Weer even een kleine update erbij. Onderdelen van de distributie zijn binnen gekomen, inclusief wat ander klein spul (boutjes).
Ik zal hier stiekem een kleine incomplete howto bij zetten voor de distriset, vanaf het punt waarop ik nu zelf zit.
Eerst de 3 tandwielen op tijd zetten. Inlaat-nokkenas, uitlaat-nokkenas en krukas. Bij de nokkenassen zitten er nokjes bovenin welke gelijk moeten staan. Krukas heeft een nokje die naar beneden moet staan.
Je kan eventueel een hulpmiddeltje tussen de nokkenassen zetten, zodat deze niet verspringen. Ik heb bij deze motoren alleen ervaren dat de nokkenassen weinig verspringen. En dit kleine beetje wat hij wel verspringt, kan je gebruiken om de riem strak te trekken tussen de nokkenassen. Zo krijg je uiteindelijk de riem makkelijker om de laatste geleiderol heen.
Nu de waterpomp, geleiderollen en spanrol plaatsen / vervangen.
De riem er omheen leggen. Ik heb het zelf met de klok mee gedaan, maar geen flauw idee hoe het in de papieren staat. Handigste is om tijdens het leggen, je inlaat-nokkenas iets tegen de klok in te draaien. Leg dan je riem om de inlaat-nokkenas en draai deze dan weer 'op tijd'. Hetzelfde met de uitlaat-nokkenas. Nu kan je zonder moeite de riem om de geleiderol leggen tussen je uitlaat-nokkenas en je krukas.
Nu alsnog even controleren of de 3 tandwielen nog op tijd staan. Zo niet, begin het feestje opnieuw
Tijd om de riem te spannen. Imbus-sleuteltje erbij en sleutel 13. Spanrol met de imbussleutel spannen door 'm met de klok mee te draaien. Zorg ervoor dat de wijzer mooi in de inkeping komt te staan. Nu gewoon even de bout vastdraaien zonder hem op moment te zetten.
Ratel met dop 17 erbij en de krukas 2 keer, met de klok mee, rond laten draaien. Nu nog een keer controleren of de spanner goed staat. Tijdens het draaien aan de krukas, beweegt de spanner-wijzer heen en weer; dit is normaal
Naja, dit is het dan wel weer. Heb ook nog even het oliefilter vol gegooid met olie en vast gedraaid aan de oliepomp. En niet te vergeten de spanrol voor de multiriem erop gezet
Met als eindresultaat voor zover;
Nog even kijken hoe het met de centen zit voor de komende tijd. Mocht het mee zitten, dan gaat de koppelingsset ook in de bestelling, en kan de ombouw beginnen!