@> sram:
Tja, komt toch wel veel voor hoor bij de V6.
houd het in de gaten in ieder geval, het tunen van een versleten motor geeft weer extra risico tot extra reparaties die de prijs aardig op kunnen drijven, en dat is ook zonde.
@> AsconaC20NE:
- Laag toeren.
Tja, je kan laag toeren rijden, maar niet de motor te hard laten werken bij lagere toerentallen.
de mijne loopt in ieder geval iets zuiniger als je deze boven de 2000tpm houd.
- Korte stukken.
Het is opzich niet zo best om korte stukken te rijden, dit ivm het telkens opwarmen en afkoelen van de motor, en daarbij niet goed warm worden.
Hierdoor zet ook alles niet goed uit zoals het bedoeld is.
Let hierbij wel op, dat een beetje extra onderhoud de levensduur kan verlengen bij korte stukjes:
- ververs de auto eerder, bij veel koude ritten komen er meer brandstof resten roet, vuildeeltjes, en water (condens) in de olie, dit komt de smering niet ten goede.
- maak extra vaak de gasklep en stappenmotor schoon
- let goed op verstoppen van de carterventilatie, dit kan je 100% verwachten bij korte stukken rijden.
- bij veel korte ritten komt er ook meer roetaanslag op de zuigers, op de kleppen, en in het uitlaatsysteem.
Af en toe een Goed stuk rijden (liefst lekker je eigen in duitsland uitleven.
Hierbij werken stoplicht sprintjes niet mee, bij Korte acceleratie word veel brandstof ingespoten op korte momenten, dit geeft extra vervuiling.
>> Ik rijdt met mijn V6 zo goed als alleen maar lange afstanden, ik heb in de afgelopen 110.000km nog geen verstopte certerventilatie gehad.
Ik ververs mijn Vectra V6 om de 8000km, met 5w40 Volsynthetische motorolie, dit helpt de motor schoner te houden van binnen.
als ik mijn oliedop los draai en kijk in de cilinderkop is alles mooi lichtbruin van binnen.
Ik heb 0,0 carterdruk
mijn carterventilatie slangen blijven schoon en droog
Mijn Gasklep heb ik 90.000km voor het laatst schoon hoeven maken, wel controleer ik m iedere 8000km.
zo ook de stappenmotor, deze blijft ook keurig schoon.
Dit in tegenstelling tot de auto's die ik heb voor de korte stukken..
- deze hebben bij iedere beurt een gasklep en stappenmotor reiniging nodig
- In de carterventilatie slangen zit sludge door condenseren van water in de motorolie.
- ook een verstopt carterventilatie pijpje heb ik al gehad bij deze..
- door de motor om de 8000km te verversen met VOL SYNTHETISCHE 5w40 olie blijft de boel in de motor wel netjes schoon.
Willem