ik heb een tijd in hongarije gewoond waar ze net als in duitsland ook de 100octaan verkopen die toendertijd door inflatie omgerekent zelfs maar een euro per liter was.
of het werkelijk 100 was weet ik natuurlijk niet maar het was iig merkbaar hoger dan de 95 die ze ook gewoon verkochten bij die omv en mol tankstations.
mijn kadett gsi c20ne maakte het iig geen bal uit of ik dat tankte of 95. reed niet harder of zachter en werd er ook niet zuiniger door.
mijn oude mercedes (v8 5liter 240pk) merkte het we degelijk! die was echt een stuk sneller en veel feller dan met 95.
mijn volvo (t5 211pk) merk je het ook wel wat. maar niet heel veel.
beide werden echter niet zuiniger.
vriend van me heeft een gechipte golf 5 r32 280pk. ding is best lui met 95 maar retesnel met 98: echter ook weer niet zuiniger..
met een opc zou je dus zeker 98 kunnen tanken voor wat extra, zoals ook al blijkt uit de ervaringen hier.
Met mijn volvo tank ik in nederland iig gewoon 95 aangezien hij daarvoor gemaakt is en al snel genoeg is

en het verschil qua prijs me te groot is.
Deze discussie is echter al zo oud als de weg naar rome en wordt op elk forum wel 2/3 keer per jaar aangeslingerd.

dus velen onder ons hebben hem al vaak meegemaakt
levert altijd een heel mooi topic vol bla op. zo van mijn panda 1 liter of astra 1.4 die zelfs op 91 nog perfect rijden, rijdt 2 keer zo hard en zuinig op 98
maar het blijft gewoon een simpel feit waar eigenlijk weinig over te discussieren valt dat een sterkere motor meer met het hogere octaan gehalte kan en een minder motortje er 0 tot 0,01

mee doet.
en je mag ten alle tijden tanken wat en voor hoeveel je maar wilt maar tegen beter weten eigenwijs zijn, is best zonde van je tijd.