Een maat van me kocht ooit bij Arese een bobinekabel met een chip erin. Op de bank bij hun scheelde het 15pk bij een vermogen van 220pk zonder die bobinekabel. Toen ik die bobinekabel teste tijdens een dragrace was de eindsnelheid exact hetzelfde. Ofwel, ze hadden hem mooi bij de neus.
Je kunt met correctiefactoren allerlei vermogens eruit toveren en dat jou motor op drie verschillende banken op verschillende dagen op een 1/2 pk gelijke vermogens lieten zien, wil gewoon zeggen dat ze alle drie serieus met de correctiefactoren omgingen, alleen maar mooi dus maar heb je op die verschillende dagen ook de verschillende luchtfilters gebruikt?
Wat betreft de uitspraak: The induction systems on the XE engines are the main power restrictors when it comes to unleashing the true potential of these machines.
Ze hebben het over "induction systems" dat is natuurlijk meer dan alleen een luchtfilter. Dat is het hele systeem van luchtfilter, gasklephuis, inlaatspruitstuk, inlaatkanalen in de kop, klepmaat, klepvorm, klepzittingen, nokkenas en vorm van de zuigerbodem.
Maar zo ken ik er nog wel een paar zoals de VAG groep. Een motor die in een Audi ligt zal altijd meer vermogen hebben dan de ogenschijnlijk zelfde motor die in een Seat ligt, gewoon omdat een Seat veel goedkoper is.
Inderdaad rijden alle Formule 1 auto's met een luchtfilter zoals bv K&N. Als je enkele posts terug kijkt zul je lezen dat ik daar geschreven heb dat de BMW 320STW waar ik een aantal jaren aan gesleuteld heb, ook een soort K&N filter had. Dat was er dan wel een van 70cm x 25cm. Hier geldt dus zeker dat : Size matters! Die F1 motoren hebben dus ook hele grote luchtfilters en niet zo'n cilindervormpje per cilinder.
Het probleem met de K&N filters en de soortgelijke, is dat je ze heel regelmatig moet schoonmaken en inolieën en dat het heel moeilijk is om een groot genoeg filter in te bouwen.
Inderdaad, verwacht er geen wonderen van op een standaard motor en zelfs niet op een motor van 100pk/liter.
@ ashok, die 23pk kost dan bijna 300euro. Je zou haast denken dat het zou werken, voor dat geld.