> Lambda waarden / katalysator:
- Lambda waarden lijken goed op je log's (wide band lambda inderdaad).
- als je uitstoot niet goed is en je hebt wel goede lambda waarden kan de uitstoot ook te hoog zijn.
> Wide band lambda:
- Deze zaten al op de Astra-F 1.8 16V vanaf 1993
> Massa kabels aanleggen:
-- massa verbindingen zijn een zwak punt bij de Vectra-B
-- als de massaverbindingen slecht zijn kan het zijn dat er + stroom over de massa gaat lopen, dit resulteerd in verkeerde meetwaarden en zelfs beschadiging van sensoren en computers.
-- hoe controleer je de massa verbinding naar de motor (met multimeter):
- meet de weerstand met draaiende motor tussen -pool accu en metaal van de motor, deze moet minimaal zijn
- meet spanning tussen -pool motor en metaal van de motor, deze moet minimaal zijn (deze was bij mel 3,7volt)
-- aanleggen massa:
- leg een goede (redelijk dikke) kabel vanaf de accu- naar de motor
- leg een goede (redelijk dikke) kabel van de accu- naar de carroserie.
- leg een goed kabeltje naar de massastrip op het massa verdeelblok op linker (bestuuderskant) veerpoot.
- leg een goede massa kabel van de motor naar de motorcomputer (bevestiginsbout hiervan).
-- hoe is het bij mij gedaan (X25XE):
Problemen:
- Niet geheel lekker en schokvrij lopen van de motor
- Constant kapot gaan van de koplamp lampen (H7)
- meeknipperen van de gehele verlichting van de auto bij inschakelen verbruikers en koelvinnen
- Motorcode p1600 motorcomputer defect in storingslijst
- oplopen van de motortemperatuur tot ver in het rood, zonder de koken, (tech-II gaf netjes 88gaden aan op dat moment).
- originele massapunten pogeschoond
- ik heb een massastrip vanaf de accu- naar onder de accubak gelegd (bevestigingsbout van de accu bak
- vanonder de accubak (andere bout hiervan) een massastrip naar een bevestigingspunt van de secundaire luchtpomp (carroserie).
- vanonder accubak (weer een andere bout) een massa strip naar een van de versnellingsbak bouten.
- dunner kabeltje (0,7cm dia incl buitenmantel) naar het massa verdeelpunt op linker veerpoot.
-- hoe heb ik het bij de vectra van een vriend van me gedaan (Z18XE - LPG-G3):
problemen:
- niet lekker lopen op benzine en LPG
- terugschakelen zonder reden van LPG naar benzine (motortemp tussen 80 en 105 graden)
- storing te arm mengsel in motormanagement systeem
Aangelegd:
- originele massapunten opgeschoond
- massakabel 1,2cm dia incl buitenmantel (orig opel massa kabel) vanaf - pool naar bout op het inlaat
- massa kabel naar bevstigingspunt secundaire luchtpomp bevestigings pomp (deze heeft geen secundaire luchtpomp, maar wel de bevestigins punten ervan)
- een draad 0,7cm incl buitenmantel naar massa verdeelpunt oplinker veerpoot.
Willem