Versnellingsbak Senator A1 1978

Weet je wat nog "raarder" is?

Ik heb een 3.45 diff, en geen 3.7 wat jij beweert.

En de senator B 24V automaat, die ik gesloopt heb, had een 3.15 diff, geen 3.7

Dat is wat ik weet, gebaseerd of visuele inspecties. En dat staat lijnrecht tegenover wat jij beweert.

Maar zoals gezegd jij neemt niet aan dat een ander het mogelijk ook wel eens goed kan hebben, en dat er meerdere oplossingen kunnen zijn, die allemaal evengoed kunnen zijn.

Nee, er zijn 50 man die beweren dat het beter is als het anders is. Dat daar in tegen 500 man staan die er goed mee weg komen zoals het origineel was, die hoor je niet. Dus zijn ze er niet.

Ik blijf bij mijn statement, je bent kortzichtig bezig.

Einde discussie.

Ow ik heb geschreven de meeste 25E hadden een 3,7 diff misschien een enkeling niet met 5 gang handbak of 3 gang automaat niet maar de 4-gang automaat wel 100%.

Dit onderwerp is al eens eerder de revue gepasseerd lees wat andere mensen hun ervaring was:

viewtopic.php?f=14&t=165050

http://www.opel-hecktriebler-forum....mp;highlight=4+gang+automatik+diff#post276981" onclick="window.open(this.href);return false;

Als mensen niet weten dat zulke diffs bestaan bouwen ze ze ook niet in kunnen ze hun ervaring niet delen....Maar ben blij me je 24V cruiser die moeiteloos speelt net een 3.45 diff...Stel eens voor dat je sprinter zou hebben zoals een B senator daar kun je toch geen autobaan mee op lol.

Hier heb je wat te lezen:

http://www.senatorman.de/opel_senator_b.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk eens welke diffs bij welke motoren hoorde in de B senator...Een 3.15 verhouding heeft het bij een gewone door Opel B senator A omega nooit gegegen?????????????????????

Der is nooit een 3.15 in een B senator gebruikt enkel bij de Mantze 4000 als erg dure optie:

http://www.opel-hecktriebler-forum....28256&highlight=senator+b+diff#post128256" onclick="window.open(this.href);return false;

(weet jij eigelijk wel hoe je een diff berekend of gok je wat?)

Een 3.15 onder een 24v Senator B lijkt me wel logisch. Dit omdat een lager diff er voor zorgt voor een hogere topsnelheid. En die 24v trekt hem er wel door.

Zelf ook ervaring mee. Senator A 1.5 met 3.15 3 traps op top navigatie 215KM/H.

Later 4 traps ingebouwd samen met een 3.7 diff en tot was hierna met de zelfde motor 195KM/H.

Alleen de weg er heen was wel veel beter dan bij een 3.15 diff.

Wel weet ik zeker dat een Senator B 1990 met C3.0LE met 5 bak een 3.45 diff heeft.

Verder vindt ik deze discussie hier boven leuk om te lezen.

Nope een 24V met 3.15 diff zou het in de 4de gang niet meer getrokken krijgen,vanwege geen of te weinig koppel,ook zou zijn top lager zijn omdat ie het niet trekt om met een 3.15 diff nog iets te presteren na zijn max koppel als der geen kans meer is op kickdown.

Te groter en te meer koppel en des lager dat koppel licht een des te langer diff kun je maken bij dezelfde bak,als je max koppel inzakt zal ook je snelheid inzakken bij hoge snelheden,omdat de motor geen kracht meer heeft en met meer toeren aan koppel verliest.

Koppel is de kracht die je nodig hebt om het vliegwiel stil te krijgen uitgedrukt in NM dus bv 270nm bij 3600 toeren wil zeggen dat je een gewicht van 27kg op een meter van midden van de krukas af nodig hebt om een motor stil te krijgen (technische uitleg)

Zoals gisteren al geschreven een chevrolet 5.7L zoals haico bv in zijn Commodore A heeft zal als die motor 200pk heeft en 400nm tussen de 2000 en 4000rpm een stuk sneller optrekken als een 225pk motor die 270nm heeft tussen de 3500 en 5500 rpm.

Die chevy motor kan een veel langer diff aan bij dezelfde bak verhouding en zal met veel minder toeren dezelfde snelheid kunnen maken als de kleinere motor die het van veel toeren moet hebben.

En de 30E is een korte slag motor dwz zijn cilinder boring is groter dan de slag en dat zijn motoren die het van veel toeren moeten hebben een lange slag motor is een kleine boring met een grote slag,zal onderin veel sterker zijn maar weer begrenst worden door bv zuigersnelheden,dus lang niet zo hoog kunnen draaien.

Een 30E bv is onderin erg lam en presteert kwa koppel echt niks tot de 3300 3500 toeren dan beginnen ze te trekken,als je dan moet versnellen bij 2500 toeren en der is geen koppel en vermogen.......Dan succes dermee maar dan gaat het toch rustig zoals Kywieman ook al heeft ervaren en ik ook met die Senator 30E met 4 gang bak die ik heb gehad ooit,en mijn GSE met C30NE is het ook al geen feest in de 4de gang met versnellen.

@Freestyler,

Ik ben van plan om de Senator alleen met meetings en mooi weer te gebruiken.

Het blijft gewoon een cruiser.

Maar ik dacht dat je de bak zo over kon zetten, maar als ik het allemaal zo lees dan is het aardig wat werk.

Mischien voor jullie niet, maar voor mij wel. Ik ben niet echt een monteur en deze auto is helemaal nieuw voor mij.

Dus ik moet het laten doen en weet niet wat daar de kosten van zijn.

Dat is ook de reden waarom ik twijfel. De Senator word niet veel gebruikt en maakt ook weinig kilometers en is het dan wel financieel aantrekkelijk om alles om te bouwen.

Ik bedank wel iedereen voor de info....

Jullie hebben er toch aardig meer verstand van dan mij.....hahaha

Nee, is een optie geweest in de A2.

Maar tussen A1 en A2 is het enkel het styling pakket dat verschilt (dus voorfront, bumpers, dash, spiegels, motorkap, kofferklep en kleuren pakket)

Kwa techniek zijn ze vrij identiek (zitten minimale verschillen in, maar die zijn ook echt minimaal)

Nope pas bij de latere A2,s na 84 waren die te krijgen zijn in feite japanse bakken die ook door volvo en toyota gebruikt worden,wat ik niet begrijp want GM had toen ook de Th700 in het magazijn liggen die ze ook konden gebruiken.....

Als je alles compleet heb is de ombouw makkelijk in 1 lange dag te doen dwz alles voorhanden zoals brug en alle benodigde delen,zodat heb bak a wegnemen is en bak b terug plaatsen.

Oke,

Want die 4 traps automaat die ik kan overnemen komt uit een Senator A1.

De wagen ziet er precies hetzelfde uit als die van mij.

Het bouwjaar weet ik zo niet.

Om een 4 gang gelijk te herkennen:

De vulpijp voor de bak zit aan de bestuurderskant,daaraan zie je het gelijk.

Als je de bakken langs elkaar legt zie je het verschil gelijk nl de 4 gang is veel langer en anders kwa vorm,kijk maar eens aan welke kant de vulpijp zit.

Is goed.

Zaterdag ga ik weer naar die auto toe om wat andere onderdelen op te halen.

Ik zal er dan eens op letten.... :thumb

Als die senator alles compleet heeft, zou ik het gewoon proberen. Ook zelf alles demonteren, dan weet je ook hoe alles weer in mekaar moet. En dan heb je ook alles compleet wat je voor je ombouw nodig hebt.

Maar zou wel iemand zoeken die handig is met sleutels (en weet hoe je bepaalde dingen aan moet passen als ze niet helemaal goed uit komen) die je bij kan staan.

Ik doe het toch maar niet.

Mischien later in de toekomst, maar nu doe liever eerst andere dingen aan de Senator.

Ik gebruik hem echt weinig en heb voor dagelijks gebruik een hele zuinige diesel ;)

Maar ik dacht echt dat het zo overzetten was, maar dat is het dus niet.

Ik ga nu eerst de dingen aanpakken die echt nodig zijn aan de auto en hem tip top in orde maken.

Voordeel van die senator waar de bak uit komt, is dat er alles op zit wat je nodig hebt, en dan kan die zo 1 op 1 over.

Maar goed, ieder zijn eigen keus natuurlijk :thumb

Ben wel eens benieuwd naar foto's van je senator ;)

Bij deze een paar foto's

Zo staat die er nu bij....

bmicus5sam3.jpg

36qsopilm3q.jpg

culujingvb1.jpg

tr58fc6fmii.jpg

jsglg2ba4kd.jpg

8zb1ecsi1yn.jpg

Bij sommigen is de auto wel bekend.

De vorige eigenaar was/is lid van big opels

Als ik jou was zou ik wel een veerpootbrug plaatsen,aangezien de binnen schermen graag rotten tussen veerpoten en spatscherm en repareren is redelijk wat werk als je het wilt doen zodat het lijk het dat fabrieks nieuws is,ik ben al 5 dagen bezig geweest om 2 kanten te maken (was ook veel meer ellende dan ik dacht).

In november gaat die naar binnen en helemaal uit elkaar.

Ik laat hem compleet overspuiten en alles weer strak maken.

De senator is op dit moment in redelijke staat maar heeft echt wat aandacht nodig.

De zijschermen moet ook worden vervangen, die zijn aardig rot van onderen...

Ik zou echt naar 4 gang ombouwen ik heb gisteren nog in de 4 gang Monza GSE gereden vs de dagelijkse 3 gang automaat..(ik ben die kut back echt moe)

Ik vervloek die 3 gang bak haast puur vanwege het feit dat ik holle buizen heb en haast het idee heb dat ik opstijg...120km/h met 3700 toeren is erg vevelend en een motor constant bij "normaal rijden " boven de 3000 rpm als minimum te hebben is gewoon klote,dan is het een genot om rustig in de 4 rijden met 500/600/700 en nog meer toeren minder met dezelfde snelheid.

Het staat ook nog wel in de planing, maar ik ga nu eerst de andere dingen doen.

Ik geloof ook echt dat het veel mooier en rustiger rijd. Maar ik rij er niet dagelijks in, mischien 1 keer in de week. Dus ik wl de Senator eerst helemaal weer strak hebben en dan gaan we verder met de techniek.

Terug
Naar boven