Versnellingsbak Senator A1 1978

goedenavond,

ik ben sinds kort ook eigenaar van een Opel senator uit 1978 3.0 liter automaat.

alleen dit is een opknapper. nu heb ik vandaag mijn motorblok er uitgevist en wou ik vanavond de versnellingsbak verwisselen.

alleen krijg ik andere versnellings bak er niet helemaal in.

iemand nog tips?

(kan een domme vraag zijn ik doe dit ook voor de eerste keer)

groet Robert

<p style="text-align: left;">Wat voor bak zet je er nu in? En krijg je de bak niet aan de motor, of motor en bak niet in de auto?</p>
Zoals ik en kywieman het meestal doen is bak en blok er in zijn geheel uithengelen, andere bak naast de auto aan de motor knopen en met de motortakel er weer in hangen. Bak onder de auto er op zetten is te doen, maar zonder brug niet fijn. Helemaal met een getrag 265 of 4 traps automaat is het qua gewicht geen pretje. Indien je bak en blok in zijn geheel er in zet, motor en bak er in hangen, krik onder de bak plaatsen en dan motor wat lager hangen, krik van de bak wat omhoog/omlaag, motortakel weer lager enz. Totdat de motorsteunen boven de draadeinden hangen. En dan laten zakken en eventueel motorsteunen wat geleiden met een breekijzer of bandenlichter. In geen geval met je vingers in de buurt van de steunen komen!!!! Suc6!

Heb je de vertanding van de spline op de bak gecontroleerd? is die gelijk? Is het koppelingshuis even diep? Zit er een lagertje in de krukas? Is dit de juiste maat voor de spline?

De koppelomvormer moet je duwen en draaien deze voel je als ik het goed heb 2x een stukje in de bak schieten.

Terug
Naar boven