Bakkie van de tigra is zo kort dat bij continu makkelijk 50 in 5 kan worden gereden, als dat niet soepel gaat, ben je meestal zelf te wispelturig met rijden en wissel je veel van snelheid ipv constant te rijden, en dan verbruik je zowiezo VEEL brandstof...
Zelfs met de 1300kg zware Windvanger van een combo kon ik met een X16XE met eenzelfde versnellingsbak als de tigra, prima 50 in 5 rijden, en dat met een Powerbox erop.
Powerbox: Verkort inlaat traject, wat meer vermogen leverd door onderin het toeren wat koppel te pikken, dus mijn motor is al hoog toeriger als de normale X14XE en X16XE motor.. dat houd in minder kracht bij hele lage toeren...
Mijn Vectra- 3.0 V6 kan zelfs 50 in de 5 rijden (nog geen 900 toeren!!) geen probleem, als je maar CONSTANT rijden, bij het minste geringste wat je moet accelreren moet je terugschakelen, omdat ie anders inderdaad gaat tegenstribbelen.
Ik vind mezelf dus helemaal niet grappig, eerder verbruiks bewust!!! (je mag het ook krenterig noemen, maar ik rijdt over het algmeen helemaal niet rustig maar gewoon lekker door, maar zodra er Constant gereden word, huppa, hoge versnelling, laag toeren, zodra er gang gemaakt moet worden, huppa lage versnelling hoger toerental!!) verklaar anders maar eens waarom ik zuiniger op de stadsritjes rijdt met een 3.0 V6 motor, als de gemiddelde tigra rijder hier op het forum met zijn gemiddelde verbruik...
een motor loopt het zuinigst als het soepel draait...
dat is niet wanneer 5000 toeren in 2 word gedraait bij een constante snelheid, maar dat is ook niet wanneer het gas word ingetrapt bij 50 in de 5e
Willem