nog HRC krijgen met een diameter van 23MM zelfs 25MM is mogelijk.
Met een grotere HRC reageert de auto eerder met remmen omdat er meer vloeistof verplaatst kan worden.
Het is bekend dat als je de orginele HRC gebruikt het pedaal vrij diep zit.
11 december 2007 om 22:33 #17370111Kijk, weer un stukje dichterbij een compleet topic.:thumbup Bedankt.
Ik heb de openingspost weer wat bijgewerkt met de nodige informatie. Heb ook iets toegevoegd over de vering en demping, niet echt concrete oplossingen, maar wel genoeg informatie (dacht ik) om een besluit te maken.11 december 2007 om 23:07 #17370112is het trouwens uberhaubt wel nodig om het pookgat te verplaatsen bij een getrag240?
12 december 2007 om 10:25 #17370113Ja ik dacht dat Stefbos dit zei in zijn post.
12 december 2007 om 16:42 #17370114ik heb ook een getrag 240 en mijn pookgat is niet aangepast.
groeten.
12 december 2007 om 16:49 #17370115kijk dat bedoel ik ;) met een manta GSI schakelmechanisme hoeft idd niet
en nog zoiets: De een klopt de tunnel uit, de ander zegt dat dat niet hoeft.
12 december 2007 om 17:41 #17370116Ok, weer wat wijzer geworden. Ik heb het weer toegevoegd. Verder nog kennis aanwezig over de mogelijkheden van de toe te passen uitlaten?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.