@turbo.d wrote:Verlaste spindels zie ik vaak langskomen met verlaging van mijn (andere) Hobby auto. (Waar normaal de spindle onder de ophaning zit wordt hij er dan opgelegd.
Over lassen daarvan zijn wij iig niet poisitief en werken we liever met spindles uit 1 stuk.
Ow ja even ter verduidelijking; de aanpassingen die jij ga doen gaan mij boven me pet.
Maar.... Keep on going the good work :thumb
Gr
Marcel
Ja, daarom ga ik er ook niet aan lassen, gewoon te gevaarlijk. Je legt dat gewoon niet uit als het op de snelweg afbreekt met een noodstop, of er na... Dan pas ik liever dingen er omheen aan. Dan zet ik liever een bus om de naaf, want als die het begeeft dan krijg je hooguit speling, maar blijft alles wel aan mekaar. En die draagarmen kun je wel aan lassen met een goede kwaliteit gelegeerd lasdraad en TIG, en ook de buis om het demperpatroon, die is gewoon goed lasbaar.
Zie het op zich wel zitten met die Honda naven, maar wordt eerst nog een hoop meetwerk voor er sowieso gestart kan worden. :vertag
Wat betreft de materie, in een notedop hoef je eigenlijk enkel naar twee dingen te kijken. Zie de kracht die op je auto staat in bochten als een zijdelingse kracht. Het centrum van die kracht is het zwaartepunt. En de reactie daarop is het overhellen, als je de auto van voor bekijkt heeft dat een draaipunt. Dat is het rol centrum. Hoe verder die punten uit elkaar liggen hoe meer invloed de kracht van het zwaartepunt heeft op het overhellen. Het is gewoon momentkracht, een hefboom. Zo zal de auto veel meer de neiging krijgen om over te hellen als het rolcentrum verder van het zwaartepunt af komt te liggen, kracht maal arm...
Verlaag je dus een auto dan kun je het overhellen enkel tegen gaan met stijvere veren, nog niet eens zo zeer dempers. Het nadeel daarvan zul je op een glad wegdek niet merken, maar met een hobbel zal de auto met stijvere veren veel sneller wegcontact verliezen dan een slapper afgeveerde auto. Om snel in bochten te kunnen manouvreren heb je tractie nodig, dus juist slappere actievere vering. Een simpel setje stugge verlagingsveren, zelfs met geoptimaliseerde dempers zullen zeker voordelen brengen, maar altijd nog grotere nadelen. Op een mooi glad wegdek, waar je rondjes op rijdt (een circuit) en die je dus op een gegeven moment kent zul je wellicht nog de voordelen van simpel verlagen op kunnen uitbuiten, in vergelijking met een standaard afgeveerde auto. Wil je echt maximaal profiteren van verlagen, dan moet je daarbij absoluut bump-steer en rolcentrum aanpakken.
Daarbij ook de zgn. 'scrub axis' of beter nog SAI, 'scrub angle inclination' ('stuur rol radius'). Hier ga ik in de software nog naar kijken als ik de Honda fusees in handen heb en opgemeten heb. De Kadett is destijds ontworpen voor hoog banden profiel, en wegens het ontbreken van stuurbekrachtiging bij de meeste uitvoeringen werd ook hier gekozen voor een SAI die licht stuurt met parkeren.
Kortweg zorgt de bij de Kadett standaard aanwezige positieve SAI er voor (bij stilstand al) dat met het weer recht sturen van de wielen de auto van een laag punt naar een hoog punt wordt 'getild'. Hier door krijg je dat hij bij inparkeren lichter instuurt omdat de wielen gecentreerd de auto op het hoogste punt hebben en met insturen dus het gewicht van de auto mee hebben door die te laten dalen. Bij nieuwere auto's kiest men wegens het uitvoeren van alle auto's met stuurbekrachtiging voor een negatievere SAI, welke het gewicht van de auto juist omhoog tilt met insturen. Daardoor krijg je dus een sterker zelf centrerend effect omdat de auto uiteraard het liefst naar dat laagste punt zakt. Bij correcte uitlijning is dan het laagste punt precies waar de wielen recht staan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scrub_radius" onclick="window.open(this.href);return false;
@Raluph wrote:Ben benieuwd naar het resultaat, heb lessen gehad op school over wegligging e.d. dus echt interessant om te volgen (net als je ander topic)
Ja, Wim vertelde mij dat al (van de Kadett meet) dat je autotechniek studeert. Mooie opleiding hoor, voor mij is het nog steeds gewoon hobbyisme.
@mark wrote:Dit is intressante materie :wors
Je vindt er weinig over heh! :shock: Verbaast me soms wel, zo veel mensen die wel vanalles doen aan hun onderstel die eigenlijk zonder na te denken te werk gaan. Ook ik ging er kort geleden nog vanuit dat een bedrijf als Eibach toch wel goed had nagedacht over verlagingsveren, en dat het niet enkel optische voordelen op zou leveren. Helaas blijkt dat toch niet zo te zijn en komt er zoals altijd veel meer bij kijken.
@2000 wrote:Inderdaad erg interessant dit, maar vind het wel ver gaan voor een straat auto?
Ja, maar je leeft maar een keer, het is gewoon de hobby heh... :angel Als jij kon voelen wat ik al voel wat er al is verbeterd aan mijn Kadett qua wegligging dan zou je denk ik ook sneller overgaan op dit soort aanpassingen. Het sluit heel goed aan op de toegenomen caster hoek.