Klein stapje verder weer...
Heb een nieuw ideetje gekregen terwijl ik de fusees ging passen en meten. Met de fuseekogel omgedraaid (en ja, Moog heeft mij bevestigd dat de constructie van deze kogel dat toelaat) kan er flink ruimte bespaard worden binnen de velg, waardoor of kleinere velgen nog passend blijven, of er nog meer lengte gemaakt kan worden voor nog meer correctie. In elk geval is het compacter en geeft het meer bodemspeling op de draagarmen, terwijl de geometrie van de constructie ongewijzigd blijft.
Wat plaatjes van deze montage:
Ik heb vergeleken wat de originele maximale stuuruitslag doet en die valt nog royaal binnen de maximale slag die deze constructie toelaat voordat de vulbussen de eindplaat gaan raken. Dat leek een probleem, maar is het dus niet...
Rest mij nog drie 'grote' projecten:
1. De extra set draagarmen die ik heb liggen opknappen en de uiteindes voorzien van een stuk staalbalk waar de eindplaten op vast geschroefd kunnen worden.
2. De extra set veerpoten die ik heb liggen ontdoen van de fusees en er een klem op/om lassen waar de nieuwe fusees op passen.
3. Het maken van de remklauw adapter platen uit 7005 alu, 20mm dik. Heb al materiaal liggen...
Dit zijn beide enorme precisie klusjes omdat er zo veel maten in verwerkt moeten worden die allemaal nog ontdekt moeten worden of ze gelijk moeten blijven of nog gewijzigd en zo ja, hoe? Moet dan rekening houden met camber, wielbasis, scrub radius, spoorbreedte etc. etc. Is erg leuk ook, want ik kan hier dus nog verder aan rekenen/simuleren voor nog andere verbeteringen. Kan bijvoorbeeld het agressievere centreren van de stuurinrichting door mijn eerdere wijzigingen in caster compenseren door de scrub radius aan te passen. En er zijn ook simpelere overwegingen, zoals de spoorbreedte, uiteraard kan die breder bij de voorkant van een Kadett, maar mijn banden moeten dan niet gaan aanlopen. De wielbasis kan ook iets langer, waardoor de zware motor meer in het centrum terecht komt van de auto, ook een voordeel op zich. Camber kan ik uiteraard met een excenter bout in de bevestiging op de veerpoot nog aanpassen, dus dat is een minder grote overweging. Mijn ervaring is dat je niet te veel camber moet geven omdat je simpelweg scheve slijtage op je banden krijgt, maar ook al snel minder rubber op het asfalt hebt staan, en een soort kantel effect krijgt in bochten. Eigenlijk is de gulden middenweg met camber als bij gemiddeld rijden de slijtage inwendig en uitwendig gelijk komt. Dus een heel klein beetje negatief camber.
Nou ja, blijf kijken! :kewlpics