Ik zat er vanochtend ook naar te kijken. Op Aliexpress zijn ze 170 tot 250 euro.
Ik heb gehoord dat je er goed aan doet bij bestellen uit China om gelijk TIS er bij te bestellen. Dat is een setje CD's en een USB sleuteltje. Je hebt dat oa nodig om software updates te dowloaden.
Verder zijn er veel Chinese clones die defect raken als je ze wil gebruiken met de laatste officiele update software. Als je een clone koopt moet je die dus gebruiken met de software die er bij zit, en internet/wifi uitzetten zodat er niet per ongeluk een update of "controle" uitgevoerd wordt die de zaak lam legt. Voor wagens ouder dan 5 jaar en voor hele gangbare wagens hoef je trouwens niet "het nieuwste van het nieuwste" te hebben, dus met de chinese bijgeleverde software kun je goed uit de voeten.
Verder is er ook nog een goedkoper alternatief dat geen eigen scherm heeft maar met een PC werkt. Het heet MDI. Die is iets goedkoper, maar nog steeds best wel prijzig.
Alle tooltjes van <60 euro zijn aardig, maar kunnen niet zo veel als de twee hierboven. De meest gebruikte goedkope tool hier is de OpCom. Het is een leuk tool, maar je kunt er niet de ECU sofware mee up en downloaden.
Gisteren heb ik gezien dat er een youtube film bestaat die clones en originelen met elkaar vergelijken.