Uitvallend dashboard

Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik een probleem met mijn opel corsa uit 2017. Tijdens het rijden valt het dashboard soms voor ongeveer 5 tot 10 seconde uit.

De garage kan niks vinden bij het uitlezen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik heb het zelfde ooit ervaren bij mijn Corsa C uit 2006. Het lag aan een stekker die niet lekker contact maakte. Zelfs mijn kilometerteller viel dan kortstondig uit. Helaas heb ik nooit gevraagd waar deze stekker zat. Volgens mij onder de motorkap, maar hou me ten goede. Dit is vele jaren geleden. Het werd opgelost met contactspray tijdens de servicebeurt. Het is ook nooit meer teruggekomen.

Heb even geGoogeld, bij mijn Opel Corsa C uit 2006 zit deze probleemstekker achter het instrumentenpaneel (klokken) zelf. Het heet de IC (Instrument Cluster) en is een ECU (althans de stekker) die bekend staat bij de Corsa C om deze klacht. Bij mij blijkt de helft van de stekker aan het dashbord zelf vastgemaakt te zitten en wordt deze als het ware met de teller-unit erin geschoven. Bij jouw Corsa E uit 2015 is dit een losse kabelboom die je meetrekt als je de unit uiteindelijk naar je toe trekt.

Let wel dat het uitbouwen van de IC bij de Corsa E een secuur en voorzichtig werkje is i.v.m. beschadigingen op de grote designer-interieurlijsten (waar de ventilatieroosters in zitten) die eerst verwijderd moeten worden en soms ook de bovenste plastic kap van de stuurkolom voordat je de omlijsting van de tellerbak (die met schroeven vast zit) kunt losmaken. Pas als die laatste omlijsting weg is, zie je dat de tellerbak van de Corsa E vastzit met twee schroeven aan de onderzijde en een klikklem aan de bovenkant, waarna je de unit kunt uitnemen. Kunststof interieurspatels zijn eigenlijk een must voor het lossen van de interieurkappen. Als je zelf niet al te technisch bent, zou ik het laten doen. Deze interieurlijsten die ik als eerst noemde zijn nogal makkelijk te breken en niet makkelijk te verwijderen en al helemaal niet met een schroevendraaier. Het schijnt dat als je te veel druk zet op een plek waar de clip niet zit, er makkelijk een breuk kan ontstaan. Jammer dat je geen Corsa D hebt, die kun je een 7-jarige in 10 minuten leren deze units als een pro te demonteren. ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven