Waarschuwing op dashboard: ! Accubescherming actief

the-duke

Komt hier geregeld
Hallo,

ik krijg sinds kort tijdens het rijden af en toe een waarschuwing op het dashboard met de volgende tekst: ! Accubescherming actief

accubescherming.webp

Deze kan je zo wegdrukken en komt dan ook niet persé snel weer terug, er kan weken tussen zitten.
Wat wel opvalt, is dat zo lang je het contact niet uit/aan hebt gedaan, het stationair toerental wordt verhoogd naar ongeveer 1000 toeren. Bij uitlezen is de volgende DTC te vinden : B1517-5A, Battery Voltage - Not Plausible, ik denk dat deze hieraan gerelateerd is.

Ik heb een nieuwe AGM accu geplaatst (oude was 10 jaar oud), maar lost het probleem niet op.

Heeft iemand feitelijke ervaring hiermee over hoe dit op te lossen ?

Gr,
The Duke

Ik zou als eerste zelf eens gaan meten en dit met de live data van je uitleesapparatuur vergelijken.
Meet je echt een lage (of veel te hoge) spanning als de motor draait, dan kun je je onderzoek gaan richten op en rond de dynamo.
Is het verder in orde maar wijkt het af van de data die de auto zelf ziet, dan is wellicht iets mis met een sensor die de accuspanning meet.

Verder is nog mooier als je een goede accu/dynamo test kunt doen. Want ook een kortstondige dip of spike kan deze foutmelding triggeren.
En uiteraard de accupolen goed schoonmaken, massakabels langslopen op corrosie etc kan ook nooit kwaad.

Geen AI​

Circuit/System Description

The body control module (BCM) has designated circuits for monitoring vehicle system voltage. The BCM monitors the system voltage to ensure that the voltage stays within the proper range. Damage to components, and incorrect data may occur when the system voltage is out of range. The BCM monitors the system voltage over an extended length of time.

Conditions for Running the DTC

The BCM has power and ground.
The ignition is not in the START position.

Conditions for Setting the DTC

B1517 5A

The battery voltage differs by 2 V on the BCM B+ circuits for 10 s.

Zijn +/- 9 B+ terminals bij de BCM. Happy hunting!

Bedankt voor het meedenken!
Het betreft een Opel Mokka uit 2015, B14NET en de melding treedt maar zeldzaam op.

Er zit een nieuwe AGM Bosch S5 accu in, de polen zijn perfect schoon en ik meet een normaal voltage met (ruim 14V) en zonder draaiende (12,7V) motor op de accupolen en ook met ODB-uitleesapparatuur.
Ik heb nu alle componenten uit de BCM gehaald (zekeringen en "relais"), bekeken en weer terug gestoken. Ik zie er niks geks aan.

Ik zit zelf nog aan 2 dingen te denken. Ik weet niet goed waar de dikke min/massa-kabel op het chassis zit, dat uiteinde verdwijnt ergens onder de accu, wellicht maakt die niet optimaal contact, zou dat het probleem kunnen veroorzaken ?
Ten tweede weet ik niet hoe ik de "VAUXHALL MOKKA PETROL BATTERY NEGATIVE CABLE TERMINAL 13306650", blijkbaar een sensor voor accumanagement kan controleren op correcte werking, zou dit het probleem kunnen veroorzaken ? Het viel me namelijk op dat toen de oude accu slechter werd het start/stop systeem niet meer werkte en ik dacht dat dit door een oudere accu kwam. Na het plaatsen van de nieuwe accu werkt dit nog steeds niet, maar misschien zit de oorzaak daarvan in iets dat gereset moet worden ?

Gr,
The Duke

Terug
Naar boven