Nou, dat is nog wel een klus hoor! Heb serieus gekenen naar het gebruiken van een Astra F subframe, maar ook dat is al problematisch. Zie topic:
viewtopic.php?f=4&t=166349&hilit=kadett+met+astra+f+subframe
Je moet je toch goed bedenken hoe de krachten worden verdeeld in je koets. Gewoon dikke lasnaden en dikke rupsen op al dat dunne blik van een Kadett resulteert vaak in veel meer stress vlak er naast. Als je delen verstevigd ook, moet het altijd mooi uitwaaieren naar de dunne omliggende delen. Daar naast is de bodemplaat van een Kadett heel anders en zitten bepaalde bevestigingspunten van zo'n subframe onder het oppervlak daar van, dan kun je er wel gaten in slijpen, maar dan verval je toch al snel in een hele beunpartij.
Is het mogelijk? Ja, maar wordt het er echt beter op? Is de vraag. Is het makkelijker? Nee.... Dus ik heb toen al de conclusie getrokken het niet zo ver aan te passen, dan wil ik een Celette er bij en beide koetsen analyseren en zorgen dat de Kadett ook exact voldoet aan de koets waar het subframe vanaf komt. Vergeet niet dat de draagarm stand als je het er zo op zet dus gelijk heel veel meer duik gaat genereren, en als je hem de zelfde hoek geeft zonder helemaal in de bodem te hakken, maar door de voorkant lager te leggen van het subframe dan heb je weer heel veel offset ten opzichte van de achter as. Je verkloot al snel de hele voor-achter geometrie.
Nee, pak liever delen aan die nog overzichtelijk blijven in plaats van gelijk zo veel punten aan te pakken dat het hele gebeuren een grote gok wordt. En als je het écht goed wilt aanpakken dan zou ik altijd nog eerder een dubbele wishbone er op zetten zoals een Civic EK bijvoorbeeld heeft, dat is best te doen namelijk.... Dan heb je gelijk een veel gunstigere KPA (stuuras-hoek) en heb je minder dynamisch camber verschil.
Voor zover ik het inzie is de constructie met de hyundai fusees mooi instelbaar en zou ik in de toekomst weer wat slappere veren kunnen kiezen en nog verder kunnen verlagen en daar het rolcentrum weer op kunnen corrigeren met shims. Blijft het verder gewoon qua karakter gewoon een Kadett, maar met wat betere aanpassingsmogelijkheden.
Wil je een subframe er op knallen, meet hem op z'n minst helemaal op en gooi de afmetingen in de eerder aangegeven software en dan kan je wat simuleren. Heb je in elk geval een beetje een idee van de gevolgen. En kun je ook van de originele situatie doen en dan heb je een beetje een idee van wat voor veranderingen je er mee teweeg brengt.
Voorbeeld van een al aangepaste Kadett qua data: