welk octaan gehalte benzine

Heb moeten overstappen van shell naar bp omdat bij ons in het dorp shellpomp weg is en rijd nu al dik 1,5 jaar met bp 95 is zuiniger dan shell rijd ongeveer 50 km meer met een tank.

Gemiddeld 11,3 liter op 100 km.

Rijd een vectra c station opc uit 2007 met 280 pk en heb best wel een luie rechtervoet :jerry

Hier altijd 98 in het beestje. Doet zijn werk het beste en om die paar euro'tjes zal ik het ook niet laten. :jerry

ik weet het niet ik merk er niks van? ik blijf bij 95.. rij het al jaren nooit geen problemen.. is toch wel behoorlijk goedkoper. je mag hier in ons kikkerland toch niet harder dan 130 .. maar meestal 80. dus met deze snelheid zal mijn motor niet snel stuk gaan . ik vind het eigenlijk onzin . en geldverspilling . bvb morgen staat er weer iets anders bij de pomp . bvb dat mijn auto met deze benzine zeker 50km meer rijd????? maar deze benzine is ook ineens 10 procent duurder?? daarom vind ik het onzin en geldklopperij zit ook vaak tussen de oortjes.. ha ha

Hoe meer vermogen je motorblok kan leveren, hoe beter het is om een hoger octaangehalte (en betere kwaliteit brandstof) te nemen om alles goed te benutten.

Hier een voorbeeld van een Ferrari die een aanzienlijk vermogensverlies heeft omdat er euro 95 in de tank zat en geen 98:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Zover ik weet is het octaan gehalte niets meer dan de moeilijkheid graad die de brandstof heeft om te branden.

In het engels wordt dit "Resistance to burning" genoemd wat wil zeggen is hoe hoger het octaan gehalte hoe moeilijker het is om de brandstof te laten ontbranden.

Dit is vooral van belang bij hoge compressie motoren waarbij de (wanneer een te lage octaan gehalte wordt gebruikt) brandstof zo heet wordt dat het al ontploft/ontbrand voordat de zuiger op het ideale moment is (en de bougie z'n werk kan doen).

Bij normale motoren (zoals de motor in mijn wagn) zal het een hoger octaan gehalte weinig effect hebben anders dat je meer brandstof gaat verbruiken.

Dit is dacht ik ook de reden waarom voorbeeld in een gebied wat hoog zit (in de bergen, minder zuurstof in de lucht), lager octaan beschikbaar is dan op zee niveau (meer zuurstof in de lucht)

Maar ik kan het mis hebben dus als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten, laat het me graag weten :)

ja dat zal misschien wel waar zijn.. maar hier in nederland is alles vlak. dus bijna geen of hoge bergen maar in buitenland misschien wel rendabel .. maar een ferarri tja .. wie heb er een . en wie gebruikt zo een auto dagelijks ? ferrari kan geloof ik ook op kerosine geintje . ik bedoel. je moet er in geloven.. en hoever zullen en moeten we gaan . dit is wel persoonlijk bedoeld. is voor ieder anders.

Nog een voorbeeld: Opel Corsa OPC Nurburgring Edition anyone? ;-)

Bij euro 95: +- 195 pk

Euro 98: +- 202 pk

Octaan 100 of hoger: 211 pk

in de jaren 70 was er gewone benzine en super.. super was altijd duurder dan gewoon.. in die tijd waren er autos die niet goed liepen op gewone benzine . pingelen.... dus super erin en geen last meer . nu is euro 95 ontwikkeld speciaal voor de motoren van deze tijd dus ook voor onze opels nu hebben we weer nieuwe namen bvb shel v pouwer is eigenlijk super. dan wel zonder lood toevoeging . maar ja duur .. beter??

@co heesbeen wrote:dan hoeven we niet meer naar de garage om dat ding sneller te maken . snelheid en kracht zit gewoon in de pomp

Nee, de opgave van de Corsa OPC NE is op RON98 gebaseerd, dan doet deze auto dus zijn fabrieksopgave.

Zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor mijn Astra J OPC. 280pk geven ze op, met RON98. 265pk doet hij op RON95.

Merk je het in de praktijk? Nee, vast niet. Toch vertroetel ik mijn gebakje liever met RON98, als ik op die paar euro benzine ga letten had ik niet aan zo'n auto moeten beginnen! :thumb

Om nog even wat extra duidelijkheid te scheppen (in het filmpje word er o.a. getest met Shell Optimax, dat is 100 octaan brandstof in de UK dus niet zoals in Nederland de V-power wat dus 95 octaan is) en ik geloof dat BP ultimate in de UK 97RON is en geen 98.

" onclick="window.open(this.href);return false;

ik blijf toch altijd bp ultimate 98 tanken tenzij shell met vpower racing komt in nederland oct100 ! ja hoger is altijd welkom zolang ze niet al te hoge prijzen erop gooien want we woorden toch genaa*d met accijns belasting

motoren zijn veel beter dan vroeger . waarom is iedereen toch steeds bezig met die nieuwe benzine? bijna iedereen rijd euro 95 gaat altijd goed is ook de goedkoopste.. er moet natuurlijk meer geld in de tank gegooid worden. wand dat is veel beter die nieuwe benzine??? je rijd wel 100 km meer op een tank??? nou met mijn auto toevallig niet??? het is ook met de zuinige auto waar je mee word genept een op 22 en werkelijkheid is dat 1 op 16 in die geest.. zijn allemaal stunten van de olie maatschappijen of van onze fijne overheid ... als het beter voor het milieu is waarom is alles dan veel duurder?? waarom dan in ieder geval niet de zelfde prijs? eigenlijk laten we ons mee slepen in deze onzin.. of het beter is voor de motor ? wie kan dat hard maken? misschien?? dat hij wat sneller is??? maar dan krijgen we waarschijnlijk weer te maken met de overheid .. je weet wel die mannen met die petten . of ben ik nou zo dom ? of ? maak mijn niks uit eigenlijk

Gewoon 98 er in, baat het niet dan schaad het niet. Die paar euro extra op een tank.

Als je zuinig wil rijden moet je geen opc kopen.

Wil je extra pk moet je chippen.

Zo moeilijk is het allemaal niet.

ook als ik een dikke acht cilinder zou kunnen rijden... zou ik nog 95 blijven tanken als hij er goed op zou lopen. i k geloof niet in dure benzine vind het dus gewoon geldklopperij .... willen we toch dure benzine ik vind het prima . als je erin geloof gewoon doen . gooi je eigen gevoel erin .

Terug
Naar boven